MS Windows
briani 27239
Nedgradere
Fra : IcEmAn

Dato : 24-03-03 01:01

Hejza!

Er det ikke muligt at få Windows 98 installeret efter at man har installeret
Xp??

Mvh
Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-03-03 01:40

"IcEmAn" <fam_petersen2003@mail.tele.dk> skrev :

>Er det ikke muligt at få Windows 98 installeret efter at man har installeret
>Xp?

Som erstatning for XP, så du kan køre videre uden at skulle
installere programmer etc. igen?

Nej.

Ved siden af, så du har to Windows - med besvær ja.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-03-03 02:02

Knud Gert Ellentoft 's insignificant opinion was stated in:
psks7vgbb78sq31hhppsg4j8cjc44trbn7@dtext.news.tele.dk

> Som erstatning for XP, så du kan køre videre uden at skulle
> installere programmer etc. igen?
>
> Nej.

Hvis man opgraderede fra 98 til XP så kan man også gå tilbage igen !
Har man kørt en "ren" installation, så kan det ikke (umiddelbart) lade sig
gøre.
Er ikke helt sikker i metoden, men jeg mener at man får tilbuddet under
opgradering om man vil gemme en kopi af sit tidligere OS, svarer man ja til
det så kan man gå tilbage. Se under tilføj/fjern programmer, om du ikke kan
vælge at fjerne XP der, så vil du gå tilbage til 98.

Hvad der sker med XP specifikke drivere og programmer skrevet decideret til
XP ved jeg ikke.

Uanset hvad, tag en backup først :)

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : IcEmAn

Dato : 24-03-03 13:09

> Som erstatning for XP, så du kan køre videre uden at skulle
> installere programmer etc. igen?
>
> Nej.
>
> Ved siden af, så du har to Windows - med besvær ja.

Og hvordan gør man det med besvær så??

Jeg har nemlig lavet en ren installation.......!

Mvh
Kasper

Fra : Brian Tingholm

Dato : 24-03-03 13:16

> Og hvordan gør man det med besvær så??

Besværret skulle ikke være andet end den spørger dig når du starter op
hvilket OS du vil køre... men du kan ændre i xp så den bare starter en af
dem op hvis ikke du banker f8 under boot'en !!

.....tror jeg !! har kun prøvet med win2k der kører det fin sammen med 98 !!

anyway, hvorfor vil du overhovedet det ?? (ikke at det kommer hverken mig,
eller diskutionen ved...)

--
Hilsen Brian Tingholm

PS. Hvis du bruger hotmail eller yahoo mail, kan du ikke svare på denne mail
da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på
www.tingholm.com

Fra : IcEmAn

Dato : 24-03-03 13:34

"Brian Tingholm" <Webmaster@tingholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
!!

> anyway, hvorfor vil du overhovedet det ?? (ikke at det kommer hverken mig,

Fordi at der er nogle spil jeg ikke kan køre i xp.

Fra : Edmund

Dato : 24-03-03 13:45

IcEmAn wrote:
> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan gør man det med besvær så??

Her er en besværlig måde:

Har du delt din hardisk i 2, så du kan installere win98 på D.
Dit C-drev skal være i FAT32 for at kunne installere Win98 på D-drevet

Inden du installerer Win98 så lav en Win XP startdiskette, så kan du
altid få gang i din XP.
Lav en fuld formatering af disketten I XP og overfør så boot.ini
ntdetect.com og ntldr
Filerne er i roden af dit C-drev

Installer så Win98 på D-drevet evt ved hjælp af bootdisk fra
www.bootdisk.com

Når du så har installeret Win98 skal du have oprettet en bootmenu og det
gør du ved at starte en XP installation.

Når installationen genstarter første gang er bootmenuen oprettet.
Du vælger så bare at gå ind i din nuværende XP
Du afbryder altså bare installationen her.
Du har kun 5 sekunder til at vælge, så hav evt. XP startdisketten i
a-drevet
ellers afbryder du bare installationen

Når du så er inde i XP skal du have lavet din bootmenu om og slettet
installation fra menuen.

Det gør du ved at vælge system i kontrolpanel

Vælg avanceret og gå ind i indstillinger for start og genoprettelse
Først vælger du hvad der skal starte først i rullemenuen, klik ok og gå
så ind i indstillinger for start og genoprettelse igen, vælg rediger og
slet linjen med installation

Fordi du har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

Hvis det er Win98 SE du har, laver den måske selv en bootmenu
Hvis der ingen bootmenu kommer, så ændrer evt. linjen timeout=0 til
timeout=30 i boot.ini
Jeg har ikke selv Win98 SE så jeg ved ikke lige hvordan den opfører sig

--
Mvh Edmund

Fra : IcEmAn

Dato : 24-03-03 16:40

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> timeout=30 i boot.ini
> Jeg har ikke selv Win98 SE så jeg ved ikke lige hvordan den opfører sig

Det kan ikke komme til virken, for når jeg starter op på bootdisk så kan den
ikke læse mit c-drev,

og når den ikke kan det kan den jo ikke kopiere de filer over som den skal
bruge til installationen.

Hvordan får jeg det så til at virke, andre forslag??

Mvh
Kasper

Fra : Edmund

Dato : 24-03-03 17:05

IcEmAn wrote:

> [...]
> skal bruge til installationen.
>
> Hvordan får jeg det så til at virke, andre forslag??

Så må det være fordi at dit C-drev er formateret i NTFS.

Har du en anden harddisk du kan installere Win98 på

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-03-03 22:33

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
> Så må det være fordi at dit C-drev er formateret i NTFS.
> Har du en anden harddisk du kan installere Win98 på

Det skal i så fald være en skuffeløsning, for 98 skal ligge på den
første primære partition på den første harddisk. Og da systemdrevet ikke
må ændre drevbogstav i NT/2000/XP, så er der kun reinstall af XP
tilbage.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Edmund

Dato : 24-03-03 22:58

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> første primære partition på den første harddisk. Og da systemdrevet
> ikke må ændre drevbogstav i NT/2000/XP, så er der kun reinstall af XP

Jeg havde også tænkt mig at han skulle flytte XP drevet over på den
anden IDE, og så stætte en ny harddisk ind som IDE0, installere Win98,
og så lave bootfiler til XP som jeg skrev i mit første indlæg.

Boot.ini skal så laves om til
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Jeg ved ikke med NT og 2000, men XP home og XP pro er ligeglad med at
blive flyttet over på IDE1

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-03 14:44

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
> Jeg havde også tænkt mig at han skulle flytte XP drevet over på den
> anden IDE, og så stætte en ny harddisk ind som IDE0, installere Win98,

Du må _ikke_ give XP et andet drevbogstav.

Fra : Edmund

Dato : 30-03-03 17:26

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
>
> Du må _ikke_ give XP et andet drevbogstav.

Jeg giver heller ikke XP et andet drevbogstav, når man booter XP, ser XP
stadig sig selv som C. Det virker både med XP home og den betaversion
jeg har af XP pro

Men booter du så til Win98, ser Win98 selfølgelig XP-drevet som D

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-03-03 23:16

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev :

>Det skal i så fald være en skuffeløsning, for 98 skal ligge på den
>første primære partition på den første harddisk.

Nej, der skal være systemfiler på den første primære partition
(og den skal så være fat(32)), selve Windows kan ligge, hvor det
skal være.

Fra : IcEmAn

Dato : 25-03-03 03:21

> Nej, der skal være systemfiler på den første primære partition
> (og den skal så være fat(32)), selve Windows kan ligge, hvor det
> skal være.

Mit c-drev er fat 32, og jeg har aldrig kunne se det i dos nogensinde hvis
jeg har startet op med bootdisk......!

Hvorfor har jeg aldrig ku det, nogle kloge hoveder??

Nej, jeg har desværre ingen anden disk.

Mvh
Kasper

Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-03 08:31

IcEmAn wrote:
> Mit c-drev er fat 32, og jeg har aldrig kunne se det i dos nogensinde
> hvis jeg har startet op med bootdisk......!
>
> Hvorfor har jeg aldrig ku det, nogle kloge hoveder??

Hvilken bootdisk har du brugt?
--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : IcEmAn

Dato : 25-03-03 16:11

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken bootdisk har du brugt?

Prøvet både med Xp og en win98 fra www.bootdisk.com

????

Mvh
Kasper

Fra : Edmund

Dato : 25-03-03 16:25

IcEmAn wrote:

> Prøvet både med Xp og en win98 fra www.bootdisk.com
>
> ????

Har du et bios disk overlay installeret på harddisken, altså noget
software der gør at en gammel bios kan se en stor harddisk.

--
Mvh Edmund

Fra : IcEmAn

Dato : 25-03-03 17:05

> Har du et bios disk overlay installeret på harddisken, altså noget
> software der gør at en gammel bios kan se en stor harddisk.

Tro ikke at det er nødvendigt, da jeg lige har købt ny computer for 2 uger
siden.......!

???

Mvh
Kasper

Fra : Edmund

Dato : 25-03-03 17:15

IcEmAn wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Tro ikke at det er nødvendigt, da jeg lige har købt ny computer for 2
> uger siden.......!
>
> ???

Det må sku være en NTFS formateret disk :)

Er det en SCSI disk
?Hvordan ser man i XP om det er en SCSI disk

Der det en ny disk, hvis nej=der er vel ikke nogen der har brugt
partition Magic på den.

Er det er færdigsyet pc, hvem hvad hvor

--
Mvh Edmund

Fra : IcEmAn

Dato : 26-03-03 02:22

> [...]
>
> Er det en SCSI disk
> ?Hvordan ser man i XP om det er en SCSI disk
>
> Der det en ny disk, hvis nej=der er vel ikke nogen der har brugt

Niks, der står her i xp at den kører fat 32.

Nej, jeg har købt den uden cd-rom, harddisk og grafikkort.......!

Så nej det er ikke en ny disk, og heller ikke SCSI.

Har aldirg haft partion magic installeret.....!

Hva så nu?? Andre forslag??

Mvh
Kasper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-03 14:45

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
> ?Hvordan ser man i XP om det er en SCSI disk

Under 'Properties' for disken.