hus-ruder og uv-blokering
Fra : Jon Loldrup

Dato : 21-03-03 08:45

Er der nogen der ved om den slags glas man har i almindelige vinduer i
huse, blokerer solens UV-lys?

mvh Jon Loldrup

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-03-03 08:49

Jon Loldrup skrev:

> Er der nogen der ved om den slags glas man har i almindelige
> vinduer i huse, blokerer solens UV-lys?

Jeg er i hvert fald aldrig blevet solbrændt af at sidde i solen
ved vinduet i stuen.

// Klaus

Fra : JAM

Dato : 21-03-03 13:20

Jon Loldrup wrote:
> Er der nogen der ved om den slags glas man har i almindelige vinduer i
> huse, blokerer solens UV-lys?

Ja.

mvh
Jakob

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-03-03 17:15

"JAM" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse

> Ja.

Ja herfra også, har målt efter.

Men jeg har hørt at der skulle være kommet nogle nye glastyper
til vinduer, der er UV transparante, nogen der kender noget til
det?

Fra : JAM

Dato : 21-03-03 20:37

> Men jeg har hørt at der skulle være kommet nogle nye glastyper
> til vinduer, der er UV transparante, nogen der kender noget til
> det?

Har ikke hørt om det ?. Den eneste glastype jeg umiddelbart kan komme i
tanke om der lader UV-lys slippe igennem er ren kvarts glas (SiO2), men det
er vist temmelig dyrt.

Mvh
Jakob

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-03-03 00:01

> [...]
komme i
> tanke om der lader UV-lys slippe igennem er ren kvarts glas

Ja, det findes med forskellig afskæringsbølgelængde har jeg set.
Se her f.eks:
http://www.hellma-worldwide.de/abse/stanfr.htm

Jeg har iøvrigt bemærket at visse plexiglastyper er UVA og UVB
gennemsigtige også, hvilket undrede mig. Jeg målte på to
tilsyneladende ens stykker plexiglas, og det ene fjernede stort
set alt UV, det andet fjernede kun UVC.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-03 00:08

> [...]
>
> Har ikke hørt om det ?. Den eneste glastype jeg umiddelbart kan komme i
> tanke om der lader UV-lys slippe igennem er ren kvarts glas (SiO2), men

Nå, jeg troede du kun svarede ja til at der var nogen der vidste det
Hvis UV ikke kom gennem glas, ville man ikke kunne blive solbrændt, som der
allerede er bevidnet et eksempel på at man gør, ligesom drivhuseffekten
ville være for ringe, og det er der nogen tusinde eksempler på rundt om i
folks haver, at den ikke er.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-03-03 01:20

> Hvis UV ikke kom gennem glas, ville man ikke kunne blive
solbrændt, som der
> allerede er bevidnet et eksempel på at man gør,

Men kun i meget begrænset omfang, sammenlignet med direkte
sollys. Dæmpningen er ikke 100%, men tæt på.

> ligesom drivhuseffekten
> ville være for ringe, og det er der nogen tusinde eksempler på
rundt om i
> folks haver, at den ikke er.

Hehe, jeg tror du forveksler med infrarødt her...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-03 23:39

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> > > ligesom drivhuseffekten
> rundt om i
>
> Hehe, jeg tror du forveksler med infrarødt her...

Nej, det ultraviolette går ind og bliver til infrarødt, der så bliver holdt
tilbage = opvarmer drivhuset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-03-03 01:12

> Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> > > ligesom drivhuseffekten

> Nej, det ultraviolette går ind og bliver til infrarødt, der så
bliver holdt
> tilbage = opvarmer drivhuset.

Den ultraviolette del er forsvindende lille i forhold til den
synlige og infrarøde del. Den bidrager ikke i mærkbar grad til
opvarmning. Det er den synlige og den nær-infrarøde del der går
gennem glasset, og bliver til langbølget infrarød, som holdes
tilbage.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-03 23:24

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> bliver holdt
>
> Den ultraviolette del er forsvindende lille i forhold til den
> synlige og infrarøde del.

Er den også det, energimæssigt? Jeg mener der er mest energi i UV-delen, men
båndet er måske for smalt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-03-03 23:56

> Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en

> Er den også det, energimæssigt? Jeg mener der er mest energi i
UV-delen, men
> båndet er måske for smalt?

Uden for atmosfæren er UV delen betydelig større. Ozon og ilt
filtrerer alt UVC og en hel del UVB fra. Men jeg mener stadig
ikke den samlede UV-del (180-400nm) er ret kraftig i forhold til
resten, men er ikke sikker her. Nogen der har et sol-spektrum som
er optaget uden for atmosfæren? Så vidt jeg ved topper spekteret
i det grøn/gule område.

UV-båndet er faktisk lidt breddere end det synlige, UV-en dækker
lidt over en oktav, det synlige lidt under en oktav (400-720nm).
Men ta'r men det infrarøde med bliver UV-båndet selvfølgelig ret
smalt i sammenligning med synligt og infrarødt tilsammen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-03 17:38

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> skrev > UV-båndet er faktisk lidt breddere
> [...]
> Men ta'r men det infrarøde med bliver UV-båndet selvfølgelig ret
> smalt i sammenligning med synligt og infrarødt tilsammen.

Sammenholdt med at UV er mere energirig stråling, og det infrarøde ikke går
IND i et drivhus, kunne det vel være rigtigt at det er UV-delen der står for
drivhuseffekten i et drivhus?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-03-03 17:56

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Sammenholdt med at UV er mere energirig stråling, og det infrarøde ikke går
> IND i et drivhus, kunne det vel være rigtigt at det er UV-delen der står for
> drivhuseffekten i et drivhus?

UV er kun mere energirig i den forstand at hver enkelt foton bærer en
større energi. Når man ser på den samlede intensitet (summen af alle
fotonerne i et bestemt spektralområde), så er der meget mere energi i
det synlige lys end der er i den lille del af UV-lyset der kan passere
gennem drivhusglasset.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-03-03 17:44

Ulrik Smed wrote:

> UV-båndet er faktisk lidt breddere end det synlige, UV-en dækker
> lidt over en oktav, det synlige lidt under en oktav (400-720nm).

Altså, i princippet siger Plancks strålingslov vel at der ikke er nogen
skarp nedre grænse for hvor korte bølgelængder der udsendes. Så på sin
vis er der uendeligt mange »oktaver« af UV-lys. Naturligvis vil strå-
lingen i praksis være yderst beskeden (se det eksponentielle led i
Plancks strålingslov); så denne indvending er lidt akademisk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-03-03 20:20

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
led i
> Plancks strålingslov); så denne indvending er lidt akademisk.

Men man kommer vel også ud af UV området, og ind i røntgen/gamma
området, hvis man sænker bølgelængden yderligere. Jeg ved ikke
hvor grænsen går, men det er jo ikke alt stråling med mindre
bølgelænder end synligt lys, der kaldes UV.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-03-03 15:50

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> hvor grænsen går, men det er jo ikke alt stråling med mindre
> bølgelænder end synligt lys, der kaldes UV.

Det har du selvfølgelig ret i.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-03-03 22:38

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> resten, men er ikke sikker her. Nogen der har et sol-spektrum som
> er optaget uden for atmosfæren? Så vidt jeg ved topper spekteret

Hej Ulrik

Kig i:

Solens energispektrum:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/5919.all.html

-

THE SUN, THE EARTH'S ATMOSPHERE, AND REFLECTION SPECTRA IN REMOTE SENSING
by Clyde H. Spencer, Copyright 1998
http://www.biogeorecon.com/tutorial.htm

Spectral Distribution of Radiation from the Sun:
http://www.ips.gov.au/Main.php?CatID=8&SecID=2&SecName=The%20Sun%20and%20Solar%20Activity&SubSecID=1&SubSecName=General%20Info&LinkName=Spectral%20Distribution%20of%20Solar%20Radiation

mvh/Glenn

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-03-03 00:06

"Glenn Møller-Holst" <glenn@x.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ulrik

> Kig i:

> Solens energispektrum:
> http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/5919.all.html

OK, tak for det! Ser ud til her at spekteret nærmere topper
omkring blå/cyan, ved ca. 500nm. Interessant!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-03-03 15:55

Ulrik Smed wrote:

> OK, tak for det! Ser ud til her at spekteret nærmere topper
> omkring blå/cyan, ved ca. 500nm. Interessant!

I øvrigt er øjet mest lysfølsomt ved ca. 540 THz (svarer (i vakuum) til
555 nm).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-03-03 23:13

> I øvrigt er øjet mest lysfølsomt ved ca. 540 THz (svarer (i
vakuum) til
> 555 nm).

Ok, sjov oplysning, har ikke set det opgivet så præcist før. Det
er jo nok ikke tilfældigt vores øjne er bedst netop der hvor der
er mest lys!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 09:33

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, sjov oplysning, har ikke set det opgivet så præcist før. Det
> er jo nok ikke tilfældigt vores øjne er bedst netop der hvor der
> er mest lys!

Var det ikke uden for atmosfæren og i vakuum at toppen lå ved denne
bølgelængde?
Jeg aner materiale for konspirationsteoretikere...

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Martin Axelsen

Dato : 29-03-03 21:32

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> I øvrigt er øjet mest lysfølsomt ved ca. 540 THz (svarer (i vakuum) til
> 555 nm).

Og så vidt jeg ved: grøn!
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/vision/cie.html

Mvh.
Martin Axelsen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-03-03 00:28

"Martin Axelsen" <kharar@utopian.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Og så vidt jeg ved: grøn!
> http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/vision/cie.html

Wow, der er nogle ret præcise diagrammer der viser bølgelængden
på de forskellige farver. Dem kan jeg bruge til at forbedre
skalaen på mit fotospektrometer! Takker!

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-03-03 11:38

Jon Loldrup wrote:
> Er der nogen der ved om den slags glas man har i almindelige vinduer i
> huse, blokerer solens UV-lys?
>
> mvh Jon Loldrup

Hej Jon

UV-stråling kan opdeles i 3 bølgelængde områder; UVA, UVB og UVC.

Almindelige vinduer er gennemsigtige for det meste af UVA - men ikke UVB
og UVC:
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonfig1.html

-

Ultraviolet Transmittance in Eyeglass Materials
By Cross Reardon
Mentor: Rolf E. Hummel
College of Engineering
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonpaper.html
"...
Flat Glass
Common window glass typically consists of soda-lime silicate glass (73%
Si02, 17% Na2O, 5% CaO, 4% MgO, 1% Al2 03) of which the major component
is silica (Si02). Silica in its nearly pure form is mostly used for
microscope slides, coverglasses, and optical lenses and windows for
scientific instruments--but not for eyeglasses. Figure 1 depicts the
spectral transmittance of two glass samples namely soda-lime silicate
[Normal vindusglas] and borosilicate crown glass [Krystal glas?] (69.5%
Si02, 11.5% B2 03, 9% Na2O, 7% K2O, 3% BaO).
Transmittance spectra of soda-lime silicate glass and borosilicate crown
glass having different thicknesses as listed in Table 2. The data points
(D) are taken from the literature. 12 Note that the soda-lime silicate
glass provides complete UVB and UVC protection.
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonfig1.html
Glass Lenses
Spectral transmittance of two glass lenses with anti-glare coatings and
a third glass lens without coating.
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonfig2.html
Plastic Lenses
Spectral transmittance of four plastic eyewear lenses with and without
various coatings as listed on the curves.
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonfig3.html
Sunglasses
Transmittance spectra of three sunglasses. Note that the maximum value
in the graph is 70% transmittance.
http://web.clas.ufl.edu/CLAS/jur/0011/reardonfig4.html
..."

-

EPA SunWise UV Radiation
http://www.epa.gov/sunwise/uvradiation.html
"...
* UVA: Not absorbed by the ozone layer.
* UVB: Mostly absorbed by the ozone layer, but some does reach the
Earth's surface.
* UVC: Completely absorbed by the ozone layer and oxygen.
..."

-

Question: What is the wavelength of UVa, UVb, and UVc light measured in
nanometers, and frequency (in Hz)?
http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae300.cfm
"...
According to multiple sources (NASA, FDA, and others) here are the
wavelengths of the UVA, UVB and UVC regions:

UVA 400 nm - 320 nm
UVB 320 nm - 290 nm
UVC 290 nm - 100 nm
..."

-

Everything You Ever Wanted to Ask About Ultraviolet Light *(but were
afraid to know):
http://sunshine.jpl.nasa.gov/1rst%20Tier/References/VITAL.TECH.UV.html
Citat: "...
UVA - 400 nm - 320 nm.
UVA (short) - 340 nm - 315 nm.
UVB - 320 - 290 nm.
UVC - 290 nm and less.
..."

mvh/Glenn

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-03-03 01:29

Glenn Møller-Holst wrote:

> UV-stråling kan opdeles i 3 bølgelængde områder; UVA, UVB og UVC.
>
> Almindelige vinduer er gennemsigtige for det meste af UVA - men ikke UVB
> og UVC:

Og det er typisk UV-B der forårsager solbrunhed.

Et helt udtømmende svar på spørgsmålet er derfor hverken ja eller nej,
men en tabel over hvor mange procent af lysets intensitet der blokeres
ved forskellige bølgelængder (for en given rudetykkelse).

Det er sikkert(?) forskellige bølgelængdeområder der er vigtige alt
efter om man interesserer sig for solbruning, fotosyntese, kræftrisiko
etc. etc.

Den »hårdeste« (mest kortbølgede) del af UV-lyset blokeres jo heldigvis
allerede af atmosfæren.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)