[noob] problem med skrivning til fil
Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 22-03-03 23:55

Hejsa

Jeg sidder og leger med en skoleopgave men jeg har lidt problemer med at
skrive til en fil.

Java kommer med denne fejlmeddelelse
   java.lang.Error: Unresolved compilation problem:
   Unhandled exception type java.io.IOException

<min kode>
if (aarskortNr == 0003) {
   System.out.println(aarskortKart.getList());
   int svar = JOptionPane.showConfirmDialog(
         null,
         "Ønsker du at skrive listen til en fil?",
         "Skriv til fil?",
         JOptionPane.YES_NO_OPTION);
   if (svar == JOptionPane.YES_OPTION) {
      String filNavn =
      JOptionPane.showInputDialog(
         null,
         "Filnavn?",
         "Skriv til fil",
         3);
//henter en string med det navn som filen gerne skulle have

      if (filNavn != null) {
         if (!filNavn.equals("")) {
            FileWriter skrivTilFil = new FileWriter(filNavn, true);

/*det er her at eclipse sætter sine pæne røde streger ved godt at det
ikke behøver at være der fejlen findes men det kan jo være at det hjælper*/

            PrintWriter skriver = new          PrintWriter(new
BufferedWriter(skrivTilFil));
            String liste = aarskortKart.getList();
            skriver.print(liste);
            skriver.close();
         }
      }
   }
}

</min kode>

På forhånd mange tak for hjælpen

Rasmus Lauridsen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 23-03-03 00:14

Rasmus Toft Lauridsen <zaph@debianforum.dk> wrote in
news:fQ5fa.1704$vn1.437311@news010.worldonline.dk in
dk.edb.programmering.java:

> [...]
>
> /*det er her at eclipse sætter sine pæne røde streger ved godt at det
> ikke behøver at være der fejlen findes men det kan jo være at det

Så vidt jeg kan se skal minimum den del hvor du skrive til filen, og
muligvis også deklarationen af fileWriter og printWriter sættes ind i en try
{} catch{} blok. Java er ikke så meget for at arbejde med f.eks. filer uden
at der er defineret en fejlhåndtering, hvilket også er det fejlmeddelelsen
siger. Håber at der kan være til hjælp.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 23-03-03 00:27

> [...]
> at der er defineret en fejlhåndtering, hvilket også er det fejlmeddelelsen

JepZ det var lige det der manglede

jeg havde glemt at se i toppen af det det eksempel jeg huggede lidt fra
at der på main metoden var added et lille "throws Exception"

Mange mange tak
Rasmus