Konfirmerede i Varpelev Kirkebog
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-03-03 12:40

Jeg sidder og roder med mit livs første kirkebog på mit livs første
mikrokort - og så skinner solen endda udenfor.

Jeg kigger på Kirkebogen for Strøby og Varpelev (fælles pastorat) for
1775-1814. Og jeg kan finde fødte og døbte, trolovelser,
introducerede, vielser, begravelser og vaccinerede.

Men jeg kan ikke finde nogen konfirmerede. Hvorfor ikke? (bortset fra
at jeg måske trænger til at pudse brillerne

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-03-03 13:27

La' bare solen skinne, jeg har lige været ude, og jeg kom hurtigt ind!
Brrrrrrr Brrrrrr !

Min formodning er at du har bestilt og købt et antal microkort hos Statens
Arkiver i Viborg?
Men du har ikke bestilt konfirmerede, der udmærket kan ligge på andre kort.
Prøv at forhøre dig der hvor du har købt kortene.
Undrer mig lidt over dit efternavn; havde venner i 1948 hvor jeg boede. De
hed Bjørneboe . . .
Venlig hilsen Flemming Svendsen.
----------------

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-03-03 14:54

On Fri, 21 Mar 2003 13:26:53 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

Hej Flemming,

>La' bare solen skinne, jeg har lige været ude, og jeg kom hurtigt ind!
>Brrrrrrr Brrrrrr !

Rigtigt. Her var det 3 grader i morges.

>Min formodning er at du har bestilt og købt et antal microkort hos Statens
>Arkiver i Viborg?

Rigtigt igen. Jeg bestilte nu ikke "et antal mikrokort", jeg ringede
og bestilte hvad der eksisterede af mikrokort for Varpelev Kirke. Jeg
har endnu ikke fået anskaffet mig et register over, hvad der findes.

>Men du har ikke bestilt konfirmerede, der udmærket kan ligge på andre kort.
>Prøv at forhøre dig der hvor du har købt kortene.

Det vil jeg gøre. Men jeg kom da til at grine lidt, da jeg fandt ud
af, at der var side op og side ned af vaccinerede, men ingen
konfirmerede. Der er dog konfirmerede i nogle senere kirkebogs-kort.

Jeg undrede mig også over, at der på kortene fra Varpelev 1775-1814
pludselig dukker flere sider af vaccinerede i 1855 og senere. Og
over, der på nogle af siderne var plastret en stor hvid seddel med
"overskriften" over gruppen, så den dækker mindst tre personer. Det er
noget sjusk!

>Undrer mig lidt over dit efternavn; havde venner i 1948 hvor jeg boede. De
>hed Bjørneboe . . .

(svaret i email)

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 21-03-03 13:41

> [...]
>
> Men jeg kan ikke finde nogen konfirmerede. Hvorfor ikke? (bortset fra
> at jeg måske trænger til at pudse brillerne

Hej Kirsten

Ifølge " arkivregistratur for Roskilde Stifts kirkebøger"
bør de konfirmerede for Varpelev findes i Liber Daticus
for Strøby sogn.

Flemming Aasklint
Nykøbing Sjælland
aasklint@nyka.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-03-03 14:32

On Fri, 21 Mar 2003 13:40:47 +0100, "Flemming Aasklint"
<aasklint@nyka.dk> wrote:

Hej Flemming

>Ifølge " arkivregistratur for Roskilde Stifts kirkebøger"
>bør de konfirmerede for Varpelev findes i Liber Daticus
>for Strøby sogn.

Og hvad er så Liber Daticus? Noget med bog? og noget mere?

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 21-03-03 15:47

> [...]
> <aasklint@nyka.dk> wrote:
>
> Hej Flemming

> Og hvad er så Liber Daticus? Noget med bog? og noget mere?

Liber daticus

Sognepræstens kaldsbog indeholdende alle slags
oplysninger af betydning for embedet.
Indeholder undertiden konfirmandlister

Flemming Aasklint
Nykøbing Sjælland
aasklint@nyka.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-03-03 14:35

Hej Kirsten!

Selv om konfirmationen blev indført i 1736, er der mange kirkebøger før 1814
de ikke er med i, og så må vi undvære dem medmindre de står en liber
daticus, som i mange tilfælde ikke er bevaret.
mvh
Bodil Madsen

Fra : John Thomsen

Dato : 26-03-03 16:51

On Fri, 21 Mar 2003 12:39:40 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>
>Men jeg kan ikke finde nogen konfirmerede. Hvorfor ikke? (bortset fra
>at jeg måske trænger til at pudse brillerne

Kære Kirsten

Ikke så sært du intet ser om konfirmationer, for den officielle
fortegnelse siger netop at det pågældende kortsæt (2 stk.) indeholder
Fødte, Viede og Døde

501 VARPELEV
1-501-1   1723-1776   F VD       2   142      K R
1-501-2   1775-1814   F VD       2   142      K R
2-501-1   1814-1855   FKVDTA    7      10.382   K
2-501-2   1856-1891   FKVD       5      10.383   K
3-501-3   1814-1859   FKVDTAJ   0
3-501-4   1854-1885   FKVDTAJ   0
3-501-5   1886-1891   FKVD       0          R
501 VARPELEV: 16 stk filmkort ialt

Af din signatur kan man fristes til at gætte på en generel interesse
for Varpelev?

Venligst
John