Om HEKLA s havari 1893
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-03-03 15:34

Fredag den 28 april formodentlig 1893 bragte en dansk ukendt avis et referat
af emigrantskibet Heklas havari på en rejse til New York.
Propelakslen var knækket, - revnet på langs, men kaptajn Thomsen,
maskinmester Rafn og hans folk fik lavet en nødrepatation så skibet kunne
fortsætte til havn.

Angiveligt har jeg haft en slægtning ombord - måske som kok, bager eller
lignende.
I hvert fald har jeg blandt hans efterladte papirer fundet avisudklippet.
Desværre kan jeg ikke se hvad avisen hed.
Men spørgsmålet er:
Findes der dokumenter der kan fortælle hvem mandskabet var?
--
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 22-03-03 15:44

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> wrote:
> Findes der dokumenter der kan fortælle hvem mandskabet var?

Prøv at søge på Google, der er flere referencer:
http://www.google.com/search?q=ss+hekla&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

Fandt bl.a. følgende:
http://istg.rootsweb.com/v3/1800v3/hekla18910406_1.html

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-03-03 17:38

> Fandt bl.a. følgende:
> http://istg.rootsweb.com/v3/1800v3/hekla18910406_1.html
Tak for forsøget.
Jo, jeg har været Gooogle igennem, og også set Helbo 's og andre site's men
alle er, så vidt jeg kan se, passagerlister.
Hvor finder man mandskabet?
Der må eksistere en logbog og hyreliste. Så er det om den likke i Norge,
Sverige eller DK.
Flemming.

Fra : Hans Engmark

Dato : 22-03-03 18:14

On Sat, 22 Mar 2003 15:34:18 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

>Findes der dokumenter der kan fortælle hvem mandskabet var?

Måske kan du finde noget her.

http://www.norwayheritage.com/ships/sailors.htm

http://www.norwayheritage.com/ships/index.asp

mvh
Hans Engmark

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-03-03 19:47

"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kan du finde noget her.
>
> http://www.norwayheritage.com/ships/sailors.htm
>

> http://www.norwayheritage.com/ships/index.asp
>
> mvh
> Hans Engmark
**********************
Tak for den.
Jo, her lå et billede af damperen og omtale af "den havarerede aksel", men
ikke noget om mandskabet.

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-03-03 19:54

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> wrote in message
> [...]
> af emigrantskibet Heklas havari på en rejse til New York.
> Findes der dokumenter der kan fortælle hvem mandskabet var?

Jeg har, i en ikke slægtshistorisk forfindelse, ledt efter oplysninger om et
lignende skib, nemlig "Tingvalla", der forliste ud for den irske kyst i
1904. Jeg fandt i den forbindelse en hel del materiale om skibet på
Landsarkivet Sjælland.
Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det kunne være muligt, at der også
fandtes noget om Heklas forlis sammesteds?

Hilsen Henning Jensen

Fra : K. Thidemann

Dato : 22-03-03 21:24

On Sat, 22 Mar 2003 19:54:26 +0100, "Henning Jensen"
<Henning@homespun.dk> wrote:

> [...]
>lignende skib, nemlig "Tingvalla", der forliste ud for den irske kyst i
>1904. Jeg fandt i den forbindelse en hel del materiale om skibet på

Per Kristian Sebak der har skrevet bogen Titanic
har også skrevet bogen Katastrofeskibet 'NORGE'

En meget flot bog der beskriver det danske udvandreskib Norges forlis
i 1904.

Endvidere =
Beretning om udvandrerskibet Norges forlis i 1904,
nedskrevet af Christen Mogensens søn, Osvald Mogensen efter CMs
mundtlige beretning findes på Det Danske Udvandrearkiv.
-----------
Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 22-03-03 21:27

Katastrofeskipet med P

http://www.slektshistorielaget.no/Kilder/oppland/databaser2/Emigrantskipet%20Norge.htm

Mvh
K. Thidemann

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-03-03 08:36

> [...]
> Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det kunne være muligt, at der også
> fandtes noget om Heklas forlis sammesteds?

******
Tak for det gode tip, jeg aflægger dem snarest muligt et visit.

Nu gik det ikke helt så galt med HEKLA, hun fik blot et brud på propelakslen
ude i rum sø. Akslen blev nødtørftigt repareret så de kunne sejle til havn.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : bks

Dato : 24-03-03 09:28

Hej Flemming Svendsen
> af emigrantskibet Heklas havari på en rejse til New York.

Prøv denne http://www.ellisisland.org/default.asp
Der er gratis adgang og de har både passagerlister og manifester på
besætningerne fra de forskellige skibe.

Held og lykke
Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : John Thomsen

Dato : 26-03-03 16:51

<zeus1@mail.dk> wrote:

>Fredag den 28 april formodentlig 1893 bragte en dansk ukendt avis et referat
>af emigrantskibet Heklas havari på en rejse til New York.

>Desværre kan jeg ikke se hvad avisen hed.

Hvis det er afgørende at finde avisens navn, så er der i Odense et
Dansk Presse arkiv. De fleste aviser ligger på microfilm, men museet
kan sikkert hjælpe med at finde ud af, hvilken avis du har udklippet
fra, idet bl.a. typografien ofte er karakteristisk.

Du er formentlig klar over, at hvis du søger din slægtning i Ellis
Island basen, så får du også adgang til - og fotos af - det aktuelle
skib, de kom sejlende med.

Venligst
John