Visning af acccesskeys
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-03 12:28

Jeg er begyndt at bruge accesskeys til formularelementer - dels for
at være venlig over for folk der virkelig har brug for dem, men
bestemt også for at gøre det lettere for alle andre. Men de er jo
ikke så meget værd hvis man ikke kan se dem - så hvordan markerer
man egentlig bedst accesskeys så de kan ses på en side?

Det ville være ganske lækkert hvis man kunne få understreget
bogstaverne når man fx trykker alt-knappen ned (så kan man jo altid
placere en "prøv at trykke på din alt-knap" et sted på siden) - men
kan det gøres?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-03-03 12:53

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Men de er jo ikke så meget værd hvis man ikke kan se dem - så
> hvordan markerer man egentlig bedst accesskeys så de kan ses på en
> side?

Det er et godt spørgsmål. Jeg ville normalt foreslå underline, men
det virker ikke så godt hvis access-key'en er i et link. Det er aldrig
godt at løbe an på kun farve, så måske bold og et farveskift vil hjælpe
på links. Uden for links vil underline nok være det bedste gæt.

> [...]
> bogstaverne når man fx trykker alt-knappen ned (så kan man jo altid
> placere en "prøv at trykke på din alt-knap" et sted på siden) - men

Hvorfor ikke understrege dem hele tiden? Det der "vent med at
understreg til jeg trykker på alt"-fis som MS er begyndt på, det er
faktisk ikke en særlig god ide (efter min ikke særligt ydmyge mening).
Det nedsætter brugernes hastighed at de ikke kan se hvilken knap de
skal trykke på før de har holdt alt nede lidt tid. Folk med
alternative inputmetoder har måske ikke en direkte alt-knap, og det er
da netop dem der har mest brug for access-keys.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-03 13:51

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det er et godt spørgsmål. Jeg ville normalt foreslå underline,
> men det virker ikke så godt hvis access-key'en er i et link.

Det er ikke tilfældet her (<label>-elementer) - men det kan
selvfølgelig godt være tilfældet.

Bortset fra det har jeg kun understregning af links ved hover, så
selv her skulle understregning af accesskeys være til at se.

> Hvorfor ikke understrege dem hele tiden? Det der "vent med at
> understreg til jeg trykker på alt"-fis som MS er begyndt på,

Hvad er det for noget fis? Er det i andre programmer (jeg kan ikke
se det i IE). Nå, men det er under alle omstændigheder noget mere
enkelt - både at lave og at benytte - med en fast understregning,
så det vil jeg da gøre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen