Afbrydning af radio...?
Fra : David Konrad

Dato : 21-03-03 20:06

Man hører, at amerikanerne kan afbryde den irakiske statslige radio,
overtage frekvenserne og sende deres propaganda/budskaber til det irakiske
folk derigennem. Hvordan kan de gøre det, og hvad kan irakerne (eller andre)
gøre imod sådanne tiltag?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 21:27

"David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan de gøre det

Der er vel umiddelbart 2 muligheder:

A: Ødelægge senderne i Irak og sende med normal styrke.
B: Sende med større styrke end senderne i Irak

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-03 21:34

David Konrad skrev:

>Man hører, at amerikanerne kan afbryde den irakiske statslige radio,
>overtage frekvenserne og sende deres propaganda/budskaber til det irakiske
>folk derigennem. Hvordan kan de gøre det

Sender med X gange så stor styrke.

>og hvad kan irakerne (eller andre) gøre imod sådanne tiltag?

Sende med X^2 gange så stor styrke.

--
Bertel

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-03-03 23:23

On Fri, 21 Mar 2003 21:34:01 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Sender med X gange så stor styrke.

Hjælper ikke, medmindre man befinder sig på samme fysiske position.

At overdøve en lokal radiosender udefra er nærmest umuligt.Man kan
forstyrre den, især i yderområderne (10-30Km fra sender), men
"overtage" - nej.

>Sende med X^2 gange så stor styrke.

Det er ikke så simpelt.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : David Konrad

Dato : 22-03-03 00:16

Ole Geisler påstod i 104n7vg88ksfnvvecuvahe21p3bhs1gr5v@4ax.com
følgende :

> [...]
>
> At overdøve en lokal radiosender udefra er nærmest umuligt.Man kan
> forstyrre den, især i yderområderne (10-30Km fra sender), men

Det er jo det, for naturligvis kan jeg godt regne ud, at et kraftigere
signal kan "scramble" det svagere, eller oprindelige. Men amerikanerne kan
efter sigende jo gøre det helt generelt, og det er det, jeg ikke helt fatter
de evner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-03 05:41

Ole Geisler skrev:

>Hjælper ikke, medmindre man befinder sig på samme fysiske position.

Har du så en forklaring på at det kan lade sig gøre?

--
Bertel

Fra : Ole Geisler

Dato : 22-03-03 13:45

On Sat, 22 Mar 2003 05:40:49 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Har du så en forklaring på at det kan lade sig gøre?

Næ.Har du?
Troværdig kilde til at det er muligt?

For hvis den originale sender stadig er fungerende og sender med lad
os sige 50kW og har et normalt dækningsområde på 30km fra senderen,
vil det stort set være umuligt at overdøve denne "udefra", her mener
jeg med en anden sender uden for den originale senders dækningsområde.
(Hvis man har fået smadret senderen er det en anden sag)

Hvis en modtager befinder sig få km fra senderen og har et
signalniveau på lad os sige 100dBuV på antennen skal en fremmed sender
generere et væsentligt større signal fra en væsentligt større afstand.
Det vil kræve helt ekstreme effekter, og enorme antennesystemer.
Hvis vi antager at der er 40dBuV i randområdet er det en forskel på
60dB, det er 1000gange. Hvis vi så står i randområdet med et
antennesystem med samme størrelse skal vi sende med ekstreme effekter
for at overdøve noget som i området ind til nogle få Km fra
originalantennen.
Og at gøre det langt fra dækningsområdet, og med antenner placeret
måske kun 10-20m over jorden er helt udelukket.

Hvis man vil lave den slags sjov er det væsentligt nemmere hvis man
kan få fat i feedet, fx. i en radiokæde, via satellit e.l.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-03 16:30

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev i en meddelelse news:edlo7vo9nce9o23911r0cmffehfqdo10qd@4ax.com...

> Næ.Har du?
> Troværdig kilde til at det er muligt?

De afbryder naturligvis strømmen til den irakiske sender først
med en smart bombe.
(Mit kvalificerede gæt).

Mvh
Martin

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-03-03 16:41

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

KLIP

> De afbryder naturligvis strømmen til den irakiske sender først
> med en smart bombe.
> (Mit kvalificerede gæt).

Jeg tror, amerikanerne har en bølgemodulationsvender.....og det var så mit
ukvalificerede gæt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ole Geisler

Dato : 22-03-03 17:18

On Sat, 22 Mar 2003 16:30:01 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>De afbryder naturligvis strømmen til den irakiske sender først
>med en smart bombe.

Jeps. Det vil gøre det en del nemmere at undertrykke signalet...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-03-03 16:49

Ole Geisler wrote:

> Næ.Har du?
> Troværdig kilde til at det er muligt?

Som jeg så det i fjernsynet, er radio og tv stationen placeret
i en flyvemaskine, der vel ligger i en hæjde af ca 10 km ? over
stedet.
Senderen så ud til at være kugleformet og nedsænket under flyet,
ca 2 - 3 meter, og af størrelse som en flymotor.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-03-03 16:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

KLIP

> Som jeg så det i fjernsynet, er radio og tv stationen placeret
> i en flyvemaskine, der vel ligger i en hæjde af ca 10 km ? over
> stedet.

Hvilket nok også vil være den bedste måde at undertrykke det terrestiale
signal på.

Naturligvis vil der være et område, hvor dette "flyvende" signal ikke er
stærkt nok til at undertrykke SH´s signal.

Fra : Ole Geisler

Dato : 22-03-03 17:20

On Sat, 22 Mar 2003 16:49:11 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Som jeg så det i fjernsynet, er radio og tv stationen placeret
>i en flyvemaskine, der vel ligger i en hæjde af ca 10 km ? over
>stedet.

Hliket vil give en del fordele, men det vil stadig være et begrænset
område man kan dække, og hvad angår TV vil signalkvaliteten være meget
alternativ.