2 x Niels Nielsen f. 1781 i Lyngby, Helleu~
Fra : Bente Poulsen

Dato : 22-03-03 19:35

Jeg er i den situation at jeg pludselig har 2 personer ved navn Niels
Nielsen blandt mine aner, og jeg er 99% sikker på at det er én og samme
person, og at jeg har endnu et anesammenfald.

Mit problem er at jeg har søgt alle steder på nettet, i mit arvede
slægtsmateriale, men da jeg ikke kan læse gotisk kan jeg ikke få det
verificeret i kirkebogen,

ER der en der vil være så sød at hjælpe mig ?

Jeg tror / håber ikke der kan være / er født så forfærdelig mange ved navn
Niels Nielsen i Terndrup / Lyngby i 1781

Hans forældre er
Niels Michelsen f. og døbt i juni 1739, hvis forældre er Michel Nielsen af
Terndrup og Maren Andersdatter af Lyngby.

Niels Michelsen blev gift to gange, da hans første kone - Abild blev
begravet 3. man 1776, sammen med sin dødfødte datter.

Niels Michelsens anden hustru var Bodil Nielsdatter f. 1758 .

Jeg tror Niels Nielsen er søn af ægteskab nummer 2. Da der også er født et
par med navnet Niels i ægteskab nr. 1, men de døde

På forhånd tak for hjælpen
Venlig Hilsen
Bente Poulsen

PS. Jeg er godt klar over at man kan have mange aner med samme navn, men
disse to er flettet ind i hinanden på den måde at deres fars far har ikke
mindre end 2 af sine børn som fører min anerække videre, den ene til min
mormor og den anden til min morfar, så familieforholdene er ved at være
noget indviklede

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 22-03-03 20:37

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre end 2 af sine børn som fører min anerække videre, den ene til min
> mormor og den anden til min morfar, så familieforholdene er ved at være

Hej Bente!
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmå. Er du i tvivl om det er den rigtige
Niels Nielsen?

Der er kun én Niels Nielsen på den alder i 1787:
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hellum, Lyngby, Terndrup Bye, , , 8, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Mikelsen, 49, Gift, Hosbonde, Bonde og Gaardmand,
Bodil Nielsdatter, 37, Gift, Madmoder, ,
Mikel Nielsen, 24, Ugift, Børn af 1. Ægteskab, ,
Maren Nielsdatter, 19, Ugift, Børn af 1. Ægteskab, ,
Abel Nielsdatter, 9, -, Børn af 2. Egteskab, ,
Niels Nielsen, 7, -, Børn af 2. Egteskab, ,
Karen Nielsdatter, 4, -, Børn af 2. Egteskab, ,
Anne Madsdatter, 18, -, Tieneste Pige, ,

-----
Hilsen Jeannie Kristensen

--
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/
(opdateret 5. marts 2003)

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 22-03-03 20:54

Og her er formentlig ovenstående Niels Nielsen i 1801:
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hellum, Lyngby, Lyngby sogn, , , 8, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Mikkelsen, 62, Gift, husbonde, BOnde og gårdfæster,
Bodil Nielsdatter, 51, Gift, hans kone, ,
Mikkel Nielsen, 38, Ugift, deres børn, ,
Niels Nielsen, 20, Ugift, deres børn, ,
Abild Nielsdatter, 22, Ugift, deres børn, ,
Karen Nielsdatter, 17, Ugift, deres børn, ,
Mette Nielsdatter, 8, Ugift, deres børn, ,
Niels Jørgensen, 61, Ugift, tjenestekarl, ,
Anders Pedersen, 65, Gift, husbonde, BOnde og gårdfæster,
Anne Nielsdatter, 71, Gift, hans kone, ,
Jens Stephansen, 30, Ugift, tjenestefolk, National soldat,
Niels Laustsen, 16, Ugift, tjenestefolk, ,
Jens Jørgensen, 15, Ugift, tjenestefolk, ,
Johanne Andersdatter, 25, Ugift, tjenestefolk, ,
-------------
Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 22-03-03 21:25

Hej Jeannie
Jeg forstår godt du er forvirret, det er jeg nemlig også selv, jeg har også
set de to folketællinger, hvilket er een af grundene til at jeg tror de "to
Nielser" er én og samme person.

Må jeg have lov til at sende dig en privat mail, hvor jeg bedre kan forklare
sammenhængen, da jeg her også kan vedhæfte en fil der vil give et bedre
overblik, end hvis jeg skal forklare det i dette forum, det vil blive til en
mindre roman er jeg bange for

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-03-03 21:24

On Sat, 22 Mar 2003 19:34:48 +0100, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Mit problem er at jeg har søgt alle steder på nettet, i mit arvede
>slægtsmateriale, men da jeg ikke kan læse gotisk kan jeg ikke få det
>verificeret i kirkebogen,

Så kom i gang med at lære det!

Hvis du vil lave seriøs slægtsforskning er det helt nødvendigt, at du
kan læse de originale kilder.

Hvis du er i tvivl om to Niels Nielsen på den tid er samme person, så
kan jeg iævrigt anbefale dig, at bruge lægdsrullerne. Det burde løse
problemet.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bente Poulsen

Dato : 23-03-03 16:14

Til Lars Helbo

Du tillader dig at komme med kommentarer om hvorvidt jeg nu skal lære gotisk
og hvorvidt jeg er seriøs slægtsforsker, hvad bilder du dig egentlig ind ??

Der kan rent faktisk være flere årsager til at jeg ikke kan læse gotisk
nogle som du af gode grunde ikke kender, grunde som kan være så private at
du som "seriøs slægtsforsker" og som menneske burde tænke over inden du
kommer med din små bidske kommentarer, og det hjælper ikke at du altid
sætter dine små hoveder bagefter.

Hvorvidt jeg er seriøs slægtsforsker eller ej, skal du i hvert fald ikke
bedømme, og da jeg endnu "kun" har haft denne hobby i ca. 2år, så er der
meget som kan skal sætte sig ind i, og man må så tage små skridt af gangen
for at kunne lære det hele, det mener jeg er meget seriøst.

Men jeg skal da nok lade være at stille flere spørgsmål i denne gruppe, da
jeg ikke har lyst til flere af den slags kommentarer

Bente Poulsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 23-03-03 16:44

On Sun, 23 Mar 2003 16:14:09 +0100, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Til Lars Helbo
>
>Du tillader dig at komme med kommentarer om hvorvidt jeg nu skal lære gotisk
>og hvorvidt jeg er seriøs slægtsforsker, hvad bilder du dig egentlig ind ??

Kære Bente

Jeg tror du misforstår Lars Helbo.

Du skriver du har et problem, og det forsøger Lars på bedste vis at
hjælpe dig med at løse.

Fortsat god søndag og hilsen
Ketty Thidemann
der også til tider har problemer med det gotiske.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-03-03 18:06

<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Du tillader dig at komme med kommentarer om hvorvidt jeg nu skal lære gotisk
>og hvorvidt jeg er seriøs slægtsforsker, hvad bilder du dig egentlig ind ??

Gider du lige slappe af et øjeblik?

> [...]
>du som "seriøs slægtsforsker" og som menneske burde tænke over inden du
>kommer med din små bidske kommentarer, og det hjælper ikke at du altid

Det kan fint være, at du har udmærkede grunde til ikke at lære gotisk;
men det har meget lidt med sagen at gøre.

> [...]
>meget som kan skal sætte sig ind i, og man må så tage små skridt af gangen
>for at kunne lære det hele, det mener jeg er meget seriøst.

Jeg har heller ikke bedømt, om du er seriøs slægtsforsker eller ej.
Jeg har blot gjort opmærksom på, at _hvis_ du er seriøs slægtsforsker,
så kommer du ikke uden om at lære gotisk skrift. Det kan du lige så
godt acceptere først som sidst.

Slægtsforskning består nemlig i studiet af kilder (f.eks. kirkebøger,
folketællinger, skifteprotokoller m.v.). Disse kilder er for de
flestes vedkommende skrevet med gotisk skrift, og derfor er det helt
nødvendigt, at lære denne skrift.

Efterhånden findes der selvfølgelig en del afskrifter af kilder, og en
del af dem kan søges via Internet. Men det er og bliver kun
afskrifter. De kan altid indeholde fejl, og derfor skal i det mindste
alle centrale kilder kontrolleres i forhold til originalen.

Gotisk skrift er noget, der kan læres. Det kræver noget arbejde, men
det er muligt. Hvis du er seriøs slægtsforsker (hvilket jeg bestemt
ikke betvivler), så vil du før eller senere være tvunget til at lære
gotisk skrift. Der går INGEN vej udenom, og derfor kan du egentlig
lige så godt begynde med det samme. Så vil du også kunne læse den
nævnte kirkebog og løse det problem, du har med Niels Nielsen.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 23-03-03 22:58

Bente Poulsen wrote:

> [...]
> du som "seriøs slægtsforsker" og som menneske burde tænke over inden du
> kommer med din små bidske kommentarer, og det hjælper ikke at du altid

Prøv at ignorere Lars - han har ikke skænket det en tanke at nogen kunne
have den slags grunde. Den overfriske måde at svare på passer fint til
en teenager, men mister sin charme hos folk der har rundet de 30. Men
lad det være hans problem.

> Men jeg skal da nok lade være at stille flere spørgsmål i denne gruppe, da
> jeg ikke har lyst til flere af den slags kommentarer

Du skal IKKE holde op med at stille spørgsmål i denne gruppe. Som du kan
se ved at læse nogle af de andre indlæg, er det store flertal i gruppen
meget hjælpsomme, inklusive Lars når han har en god dag.

PC

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-03-03 07:52

On Sun, 23 Mar 2003 22:58:29 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

> [...]
>have den slags grunde. Den overfriske måde at svare på passer fint til
>en teenager, men mister sin charme hos folk der har rundet de 30. Men

Jamen det kan du da gerne mene; men det ændrer altså ikke noget ved,
at man hurtigt vil gå uhjælpeligt i stå, hvis man ikke kan læse de
originale kilder, og derfor kan man lige så godt først som sidst komme
i gang med at læse skriften.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 24-03-03 08:40

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> at man hurtigt vil gå uhjælpeligt i stå, hvis man ikke kan læse de
> originale kilder, og derfor kan man lige så godt først som sidst komme

Gå uhjælpeligt i stå hvis man ikke kan læse kilderne? Du har 100% ret!

Men hvis man
1) har et brændende ønske om at forske i sin slægt og
2) har meget vanskeligt ved at (lære at) læse gotisk
- hvad gør man så, Lars?

Stræk fantasien og tænk på punkt 2) - hvilke grunde _kan_ der være? Det
kan være svært for en rask og funktionsdygtig halv(t)ung løve at sætte
sig i den mindre heldiges sted, men prøv alligevel.

Bente siger ganske rigtigt, at grundene kan være meget private, men lad
os tage et simpelt og knap så følsomt eksempel: Et synshandicap. Hvis
man ser meget dårligt, hvad hjælper det så med et overfrisk: "Så kom i
gang med at lære det!"?

Det svarer til at sige til en lam person i kørestol: "Du kommer ingen
vegne, hvis du ikke tager på Landsarkivet!" Det er lige så 'rigtigt',
men er det ikke mere en hån end en hjælp? For mig er det.

Måske du så i stedet vil råde personen til at opgive sit store ønske -
somme tider kan man jo ønske sig mere here i Verden end man kan få. Men
der er stadig en tredje mulighed, nemlig at søge andres hjælp. Det er
præcis hvad Bente gør, og det er præcis hvad dette forum er så glimrende
til at give, dig selv medregnet. Adgangsbilletten til at få hjælp er mig
bekendt ikke at man er 100% intakt på sjæl og krop, men at man er bidt
af den samme bacillus genealogicus som alle andre her.

PC

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-03-03 10:46

On Mon, 24 Mar 2003 08:39:39 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

>Gå uhjælpeligt i stå hvis man ikke kan læse kilderne? Du har 100% ret!

Tak, så er vi jo enige

> [...]

>kan være svært for en rask og funktionsdygtig halv(t)ung løve at sætte
>sig i den mindre heldiges sted, men prøv alligevel.

Der kan være mange gode grunde, men hvad hjælper det? Det løser da
ikke problemet.

>Det svarer til at sige til en lam person i kørestol: "Du kommer ingen
>vegne, hvis du ikke tager på Landsarkivet!" Det er lige så 'rigtigt',

Nej! For det første kan man i hvert fald på LAV udmærket komme i
kørestol (de andre arkiver kender jeg ikke). For det andet har man
stadigvæk muligheden for at anskaffe et læseapparat og en stabel
mikrokort. Man kan også gøre brug af de indscannede kilder, der ligger
på nettet.

Man vil måske have sværere ved at få adgang til kilderne; men der er
også kilder vi andre har svært ved at få adgang til, f.eks. fordi de
ligger i den anden ende af landet.

Problemet med skriften er noget andet. Hvis man ikke kan læse gotisk
skrift, så er man helt generelt afskåret fra at studere kilderne på
første hånd. Det er en helt anden situation.

> [...]
>bekendt ikke at man er 100% intakt på sjæl og krop, men at man er bidt
>af den samme bacillus genealogicus som alle andre her.

Jamen det er da udmærket at søge hjælp her og andre steder. Det er
også udmærket at bruge indtastede kilder og registre. Men man vil
alligevel før eller senere køre fast. Det kan man lige så godt
indstille sig på, ellers bliver skuffelsen bare så meget desto større.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 24-03-03 22:20

Lars J. Helbo wrote:

> Tak, så er vi jo enige

Præcis. Vi er ikke spor uenige om det faktuelle. Og hvis man ikke kan få
hjælp af nogen, går det endda meget hurtigt med at køre fast.

Men det er ingen hjælp at få at vide, at man bare skal gå i gang med
noget man ikke kan. Det kunne du ikke vide fra starten, men Bentes
reaktion burde vise dig, at du ramte et ømt punkt. Derfor foreslog jeg:

> Der kan være mange gode grunde, men hvad hjælper det? Det løser da
> ikke problemet.

Tilbage til felt 1. Det ved Bente og alle andre udmærket at det ikke gør
- det er sådan set der, vi startede. Det løser heller ikke problemet at
sige "Så se at komme igang!" eller "Du kommmer ikke videre!".

Vi kommer alle sammen et forskelligt stykke vej udi slægtsforskningen.
Afhængigt af tid til rådighed, talent, hjælpemidler, opfindsomhed osv.
og, ikke mindst, andres hjælpsomhed. Vi ved, at ingen af os bliver
endegyldigt færdige, glæden for hvert ny opdagelse er parret med
frustrationen over de ny spørgsmål, opdagelsen åbner. Er det ikke
spændingen ved selve turen, der driver værket - mere end man når et
"langt" eller "kort" stykke vej?

Hvorfor så den ihærdighed med at tage modet fra nogen, hvorfor dette
fokus på begrænsningerne? Det er det, jeg går efter, Lars - ikke om du
har ret mht. gotisk læsning, transport til arkiverne og alle de andre
facts. Hvis du ikke ser det, er vi nok kørt uhjælpeligt fast ;)

PC

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-03-03 09:04

In article <3e7dcf33$0$52149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
stenbuk@paradis.dk says...
> [...]
> du som "seriøs slægtsforsker" og som menneske burde tænke over inden du
> kommer med din små bidske kommentarer, og det hjælper ikke at du altid

Undskyld jeg blander mig, men jeg har meget svært ved at se det bidske i
Lars' kommentar, som jo ovenikøbet er efterfulgt af en smiley, der netop
siger at det var en venlig bemærkning.

Og det er da rigtigt hvad han skriver: Skal man længere tilbage i tiden
er det svært at komme udenom gotisk skrift.

Du skriver at der kan være mange grunde til at du ikke kan læse det.
Korrekt, men jeg ville også, som Lars, have det udgangspunkt at tro at
det blot var fordi du ikke havde lært det.

Desuden kommer Lars så med en god idé til hvordan du kan løse dit
problem omkring Niels Nielsen. Det tror jeg ikke han ville gøre hvis
hans hensigt blot var at være bidsk.

Med venlig hilsen
Brian Jensen