Sporarbejde
Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 22-03-03 19:50

Hej NG

Tak til alle jer der kom med gode råd til mig om sporarbejde,
mig og min rotte er ved at være på rette spor igen
det går betydelig bedre nu.
TAK FOR HJÆLPEN

Maj

Fra : Is

Dato : 23-03-03 00:11

> Tak til alle jer der kom med gode råd til mig om sporarbejde,
> mig og min rotte er ved at være på rette spor igen
> det går betydelig bedre nu.
> TAK FOR HJÆLPEN
---

Vi kunne måske få oplyst hvordan det lykkedes JER at komme igang igen ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 24-03-03 21:46

"> Vi kunne måske få oplyst hvordan det lykkedes JER at komme igang igen ???

Hej igen

Jo jeg startede først med mad på sporet ( katte mad) det gik han bare over,
så gik jeg over til ingen mad men flere genstande ( 3-4 stykker) det
syndes han åbenbart var sjovt for han gik hele sporet flot.
Det sidste vi har gjort er fremme spor med 2-3 genstande
alder ca. 1 time og han går sporet perfekt.

altså min spor var for kedelig før.

Maj

Fra : Is

Dato : 25-03-03 20:44

> [...]
> Det sidste vi har gjort er fremme spor med 2-3 genstande
> alder ca. 1 time og han går sporet perfekt.

DET kan jeg li at høre

Så vil jeg sige : Hver gang din hund finder en genstand, og komme til dig
med den, så lav lidt "ruskeleg" og komm. slip, kast gendstanden 1-3 meter
væk, og lad hunden straks hente den.(lad det vare 10 - 30 sec.) Den sidste
gendstand på sporet kan i så lege med hele vejen tilbage til jeres grej. Så
tror jeg aldrig din hund bliver "træt" af sporarbejde !!

Held og lykke frem over .

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 26-03-03 06:03

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så vil jeg sige : Hver gang din hund finder en genstand, og komme til dig
> med den, så lav lidt "ruskeleg"

Hej.

Dårligt råd til en PH hund, da der ikke må leges eller være tandmærker i
genstanden.

Claus

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 26-03-03 07:10

> Dårligt råd til en PH hund, da der ikke må leges eller være tandmærker i

Så giv mig et godt råd.

Maj

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 26-03-03 11:46

Prøv med en træpind med en lang snor.
Når hunden kommer hen til pinden trækker en hjælper i snoren.
Hundens byttedrift bliver vækket når "noget "pludselig bevæger sig.
Min hund blev glad for genstandene på denne måde
Hilsen
Ulla og Co.

http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Is

Dato : 26-03-03 21:49

> Hej.
>
> Dårligt råd til en PH hund, da der ikke må leges eller være tandmærker i
> genstanden.
---

Kan i ikke også vælge kun at lade hunden påvise genstanden ???

Hvad trækker mest ?? ingen genstand, eller en med tandmærker ????

Den skal jo ikke gå og gnaske på den !!! og til konkurrence skal der jo
ikke leges, så er det bare at aflevere, og så afsted igen !!

Man kunne måske også bruge en "dummy" som belønning for aflevering af
genstanden ??

Min tidligere hund holdt kun så fast som det var nødvendigt ! Vi kunne
"trække krog" ! jeg med en pegefinger, og hunden lukkede munden så meget at
jeg holdt om hans hjørnetænder, og han trak hårdt !! gjorde det ondt på mig,
var det ikke biddet, det var trækket !! bl.a derfor mener jeg det et ok med
"trækkeleg" på sporet !!! men det må HF jo afgøre ! Det er jo også et
spørgsmål om at kende sin hund, hvad der er godt og dårligt.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 27-03-03 05:49

> ---
>
> Kan i ikke også vælge kun at lade hunden påvise genstanden ???
>
> Hvad trækker mest ?? ingen genstand, eller en med tandmærker ????

Nu er det godt nok mange år siden at jeg har konku. i PH. men det er ikke
en god ide at lade hunden påvise fordi genstanden kan være så lille at den
er svær at få øje på i højt græs.

Det er ikke et spørgsmål om hvad der trækker mest, det gælder jo om ikke at
blive trukket...ik.

De fleste der har problemer med G. er fordi de ikke viser hunden hvor glade
de er for at den har fundet G. Det gælder om at gøre hunden klart at den
har "dims " er ekstremt vigtigt, hvis du ikke synes den er vigtigt hvorfor
skal hunden så.

Det er lidt det samme med "døde" G. på Rondering, mange har det probs at
hunden forlader G. ..men det er jo fordi de selv har lært den det. Når HF
kommer ud til H. som halser på G. så får den en bold eller godbid og så går
man og lader G. ligge, hvordan skal hunden tro andet end at det er ok at
forlade G. ?

Claus

Fra : Winther

Dato : 27-03-03 12:05

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
går
> man og lader G. ligge, hvordan skal hunden tro andet end at det er ok at

Mener du så, at genstanden/byttet skal med tilbage hver gang, og hvordan
belønner du så?

Jeg var til træning sammen med en politimand med en ret nykåret hund. Han
var netop blevet informeret om, at deres hunde fremover skulle påvise i
stedet for at samle op. Årsagen er, at hunden kan ødelægge evt. DNA på
genstanden. Nu havde han jo lært sin hund at samle op, så nu skal den så i
stedet omskoles til at påvise.

Vh. Winther

Fra : Claus

Dato : 27-03-03 17:03

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stedet for at samle op. Årsagen er, at hunden kan ødelægge evt. DNA på
> genstanden. Nu havde han jo lært sin hund at samle op, så nu skal den så i

Jeg tager altid Ronderings G. med tilbage, måske ikke helt hvis den skal
bruges igen men jeg tager den op og viser at jeg er enomt glad for den og
derefter belønner jeg med godbid eller bold. Men hunden får ikke den rette
forståelse hvis man bare roser og stikker den bolden og så lader G. blive
liggende.

Ang. samle op eller påvise, jamen det kan da godt være at en tjeneste HF.
skal på vise men i programmet er det jo valgfrit ??? Og det er mere sikret
at få G. i hånden end at den ligger og roder i græsset men det er vel en
smagssag.

Du skal jo oxo tænke på , hvis det som tjeneste HF. gør er det eneste
rigtige, hvorfor vinder de så ikke landsstævnet hver gang.

Claus

Fra : Winther

Dato : 28-03-03 11:58

> [...]

sikret
> at få G. i hånden end at den ligger og roder i græsset men det er vel en

Min hund skal også apportere genstande, det er en beslutning jeg har taget,
fordi hunden meget gerne vil.

Men, - får jeg pludseligt at vide, at det ikke længere er valgfrit, så
bliver det mere kompliceret da hunden skal til at omlære.

Det betjenten oplevede, var at det var valgfrit da han startede træningen,
men lige efter hunden blev kåret, blev det pludselig tvang, at hunden skulle
påvise. Havde han blot vidst at det ville blive sådan, havde han
selvfølgelig tilrettelagt træningen efter det. Om de skal det ene eller
andet bestemmes åbenbart af tjenestestedet.

> Du skal jo oxo tænke på , hvis det som tjeneste HF. gør er det eneste
> rigtige, hvorfor vinder de så ikke landsstævnet hver gang.

Nej, det undrer også mig. Taget i betragtning at de både bruger fritid og
arbejde til træning, og at de har mange dygtige mennesker de kan trække på,
og har lettere ved at få egnede træningsområder....
Men min konklusion er blevet, at der skal mere end træningstid og uniform
til at gøre en god hundefører

Fra : Claus

Dato : 28-03-03 15:28

Fra : Is

Dato : 27-03-03 20:57

> [...]
> stedet for at samle op. Årsagen er, at hunden kan ødelægge evt. DNA på
> genstanden. Nu havde han jo lært sin hund at samle op, så nu skal den så i
Det troede jeg da de havde gjordt længe !!

Det er da snart længe siden vi så noget på TV men politihunde der fandt
ting - men det jeg mest husker er, at journalisten tabte sin ene
kontaktlinse ! den fandt hunden ved påvisning !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 27-03-03 20:49

> [...]
> er svær at få øje på i højt græs.
>
> Det er ikke et spørgsmål om hvad der trækker mest, det gælder jo om ikke
---
Enig ! men nu startede denne tråd med en der ikke kunne få hunden til at gå
spor, derfor mener jeg det skal være "den rene lykke" at hunden kommer med
en genstand, når det så går rigtig godt kan man jo nedtone legen , men ikke
rosen !

---
> [...]
går
> man og lader G. ligge, hvordan skal hunden tro andet end at det er ok at
---
Ja ! nu har vi pt ikke nogen i kluben der er i de "svære" klasser(så vi
træner ikke på død G.), men jeg er da tit fig. i rondering til træning !!!
og hvor er det dog svært at få HF til at være glad for et veludført stykke
arbejde !! jeg mener lige som i spor, efter øvelsen, så leg med hunden, ha
det sjovt med den mens man går tilbage !!!! Næææ, den får et "det var
dygtigt" og så på med linen, og så kan den ellers få lov til at "gå pænt"
tilbage !

--
Venlig hilsen
Erik Isager