En henrettelse i Varpelev
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 23-03-03 10:07

I Varpelev havde vi et mord i 1852, hvor morderen blev henrettet
(halshugget) på Lammehøj 29. juli 1853.

Jeg har kigget efter ham i kirkebogen under Døde Mandkjøn, men han
står der slet ikke. Det synes jeg er ret utroligt. Ganske vist er han
ikke blevet begravet med kirkens velsignelse, han blev dog begravet på
krikegården helt henne ved muren (der er ingenting at se i dag). Men
at han ikke engang blev opført som død, det synes jeg er barsk.

Hvis I vil læse om vores berømte mord, kan I finde historien her:
www.varpelev.dk - Mordet i Varpelev - læs endelig også artiklen om den
hovedløse, der fortæller hvordan Jytte Sørensen verificerede historien
i arkiverne.

Lammehøj eksisterer stadig. Jeg går tit tur med hundene forbi den, og
så må jeg standse op og prøve at forestille mig, hvad der skete den
29. juli 1853...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-03-03 12:22

Hej Kirsten!
Er dødsfaldet glemt i begge kirkebøger? Det kan jo skyldes en forglemmelse
af enten præsten eller degnen.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 23-03-03 13:16

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> Hej Kirsten!
> Er dødsfaldet glemt i begge kirkebøger? Det kan jo skyldes en forglemmelse
> [...]
Det er ikke helt sikkert, at det er "glemt" af hverken præst eller degn.

Personen blev jo henrettet for sin udåd, og blev ikke begravet med kirkens
velsignelse, så det er sandsynligvis derfor, han heller ikke optræder i
kirkebogen.

Det er set andre steder.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 23-03-03 17:20

"Bodil Madsen" skrev i en meddelelse

> Hej Kirsten!
> Er dødsfaldet glemt i begge kirkebøger? Det kan jo skyldes en
>forglemmelse af enten præsten eller degnen.

Høh, det tror jeg da ikke at lige et sådant dødsfald kan blive
Meget kan de måske glemme men vel ikke at en morder bliver
begravet på deres kirkegård.

Spørgsmålet er hvad man har gjort i stedet. For alle dødsfald blev
jo da registreret i midten af 1800-tallet.

Det kunne være rart ok at vide, hvor man skal lede efter dødsfald,
som man ikke kan finde på det sted og det tidspunkt, hvor man har
fået at vide at vedkommende burde være død.

Hilsen Ruth

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-03-03 14:58

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> wrote in message news:b4tq7vgbl11f4p6949bluv44bomb1bjcp0@4ax.com...
> [...]
>
> Lammehøj eksisterer stadig. Jeg går tit tur med hundene forbi den, og
> så må jeg standse op og prøve at forestille mig, hvad der skete den

Kirkebog inhold er begravelse og ikke dødsfald .. . . er det fortidligt ellers er der et politi report ?

Hugh W

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 23-03-03 16:39

On Sun, 23 Mar 2003 13:57:35 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

>Kirkebog inhold er begravelse og ikke dødsfald .. . .

Overskriften er ellers "Døde Mandkjøn" og ikke "Begravede Mandkjøn"

>er det fortidligt ellers er der et politi report ?

Det er ikke for tidligt, det var i 1853, og der er politipapirer eller
hvad det nu er. Jeg synes bare, det er lidt hårdt at han ikke er nævnt
som død. Men sådan var det jo.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-03-03 19:51

I fortsættelse af mit tidligere indlæg kan jeg fortælle om en mangelfuld
indførelse i den ene af Vordingborgs kirkebøger i 1825.Det drejer sig dog
ikke om en forbryder, men om biskop dr. Tønne Blochs (biskop over Fyns
stift) enke, Christine Bloch, født Kohl.
Hun har antagelig været en kendt person i byen, da hun var mor til
latinskolens rektor, professor Jochum Evans Suhr.
Hendes død og begravelse står i kirkebøgerne, men i den ene mangler hendes
navn fuldstændigt, så hvis vi ikke havde haft den anden, kunne vi ikke vide
hvem indførslen vedrørte.

Vordingborg kirkebog er også lidt speciel på en anden måde. Siden 1857 har
der været et sindssygehospital i byen, hvor der vel døde ca. 1 patient om
ugen. Nogle af disse patienter blev begravet på hospitalets egen kirkegård
på hospitalsområdet, og en del blev begravet i deres hjemsogn. De
patienter, der blev begravet i deres hjemsogn er også indført i Vordingborg
kirkebog, med den lidt specielle anmærkning "begravet i hjemmet".

Længere tilbage i tiden kan vi i Vordingborg kirkebog se at døde, der døde
på Knudshoved Odde, i en del tilfælde blev begravet i deres egen have, måske
fordi man på grund at snestorm eller dårligt vejrlig ikke kunne få den døde
bragt til kirke og kirkegård.

Men altså, de står i kirkebogen, selv om de ikke er begravet på byens
kirkegård.

med venlig hilsen