Hjælp Til nyt bundkort
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-03-03 15:28

Hey NG.

Jeg står og skal til at købe nyt bundkort og processer da det gamle er
brændt af....PIS...

Jeg har kiggeg på følgende inde på www.Klingenbergdata.dk

AMD AthlonXP 1800
AMD CPU Køler
Shuttle AK32A Bundkort
(2 x DDR, 2 x SD, Audio,
ATA/100)

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-03-03 15:40

Sorry fik lige trykke forkert derfor dette indlæg igen

Hey NG.

Jeg står og skal til at købe nyt bundkort og processer da det gamle er
brændt af....PIS...
Det gamle var et soltek sl-75kav-x Med en 1000mhz thunderbird...

Jeg har kigget på følgende inde på www.Klingenbergdata.dk
AMD AthlonXP 1800
AMD CPU Køler
Shuttle AK32A Bundkort
(2 x DDR, 2 x SD, Audio,
ATA/100)
Men jeg kender ikke dette bundkort... Er det noget ordenligt kram eller er
det noget bilka ???

Jeg har også kigge lidt på et andet:
ECS K7S5A ATX
CPU: AMD Athlon Thunderbird & XP 2600+/ Duron 550MHz~1.4GHz+
Socket: Socket A
Chip: SiS735
FSB: 200/266MHz
Slots: 5PCI / 1AMR / 1AGP x4 / Audio / LAN
IDE: 4-Ultra DMA/100
SCSI: None
Ram: 2 x 168-pins SDRAM / 2 x184-pins DDR RAM
Cache: On Chip
Warranty: 2 Years
Men jeg kender heller ikke dette bundkort... Godt eller dårligt...
Jeg havde tænkt mig at sætte en AMD Ahlon Palomino XP2000(1667mhz) Processer
i dette kort

Er der usb i disse 2 bundkort???

Både gode og dårlige ting modtages gerne om disse 2 løsninger

Med Venlig Hilsen
Jesper

Fra : Kenneth Boye

Dato : 22-03-03 15:50

Et godt og rimeligt billigt bundkort er Asus A7V333-X til 759 kr. hos
shg.dk.
Det kan være lidt af en smagssag hvilke producenter man hælder til, men med
Asus går du bestemt ikke helt galt i byen.

Samme bundkort koster 1299 kr. hos Klingenberg.

Mvh.

Fra : Martin K

Dato : 22-03-03 15:56

Kenneth Boye wrote:
> Et godt og rimeligt billigt bundkort er Asus A7V333-X til 759 kr. hos
> shg.dk.

Det er et fedt bundkort. Jeg har for et par uger siden installeret et sådant
for en nabo. Det er et super godt køb...

> Det kan være lidt af en smagssag hvilke producenter man hælder til,
> men med Asus går du bestemt ikke helt galt i byen.

Det er det. Jeg har haft 3 Asus bundkort, og der har aldrig været skyggen af
problemer.

> Samme bundkort koster 1299 kr. hos Klingenberg.

Vildt!

Til spørgeren:
Jeg ville ikke spare et bar hundrede kroner på bundkortet. Det er en meget
vital del, og med Asus, MSI, Gigabyte, ABit går det som regel fint. De
ekstra penge kan spare dig for mange problemer og en del hovedbrud

Blot et råd...

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 23-03-03 11:04

"Jesper Lauridsen" <jnl@FJERNDETTE.nalnet.dk> skrev i en meddelelse

> Shuttle AK32A Bundkort
> Men jeg kender ikke dette bundkort... Er det noget ordenligt kram
> eller er det noget bilka ???

Det er ligeså Bilka som det andet bundkort du har kig på.
Asusløsningen som Kenneth foreslår ville jeg foretrække til enhver tid
også selvom den måske er lidt dyrere.

> Er der usb i disse 2 bundkort???

Ja, der er USB i begge:
http://www.spot.ro/Produse/MB/Shuttle_AK32A.htm
http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=192

> Både gode og dårlige ting modtages gerne om disse 2 løsninger

Det eneste positive jeg kan sige om K7S5A er at det er billigt.
Prøv at lave en søgning i gruppen på k7s5a, så kan du læse lidt om nogle
af de problemer du måske kan forvente at rende ind i.

Undskylder på forhånd overfor alle dem som har et K7S5A der virker
glimrende.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-03-03 14:55

> Jeg har kigget på følgende inde på www.Klingenbergdata.dk
> ECS K7S5A ATX

Jeg har selv et ECS K7S5A og det kører fortrinligt med den XP1800+ jeg
har. Jeg kan forstå, at nogle har problemer med boardet, men har ikke
selv oplevet det. Fordelene ved boardet var for mig tre ting. Det var
billigt, det kunne tage mine gamle SD-Ram DIMM'ere, der er onboard lyd
(mit gamle lydkort var et AWE32 ISA). Senere er der kommet et Audigy 2
lydkort og en 512 MB DDR klods i.

Den udgave jeg har er iøvrigt med et onboard SIS 900 ethernet chipset
og stik.

Ulempen ved det er umiddelbart at max mem er 1 GB (1024 MB), uanset om
du kører SDR eller DDR. Der er heller ingen mulighed for OC. Du kan
stille hhv ram og CPU FSB til enten 100 eller 133 MHz (100/100,
133/100 og 133/133 såvidt jeg husker) men ellers ikke andet.

Mht USB er det nok ikke længere spørgsmålet, om bundkortene har USB
eller ej, men om de har USB 1.1 eller 2.0. Jeg har ikke selv nogle USB
devices og er ikke klar over, om K7S5A er 1.1 eller 2.0.

Jeg har overvejet at skifte bundkortet ud, da nogle siger, at man kan
få mere ud af samme CPU med et andet board. Jeg kunne godt tænke mig,
hvis nogen har henvisninger til en test eller lignende af det. Er den
bedre ydelse eks. opnået med OC eller er det chipsættet eller Ram
hastighed, der gør forskellen, og hvor meget er der at hente i
"rigtige" situationer? Hvis jeg skal bruge penge på at skifte det,
skal udgiften gerne kunne matches af fordelene.

Mvh

Jan Rasmussen

Fra : Martin K

Dato : 23-03-03 15:06

Jan Rasmussen wrote:
> Mht USB er det nok ikke længere spørgsmålet, om bundkortene har USB
> eller ej, men om de har USB 1.1 eller 2.0. Jeg har ikke selv nogle USB
> devices og er ikke klar over, om K7S5A er 1.1 eller 2.0.

Det er kun USB 1.1...

--
Martin K

Fra : Kristian

Dato : 25-03-03 15:37

[...]

Nej, nej, nej............... du tager helt fejl.
Prøv at søge på HoneyX bios...................installer den, og nu kan du OC
i den helt store stil.

Kristian

Fra : Kenneth Boye

Dato : 22-03-03 15:44

Klingenberg Data er for dyre. Er det ikke afgørende butikken ligger i samme
by du bor, så kig på edbpriser.dk og vælg forhandleren dér.
Jeg handler selv hos shg.dk og itbutikken og jeg er meget tilfreds.