YDL3.0 er lige på trapperne
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-03-03 16:34

Så har YellowDog annonceret deres nyeste Linux - v. 3.0:

http://www.yellowdoglinux.com/products/ydl.shtml

Jeg er kommet i kontakt med to Mac-folk (TiBook-ejere) som vil have
Linux på deres maskiner. Vi afventer nyeste udgaver fra Mandrake og
YellowDog, hvorefter vi vil arrangere end lille install-fest for
Mac-folk.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Nis Sarup

Dato : 20-03-03 17:39

On Thu, 20 Mar 2003 16:33:36 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> Linux på deres maskiner. Vi afventer nyeste udgaver fra Mandrake og
> YellowDog, hvorefter vi vil arrangere end lille install-fest for

Hvor henne? jeg er måsk interreseret i at kige over skulderen :)

Nis Sarup.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-03-03 19:22

"Nis Sarup" <mit-fornavn@mit-efternavn.dk> writes:

> Hvor henne? jeg er måsk interreseret i at kige over skulderen :)

Foreløbig er vi kun tre, og så kommer det måske til at foregå hos
mig. Dog overvejer vi at gøre det til et "rigtigt" arrangement, og
holde det på SuperChannel

http://www.superchannel.org/

i Blågårdsgade i København, hvor de muligvis har et par iMac'er, som
kunne trænge til noget Linux. Det er sådan nogle fælles-maskiner, som
forbipasserende skal bruge til mail, web, samt ReadVideo - og dermed
et perfekt projekt til eksponering af Linux og Mac.

-j

Fra : Per Madsen

Dato : 22-03-03 22:23

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Foreløbig er vi kun tre,...

Janus, jeg har købt en iBook tangerine der kommer på onsdag. Den er
udstyret med en eller anden vers. af Yellowdog. Jeg vil lige høre dig om
du kender til et godt link (noget Linux for Dummies-agtigt), så jeg kan
lære lidt om det, og så jeg ved hvad jeg skal stile op med maskinen når
jeg får den. Jeg kender nada til Linux, og bare jeg befinder mig i
terminalen i OS X så aner jeg egenligt ikke hvad jeg i grunden laver.
Jeg copy/paster bare et par commandoer ind fra forskellige fora osv. og
trykker Enter,- minder mig om edb-kurset i folkeskolen i 1985 på
Piccoliner Så det skal ikke være en alt for langhåret indføring i
Linux!
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-03 20:55

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Så det skal ikke være en alt for langhåret indføring i
> Linux!

Tjek de gratis "open source" bøger hos www.sslug.dk.

Der er masser af info. om Linux på internettet, nok fordi Linux jo
nærmest er barn af samme net. Dog er det ofte distributioner til PC som
omtales, men da YDL er baseret på RedHat kan man bruge mange
informationer direkte.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Per Madsen

Dato : 23-03-03 23:01

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> nærmest er barn af samme net. Dog er det ofte distributioner til PC som
> omtales, men da YDL er baseret på RedHat kan man bruge mange

Det gør jeg,- takker!!
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 18:11

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> nærmest er barn af samme net. Dog er det ofte distributioner til PC
> som omtales, men da YDL er baseret på RedHat kan man bruge mange

Nemlig. YDL har vist sit eget værktøj til at håndtere rpm-pakker til
installation af programmer (yup), og nok også sin egen måde at
konfigurere systemet på - men ellers handler langt det meste om brug
af programmer, som er ens, uanset processer og distribution.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 18:08

permandREMOVETHIS@cool.dk (Per Madsen) writes:

> [...]
> dig om du kender til et godt link (noget Linux for Dummies-agtigt),
> så jeg kan lære lidt om det, og så jeg ved hvad jeg skal stile op

Som en anden også svarer, så er SSLUGs bogserie et OK sted at starte,
hvis du vil lære noget om Linux og få et overblik over de mange
programmer der findes. Kig især efter "Friheden til at lære Unix", og
"Friheden til at vælge programmer".

> [...]
> trykker Enter,- minder mig om edb-kurset i folkeskolen i 1985 på
> Piccoliner Så det skal ikke være en alt for langhåret indføring

Du behøver skam ikke rode med terminalen for at få glæde af Linux. Der
findes en del grafiske overbygninger til Linux sammen med stribevis af
programmer til almindelig brug (tekstbehandling, mail, web m.v.). Det
kan bl.a. se sådan her ud:

http://ktown.kde.org/%7Edirk/kde-3.1/fullsize/1.png

Skal maskinen udelukkende køre Linux, eller er det dual-boot med OSX?

-j

Fra : Per Madsen

Dato : 24-03-03 19:30

> [...]

> findes en del grafiske overbygninger til Linux sammen med stribevis af
> programmer til almindelig brug (tekstbehandling, mail, web m.v.). Det

Det ser jo meget tilforladeligt ud
Hvordan er det med ydelsen? Er det et sted mellem OS 9 og OS X?,- jeg
tænker her på: åbne/lukke programmer, vinduer osv, kopiere etc..

> Skal maskinen udelukkende køre Linux, eller er det dual-boot med OSX?
>
> -j

Det havde jeg nu ikke gjort mig så mange tanker om, men umiddelbart
ville jeg sige dual-boot...
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 22:16

permandREMOVETHIS@cool.dk (Per Madsen) writes:

> Det ser jo meget tilforladeligt ud Hvordan er det med ydelsen?
> Er det et sted mellem OS 9 og OS X?,- jeg tænker her på: åbne/lukke
> programmer, vinduer osv, kopiere etc..

Med forbehold for, at jeg ikke har arbejdet så meget med OSX: Ja,
noget i den retning, hældende til OSX-performance - og med stor
appetit på ram.

Jeg er temmelig hysterisk med systemets responstid, og kunne ind i
mellem godt tænke mig mere end de 128 mb som sidder i min gamle
Celeron-maskine. Der sidder 640 mb ram i Pismo'en, og her er jeg en
glad bruger. Mindre kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre, men
pointen er at det er noget af en myte, at Linux performer meget bedre
end andre OS'er - i hvert fald, når man snakker funklende skrivebords-
miljøer med animerede ikoner og anden lir. Sidder man på en decideret
sløv maskine kan man vælge mindre krævende Window-managere,
eksempelvis Gnome som er absolut nydelig (og har træk og slip og
sager) og en smule lettere - eller vælge en af de minimalistiske, så
som IceWM, som er glimrende, hvis man bare skal åbne terminaler,
Mozilla og Emacs i en fart.

> Det havde jeg nu ikke gjort mig så mange tanker om, men umiddelbart
> ville jeg sige dual-boot...

Det tror jeg er en god ide. Hvad skal du bruge maskinen til? Hvorfor
har du kæbt den? Hvor meget ram har den?

-j

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-03 10:14

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Det tror jeg er en god ide. Hvad skal du bruge maskinen til? Hvorfor
> har du kæbt den? Hvor meget ram har den?
>
> -j

Jeg skal sådan set bare bruge den til det samme som jeg bruger min iMac
til nu,- surf,mail,news, tekstbehandling og regneark. Jeg ville bare
gerne have en maskine jeg kunne slæbe med på uni, så jeg kunne skrive på
specialet derude. Derudover så har jeg en ide om, at der til Linux
findes nogle avancerede programmer til at lave grafer og statistik med.
Linux er jo ret hot i det videnskabelige miljø, så noget må der ligge.
Ihvertfald noget der byder på flere muligheder end Excel gør.

Maskinen er en iBook SE (366 mHz), der kommer med 64 mb ram. Jeg har dog
tænkt mig at smække ekstra 256 mb i den, så den kommer op på 320 mb ram.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-03-03 11:12

> [...]

> iMac til nu,- surf,mail,news, tekstbehandling og regneark. Jeg ville
> bare gerne have en maskine jeg kunne slæbe med på uni, så jeg kunne

Så har du meget de samme behov som jeg (og en masse andre
mennesker). Foruden OpenOffice.org som er den mest omfatterde (og
sløveste) kontorpakke findes der KWord og AbiWord, samt regnearkene
Gnumerics og KCalc.

Til specialeskrivning skal du måske overveje at skrive i LaTex, eller
dens grafiske overbygning LyX, som giver samme lækre layout i et
GUI-miljø.

http://www.lyx.org/about/lgt-1.0/88.gif

Det giver et meget flot resultat:

http://www.lyx.org/about/lgt-1.0/89.gif

Hvad skal du forresten skrive speciale om?

> Derudover så har jeg en ide om, at der til Linux findes nogle
> avancerede programmer til at lave grafer og statistik med.

Det kan du tro. Nu er jeg ikke selv naturvidenskaber, og kender ikke
redskaberne til fingerspidserne, men men til grafer og andre
fremstillinger findes der GnuPlot (også portet til OSX), samt xfig,
dia m.fl. til at tegne flowcharts og meget andet med. Jeg mener også
at MathLab er en Linux-ting.

> Maskinen er en iBook SE (366 mHz), der kommer med 64 mb ram. Jeg har
> dog tænkt mig at smække ekstra 256 mb i den, så den kommer op på 320
> mb ram.

I så fald vil jeg være helt tryg ved at udstyre den med en lille
lækker "specialepakke":

Mandrake 9.1 eller YDL 3.0 (jeg vil nok foretrække MDK).
KDE3.1.x - Den grafiske flade
KMail - grafisk mailprogram

LyX - de flotteste rapporter
LaTex - Motoren til LaTeX
Emacs - Når det skal ske håndholdt og måske til news
Gnuplot - Grafer
Dia - alle mulige slags figurer
Xfig - alle mulige slags figurer
Gimp - Til at redigere feriebilleder i.

Jeg skal med glæde hjælpe dig i gang.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-03 13:15

On 25 Mar 2003 11:11:32 +0100, Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg mener også at MathLab er en Linux-ting.

MathLab (Med SimuLink) har jeg kørt på Windåse og MacOS, men ikke
Linux.

MVH

Martin Edlich

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-03-03 20:29

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> KDE3.1.x - Den grafiske flade
> KMail - grafisk mailprogram

Hvis man er tidl. (eller nuværende) Mac bruger, så ville jeg vælge Gnome
2.2 i stedet for KDE. Jeg synes KDE minder om Windows 95/98/XP mens Gnom
ligner en krydsning mellem Mac OS 9 og OS X.

Se Gnome 2.2 <http://vhost.dulug.duke.edu/~louie/screenshots/2.2/>

Se KDE 3.1.0 < http://www.kde.org/screenshots/kde310shots.php>

Men i bund og grund er der jo blot tale om farver og pynt. Det bevises
bl.a. af RedHat som har fået KDE og Gnome til at se fuldstændig ens ud.
"Unified look " <http://www.redhat.com/software/linux/> (RedHat findes
kun til Intel hardware)

Sammen med Gnom ville jeg vælge et Ximian Evolution, som er det man ku'
kalde Outlook for Linux <http://www.ximian.com/products/evolution/> Det
er et proff. mail og kalender program, som i sig selv næsten ku' få mig
over på Linux platformen. Jeg har dog i stedet for kompileret det til
Apple X11 via Fink, men manglen på integration til resten af OS X har
nok stoppet min overgang fra Mail.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-03-03 21:54

> [...]

> Gnome 2.2 i stedet for KDE. Jeg synes KDE minder om Windows 95/98/XP
> mens Gnom ligner en krydsning mellem Mac OS 9 og OS X.

Ja, Gnome er bestemt også en mulighed, om end der nok udvikles mere på
KDE.

> Men i bund og grund er der jo blot tale om farver og pynt. Det
> bevises bl.a. af RedHat som har fået KDE og Gnome til at se
> fuldstændig ens ud. "Unified look "

Nemlig. Både KDE og Gnome kan indstilles i det uendelige, og man kan
få det til at se ud som man har lyst til. Nyeste Mandrake 9.1 er gået
i sporene på Red Hat, og præsenterer deres eget skrivebords-layout
"Galaxy" til både KDE og Gnome

> [...]
> platformen. Jeg har dog i stedet for kompileret det til Apple X11
> via Fink, men manglen på integration til resten af OS X har nok

Evolution udmærker sig i øvrigt ved at det (med en priproitær plugin)
kan snakke sammen med en Exchange-server, hvilket giver nogle
spændende muligheder i arbejdsmiljøet, hvor den slags er
centralt. Samtidig arbejder KDE-folkenen på Krupware-projektet, som
omfatter server og klienter til mail, kalender m.v. til
arbejdsgrupper. Første kunde er den tysek Bundestag.

-j

--
http://janus.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-03 22:15

On Tue, 25 Mar 2003 21:54:23 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Krupware-projektet, som
> omfatter server og klienter til mail, kalender m.v. til
> arbejdsgrupper. Første kunde er den tysek Bundestag.

Hedder det så ikke KruppWare?

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-03 20:43

> [...]

> Til specialeskrivning skal du måske overveje at skrive i LaTex, eller
> dens grafiske overbygning LyX, som giver samme lækre layout i et

Det ser jo ganske fornuftigt ud...

> Hvad skal du forresten skrive speciale om?

Det er indenfor biologi, og et område der hedder økotoksikologi
(=giftstoffers indvirkning på økosystemer). Jeg skriver om
metalhåndtering hos strandkrabben Carcinus maenas, dvs. hvordan de
optager, fordeler, lagrer og udskiller metaller optaget via føden. Alt
det skulle der egenligt have stået en masse om på mit pauvre hæslige
nybegynder-site, men jeg har ikke haft ikke tid ;-(

> [...]

> LyX - de flotteste rapporter
> LaTex - Motoren til LaTeX
> Emacs - Når det skal ske håndholdt og måske til news

Er der nogen udgifter forbundet med disse programmer, eller er det hele
gratis? Hvad er Emac's?

> Jeg skal med glæde hjælpe dig i gang.
>
> -j

Det ville virkelig være alletiders Janus!! Jeg går ud fra at jeg skal
finde Mandrake eller YDL på en cd, og resten kan dl fra nettet,- passer
det? Jeg kan jo starte med at se om jeg, med hjælp fra diverse sites,
kan finde ud af at installere sagerne, og hvis ikke må jeg jo komme
kravlende og bede om hjælp Min kæreste bor i Kbh. så jeg er derover
af og til. Måske kunne vi stikke hovederne sammen engang ved lejlighed
hvis det driller,- en kop øl + iBook + Linux

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-03-03 22:05

permandREMOVETHIS@cool.dk (Per Madsen) writes:

> Er der nogen udgifter forbundet med disse programmer, eller er det
> hele gratis?

Det er en temperamentssag. Det hele kan fås næsten gratis, og følger
med de fleste Linux- distributioner. Du skal bare ofre at brænde et
par cd'er, eller købe dem for 20 kr. stykket af Linuxpusher.dk. Du kan
selvfølgelig også vælge at støtte projektet ved at købe en
æske-udgave. Alternativt kan du låne en cd af mig og installere over
ftp. Mens vi er ved det skal du selvfølgelig også have Gabber
(Jabber-klient, en åben variant af noget ICQ-lignende), Pan
(newsreader, der desværre ikke kan tråde som Macsoup), og MOL
(MacOnLinux) som gør dig i stand til at køre MacOS i et vindue i
Linux.

> Hvad er Emac's?

Emacs er oprindelig en teksteditor, men har over årene udviklet sig
til en alt-muligt-maskine: Jeg bruger den selv til at læse
nyhedsgrupper usenet medpå , men den kan også emaile, håndtere filer
og spille Tetris. Den følger også med MacOSX.

> Det ville virkelig være alletiders Janus!! Jeg går ud fra at jeg
> skal finde Mandrake eller YDL på en cd, og resten kan dl fra
> nettet,- passer det?

Det er en mulighed. En anden er at vente på at jeg får fingrene i
Mandrake 9.1PPC (eller YDL3.0) når den kommer, hvorefter vi arrangerer
en install-fest for Mac-folk.

> [...]
> derover af og til. Måske kunne vi stikke hovederne sammen engang ved
> lejlighed hvis det driller,- en kop øl + iBook + Linux

Jeg satser på at vi holder en install-fest på Superchannel, hvor du
skal være velkommen. Hvorfor vil du forresten have Linux til dit
speciale?

-j

--
http://janus.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-03 22:53

> [...]

> Jeg satser på at vi holder en install-fest på Superchannel, hvor du
> skal være velkommen. Hvorfor vil du forresten have Linux til dit

Det kunne være hyggeligt med en install-fest

På instituttet bruger de et pc-program til al statistik og til den
grafiske præsentation af resultater, dvs. grafer o.lign. Det har noget
at gøre med den senere publikation af videnskabelige artikler. Det der
pt. findes til Mac er Excel og så ellers programmer der koster en
bondegård. Det ender nok med at jeg benytter Excel, da det at lære
Linux og Linux-programmer at kende, ikke skal trække
afleveringstidspunktet for specialet ud. Konvertering af data fra Excel
til et Linux program, har jeg heller ikke lyst til at begynde på nu. Men
jeg vil gerne have flere muligheder end bare Excel. Desuden vil jeg
meget gerne lære noget om Linux, og det er også godt at have et vist
kendskab til det, når jeg engang skal ud og søge arbejde.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-03-03 22:04

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Jeg går ud fra at jeg skal
> finde Mandrake eller YDL på en cd, og resten kan dl fra nettet,- passer
> det?

Installations cd'erne kan du ofte downloade som ISO filer, som du så kan
brænde. (YDL 3.0 er dog så ny, at den endnu ikke er til download, idet
de jo gerne vil sælge produktet lidt tid inden det frigives gratis.)

Alternativt kan du købe cd'erne til billig pris hos www.linuxpusher.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-03-03 20:50

> [...]

> findes en del grafiske overbygninger til Linux sammen med stribevis af
> programmer til almindelig brug (tekstbehandling, mail, web m.v.).

Selvom jeg kan finde på meget godt at sige om Linux så har det ét stort
problem: Installation af nye programmer! Debian har en udemærket løsning
med apt-get, men man kan næppe sige, at man kommer udenom terminalen med
det. Under alle omstændigheder så kan man godt glemme alt om det man har
lært med Win/Mac hvor man blot henter en komprimeret fil ned som
(automatisk) udpakkes og derefter installeres - og så virker dét
program. Under Linux kæmper man mod et "monster" som hedder
"dependencies" - ét program er afhængigt af et andet, som igen er
afhængigt af et tredie osv. (Det er her apt-get er genial, fordi det
kender afhængighederne programmerne imellem og henter alle relevante
dele ned på til Linux installation.)

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 24-03-03 21:33

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> afhængigt af et tredie osv. (Det er her apt-get er genial, fordi det
> kender afhængighederne programmerne imellem og henter alle relevante

Apt-get kan dog ikke håndtere fremmede programmer, men til almindelige
og frie programmer er det uovertruffent. Med de forskellige linux
dirtribution følger der oftest rigtigt mange programmer med. De er
oftest nemmere at installere end den metode du nævner. Man skal ikke
engang selv downloade dem fra nettet. Kort fortalt kan man sige at
fremmede programmer kan være en videnskab at installere, hvorimod
medfølgende programmer er nemmere at installere end det typisk er på en
typisk windows pc.

/Esben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 23:31

> [...]

> lært med Win/Mac hvor man blot henter en komprimeret fil ned som
> (automatisk) udpakkes og derefter installeres - og så virker dét

Ja, det er lidt ærgerligt, at MacOSX ikke er født med et pakkesystem,
som vi kender det med debian- og rpm-pakker til Linux og ports til BSD
- for det kan faktisk gøre det hele noget smidigere.

> [...]
> tredie osv. (Det er her apt-get er genial, fordi det kender
> afhængighederne programmerne imellem og henter alle relevante dele

Det er korrekt, at rpm og dependencies kan være helvede på jord, hvis
man bruger de gamle værktøjer. Heldigvis findes der smartere måder at
klare det på end den helt håndholdte:

Mandrake har en grafisk skal i "Mandrake Controlcenter", hvor man via
et nydeligt, grafisk menusystem ganske let udvælger de programmer man
vil have installeret eller opdateret. Systemet udregner selv
dependencies, downloader og installerer. Selvfølgelig uden reboot. Det
ser sådan her ud:

http://images.mandrakesoft.com/img/9.0/s9.png

Foretrækker man at gøre det fra terminalen kan man bruge urpmi (som
også kører i baggrunden af den grafske skal). Det er en avanceret
udgave af "rpm", som man måske kender det fra Red Hat. Hvis jeg
eksempelvis vil installere LyX skriver jeg

[root@sputnik root]# urpmi lyx

Hvorefter maskinen klarer resten. I lighed med Debian og Fink til OSX
ved den selvfølgelig selv, hvor den skal finde pakkerne på
nettet. Dette er faktisk smartere end proceduren til Windows og MacOS
som du beskriver, hvor man selv skal jage de enkelte programmer via
forskellige websites.

SuSE har noget tilsvarende i kraft af YaST, RedHar har up2date, og
YellowDog har vist yup.

-j

--
http://janus

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-03-03 17:42

> [...]

> som vi kender det med debian- og rpm-pakker til Linux og ports til BSD
> - for det kan faktisk gøre det hele noget smidigere.

Hvad ville fordelen være? Nu henter man det software man har brug for på
et diskimage, kopierer det over på ens HDD og vupti det virker, og hvad
der også er vigtigt, man ved _hvor_ det bliver placeret på ens computer.

Med et pakkesystem hentes noget ned, som skal ligge et centralt sted,
eller et sted som forud skal angives i en tekstfil eller
terminalkommando. Filerne bliver placeret et sted man ikke helt ved
hvor, og måske slettes filer som pakkesystemmet mener er for gamle. Og
oveni kommer det at finde selve den fil som skal eksekveres for at
starte programmet, som i sig selv kan gi' problemer i Linux.

(Men indrømmet apt-get virker fint, jeg kan bare ikke se at det er bedre
end den metode vi bruger i OS X. Faktisk var det at forstå pakkesystemet
et af de helt store hurdler i min Linux indlæring.)

Det jeg bare ikke helt forstår ved OS X er at der da også må være
dependencies der. Hvordan kommer OS X rundt om det? Har vi bare flere
ens programstumper installeret forskellige steder, eller hva'?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-03-03 21:46

> [...]

> for på et diskimage, kopierer det over på ens HDD og vupti det
> virker, og hvad der også er vigtigt, man ved _hvor_ det bliver

Det smarte ved et pakkesyetem er, at de fleste ressourcer er samlet i
eet og samme installationsværktøj, hvorfra man med et par tastetryk
eller nogle få klik kan hente, installere eller opdatere enkelte
programmer, eller et helt system i eet hug.

Det er en mere stringent og ensartet måde at vedligholde et system på
- og så kan det tilmed foregå remote på en ssh-forbindelse, så man
ikke skal hen til den fysiske maskine. Endelig er det muligt at
opdatere mange pakker i een og samme arbejdsgange - og man er fri for
at shoppe rundt og hente pakker på forskellige websites med
forskellige procedurer for install. Der er selvfølgelig undtagelser.

> Med et pakkesystem hentes noget ned, som skal ligge et centralt
> sted, eller et sted som forud skal angives i en tekstfil eller
> terminalkommando.

For det allermest kan man nu nøjes med at klikke "install" i et
grafisk miljø der minder om Apples Softwareupdate, eller ved at sige
noget i stil med

urpmi lyx

som root.

> [...]
> det at finde selve den fil som skal eksekveres for at starte
> programmet, som i sig selv kan gi' problemer i Linux.

Det er ikke helt rigtigt. For det allermeste starter man programmerne
på samme måde som i MacOS og i Windows. Det vil sige i en taskbar i
bunden af skæmen, eller i en hierakisk menu som minder om æble- eller
startemenuen. I terminalen kan brugerne som standard starte
programmerne uden stiangivelse. Der er selvfølgelig undtagelse med
særlige ting - men det er der også i MacOS.

> (Men indrømmet apt-get virker fint, jeg kan bare ikke se at det er
> bedre end den metode vi bruger i OS X. Faktisk var det at forstå
> pakkesystemet et af de helt store hurdler i min Linux indlæring.)

Ja, apt-get er mam, og urpmi minder en del om det.

> Det jeg bare ikke helt forstår ved OS X er at der da også må være
> dependencies der. Hvordan kommer OS X rundt om det? Har vi bare
> flere ens programstumper installeret forskellige steder, eller hva'?

Det spørgsmål vil jeg overlade til folke med mere hærded indsigt i
udviklingen af Linux. Linux har en del libaries.

-j

--
http://janus.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-03-03 22:08

On Wed, 26 Mar 2003 21:45:58 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Det spørgsmål vil jeg overlade til folke med mere hærded indsigt i
> udviklingen af Linux. Linux har en del libaries.

Siger ord som Carbon, Yellow Box osv jer ikke noget? Ligesom man fx har
KDEs base-libraries, trækker programmer til Mac'en på diverse indbyggede
biblioteker til vinduesvisning, menuer osv. Alligevel er der så programmer
der lægger spor af sig selv over det hele, man får bare ikke rigtigt noget
at vide om det.

I øvrigt så mener jeg at rpm-systemet er glimragende til at installere
programmer med - at fjerne dem igen er helt anderledes modbydeligt,
medmindre man stikker den en --nodeps.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-03-03 22:17

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> hvorefter vi vil arrangere end lille install-fest for
> Mac-folk.

Den bli'r kort den fest, for YDL er hammer let at installere. Men man
kan jo altid fejre det med nogle bajere bagefter

Hvad angår YDL 3.0 så bli'r det dejligt at få opdateret Gnome og andre
programmer. Problemet med Linux på Mac'en er faktisk mest at OS X er en
rigtig god Unix i sig selv, så man har ikke så meget brug for YDL, RH,
Mandarke eller lign.

--
Mvh Martin (Med YDL 2.3 på PowerBook'en)

Fra : Niels Prins

Dato : 21-03-03 01:59

>...... Problemet med Linux på Mac'en er faktisk mest at OS X er en
> rigtig god Unix i sig selv, så man har ikke så meget brug for YDL, RH,
> Mandarke eller lign.

Hvilke argumenter er der for at bruge Linux på Mac'en når vi har OS X.
- Ud over almindelig nysgerrighed...?

Niels

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-03 22:21

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> wrote:

> Hvilke argumenter er der for at bruge Linux på Mac'en når vi har OS X.
> - Ud over almindelig nysgerrighed...?

Personligt håber jeg at flere PC'ere vil bruge Linux i fremtiden og set
fra den vinkel er det fedt at kunne køre det samme native på Mac'en -
altså bare engang imellem.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-03-03 21:06

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> writes:

> Hvilke argumenter er der for at bruge Linux på Mac'en når vi har OS X.
> - Ud over almindelig nysgerrighed...?

For mig er der ca. 1299 gode grunde om året

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-03 23:03

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> For mig er der ca. 1299 gode grunde om året

Ja Linux er billig, dog anbefales alle der bruger Linux til at betale
til den distributør man har valgt. (Dette falder måske ikke så let for
os danskere, men det virker til at være meget alm. i US/UK.) Så selve
Linux distributionen, med undtagelse af Debian, er at opfatte som en
slags shareware - try before you buy.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-03-03 23:05

> [...]

> os danskere, men det virker til at være meget alm. i US/UK.) Så selve
> Linux distributionen, med undtagelse af Debian, er at opfatte som en

Tjah, jeg foretrækker selv Gentoo, som også er gratis. Men jo, ideelt
set burde man jo frivilligt donerer nogle midler til de mange
mennesker og organitioner som bruger tid og kræfter på at give os en
stor mængde gratis og fantastisk software. Og hvis det er over 500
kroner kan man jo trække det fra i skat mod en kvittering

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 18:41

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> writes:

> Hvilke argumenter er der for at bruge Linux på Mac'en når vi har OS
> X. - Ud over almindelig nysgerrighed...?

Fordi Linux-miljøet er verdens største hjernemagnet, og fordi Linux
kan køre på al mulig slags hardware - og ikke kun de maskiner der
bærer et æble. Jeg bruger Linux hver dag, støder sjældent på
begrænsinger, men opnår derimod ofte fordele, som ikke kommer med
MacOS og Windows.

Man kunne omvendt også spørge: "Hvorfor køre OSX, når vi har Linux med
KDE og OpenOffice"? Skal man Photoshop'e, lave musik og andre
mutimedie-ting er OSX svaret. Skal man spille de nyeste spil eller
køre Navision hedder det Window. Skal man derimod bruge sin maskine
til tekstbehandling, regneark, web, mail, DRs P1 og programmering, er
Linux ikke noget dumt bud.

Desuden: GNU/Linux bygger grundlæggende på en meget spændende
udviklingsmodel, som potentielt medfører diversicifering af ændring af
magtkoncentrationerne på softwaremarkedet. Det kan man vælge at kaste
moralsk, økonomisk og politisk støtte efter.

-j

Fra : Bitbucket

Dato : 24-03-03 20:53

> [...]

> magtkoncentrationerne på softwaremarkedet. Det kan man vælge at kaste
> moralsk, økonomisk og politisk støtte efter.

Jamen både KDE og OpenOffice fås til OS X + alt det OS X kan!
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 21:46

dev@null.invalid (Bitbucket) writes:

> Jamen både KDE og OpenOffice fås til OS X + alt det OS X kan!

Ja, det lyder jo fristende - selvom OSX ikke er fri software, og måske
også er en lolig dyr løsning, hvis man alligevel mest bruger maskinen
til. Man vil måske også få mere performance og bedre support ved en
ren Linux-løsning, frem for det mere aparte KDE/Darwin-setup, selvom
det nok også bliver bedre over tid.

Jeg kunne faktisk mægtig godt tænke mig at prøve KDE oven på Darwin og
parallelt med Aqua og resten af OSX, men har ikke haft tiden og
initiativet. Dog rigtig kool at Fink-folkene knokler sådan for at
bringe GNU til OSX. Hvordan performer det i sammenligning med Linux?

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 23:35

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Ja, det lyder jo fristende - selvom OSX ikke er fri software, og
> måske også er en lolig dyr løsning, hvis man alligevel mest bruger
> maskinen til.

.... OpenOffice.org, Mail, web, RelaAudio m.v.

-j

--
http://janus.dk