brystben
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-03-03 15:11

Er pattedyrenes brystben udviklet uafhængigt af fuglenes brystben?

Eller stammer brystbet fra en fældes forfader?

Fra : Ivar

Dato : 23-03-03 15:59

Peter Ole Kvint skrev:

> Eller stammer brystbet fra en fældes forfader?

Sikkert ikke. Den tidligste fugl man kender Archaeopteryx, havde
ikke et sådan ben. Den levede for ca. 150 millioner år siden, og
var halvt fugl halvt øgle. Den havde fjer, men også tænder i munden
og fingre på vingerne.

Ivar

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-03-03 23:15

Ivar wrote:

> [...]
> ikke et sådan ben. Den levede for ca. 150 millioner år siden, og
> var halvt fugl halvt øgle. Den havde fjer, men også tænder i munden

Den har altså ikke kunne flyve, kun svæve uden et brystben.

Er det mon muligt at omdanne fjer til hår?!
Ja det må gå lætter end omvendt.

Men har alle pattedyr brystben?
Da bryst benet er knyttet til flyveevnen
så må alle pattedyr ned stamme dra flagermus. Eller hvad?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-03-03 23:24

Ivar wrote:

> [...]
> ikke et sådan ben. Den levede for ca. 150 millioner år siden, og
> var halvt fugl halvt øgle. Den havde fjer, men også tænder i munden

Du snød mig, den havde et "flat sternum (breastbone), "
http://www.zoomdinosaurs.com/subjects/dinosaurs/dinos/Archaeopteryx.shtml

Fra : Ivar

Dato : 25-03-03 22:37

Peter Ole Kvint skrev:

> Du snød mig, den havde et "flat sternum (breastbone), "

Beklager :o\
I en gammel bog læste jeg, at der ikke var fundet brystben
af Archaeopteryx, så det endnu var en gåde, om den havde et.
Jeg slog op i SDE hvor der bl.a. stod "Typiske fugletræk
såsom et veludviklet brystben med køl og sammenvokset
kort hale (pygostyle) mangler" og til slut "Mange træk i
skelettet (bl.a. det manglende brystben) antyder dog,
at den ikke var nogen god flyver". Det første kan tolkes
som om den har et brystben men uden køl. Det sidste
mener jeg ikke kan misforstås. Er der en fejl i SDE?

Ivar

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-03-03 07:02

Ivar wrote:

> [...]
> som om den har et brystben men uden køl. Det sidste
> mener jeg ikke kan misforstås. Er der en fejl i SDE?

Ja, der er en fejl. det kammen på brystbenet
som mangler ikke selve bryst benet.

(bl.a. det manglende brystben) skulle havde været
(bl.a. den manglende kam på brystbenet)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-03-03 11:03

Ivar skrev:

> [...]
> kan tolkes som om den har et brystben men uden køl. Det
> sidste mener jeg ikke kan misforstås. Er der en fejl i SDE?

Det er ærgerligt at Erik Thomsen (antropologi og geologi)
har forfattet denne artikel så uklart i SDE. Havde han bare
skrevet "det lidet udviklede brystben" (for eksempel).

Supplementsbindet har heller ingen rettelse til artiklen.
Til gengæld står der en masse godt om udviklingen af
flyvefærdighed, m.m. i artiklerne om *fugle* og *dinosaurer*.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt