hvad prøver min hund at sige??
Fra : Henrik

Dato : 23-03-03 14:01

Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie på
5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.
Hvorfor?? er det jeg spørger mig selv.

- Motionerer hun sig selv ??
- Stresser hun bare??

Eller hvad

MVH

Henrik
Borderen Mille

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-03-03 14:50

> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.
> Hvorfor?? er det jeg spørger mig selv.

På mig lydder det som en ganske sund hund der strækker ud og fjoller
rundt! Min Balto gør det også af og til, specielt når jeg ikke lige har
fået trænet ham et par dage.

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm

Fra : x Vuf x

Dato : 25-03-03 22:28

Sun, 23 Mar 2003 14:50:28 +0100, R. Ilsøe wrote:

>På mig lydder det som en ganske sund hund der strækker ud og fjoller
>rundt! Min Balto gør det også af og til, specielt når jeg ikke lige har
>fået trænet ham et par dage.

Ja de motionerer sig selv, når ejeren ikke lige gider.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 26-03-03 11:02

Hov, hov, det har ikke noget med manglende motion at gøre.
Det er bare ren løbeglæde.
Selv efter en hel dags træning og hygge i naturen, tager vore border collies
meget gerne en omgang ( eller 100 ) på en stor åben mark eller rundt om en
sø m.m.
Hilsen
Ulla og Co.

http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Pia J

Dato : 23-03-03 15:57

"Henrik" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.
> Hvorfor?? er det jeg spørger mig selv.

Jeg tror det er en hyrdehundeting. De synes bare det er skide skægt at løbe
fårene op, uanset om de så kun er usynlige.

:Pia

Fra : pops2

Dato : 26-03-03 13:28

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<3e7dcb43$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
>
> Jeg tror det er en hyrdehundeting. De synes bare det er skide skægt at løbe
> fårene op, uanset om de så kun er usynlige.

Jeg tror ikke det er en hyrdehundetig, har også oplevet det med både
golden og labs retrievere. Når de bliver overivrige og ved de ikke må
hoppe op, jamen så tager de bare lige et par (eller ti) ture rundt i
haven eller hvor man nu er.

:) Pernille

Fra : Ladycatwoman

Dato : 23-03-03 17:14

"Henrik" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.
> [...]

Hej Henrik

Jeg kan fortælle dig, at Cujo også gør det en gang imellem, men det er mest,
når naboens Beagle er ude, og han skal vise sig. Jeg tror bare Molly er
fjollet og glad for at være ude. Jeg ville ikke bekymre mig om det.

Om det specielt er noget hyrdehunde gør, kan jeg ikke sige. Schæferen var jo
oprindeligt også hyrdehund, men det er vidst gået lidt tabt med tiden .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Pia J

Dato : 23-03-03 20:34

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message

> Om det specielt er noget hyrdehunde gør, kan jeg ikke sige. Schæferen var
jo
> oprindeligt også hyrdehund, men det er vidst gået lidt tabt med tiden .

Tja, min Molly gør det også, og hun er halv schæfer. :)

Men jeg synes ofte jeg ser specielt border collies lege centrifugelegen. De
har simpelthen myrer i rumpen!

:Pia

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-03-03 17:28

"Henrik" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd >hos min Border Collie
> [...]
Hej Henrik og Mille ;C)
Det gør min Laika skam også, det eneste "videnskablige" jeg har læst om
dette fænomen kommer fra (og så får man sørme nok hundegruppen på nakken ;C)
Garfield ;C)
I denne slige videnskablige tegneserie beskrives og kaldes netop det, at ens
husdyr, det være sig k a t (=kat) eller hund, pludselig og uden grund
styrter rundt indendøre eller udendøre, for det meget danske ord: drøn ;C)
Sidst jeg tjekkede Laikas enormt fine stam tavle( udtales tæv-le) var der
ikke skyggen af fåreindfanger ej heller nogle af de deciple eller er det
decibel, kan ikke lige huske det.
Men tillykke med hunden forøvrigt, fyldt med krudt kan jeg forstå ;C)
Fortsat god søndag
Potedask fra Martin & Laika

Fra : Smat

Dato : 23-03-03 21:00

> [...]
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.

Vores Berner gør det også, uden tvivl for at brænde krudt af. I de uger hvor
jeg ikke måtte motionerer ham, tog jeg ham flere gange i at styrte rundt og
rundt. Når han ellers bliver aktiveret tilpas har han ingen tendens til det.

Hilsen
Margrethe

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-03-03 21:07

Hej Henrik!
Det gør vores hund, Baluka, også! Han drøner rundt i en ring i hele
haven, og logre med halen, så det er meget tydeligt at han bare tager
sig en dejlig drønert

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 23-03-03 22:23

Vi har en Border Collie og en Border Collie/Labrador (75-25%)
De gør det begge to. Især ude på en åben mark og rundt om brand-damme m.m.
Det er som om de bliver "høje" af at løbe. De hygger sig i hvert fald med
det kan man se.
De løber ved siden af hinanden, det ser enormt sjovt ud.
Hilsen Ulla
og Naddie + Lucas.
http://home19.inet.tele.dk/laika7
PS: Vi har 2 andre hunde, de gør det ikke (Karelsk bjørnehund og LabradorX)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 24-03-03 08:34

jeg tror at den tekniske forklaring på dette må være det samme fænomen der
får folk til at køre motorcykle, nemlig at ligge maskine(krop) langt ned i
et sving med fart på ..det er simpelthen vanedannende

Lasse
RSV1000 & Karin & kommende BernerSennen.

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 08:59

jeg kender ingen hunde, der ikke har gjort det, mens de er unge..lige
fra gravhunden til naboens chihuaua (eller hvodden det nu staves )
Vi plejer at sige, at de"tænder".

Naboens sorte hund gjorde det ofte, når den ikke kunne få vores gamle
islandske med på en leg..så løb hun rundt og rundt og rundt om ham i en
h...... fart!

Det ser iøvrigt mægtig morsomt ud, når den lille langhårede gravhund gør
det...

Kh Christina, hvis lille langhårede dværggravhund er træt efter at have
brugt 5 timer på at forsøge at bedække svigerindens enorme lab/rotte
kryds!

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 24-03-03 13:28

> [...]
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.

Et rigtig godt spørgsmål
Bernhard gør det også meget (og han er ingen hyrdehund).
Han gør det_altid_når vi kommer hjem fra gåtur ligegyldigt hvor langt vi er
gået og om han har løbet fri eller ej. Er det fordi han får snoren af og nu
er fri?
Ligegyldigt hvad, ser det i hvert tilfælde sjovt ud, og det skader jo ikke
nogen (undtaget blomsterne

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-03-03 14:14

Hej Therese

Dejlige billeder af Bernhard på din side. Han ser lækker ud.

Helle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-03-03 00:33

> [...]
> Nogle gange kan jeg observere en meget aktiv adfærd hos min Border Collie

> 5 mdr. hun kan spurte rundt i en stor ring ude i haven med fuld fart.

Hej Henrik & Mille

Jeg tror den prøver at sige, at den har været alt for lidt ude på åbent
land, hvor den kunne løbe frit, så den kunne flytte lidt rundt på fugle og
andre smådyr, som den pr instinkt vil prøve at drive sammen, og så holde
styr på.

M.V.H....Benny..