Fotos fra mikrokortlæser
Fra : Michael Olsen

Dato : 21-03-03 18:34

Kære gruppe

Der har tidligere været diskuteret i gruppen om affotografering af kilder,
f.eks. fra en mikrokortlæser. I dag var jeg en tur på Stadsarkivet i
København, hvor jeg kiggede i politiets mandtalslister på mikrokort og
besluttede at prøve en affotografering.

Jeg har et digitalkamera Canon Powershot A20, hvor jeg slog blitzen fra,
koblede makrofunktionen til (næroptagelse) og støttede kameraet med begge
albuer på bordet. Billedet blev taget i en afstand af ca. 30 cm zoomet helt
ind, så vidvinklen begrænses mest muligt.

Hjemme hentede jeg billedet ind i Photoshop vers. 5.5, lavede den nødvendige
beskæring, "inverterede" billedet så det står med sort skrift på hvid
baggrund. Derefter zoomede jeg kraftigt ind og med "blyanten" trak jeg det
håndskrevne op, så det står tydeligere. Det er forholdsvist enkelt, når man
har zoomet så kraftigt, at man kan se de enkelte mørke pixler. Endelig er
billedet slået om til sort/hvid og lys/kontrast korrigeret. Det hele tog en
halv times tid.

Jeg har lagt resultatet ud på min hjemmeside og det kan ses nederst på denne
side:
http://www.voldmestergade.dk/Genealogi/Proband/Ane2/Ane4/Ane9/Ane9.htm

Af hensyn til hurtige downloadtider er billedet til netbrug blevet
komprimeret til en lavere opløsning på 72 dpi og en bredde på 500 pixler.
Jeg synes selv, at det på en skærm er absolut læsbart.

Det originale billede har jeg selvfølgelig også gemt i en højere opløsning,
og det giver et pænt print.

Faktisk er jeg overrasket over, hvor nemt det er med et tilfredsstillende
resultat. Jeg er dog klar over, at det nok ikke er metoden at trække
håndskrift op, hvis der er tale om større kildemængder. Men i dette tilfælde
går det.

Jeres kommentarer imødeses spændt.

mvh Michael Olsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-03-03 22:04

Michael Olsen wrote:

> [...]
> 30 cm zoomet helt ind, så vidvinklen begrænses mest muligt.
>
> Jeg har lagt resultatet ud på min hjemmeside og det kan ses nederst

Jeg synes det ser godt ud. Teksten står klar og tydelig.
Når jeg smuttede ind på dit web-site for at se billedet skyldes det jeg
mente jeg selv har et camera af typen Canon Powershot A20, men det er
det dog ikke, det hedder i stedet S20 og jeg kender ikke tilstrækkeligt
til cameraer til at vurdere forskellen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Michael Olsen

Dato : 21-03-03 22:10

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mente jeg selv har et camera af typen Canon Powershot A20, men det er
> det dog ikke, det hedder i stedet S20 og jeg kender ikke tilstrækkeligt

Jeg var vist lige hurtig nok og tjekkede ikke, da jeg skrev indlægget. Der
er tale om et Canon Powershot S10. Beklager. Men mon ikke de fleste
digitalkameraer kan klare opgaven?

mvh Michael Olsen

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 22-03-03 08:43

Michael Olsen wrote:
> Men mon ikke de fleste digitalkameraer
> kan klare opgaven?
>
> mvh Michael Olsen

Nej, ikke alle. Jeg havde en Rollei d 41 com,
som jeg byttede ud efter een uge.
Til trods for sine 4.1 megapixel er den ikke
egnet til affotorafering af mikrofilm
eller -kort.

med venlig hilsen
Jens N. Jensen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 22-03-03 00:36

Hej Michael.

Jeg har for nylig fået gang i min mikrokortlæser, dvs. har haft den i over
et år, men har nu lånt nogle mikrokort og jeg må nok sige det er en god
løsning at affotografere fra den.

Jeg syntes bare jeg får et bedre resultat ved at gå lidt længere væk og så
zoome ind, lyset bliver lidt mere ensartet, da det godt kan svinge lidt fra
skærmens midte og ud til siderne.

Jeg har lagt et par stykker ud på binare, (2 forskellige størrelser) så du
kan se resultatet.

Jeg har ikke gjort andet end at at invert. og derefter til gråtoner.

Olympus C-2500L

Hilsen Jean

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 23-03-03 10:29

Hej Michael,

Det er et rigtig godt resultat.

Hvor mange pixels har dit kamera?

Var det en ganske almindelig mikrokortlæser som findes på landsarkiverne?

vh
Erik