Lapning af neopren-waders
Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-03-03 11:21

Hej NG.
Er der nogen, der har det gyldne trick til lapning af neopren-waders. Sidste
år gjorde jeg et seriøst forsøg: Jeg pustede dem op med en støvsuger og
penslede dem med en tyk opløsning af opvaskemiddel. Jeg fandt da også et par
huller og det blev da bedre - men tætte blev de ikke. Nogen idéer ?

Jesper

Fra : Fam. Olsen

Dato : 22-03-03 19:31

"Jesper Hansen" <bordum.hansenNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
par
> huller og det blev da bedre - men tætte blev de ikke. Nogen idéer ?

Jeg har tidligere læst denne tekst i denne Ng. Jeg har dog ikke fået det
testet endnu.

-----------
Hej Folkens. Her et lille tip om hvordan man får sine made in china waders
tætte i syningerne.
Man skal bruge følgende remedier: 1 kaffetragt, 1 livrem, 1 støvsuger, 1
pensel, 1 bøtte neoprenlim, 1 flaske fortynder svarende til limen.
Vend vrangen ud på dine waders. Stik kaffetragten indvendigt i wadersen og
spænd det utætte stykke fast over tragten med livremmen. Start støvsugeren
og sug i den smalle ende af tragten så neoprenen danner en halvkugle ned i
tragten. Dup neoprenen (oftest syningen) med fortynder. Kom også et skvat
fortynder i limen og ryst det så det får konsistens som smøreolie. Smør
limen på det utætte område. Stop støvsugeren. Lad rem og tragt sidde til
limen er tør (ellers klistrer det til andre områder). Når det er helt tørt
tager du rem og tragt af igen og vender vrangen indad igen. Se det utætte
stykke efter på ydersiden. Hvis operationen er lykkedes kan du se små dutter
lim som er blevet suget igennem. Du startede med at suge fortynder igennem,
så limen sidder i et rent hul. Du er nu klar til at gå ud og lave nye huller
i dine waders.
-------------

MVH Niels

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-03-03 20:00

Tak for det.
Ikke nogen dårlig måde at få lappet ordentligt på, når først hullet er
fundet. Men hvordan findes hullet ? Jeg har en "sive-punktering" og jeg kan
ikke umiddelbart sige, præcist hvor den sidder - er det lige i
skridtsamlingen, 10 cm nede af det ene lår eller 10 cm oppe på ballen ? Alt
ialt bliver det et ret stort område, der skal "blind-lappes" og så er man jo
stadig ikke helt sikker på at have ramt plet.

Jesper

Fra : Fam. Olsen

Dato : 22-03-03 22:25

> [...]
jo
> stadig ikke helt sikker på at have ramt plet.

Jeg gjorde engang det at jeg vendte vrangen ud af dem , og fyldte dem med
vand. Selvfølgelig kunne jeg ikke se hullets nøjagtige placering, men kun en
fugtig plet. Men det er vel også nok til at man kan få placeret tragten. Så
skal støvsugeren nok sørge for at limen kommer ud i hullet. Vil jeg tro. Jeg
har som sagt ikke selv prøvet.

MVH Niels

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-03 14:36

"Jesper Hansen" skrev
> [...]
jo
> stadig ikke helt sikker på at have ramt plet.

Bortset fra at et par waders fyldt med vand
må veje en halv ton, synes jeg at fremgangsmåden
er lidt diskutabel, kommer der vand på den "forkerte"
side, skal man vente til det hele er tørt før man kan prøve
igen.
Princippet, som man bruger når man lapper cykel,
fungerer også fint med waders:
Lav en oval plade som passer stramt ned i overdelen.
Lav et hul i pladen, som passer til kompressoren/
støvsugerens udstødning/luftmadras-pumpen.
Tætn ved at vikle bred inpakningstape rundt om
waders'ne hvor kanten af plader er.
(pladen skal være rund eller oval, ellers får du den ikke
tæt nok)
Sprøjt opvaskevand på, der hvor du mener utætheden er.
Evt. lækager vil vise sig som bobler.
Stik en knappenål igennem neoprenen, dér hvor hullet er.
Smør Aquaseal eller Liquidsole på indersiden, hvor nålen
går igennem, plus et par cm rundt om nålen. Selve nålen
skal også ha' lidt lim, inden den trækkes ud af waders'ne
igen. Så efterladen den ikke noget hul.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Søren Mellergaard

Dato : 24-03-03 18:17

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-03 20:53

"Søren Mellergaard" skrev
> når der
på.

Jeg har godt nok aldrig fyldt et par waders med vand (med vilje)
Men jeg kan huske hvor tunge et par PVC waders var, da de blev
bordfyldt.
Jeg ville ikke betro selerne i mine neoprener at bære den vægt...
Mange moderne waders har jo bare lidt burretape på skuldrene,
hvordan vil du hænge dem op?

Fra : Søren Mellergaard

Dato : 24-03-03 22:17

Fra : Søren Mellergaard

Dato : 23-03-03 16:41

> [...]
par
> huller og det blev da bedre - men tætte blev de ikke. Nogen idéer ?

Jeg har fisket på kysten i mange år. Derfor har jeg oplevet utætte Waders
(neopren)
Nogle gange.
Mit bedste bud er, hæng dine waders op så de hænger frit. Derefter fylder du
dem med
vand. Nu får du et klart overblik over, hvor de er utætte. De/den utætheder
du finder,
markerer du med en tusch. Vend vrangen ud og lad dem tørre, når dine Waders
er tørre
er du klar til at lappe dem.
Selv bruger jeg LiquiSole eller AquaSole. Smør på, lad tørre så er du klar
igen.
Jeg har udelukkende gode erfaringer med denne fremgangsmåde.
Venlige fiskehilsner, Søren M.