Mental leder (fortsat dominans, 3)
Fra : skingur

Dato : 24-03-03 09:45

Hej NG
Lars skrev om det at være mental leder for sin hund er vigtigt. Han
havde set flere hanhunde pinke (hvor hulen kommer det ord fra????) andre
hanhunde, fordi ejeren ikke er mental leder for sin hund. Og her kommer
den lille langhårede ind i billedet, for han bruger meget tid på at
pinke de store hunde, han ofte leger med. Og han er strid... for de
store hunde ved godt, han er lille og passer derfor meget på ikke at
være vilde, når de leger med ham. De står HELT stille, når han hyler,
fordi de er bange for, at de har trådt på ham eller på anden måde gjort
ham skade. Det har han jo luret, den lille skiderik, så hvis de ikke vil
stå stille, hyler han bare. Så smider de store sig ned og gravhunden
pinker lystigt videre.

Nu er det jo så, jeg bliver n´bange for, om jeg ike er en god nok mental
leder. Jeg synes tit, jeg tager initiativ til at lege eller sætte noget
igang... men når jeg efterrationaliserer, kan jeg måske godt se, at det
lige så tit er hunden, der fortæller at den gerne vil ligge på skødet,
lege med benet eller suttekluden,have mad eller ud..

Kh Chrisitna, der bekymrer sig om den lille langhårede og sine egne
lederskabsevner...

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-03 14:22

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lege med benet eller suttekluden,have mad eller ud..
>
> Kh Chrisitna, der bekymrer sig om den lille langhårede og sine egne

Hej Skingur

He He, den lille laban er bare lidt snu. Det rimeligt høje støjniveau
tjener et formidabelt formål. Skulle jeg nu blive for mopset, og træde den
storee for nær, så er jeg sikker på, jeg har mors, fars, ja hele kvarterets
opmærksomhed, og så hyler jeg da bare, og så kommer alle de andre stormende,
og skælder det store grumme bæst ud, at den kunne finde på at skræmme lille
søde mig. De store har det stort set på samme måde, bare modsat, de ved, at
de som regel får røflen, så derfor passer de på den lille, for det kunna da
aldrig være dens skyld. Så man kan sige, den lille spiller på, at din evne
som leder er OK, så du kommer og redder mig, hvis jeg skulle komme i
problemer .

M.V.H.....Benny..

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 14:39

"Benny Mortensen" skrev d. 24-03-03 14:22 dette indlæg :
> [...]
> problemer .
>
> M.V.H.....Benny..
>

> hej Benny - og tak! ja, det er en yderst beregnende lille lømmel, jeg
har!
Iøvrigt har han været med på islænderen, det gik fint!! Og ja, han sad
bare på moars arm højt tronende til hest - også da den gik fremad!

Når han bliver gal på de store hunde, løber de hen til deres mennesker
og gemmer sig... han er ufatteligt dominerende, besiddende, utryg eller
hvad det nu er... hjemme hos min svigerfar, der har en stor ruhåret
hønsehund, bestemmer han også det hele. Hvis han fx har bestemt, at
Stash, som hunden hedder, ikke må gå ind i stuen knurrer han bare af den
- hvorefter den enorme hund gemmer sig bag sin far...
Tyson, lab/rotte krydset (enormt stor honningfarvet hund på mindst 50
kilo), gør det samme. Hvis de ligger og spiser ben, kan Gandalf godt
beslutte sig til at han vil have Tysons. Og så tager han det. Hvorefter
Tyson ser mildt undrende ud. To gange har Tyson forsøgt at sige fra, men
som den gode, store hund han er, vælger han at "tabe" kampen hver gang.
Han er også yngst, men alligevel...

har jeg et problem?

Kh, Christina

http://www.kandu.dk/