Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring uden at ødelægge proportionerne
Fra : Kent

Dato : 22-03-03 16:53

Hej

Jeg har efterhånden taget en del billeder med min G3'er

Der er flere billeder, jeg gerne vil beskære. Eksempelvis har
jeg et billede med nogle Irantis, hvor jeg gerne vil lave en tæt
beskæring omkring 2 planter. Hvordan gør jeg det, så proportionerne
ikke ødelægges, når jeg vil printe billedet ud i 10x15cm? Jeg kunne
selvfølgelig forsøge mig frem og så tjekke størrelsen, men der
må absolut være en smartere metode.

Jeg har Adobe Photoshop 5.0 Limited Edition, som blev leveret
med kameraet. Desuden har jeg Microsoft PhotoDraw.

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 22-03-03 17:29

Kent skrev:

> [...]
> beskæring omkring 2 planter. Hvordan gør jeg det, så proportionerne
> ikke ødelægges, når jeg vil printe billedet ud i 10x15cm?

Nu ved jeg ikke om du har den funktion i Photoshop LE, men i den
fulde udgave af Photoshop 5.x ville jeg nok gøre som beskrevet her:
<news:Xns92679A799E49Ccopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk> eller:
<http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=Xns92679A799E49Ccopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk&lr=&as_scoring=d&hl=da>
- hvis den newsserver du bruger ikke længere har indlægget.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 23-03-03 12:04

> [...]
py.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk&lr=&as_scoring=d&hl=da>
> - hvis den newsserver du bruger ikke længere har indlægget.

Det var lige det, jeg skulle bruge.

Tak for hjælpen!

Vh
Kent

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 22-03-03 18:11

> [...]
> ikke ødelægges, når jeg vil printe billedet ud i 10x15cm? Jeg kunne
> selvfølgelig forsøge mig frem og så tjekke størrelsen, men der

Tjek det program Toke Eskildsen lavede netop til dette formål. Nemt og
supersmart at bruge. Se mere på ttp://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/.

Henrik

Fra : Lars [8210]

Dato : 22-03-03 21:37

Kent wrote:
> [...]
>
> Jeg har Adobe Photoshop 5.0 Limited Edition, som blev
leveret
> med kameraet. Desuden har jeg Microsoft PhotoDraw.

Hej

Brug dette program
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 23-03-03 10:28

Brug "fixed target size" i Photoshop 5 LE. "Fixed target size" aktiverer du
ved at dobbeltklikke i beskæringsværktøjet og derefter sætte højde, bredde
og opløsning i den tilhørende palette. Derefter tegner du din beskæring, og
du vil mærke, at du ikke kan trække beskæringen ud af proportioner. "Fixed
target size" gemmer dine settings også efter at Photoshop har været lukket
ned.

Niels

Fra : Kent

Dato : 23-03-03 12:05

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> target size" gemmer dine settings også efter at Photoshop har været lukket

Tak for det.

Det var præcist det, jeg ledte efter.

Vh
Kent