Compaq-ekspertise udbedes
Fra : Kim Bækgaard

Dato : 23-03-03 20:39

Hej

Jeg har købt et Compaq mATX board - sandsynligvis fra et Presario 7500 - og
har visse problemer med det. Blandt andet at det tilsyneladende er umuligt
at finde info om de forskellige pin assignments for power_sw, power_led,
hdd_led etc. Der er samme type "connector-panel" som på alle andre bundkort,
men der er absolut ingen angivelse af hvilke pins der bruges til hvad.
Pin-panelet ser ud som følger:

**********
***** ****
__________________ kant af bundkort

Altså 10 pins "øverst" og 5 + 4 pins nederst.

Compaq bruger tilsyneladende et såkaldt "button panel" som har et fast stik
der dækker over alle pins. Dette stik sætter man så bare ned over den
samlede blok af pins, hvorefter alt skulle virke.

Da jeg hverken har - eller vil have - et Compaq kabinet, vil jeg derfor høre
om nogle har layoutet på et sådan button panel - gerne selvfølgelig for
alle, men som minimum så jeg kan identificere de to pins der hører til
power_sw. Samtidigt forsøger jeg nemlig at detektere om der overhovedet er
liv i boardet (se anden tråd) og det er lidt enerverende at hvert forsøg
skal følges op med at skulle forsøge alle mulige måder at forbinde power_sw
fra kabinettet for at sikre at man har prøvet den rigtige kombination af
pins - og det ikke er derfor skidtet stadig er ude af drift.

Håber at nogen kan hjælpe - det andet er ved at være lidt irriterende

Kim

Fra : Morten L.

Dato : 23-03-03 21:08

"Kim Bækgaard" <kim@REMOVETHISdevil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pins - og det ikke er derfor skidtet stadig er ude af drift.
>
> Håber at nogen kan hjælpe - det andet er ved at være lidt irriterende

Håber du sætter din timeløn MEGET lavt, samt at du ikke har givet alt for
meget for kortet. - Taget i betragtning hvad brugte Socket 370 kort kan
erhverves for.
Anyway - du lyder lidt desperat - Compaq PLEJER at være rimeligt flinke til
at lave technical manuals, som frit kan downloades.
Ellers søg på Google efetr ALT der kan ligne et ID-nummer - mend det har du
nu nok prøvet...

Mvh
Morten

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 23-03-03 21:48

> Håber du sætter din timeløn MEGET lavt, samt at du ikke har givet alt for
> meget for kortet. - Taget i betragtning hvad brugte Socket 370 kort kan
> erhverves for.

Jeg tager det som et hobbyprojekt - havde nogle dele til at ligge;=) Dog er
markedet for brugte socket 370 mATX-kort knap så stort, men jeg bliver ikke
ved voldsomt længe ;=) Og nej - jeg har ikke givet voldsomt meget - så det
kan sagtens afskrives.

> Anyway - du lyder lidt desperat - Compaq PLEJER at være rimeligt flinke
til
> at lave technical manuals, som frit kan downloades.

Yep - blot ikke vedr. dette. Jeg var blandt andet på deres support-fora,
hvor jeg kunne se at jeg langt fra er den eneste med præcist det spørgsmål.
Og - gennemgående gik svarene (når man altså frasorterede de svar som var
helt ude i hampen) på at netop den information ikke var tilgængelig og at
man kunne kontakte sit lokale Compaq supportcenter. Jeg har en grim
fornemmelse af hvad de vil sige til en der ikke har købt et compaq-produkt.
Enten noget med betaling eller ingen hjælp. Derfor forsøger jeg lige
nyhedsgruppen først, i fald der skulle sidde en behjælpsom Compaqsupporter
der ville give en hånd med. Alternativt en Presarioejer, som vil bruge 5
minutter på at kigge ind i sin computer.

> Ellers søg på Google efetr ALT der kan ligne et ID-nummer - mend det har
du
> nu nok prøvet...

Åh ja - been there, done that (but no t-shirt). Erkendelsen bliver nok at
Compaqbundkort kun kan leve i et Compaq-kabinet. Hvis der havde været tale
om et normalt bundkort, kunne jeg have knaldet et Netkort i og tænde med
Wake-On-Lan, men nej... der er ikke spottet en header dertil. I øvrigt
skulle jeg i givet fald have liv i den for at enable WOL. Så - med mindre
en Compaqsupporter eller -ejer forbarmer sig, må jeg nok afskrive. Dog kunne
jeg selvfølgelig købe et løst button panel, men det vil formentligt koste
mere end man vil vurdere som rimeligt for en knap med ledninger ;=)

Jeg takker dog for de gode bud

Kim

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-03-03 18:58

Prøv denne side:

http://web14.compaq.com/falco/doc_list.asp

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 24-03-03 20:06

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> wrote in message
> Prøv denne side:
>
> http://web14.compaq.com/falco/doc_list.asp

Tak for buddet - jeg har dog været der tidligere og der er ALT - undtagen
den information jeg mangler. En af de kinesiske manualer ser faktisk lovende
ud et stykke ad vejen, men...

Compaq når desværre ikke dybere end at deres eget hjemmebiksede button board
(som ingen tilsyneladende kan finde detaljerede specs på) på mystisk vis
passer sammen med bundkortet - der hersker sådan en vis woodoo-agtig aura
over det og man kan med fryd forestille sig hvordan både produktudvikling
og -support foregår

Jeg tror næste skridt er at kontakte Compaq Danmark og høre - jeg er ved at
være træt af at mobbe deres amerikanske såkaldte eksperter på supportfora -
og derefter må jeg jo nok dømme kortet som værende forholdvis uanvendeligt.
Dog vil jeg til dommedag holde øje med billige kabinetter til Compaq
Presario 7500 ;=)

Kim

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 24-03-03 23:30

Hva' med at sætte ATX strømforsyningen i og sætte en lus på sort og grøn
ledning ? Det virker på min compaq som IKKE har power_sw på boarded.
Den havde sådan en speciel strømforsyning hvor der gik en tændknap med 2
ledninger ind i selve PSU'en.

/Morten

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 25-03-03 08:00

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> wrote in message
> [...]
> ledning ? Det virker på min compaq som IKKE har power_sw på boarded.
> Den havde sådan en speciel strømforsyning hvor der gik en tændknap med 2

Takker - det prøver jeg måske

Kim