Besøgskat
Fra : Leyna

Dato : 21-03-03 20:43

Mine to katte elsker deres kattelem så de bare kan fise ud og ind som
det passer dem, men en fremmed kat har altså også fundet fidusen og
kommer ind og æder. Det kunne jeg dog tåle, men der har i det sidste
stykke tid været en gevaldig stank af katte tis i baggangen, hvor
kattelemmen er, og hvor kattene også bliver fodret. Og det er ikke
fordi bakkerne ikke bliver skiftet. Jeg har en fornemmelse af, at det
er en fertil hankat der kommer på besøg (har kun lige set et hurtigt
glimt at dens hale, når den spæner ud) og at det er den der
"markerer".
Hvad gør jeg for at holde den væk? Mine egne katte har været oppe at
slås med den, men det er ikke altid vi opdager at den er på besøg, da
vi gerne opholder os i den modsatte ende af huset. Hunden har også en
enkelt gang jagtet den på porten, men det har åbenbart ikke skræmt
den. Nogen der har nogle gode råd? Jeg vil ikke fratage mine egen
katte muligheden for at rende ud og ind som det passer dem, så
kattelemmen bliver hvor den er.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-03-03 20:57

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeg for at holde den væk?

Kan sådan en kattelem ikke låses så den kun åbner den ene vej? dvs. den kan
komme ind, men ikke ud?

Få den lukket inde og få fat i den og bind den. Og så luk dine egne katte
derind og lad dem gå amok på den anden kat. Det kan være den så får sig en
lærestreg og ikke kommer igen.

Hvis tricket med døren ikke virker så sørg for at holde dine egne katte
lukket inde i et rum hvor de ikke kan komme hen til madskålene. Så gør du
det at du hælder rottegift i maden, og venter på den uønskede kat kommer og
spiser maden. Den negative side af dette er, at katte som har smerter kan
finde på at gemme sig væk, dvs. katten muligvis vil gemme sig et skummelt
sted, og så vil i få en ulækker stank om et par uger :(.

Ovenstående er måske ikke de bedste metoder hvis man ikke kan lide at være
ond, men chancen for at de virker er temmelig stor. Jeg ville ikke selv
benytte dem..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Elwarth

Dato : 21-03-03 21:36

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ond, men chancen for at de virker er temmelig stor. Jeg ville ikke selv

Hej Anders
Det er da altid noget, at du ikke selv ville benytte dem! At du så kan
foreslå andre den slags, det begriber jeg ikke. Det er da det værste
dyrplageri, jeg længe har hørt om

Dorthe

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 09:34

On Fri, 21 Mar 2003 21:36:11 +0100, "Elwarth"
<elwarth@KATTENSjellingnet.dk> wrote:

> [...]

>Det er da altid noget, at du ikke selv ville benytte dem! At du så kan
>foreslå andre den slags, det begriber jeg ikke. Det er da det værste

Også her, og det kommer ikke engang under overvejelse!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-03-03 21:39

> [...]
> finde på at gemme sig væk, dvs. katten muligvis vil gemme sig et skummelt
> sted, og så vil i få en ulækker stank om et par uger :(.

Hvis ovenstående er et forsøg på en morsomhed må jeg sige at den er MEGET
USMAGELIG!

Hvis det ikke er en morsomhed vil jeg bare sige: FY FOR HELVEDE HVOR ER DU
SYG I BOLDEN!!!

~Lisbeth

Fra : Kate

Dato : 21-03-03 22:26

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in

> Kan sådan en kattelem ikke låses så den kun åbner den ene vej?
> dvs. den kan komme ind, men ikke ud?

Hertil er vi enige. Jeg går absolut ikke ind for dyrmishandling af
nogen art. Hankatten går jo ikke ind til Leyna fordi den er ond, men
der dufter sikkert godt og katte er jo nysgerrige dyr. Jeg ville også
forsøge at overraske den med en ordentlig omgang vand som sikkert kan
få den til at holde sig væk.

Ellers har jeg da tidligere læst at man kan få den slags kattelemme som
er udstyret med en magnetlås. Så skal kattene også have et halsbånd med
magnet, hvorefter lemmen kun åbner sig for dine katte. Ved dog ikke
hvordan det virker. Andre har måske erfaring med dem, mine katte er jo
lejlighedskatte uden udgangstilladelse.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 09:37

On 21 Mar 2003 21:25:48 GMT, Kate <joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>der dufter sikkert godt og katte er jo nysgerrige dyr. Jeg ville også
>forsøge at overraske den med en ordentlig omgang vand som sikkert kan

Ja, den ødelægger i hvert fald ikke noget, og den ved godt at den ikke
må være her, for den spæner alt hvad den har lært så snart den hører
mig komme.

> [...]
>magnet, hvorefter lemmen kun åbner sig for dine katte. Ved dog ikke
>hvordan det virker. Andre har måske erfaring med dem, mine katte er jo

Det er sådan en med magnetlås. Magneten er dog blevet væk, og den kan
vi bare ikke finde igen. Det ville heller ikke gøre den store forskel,
for mine katte skal IKKE have halsbånd på. Så "graciøse" som de er, så
ville de sikkert hænge sig selv i løbet af et par timer.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Vibeke J

Dato : 22-03-03 10:14

> for mine katte skal IKKE have halsbånd på. Så "graciøse" som de er, så
> ville de sikkert hænge sig selv i løbet af et par timer.

Man kan jo få halsbånd som knækker hvis der er en belastning på over 2½ kg
(mener jeg det er) og halsbånd med elastikker. Så det burde ikke være det
som holdt dig tilbage for at anvende magneter.

/Vibeke

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 15:17

On Sat, 22 Mar 2003 10:14:29 +0100, "Vibeke J" <a@a.dk> wrote:

>Man kan jo få halsbånd som knækker hvis der er en belastning på over 2½ kg
>(mener jeg det er) og halsbånd med elastikker. Så det burde ikke være det
>som holdt dig tilbage for at anvende magneter.

Næeh, men hvad gavn ville de gøre, når kattene har smidt dem i løbet
af 10 sek.?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 09:33

On Fri, 21 Mar 2003 20:56:30 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

>Kan sådan en kattelem ikke låses så den kun åbner den ene vej? dvs. den kan
>komme ind, men ikke ud?

Jo, det kan den, men mine egne skal gerne have fuld frihed.

>Få den lukket inde og få fat i den og bind den. Og så luk dine egne katte
>derind og lad dem gå amok på den anden kat. Det kan være den så får sig en
>lærestreg og ikke kommer igen.

Jeg håber ikke at du mener dette alvorligt...?

> [...]
>finde på at gemme sig væk, dvs. katten muligvis vil gemme sig et skummelt
>sted, og så vil i få en ulækker stank om et par uger :(.

Dette her håber jeg da slet ikke at du mener alvorligt!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 22-03-03 10:48

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> [...]

Jo, men en uges tid indendørs burde de vel for pokker kunne klare? Det ville
de vel også skulle hvis de fx blev syge. Få så fat i sådan en kattefælde og
se om du kan lokke kræet i. Check om den evt. ser ud til at bo hos nogen,
god foderstand osv. og forhør dig i nabolaget. Finder du ejeren beder du dem
venligst kastrere kræet, så din entre ikke stinker eller fortæl dem at næste
gang bliver den altså skippet afsted til Kattens Værn.

:Pia

Fra : Vibeke J

Dato : 22-03-03 15:58

Finder du ejeren beder du dem
> venligst kastrere kræet, så din entre ikke stinker eller fortæl dem at
næste
> gang bliver den altså skippet afsted til Kattens Værn.

Det har man da ikke ret til?

/Vibeke

Fra : Pia J

Dato : 22-03-03 16:09

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in message news:b5htgh$1eup$1@news.cybercity.dk...
> Finder du ejeren beder du dem
> næste
>
> Det har man da ikke ret til?

Det er jo ikke sikkert de ved det

Hvis man er grov, kan man jo gøre det med det samme. Jeg er lidt vægelsindet
her, for det er jo synd hvis nogen savner den, men det er sq noget svineri
at lade sådan en hormonbombe rende rundt. Vi "mistede" selv en kat ved at
den blev jaget væk af en tilløbende hankat - tror vi. 2 måneder inden vi
flyttede ind i huset, hvor vi skulle overtage kattene, forsvandt den yngste,
og de daværende ejere mente den var jaget væk af en anden hankat de havde
set meget omkring huset efter deres hund var død. Samme hankat fortalte
vores naboer i øvrigt forleden at de havde stillet mad ud til og som tak gik
han hen og strintede på hendes frakke som hang på en stol.... :)

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-03-03 16:39

Vibeke skrev
<Det har man da ikke ret til?>

Jo ifølge loven, må man "optage" (fange) et husdyr der
kommer en på ens grund, og efter en advarsel til ejeren
må man skyde dyret, hvis ejer ikke reagere.
Hele loven står her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9
/1cc07c70f6e6abacc1256b500041528a!OpenDocument

*ups har også mistet linken til at forkorte links*
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-03-03 16:46

On Sat, 22 Mar 2003 16:39:27 +0100, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>*ups har også mistet linken til at forkorte links*

   shor.ter.dk =) I øvrigt kan man jo ved samme lejlighed oplyse
ejeren om vedkommendes pligt til at holde sin kat på egen matrikel =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Vibeke J

Dato : 22-03-03 18:10

> [...]
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9
> /1cc07c70f6e6abacc1256b500041528a!OpenDocument

Hvor står der lige at man må skyde dyret i den tekst?

/Vibeke

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-03-03 18:38

Hej Vibeke

næsten helt nede i bunden

"Ifølge §14, stk. 2 må nedskydning eller anden form for forsætligt drab af
dyret kun finde sted, når dyrets besidder i forvejen er blevet advaret inden
for det seneste år. Hvis besidderen er ukendt, kan en advarsel, som
indeholder en kort beskrivelse af det pågældende dyr, ske gennem et dagblad,
der er udbredt på egnen."

Fra : Vibeke J

Dato : 22-03-03 19:58

Hej Marianne :)

> næsten helt nede i bunden

heh - selvfølgelig lige den § jeg ikke læste.

> "Ifølge §14, stk. 2 må nedskydning eller anden form for forsætligt drab af
> dyret kun finde sted, når dyrets besidder i forvejen er blevet advaret

Men det er da kun jægere og andre med jagttegn som må skyde dyr? Men
spørgsmålet er så også hvordan man definerer forsætteligt drab.
Det er bare for at vide hvad man må og ikke må - så man VED det hvis man
nogensinde skulle komme ud i en diskussion - og forhåbenlig ellers aldrig.

/Vibeke

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 23-03-03 12:48

[snip]

> eller fortæl dem at næste
> gang bliver den altså skippet afsted til Kattens Værn.

Har man overhovedet nogen mulighed for at forhindre, at fremmede katte, som
man ved har ejere, slår sig ned i ens kattes foderskåle?
Grunden til, at jeg spørger, er, at vi havde problemet i august og september
sidste år, hvor naboens hunkat kom slæbende med sine 4 killinger igen og
igen og så lige en gang til. Både morkat + killinger var i en elendig
forfatning (meget dårlig foderstand, rindende øjne, sår, lopper en masse),
men de var alle meget tillidsfulde - hvilket jeg godt kan forstå, for her
var foderskålene jo hele tiden fyldte - og kunne bestemt godt tænke sig at
flytte ind.
Ejerne kom en enkelt gang og spurgte efter kattene (på det tidspunkt havde
de holdt til i vores have et par dage, men nu var de altså efterspurgte,
fordi der skulle komme nogle og kigge på killingerne), og sammen med kattene
fik ejerne en opsang (min kæreste kaldte det et møgfald), men lige meget
hjalp det.
Jeg forsøgte mig også med at aflevere kattene sammen med en sæk tørkost + en
pakke Program Vet, men kattene blev ved med at vende tilbage til os. Til
sidst fik min kæreste og jeg fundet aftagere til killingerne, og siden har
vi ikke set morkatten, men nu er det jo snart "killingesæson" igen, og vi er
bekymrede for, om sidste års senarium skal gentage sig. Er der overhovedet
nogle lovlige muligheder?

Mvh. Camilla

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.bindernaes.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-03-03 14:01

Hej Camilla
Her er et link til DB's side hvor "mark og vejfred's loven"
står http://shor.ter.dk/118859041 der kan du finde den
relevante lovgivning omkring katte

Fra : Kate

Dato : 23-03-03 21:50

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> wrote in

> Jeg forsøgte mig også med at aflevere kattene sammen med en sæk
> tørkost + en pakke Program Vet, men kattene blev ved med at vende
> tilbage til os.

Ja, det er jo det satans ved det. At der findes folk som ikke ser
katten som et dyr man har ansvar for
Min kollega oplevede noget lignende. En hunkat kom i hendes have med
sit kuld, ikke fordi hun fodrede dem, men sikkert fordi katten der
fandt ro til sine killinger. Min kollegas hund brød sig ikke om katte,
så kollegaen lod bare katten være, men fortalte lidt om den i ny og næ.
Hvergang fik hun et par hints omkring indfangnig og neutralisering fra
mig, og om hvordan de killinger ville få flere killinger næste sæson.
Altså en helt igennem venlig henstilling.
Så skete der det at hendes hund døde uventet. Næste sæson kom en af
killingerne fra sidste år så med sit kuld. Nu viste det sig at hvalpen
syntes kattene var sjove og ikke gjorde dem noget. Faktisk legede den
så meget med en af killingerne at den og to af dens søskende blev
tillidsfulde og moren ligeså.
Da det begyndte at blive koldt i sensommeren, sidste år, var min
kollega alligevel blevet så knyttet til kattene at hun bekymrede sig om
hvordan de dog skulle kunne klare vinteren. På dette tidspunkt var hun
også begyndt at fodre dem.
Nu kunne jeg jo så fortælle om kattens værn og Inges kattehjem.
Enden blev at de 3 tillidsfulde killinger blev omplaceret gennem
kattens værn, de 2 var for sky til at kunne reddes og morkatten blev
kastreret og genudsat, så min kollega nu har kat. Den er iøvrigt, som
det altid sker, begyndt at komme ind, hvilket den slet ikke måtte i
starten

Jeg ved godt at det ikke har med problemet som sådan at gøre, men jeg
synes bare at det er dejligt at kunne komme med en solstrålehistorie
som viser at mennesker _kan_ omvendes.

Fra : Frederiksen

Dato : 21-03-03 20:54

> Hvad gør jeg for at holde den væk?

Lås kattelemmen, så den ikke kan komme ud. Så fanger du den og giver den et
dejligt og MEGET vådt bad. Der går et par uger inden den kommer igen, og så
gentager du bare. Så kommer den ikke mere.

Mvh Maria

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 09:31

On Fri, 21 Mar 2003 20:54:09 +0100, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Lås kattelemmen, så den ikke kan komme ud. Så fanger du den og giver den et
>dejligt og MEGET vådt bad. Der går et par uger inden den kommer igen, og så
>gentager du bare. Så kommer den ikke mere.

Hmmmm... Kattelemmen er jo åben begge veje for mine egne kattes skyld,
men det er da værd at overveje. Jeg tror dog ikke at jeg kan fange
kræet, for den er godt nok hurtig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk