Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital billeder direkte fra kamera til pr~
Fra : PhuPhyt

Dato : 23-03-03 13:49

Hej Alle,

jeg søger lidt råd om hvordan i andre gør før i sender jpg billeder
ind til printning hos fotohandlere. Jeg har et udemærket kamera som
tager nogle gode billeder, mit spørgsmål er bare, skal man ændre noget
i dpi indstillingerne på disse billeder før man sender dem ind ? Jeg
kan se med Exifer programmet, at mit kamera sætter dpi til 72, skal
dette rettes eller gør fotohandlerne selv dette ?

Skal man evt. lave andre ændringer også ? Her tænker jeg på hvis man
f.eks. vælger beskæring af billederne. Er der en min. størrelse de
skal have for at kunne udfylde f.eks. 10x15 formatet.

Jeg søger lidt guidance her, da det er første gang vi skal prøve at
sende sådanne billeder ind. Vi ville jo gerne have nogle gode billeder
første gang, så vi ikke helt taber modet.

mvh.
René Rosenlund
--
irc: #thepub on /server irc.gamers-net.com

Fra : Lars [8210]

Dato : 23-03-03 14:16

PhuPhyt wrote:
> [...]
> sende sådanne billeder ind. Vi ville jo gerne have nogle
gode billeder
> første gang, så vi ikke helt taber modet.

Hej

Beskær dine billeder med dette program først:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Ellers behøver du´ikke foretage dig andet.

Mht størrelser så kik her:

http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : paul

Dato : 23-03-03 22:07

Kunne Lars fortælle lidt om hvordan JPEGcrops bruges. Bare for at croppe 1 jpg til 3:2
format.
Jeg har forgæves forsøgt i en hel time....
Mvh
XPpro bruger

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-03-03 22:52

paul wrote:

> Kunne Lars fortælle lidt om hvordan JPEGcrops bruges. Bare for at
> croppe 1 jpg til 3:2 format.
> Jeg har forgæves forsøgt i en hel time....

Det er jeg meget ked af at høre. Programmet skulle gerne kunne bruges
uden særlige forkundskaber, så det er tydeligvis ikke godt nok.

Jeg vover et gæt: Du kan ikke finde "3:2" nogen steder i programmet og
har derfor siddet fast? Fidusen er at 15:10 er samme størrelsesforhold
som 3:2, så den kan du blot bruge.

Hvis det ikke er der du sidder fast, vil du gøre mig en tjeneste ved at
beskrive lidt nærmere, hvor langt du når. Får du hentet et billede ind
i programmet? Kan du flytte beskæringsområdet og ændre dets størrelse?

Note til ældre brugere af programmet: Jeg fandt det passende at skifte
fra 3:2 angivelsen til 15:10, for at kunne angive DPI. Jeg ved endnu
ikke om det var den rigtige måde at håndtere det på.

Et alternativ ville måske være en mere beskrivende angivelse? Men sådan
en fylder i grænsefladen: "Forhold: 3:2, størrelse: 15x10cm". Det kunne
måske skrives som "15x10cm (3:2)", men det virker indforstået...
--
JPEGCrops 0.5.7b - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : paul

Dato : 24-03-03 10:16

Problemet for mig er at der ikke kommer nogen fil ud af det. Det starter fint med at
loade en fil ,og den siger at den bliver cropped. Men hvad så. Der er ikke rigtig nogen
'gem fil' knap. Så man lukker programmet og kigger i den mappe hvor man har både
billeder og programmet i. Der ligger en 'cropped'mappe, men den er tom.

Fra : emj

Dato : 24-03-03 10:58

On Mon, 24 Mar 2003 10:15:32 +0100, "paul" <getpaul@NOSPAMget2net.dk>
wrote:

>Problemet for mig er at der ikke kommer nogen fil ud af det. Det starter fint med at
>loade en fil ,og den siger at den bliver cropped.

Den siger ikke noget

>Men hvad så. Der er ikke rigtig nogen
>'gem fil' knap.

Nedrst i programmet, kan du selv indskrive stien til den mappe, hvor
du vil have de croppede billeder leveret i. Der ligger de faktisk.

>Så man lukker programmet og kigger i den mappe hvor man har både
>billeder og programmet i. Der ligger en 'cropped'mappe, men den er tom.
Har du hentet det nyeste program, eller sidder du med en ældre beta?
Der er ikke problemer med version 0.5.7Beta
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ overhovedet og heller ikke under
XP.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-03-03 11:43

paul wrote:

> Problemet for mig er at der ikke kommer nogen fil ud af det.

Dette er fejlfinding og er ikke rigtig relevant for dk.fritid.foto.
Jeg har kontaktet paul pr. email. Hvis hans problemer reproducerbart,
vil jeg enten opdatere JPEGCrops eller lave en opsummering her i
tråden.
--
JPEGCrops 0.5.7 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-03-03 23:46

Toke Eskildsen wrote:

> [...] Jeg har kontaktet paul pr. email. Hvis hans problem er
> reproducerbart, vil jeg enten opdatere JPEGCrops eller lave
> en opsummering her i tråden.

Det viste sig at paul ikke havde kopieret jpegtran.exe over i samme
mappe som JPEGCrops.
--
JPEGCrops - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : paul

Dato : 24-03-03 10:39

Jeg bør nok også sige lidt om min PC: det er en meget klassisk configuration uden
netværk med NTFSpartition på en PentiumIII under XPpro.

Fra : emj

Dato : 23-03-03 14:25

On Sun, 23 Mar 2003 13:48:38 +0100, PhuPhyt <phuphyt@hotmail.com>
wrote:

> Jeg kan se med Exifer programmet, at mit kamera sætter dpi til 72, skal
>dette rettes eller gør fotohandlerne selv dette ?

Du skal kun interessere dig, hvilken størrelse dit billede har i
pixels x pixels og et billede på 1200x1800 pixels giver mulighed for
et print i 300 DPI

> Er der en min. størrelse de skal have for at kunne udfylde f.eks. 10x15 formatet.

Hvis de kan blive 1000 pixels x 1500 pixels, så er det glimrende (250
DPI)
men kan de kun blive 900 pixels x 1350 pixels, så går det også an.
(225 DPI)
Forhodet mellem højde og bredde skal dog være 2:3.

Hilsen emj

Fra : PhuPhyt

Dato : 24-03-03 19:15

On Sun, 23 Mar 2003 14:25:18 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]

>(225 DPI)
>Forhodet mellem højde og bredde skal dog være 2:3.

Fint, jeg takker alle for hjælpen. Jeg var nemlig bare ikke sikker på
om man selv skulle sætte den DPI i sin JPG fil. Så er det ellers bare
at komme igang med at beskære, jeg har hentet JPEGcrops, og det ser
fint og overskuleligt ud.

Så ser vi hvem der bliver den heldige vinder og får lov til at
fremkalde alle mesterværkerne :)

Tak til alle.

mvh.
René
--
irc: #thepub on /server irc.gamers-net.com