toning af gelcoat rep
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-03-01 22:02

Jeg har en mindre skade i gelcoaten fra en lille "dummert" jeg lavede sidste
år. Jeg har besluttet, at jeg selv vil reparere den. Jeg formoder det ikke
er så svært at spartle gelcoat filleren i skrammen og efterfølgende
slibe/polere det pænt.

Men hvordan får man en gelcoat der passer nogenlunde præcist i farven ?? Kan
man få et system til at tone filleren med ??

Ellers nogen tip jeg kan få glæde af ?

/Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-03-01 22:31

Hej Bjarke
For 2 år siden gik jeg ned til den lokale bådebygger og fik et farveskema
med huller i, så jeg kunne lægge det på gelcoaten og finde den rigtige
nuance. Så blandede bådebyggeren farven til mig, og den passede nogenlunde.
I det sidste Båd Nyt er der en udemærket artikel om polering af gelcoat.
God arbejdslyst
Hilsen
Steffen
http://sskov/homepage.dk
Lidt om sejlads og en OHLSON 22

Fra : Klaus P

Dato : 31-03-01 18:02

Spørg på det værft, hvor båden er bygget, hvilken gelcoatleverandør de
bruger. Oplys dit byggenr. og få farvekoden. Ring til leverandøren og bestil
gelcoat eller topcoat i flydende form eller i fast form (spartelmasse).
De tager også imod små ordrer, f.eks. en dåse/tube.

Rens overfladen med acetone. Overhold overmalingstiderne.
Når reparationen er knastør, kan du begynde at slibe. Brug noget fint papir
og slut af med korn 1200/1500 eller slibepasta. Når du er færdig, kan du
ikke se reparationen. Det er enklere end du tror.

Hilsen Klaus P