Tvillinger - Børnefamilie ydelse=?
Fra : rene.larsen

Dato : 20-03-03 16:46

Hejsa...

Min svoger og kone har fået tvillinger og de påstår hårdnakket at de får 3*
børnecheck altså de får 1 ekstra børneckeck fordi de har fået tvillinger kan
det virkelig passe?`?

Mvh

Rene

Fra : Ann Petersen

Dato : 20-03-03 17:27

> [...]
>børnecheck altså de får 1 ekstra børneckeck fordi de har fået tvillinger

Hej René!

Jeg er selv mor til tvillinger, og det er ganske rigtigt, at man får et
flerbørnstilskud (fra kommunen - ikke fra staten som børnechesken) på p.t.
kr. 1.662 pr. barn/kvartal. Flerbørnstilskuddet bortfalder, når børnene
fylder 7 år, så det er jo ikke noget, der varer i lige så lang tid som
børnechecken !

--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : Nette

Dato : 28-03-03 12:48

"Ann Petersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> kr. 1.662 pr. barn/kvartal. Flerbørnstilskuddet bortfalder, når børnene
> fylder 7 år, så det er jo ikke noget, der varer i lige så lang tid som

Nu, uden der går for meget politik i det, hvad er så forskellen på at have
to børn på tre år og så på at have en dreng på 2 og en pige på 4?
Jeg har fuld forståelse for at der er ting, der kan gå i arv, men børn er da
forskellige og har da også forskelligt behov?

Nette

Fra : Ann Petersen

Dato : 28-03-03 14:40

> [...]
da
>forskellige og har da også forskelligt behov?

Hej Nette!

Ja bortset fra at man hele tiden skal have dobbelt af alt, er der jo ikke
den store forskel !

Problemet ligger f.eks. i, at man død og pine bliver nød til at skulle
investere i en tvillingebarne- eller klapvogn, som man aldrig kan få på
tilbud, fordi udvalget er så begrænset. Når man "kun" får et enkelt barn,
kan man jo simpelthen vælge og vrage mellem flere forskellige modeller,
farver og mønster på både barne- og klapvogne og sædvanligvis også finde et
godt tilbud. Selvfølgelig kan man som tvillingeforældre godt finde en model
brugt, men prisen er jo stadigvæk sat i forhold til en nypris. Så man løber
jo her ind i det samme. Som enkeltbarns forældre er de brugte barne- og
klapvogne også forholdsvis billigere.

Men klart - børn har forskellige behov i forskellige aldre. Mine tvillinger
har bare samme behov på samme tid ligesom deres storesøster har sine!

Hvis man så lige ser bort fra den økonomiske side af sagen og retter blikket
mod de menneskelige og psykologiske sider af sagen, er der også stor forskel
på at være tvillingeforældre contra enkeltbarnsforældre og specielt
tvillingemor. Jeg har prøvet begge dele, idet jeg også har et barn, der er
2½ år ældre end tvillingerne, men det er da klart noget helt andet at have
tvillinger. Der skal ammes to børn - nogen gange hver 2. time døgnet rundt.
Dobbeltamning er afgørende, hvis der skal være tid til andet end at amme, og
det kan være svært ene kvinde at lægge to spædbørn, der ikke selv kan holde
hoved til brystet, få dem begge til at sutte og bøvse undervejs. Med amning,
bleskift, pusling, badning og alle de andre praktiske gøremål omkring
børnene, har tvillingefamilier faktisk det første år i gennemsnit en 133
timers arbejdsuge, og samtidig får de ofte får halvt så meget søvn, som
forældre til ét spædbarn får.

Flerlingeforældre skal i modsætning til forældre til flere enkeltfødte børn
indleve sig i og forstå to individuelle børn, deres individuelle signaler og
rytme på én og samme tid. Hvilket kan være svært med den arbejdsbyrde to
jævnaldrende spædbørn indebærer. At være født ind i den samme
udviklingsramme som tvillingeskabet er, betyder at tvillingers to første
leveår er ekstra stressfulde. Behovet for voksenkontakt er derfor større.
Desværre skal flerlingerne jo deles om den samme mor, og får derfor i
sammenligning med enkeltfødte nødvendigvis mindre voksenkontakt.

Nu har politikerne jo så også indset, at det er vigtigt, at forældrene får
en god start på forældreskabet. Derfor forlængede regeringen i 2002
barselsperioden fra 6 til 12 måneder. Desværre tog de ikke hensyn til, at
det tager dobbelt så lang tid at lære to børn at kende, så flerlingeforældre
har ingen ekstra barsel. Da de i samme åndedrag fratog os muligheden for
forældre-/børnepasningsorlov, blev forholdene ekstra forværret. Tidligere
havde vi trods alt muligheden for at få yderligere op til 52 ugers orlov pr.
barn, det har vi jo ikke længere. Det er jo således, at en barselsperiode
tæller pr. graviditet og ikke pr. barn, så faktisk er vores orlovsmuligheder
blevet forringet med 1½ år.

Og så skal jeg ikke diskutere mere politik !

Fra : Ann Petersen

Dato : 28-03-03 14:51

> [...]
>barn, det har vi jo ikke længere. Det er jo således, at en barselsperiode
>tæller pr. graviditet og ikke pr. barn, så faktisk er vores

Ville gerne hertil have sagt, at jeg ville da helt klart hellere undvære den
ekstra børnecheck en gang i kvartalet for at kunne tilbyde flerlingeforældre
en længere barsel. Nu er mine tvillinger fra 2001, så jeg hører ikke under
den ny barselsorlov. Jeg har/havde derfor stadig muligheden for at tage
noget forældre-/børnepasningsorlov, så jeg er/var da "heldigt" stillet.

Fra : Nette

Dato : 08-04-03 13:29

> [...]
> Desværre skal flerlingerne jo deles om den samme mor, og får derfor i
> sammenligning med enkeltfødte nødvendigvis mindre voksenkontakt.

Cyklerne, sengene og stolene kan købes brugt. Man får let to brugte for
langt under hvad een ny koster, så derfor behøver det ikke blive dyrere end
hvis man køber nyt til eet barn.
Hvad angår barnevognen, kan jeg sagtens se det som f.eks.et tillæg.

FORDI:

Grunden til at jeg undrer mig er ....

Det er min efaring, at man også bruger mange bleer til både f.eks. en nyfødt
dreng og en toårig pige, at de også hele tiden vokser fra deres tøj og skal
have nyt dit og dat. Men det får man ikke tilskud til.

Jeg synes, det var meget bedre hvis, som du også selv lægger op til her og
besvarer i dit tillægssvar, at pengene gik til at flerbørnsforældre kunne gå
det længere tid hjemme ved deres unger, sådan de kan få en tryggere opvækst
de første par år. For DET er der nemlig brug for.

Ok, igen undskyld, det var lidt politisk, men..... synes det passede ind i
denne tråd.

Nette

Fra : Linda

Dato : 31-03-03 18:19

> [...]
da
> forskellige og har da også forskelligt behov?

En af forskellene er bl.a de ustyrligt mange bleer, der både skal betales og
slæbes hjem. Herudover som Ann har skrevet i denne tråd dobbelt op af alt
muligt tøj, for selvfølgelig slet ikke at nævne to pladser i
dagpleje/vuggestue. Eller at de fleste vel selv vælger at få flere børn.
Ellers er forskellen mest af alt andet end økonomisk karakter og som alle
andre,tror jeg nok, tvillingeforældre ville jeg da langt foretrække bedre
orlovsmuligheder end de nybagte forældre har idag.

Linda

Fra : Tine Andersen

Dato : 31-03-03 19:36

"Linda" <LindaXX@XXFraenkel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre,tror jeg nok, tvillingeforældre ville jeg da langt foretrække bedre
> orlovsmuligheder end de nybagte forældre har idag.

....og så kan de ikke arve efter hinanden - det kan de to med 2 år imellem.

Tine

Fra : Katja Lykkegaard And~

Dato : 01-04-03 16:45

> have

> og

> ...og så kan de ikke arve efter hinanden - det kan de to med 2 år imellem.

Personligt ville jeg aldrig give en søn på 2 år storesøsters "gamle" kjoler
på. Og heller ikke hendes lyserøde bukser, sokker, bluser sko osv. Så ikke
alle kan arve fordi der er større søskende.

Katja

Fra : Ann Petersen

Dato : 01-04-03 17:24

> [...]
>på. Og heller ikke hendes lyserøde bukser, sokker, bluser sko osv. Så ikke
>alle kan arve fordi der er større søskende.

Hej Katja!

Nu tror jeg ikke, at det nødvendigvis er tøj, der tænkes på ! I bund og
grund er tøjet jo den mindste udskrivning !

Jeg kunne bare ligesom ikke lægge mine tvillinger sammen i deres
storesøsters "aflagte" Silver Cross barnevogn eller Emmaljunga klapvogn. Dér
blev pladsen altså for trang !

Desuden skal man jo også pludselig have 2 tremmesenge, 2 højstole, 2 cykler
(i samme størrelse) og vice versa! Når man får mere end et barn ad gangen,
skal man jo pludselig til at sørge for, at der er flere af samme slags ting.
Får man "kun" et barn ad gangen, har de i hovedreglen mulighed for at arve
disse ting efter hinanden, så der ligger udgiften til disse ting kun én gang
! Jeg er så bare "heldig", fordi jeg kun behøver at købe én af de
førnævnte ting denne gang, idet jeg jo har et eksemplar af tingene i
forvejen.

Fra : Linda

Dato : 21-03-03 17:12

> [...]
3*
> børnecheck altså de får 1 ekstra børneckeck fordi de har fået tvillinger

Hej
Det er muligt, at det er forskelligt fra komune til komune, vi får også
flerbørnstilskud fra Ballerup Komune indtil vores tvillinger er 6 år.

Linda

Fra : Ann Petersen

Dato : 21-03-03 17:48

>Hej
>Det er muligt, at det er forskelligt fra komune til komune, vi får også
>flerbørnstilskud fra Ballerup Komune indtil vores tvillinger er 6 år.
>
>Linda

Hej Linda!

Det er ikke kommunalt bestemt, om man får udbetalt flerbørnstilskud - det er
lovbestemt. Det er en af de ting Bertel Haarder er enormt stolt over at have
fået indført uden Schlüter-regeringen. Han burde hellere have sørget for, at
vi fik lidt mere barsel - men det er jo en helt anden diskussion !

Flerbørnstilskuddet udbetales bare ligesom andre børnetilskud (såsom tilskud
til enlige forsørgere m.v.) af det lokale socialcenter. Børnechecken
udbetales af Told- og Skat.

Fra : Ann Petersen

Dato : 21-03-03 17:53

> [...]
at
>vi fik lidt mere barsel - men det er jo en helt anden diskussion !

Hov, der skulle have stået "under Schlüter-regeringen" ikke "uden" ! Det
gør trods alt en vis forskel !!

Fra : Linda

Dato : 24-03-03 10:08

> er
> have
> at
>
> Hov, der skulle have stået "under Schlüter-regeringen" ikke "uden" !
Det
> gør trods alt en vis forskel !!
>
> --
> Mange hilsner fra Ann
> Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk
>
> Hvor har du dog ret i, at det havde været så meget bedre med mere orlov,
der er trods alt dobbelt orlov hvis man selv vælger at få flere børn *S*

Linda