Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teoretisk/mystisk spørgsmål om skarphed
Fra : Allan Clausen

Dato : 23-03-03 13:44

Jeg har en Nikor 80-200, f.2.8

Hvis jeg ønsker at et objekt i forgrunden af billedet skal være skarpt og
baggrunden skal være "sløret" vælger jeg blænde 2.8.

Hvis jeg ønsker at dette objekt i forgrunden skal være skarpere og
baggrunden skal forblive sløret som hidtil, kan jeg så anvende et gråfilter
som måske æder 8 blænder, stadig køre på blænde 2.8 og med min
Flash/Flash-anlæg fyre et antal skud af, så billedet bliver korrekt belyst.
Vil både baggrund og forgrund blive skarpere, som hvis jeg fra starten
"bare" havde valgt blænde 22, eller vil blænde 2.8 gøre, at det kun er
forgrunden der får større skarphed?

Mvh.

Allan

Fra : KNL DtP

Dato : 23-03-03 16:46

"Allan Clausen" <jazzy@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Nikor 80-200, f.2.8

Oki.

> Hvis jeg ønsker at et objekt i forgrunden af billedet skal være skarpt og
> baggrunden skal være "sløret" vælger jeg blænde 2.8.

Jep. Ved at anvende f/2,8 får du en meget lille dybteskarphed (område der er skarpt).
Husk at stille nøjagtigt skarp på forgrunden.

> [...]
> som måske æder 8 blænder, stadig køre på blænde 2.8 og med min
> Flash/Flash-anlæg fyre et antal skud af, så billedet bliver korrekt belyst.

Forgrunden skal være skarpere end hvad? Hvis du nu bruger flash eller der er super
meget sol den dag du tager billedet, så skal du måske bruge en lukketid på 1/4000
sek., for at få en f/2,8. I dette tilfælde kan du sætte et gråfilter ind foran
objektivet, for at dæmpe lyset. Husk at tjeck lysmåling med gråfilter, så den ikke
bli'r snyt.

> Vil både baggrund og forgrund blive skarpere, som hvis jeg fra starten
> "bare" havde valgt blænde 22, eller vil blænde 2.8 gøre, at det kun er
> forgrunden der får større skarphed?

Hvis du vælger blænde 22, så vil både forgrund og baggrund (i de fleste tilfælde)
*begge* blive skarpe. Hvis du anvender f/2,8, så vil det kun være det objekt du
fokuserer på, som skarpt.

Hvis dit kamera har en nedblændingsknap, så kan du tjekke dybteskarpheden (ofte
kaldet DOF på engelsk) direkte i søgeren. Jeg vil foreslå, at du finder noget
fotoliteratur og kigger lidt på den teoretiske del. Når først du lige finder ud at
hvordan lukketid og blænde virker, bliver det hele en stor del nemmere - ellers må du
jo spørge her

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-03-03 17:21

Hej Allan

Når du skriver at du ønsker forgrundsmotivet skarpere går jeg ud fra, at du
mener skarpere end det bliver med blænde 2.8?

Forudsat at min opfattelse er rigtig, så er det nok ikke så nemt at opnå
det, du ønsker. Men nogle gange kan det lade sig gøre.

Der er meget delte meninger om kvaliteten af det objektiv, som du skriver
om - og der er forskel på de efterhånden mange forskellige udgaver af Nikons
80-200 mm. bl. 2.8 - selv om de alle hører til kategorien professionelle
objektiver og slet ikke er så ringe endda. Jeg kender kun den første udgave
med autofokus - og det eksemplar jeg havde var bestemt ikke noget at skrive
hjem om, men mange professionelle er begejstrede både for den udgave og for
de følgende versioner.

Men uanset hvilket objektiv, du bruger, så stiger skarphedsdybden i takt
med, at du mindsker blændeåbningen. Det er en ufravigelig naturgiven regel
på alle objektiver - i hvert fald hvis de ikke er specielt konstruerede til
noget andet, og sådan nogle kender jeg ikke.

Derimod er det ikke sikkert, at skarpheden stiger i takt med, at
blændeåbningen formindskes. De fleste objektiver jeg kender tegner skarpest
omtrent midt mellem største og mindste blændeåbning. Evnen til at tegne
skarpt og skarphedsdybden hænger altså ikke sammen. Og det er ligeledes en
kendsgerning, at kun de færreste objektiver tegner pivende skarpt ved
største blændeåbning som også tit er behæftet med andre mere eller mindre
tydelige kvalitetsforringelser sammenlignet med ved lidt mindre
blændeåbninger.

Ofte - ja endda meget ofte - kan man i f. eks. tyske fotoblades særdeles
omhyggelige tests af objektiver læse, at vignettering, skarphed, brillans og
kontrast forbedres markant, hvis der blændes to trin ned - altså i dit
tilfælde fra bl. 2.8 til bl. 5.6

Og så er vi tilbage ved den for dig uheldige kendsgerning, at du har et
problem med at få størst mulig skarphed på forgrunden samtidig med størst
mulig sløring af baggrunden.

En løsning - som ganske vist ikke altid er mulig på grund af de fysiske
forhold ved fotograferingen - er at fjerne forgrundsmotivet markant længere
væk fra baggrunden og måske nøjes med at blænde et enkelt trin ned - til bl.
4.

Men som et tidligere svar fortæller dig - hvis du har mulighed for at
kontrollere skarphedsdybden på dit kamera, så prøv det. Film er en billig
råvare, og bl.a. Fakta fremkalder og kopierer en hel rulle
farvenegativfilm - som regel i flot kvalitet - for ca. 45 kroner. Så lav en
testserie så du ved, hvordan dit udstyr arbejder, inden det er alvor næste
gang.

Med venlig hilsen - Carsten

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 23-03-03 21:05

> [...]
> Vil både baggrund og forgrund blive skarpere, som hvis jeg fra starten
> "bare" havde valgt blænde 22, eller vil blænde 2.8 gøre, at det kun er

Du kan få endnu mindre skarphedsdybde ved at anvende optikken på 200mm og
samtidig bruge blænde 2,8, det giver dig på 3m. ca. 2-3 cm der er skarpt.
Hvis optikken ikke er tilfredsstillende på 2,8, så er der nok noget i vejen
med den, da den burde være ok.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-03-03 22:12

I princippet korrekt.. Lige bort fra at dybdeskarphed, faktisk er en faktisk
størrelse..
Jeg vedlægger her lige et link til dof ( dept of focus ) til en anden 2.8
80-200 mm optik ( samme kvalitet !?)

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_80~200_28_dof.html

Tom

En god ide er at bruge ND filer - foran optikken - nok til at du kommer ned
på 2.8 og måske skyder på en halvlangsom tid ex. 1/60 ( og derfor bruger et
stativ)
Dybdeskarphed har jo også en del med "størrelse" at gøre.. Ex en pegefinger
foran et tankskib... Etc..