Nye priser pa QXL :-( - brugtpladeproble~
Fra : Kasper Jensen

Dato : 20-03-03 21:28

QXL indforer nye priser 1. april jf
http://www.qxl.com/isroot/html/DA/jump/nyt_qxl_2003/include/priser.html.
Jeg finder det problematisk i forbindelse med salg af nogle af de mere
sjaldne plader, da de i modsatning til f.eks. brugte Nokia-mobiltelefoner,
ikke har opnaet en stort set fast markedspris, da bade udbuddet og
eftersporgslen er begranset, saledes at en plade som den ene dag kan opna en
pris en anden dag kan opna fire gange sa meget. Jeg ville gerne have bragt
dette emne op i en mere generel gruppe, da det ogsa vedrorer andre varer end
sjaldne plader, men jeg har ikke kunnet finde en passende gruppe.

Problematikken ligger ikke sa meget i, at de satter deres procentsatsgebyrer
pa salgsbelobet op, da de trods alt er en virksomhed, som skal generere et
overskud og de ikke er filantroper. Problemet ligger narmere i, at man nu
skal til at betale et startgebyr for at oprette en auktion (ligesom pa
Ebay). Dette er ret problematisk i forbindelse med de sjaldne plader, da et
salg til en lagerfort vardi for en plade kraver, at den rigtige kober er til
stede ved auktionen, hvilket der typisk kun er i 20-25% af tilfaldende, da
auktionen ellers typisk kun opnar bud svarende til ca. 40% af vardien, fordi
andre byder for at vinde pladen med videresalg for oje pa et senere
tidspunkt eller via andre kanaler. For sa vidt fungerer auktionen som et
udstillingsvindue for en plade, som maske kan salges nu og maske ikke kan;
dette giver mig ogsa kontakt til personer, som jeg fremover kan handle med
udenom auktionen, hvilket naturligvis ikke er i QXL's (eller hvilken som
helst anden onlineauktions) interesse.

Et andet problem er de temmeligt hoje gebyrer, som der nu palagges for at
bruge mindsteprisfunktionen, som hidtil har varet gratis. Jeg bruger selv
nogle gange denne funktion for at se, hvad folk reelt er villige til at give
for en plade ved salg "her og nu", hvis den ikke opnar salg, da jeg sa kan
overveje at tilbyde hojestbydende pladen til den pris, som der bydes. Jeg er
godt klar over, at isar mange kobere er irriteret over
mindsteprisfunktionen, men jeg mener, at den er svart at undvare som salger
for visse varegrupper herunder sjaldne plader.

Prismassigt betyder de nye satser, at en plade til 200 kr., som ikke opnar
salg koster et gebyr pa 6 kr., og hvis den opnar salg 18 kr., hvilket er 9%
af salgsprisen, hvilket jeg synes er meget overvaldende. En plade til 750
kr., som ikke opnar salg koster et gebyr pa 12 kr., og hvis den opnar salg
et gebyr pa 46 kr. Jeg er klar over, at dette er worst case-scenarier, men
de er ikke sa langt fra det generelle nye prisniveau.

Det er da klart en fordel, at man kan nojes med at se pa én
onlineauktionside, for at finde ud af, hvad der er til salg med det
monopolistiske marked som pt findes i Danmark, men samtidigt kan
onlineauktionen satte deres priser, som det passer dem, da man ikke kan opna
et fornuftigt bud pa nogle af de andre onlineauktioner grundet manglende
publikum (isar efter, at QXL har overtaget Yahoo Auktioner i Skandinavien).

Jeg kunne meget godt tanke mig at hore andres holdninger til QXL's nye
priser - i sardeleshed i forbindelse med salg af sjaldne plader og lignende
af ovenstaende beskrevne problematik omfattede varegrupper.

Som sadan skal jeg understrege, at jeg ikke har noget mod QXL, da jeg
flittigt benytter siden til bade kob og salg, men at jeg nok bliver nodt til
at begranse mit salg der fremover. Ideer til alternative fornuftige
salgskanaler efterlyses derfor ogsa.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-03-03 11:17

Kasper Jensen wrote:
> Jeg kunne meget godt tanke mig at hore andres holdninger til QXL's nye
> priser - i sardeleshed i forbindelse med salg af sjaldne plader og lignende
> af ovenstaende beskrevne problematik omfattede varegrupper.

Brug EBay i stedet, st?rrer marked og mere styr pa* tingene.

Mvh

Bruno