Justering af tekst i tabelrække
Fra : storm

Dato : 19-03-01 22:48

Jeg har en menubjælke lavet som en row i en tabel. Jeg har givet row'en en
fast højde.
Nu vil jeg så sætte tekst ind i cellerne. I samme øjeblik jeg gør det bliver
row'en dobbelt så høj. Uanset hvor lille en tekst jeg sætter med. Jeg har
prøvet med fast højde og auto højde.

Min kode ser sådan ud:

<h4><font face="Verdana" size="-1"><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a

Er der nogen der kan sige hvorfor jeg ikke kan centrere tekseten vertikalt i
cellerækken på 19 pixels.

:-} nina

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-03-01 23:02

On Mon, 19 Mar 2001 22:47:37 +0100, klaura wrote:

> Nu vil jeg så sætte tekst ind i cellerne. I samme øjeblik jeg gør
> det bliver row'en dobbelt så høj.

Hjælper det at sætte style="display: inline" på dine <h4>-tags?

Mvh.

--
"I said to Hank Williams: How lonely does it get? Adam Sjøgren
Hank Williams hasn't answered yet" asjo@koldfront.dk

Fra : storm

Dato : 20-03-01 20:52

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev

> Hjælper det at sætte style="display: inline" på dine <h4>-tags?

Jo tak, det hjælper lige præcis, og så beholder jeg min logiske
formattering.
Det ville jeg nemlig gerne.

Men jeg kan ikke gennemskue hvad koden siger.
Men det kan altså kun gøres i en inline-CSS?

nina

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-03-01 14:10

On Tue, 20 Mar 2001 20:51:46 +0100, klaura wrote:

> Jo tak, det hjælper lige præcis, og så beholder jeg min logiske
> formattering. Det ville jeg nemlig gerne.

Det jo det.

> Men jeg kan ikke gennemskue hvad koden siger.

<hX>'ere har normalt display: block - det er derfor de kommer på en
linie/i et afsnit for sig i stedet for at være en del af det
"omgivende" afsnit.

Hvis man ændrer "display" til "inline" bliver <hX>'en sat på samme
linie i stedet.

Du kan læse om det i standarden hér:
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#display>

> Men det kan altså kun gøres i en inline-CSS?

Du kan sagtens skrive det i en <style> (eller i et eksternt
stylesheet):

[...]

h4.menkunitabel { display: inline }

[...]

<h4 class="menkunitabel">Blablah</h4>

[...]

Mvh.

--
"Men når jeg hører blues-rock si'r jeg: Arh Dér" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : storm

Dato : 21-03-01 22:23

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i

> Du kan sagtens skrive det i en <style> (eller i et eksternt
> [...]

Tak - super.

nina

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-01 00:08

Mon, 19 Mar 2001 22:47:37 +0100, skrev "storm"
<klaura@post12.tele.dk>:

> <h4><font face="Verdana" size="-1"><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a
>
>Er der nogen der kan sige hvorfor jeg ikke kan centrere tekseten vertikalt i
>cellerækken på 19 pixels.

Fordi du bruger <h4> sæt størrelsen i font face i stedet for (hvor du
også har sat en størrelse).

<h ..> laver altid luft for neden.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 18. marts 2001.

Fra : storm

Dato : 20-03-01 07:12

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk>

> Fordi du bruger <h4> sæt størrelsen i font face i stedet for (hvor du
> også har sat en størrelse).
>
> <h ..> laver altid luft for neden.

Det var jeg ikke klar over, tak - det var lige det.

nina

Fra : Morten Tovborg

Dato : 20-03-01 09:14

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Fordi du bruger <h4> sæt størrelsen i font face i stedet for (hvor du
> også har sat en størrelse).
>
> <h ..> laver altid luft for neden.

Er der ikke en måde at lave styles på så man undgår den luft? (og så browserne
viser det rigtigt!)
Jeg vil helst bevare dokumentets struktur med h1, h2 ...

mvh Morten

Fra : Heidi Bille

Dato : 20-03-01 11:00

On Tue, 20 Mar 2001 09:13:33 +0100, Morten Tovborg <tovborg@crc.dk>

>Er der ikke en måde at lave styles på så man undgår den luft? (og så browserne
>viser det rigtigt!)
>Jeg vil helst bevare dokumentets struktur med h1, h2 ...

Joo - du kan indsætte en CSS:

{
margin-top: 0px;
margin-bottom: 0px;
}

--
Life is a process - not a principle
A mystery to be lived - not at problem to be solved

Fra : Lars Nyberg

Dato : 20-03-01 17:09

>Er der ikke en måde at lave styles på så man undgår den luft? (og så
browserne
>viser det rigtigt!)
>Jeg vil helst bevare dokumentets struktur med h1, h2 ..

netscape 4.x kan ikke fine ud af at fjerne sin egen defaultmargin på visse
blokelementer (herunder h-tags).
Sætter du margin til 10px vil den lægge det oven i standardmargin. (f.eks.
h1 - 20px + 10px = 30px!)

Så du må vælge: vild du have tingene til at se ens ud for alle, eller vil du
kode rigtigt html og uundgåeligt få uregelmæssigheder i NN4.x

Lars

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 20-03-01 21:01

Lars Nyberg <Lars@rnospamnyberg.gs> skrev:
> Så du må vælge: vild du have tingene til at se ens ud for alle, eller vil
du
> kode rigtigt html og uundgåeligt få uregelmæssigheder i NN4.x

Jeg foreslår det sidste

Hilsen Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-01 20:31

Tue, 20 Mar 2001 09:59:40 GMT, skrev privat@heidi-bille.dk (Heidi
Bille):

>Joo - du kan indsætte en CSS:

Det vil du ikke få mindre luft underneden af, når det er på et H-tag.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Morten Tovborg

Dato : 21-03-01 10:38

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Tue, 20 Mar 2001 09:59:40 GMT, skrev privat@heidi-bille.dk (Heidi
> Bille):
> Det vil du ikke få mindre luft underneden af, når det er på et H-tag.

<h1 style="margin-top:0px;margin-bottom:0px">
overskrift</h1>

virker i IE5.0, men ikke i NN4.7. Jeg ved ikke med IE5.5 eller NN6

mvh Morten