Hvilket program?
Fra : Monty

Dato : 20-03-03 11:30

Jeg er så småt ved at liste mig ind i slægstforskning men mangler et godt
program til at holde styr på det hele. Det skal være et program som man kan
printe ud fra og skal helst koste så lidt som muligt.

Nogen der har et godt forskalg?

Dennis

Fra : Nakita

Dato : 20-03-03 11:43

Hej Dennis

Jeg bruger selv Win Family 6.02 og der er dansk sprogmodul til det.
Det koster 430 kr. og er meget nemt at bruge
Du kan købe det - og først prøve det - på http://danmark.winfamily.com/

Hilsen Nakita

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 20-03-03 11:51

"Monty" skrev d. 20-03-03 11:30 dette indlæg :
> [...]
man kan
> printe ud fra og skal helst koste så lidt som muligt.

Jeg foreslår at du kikker på DIS-Danmarks hjemmeside

http://www.dis-danmark.dk

og her er et direkte link til oversigten over programme:

http://www.dis-danmark.dk/program/index.html

Jeg vil anbefale at du fåt dansksproget program, selvom der kan fås
flere gratis udenlandske programmer.

Selv bruger jeg mest Brothers Keeper 6, men har også det amerikanske
Legacy.

Jeg synes dog der er for mange problemer når det udelukkende er
amrikansk/engelsk sprog. Jeg har forsøgt at oversætte dele af teksterne,
men det gav andre problemer som ikke syntes det var værd at ofre tid på.

Men vær opmærksom på at de forskellige programmer har hver deres fordele
og ulemper, så det må blive dit eget valg.
Dette kan dog io mange tilfælde gøres med gratis demoversioner /
sharewareversioner, så prøv at teste dine ønsker og krav godt inden du
får mange data indlagt.

Der er ganske vist mulighed for gedcom overførsler, men det vil ofte
medføre tab af detaljer.

Hvis du ellers ønsker tips, så lad mig høre når du har fundet et
program, eller skriv til mig allerede nu.

En vigtig ting i slægtsforskning, og som alle forsømmer i starten (også
jeg) er at anføre fuldstændige stedbetegnelser, og gode kildeangivelser.

Hvad der også ofte syndes imod er at kilderne kun bør anføres hvor der
er tale om samme kilde til flere/mange personer.
At anføres kirkebogen som kilde og således få en kilde til hver enkelt
person vil i løbet af kort gøre din database ganske uoverskuelig og
egentligt ikke særligt meget værd. Anfør i stedet sådanne oplysninger
under notefeltet (Bibliografi eller hvad dette felt nu kaldes i det
enkelte program) idet der jo er tale om oplysninger specifikt for denne
person.

Der findes i adskillige programmer felter specielt til disse formål, og
det lyder da også godt, men du vil få problemer hvis du senere ønsker at
bruge et andet program, i det mange af disse felter ignoreres i gedcom
overførslen, eller ikke kan læses af det modtagende program.

Dette gælder også billedfiler. Disse kan ikke overføres via gedcom, men
må tages enkeltvis, hvilket jeg har gjort med hundredvis af billedfiler
og flere gange fordi gedcom overførslen måtte gentages (og gentages
flere gange før jeg alt for tidligt var tilfreds).

Jeg døjer således fortsat med omkring 7000 fejl opstået via gedcoms
begrænsninger, og dertil nogle lidt specielle fejl i omkring 20.000
tekstfiler som også opstod i gedcom.

Alt sammen vel egentligt min egen fejl fordi jeg ikke var opmærksom på
at kontrollere overførslerne grundigt inden jeg gik videre, men gentagne
manuelle korrektioner af omkring 700 billedfiler havde både trættet og
sløvet min opmærksomhed og lysten til at komme videre var altså for
stor, og nu er der kun manuelle rettelser til rest.

mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 20-03-03 11:54

> [...]
man kan
> printe ud fra og skal helst koste så lidt som muligt.

Jeg glemte at hos Brothers Keeper er dansk sprogmodul med i prisen, men
kik eventuelt på dette link

http://www.brotherskeeper.dk

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Melchior

Dato : 20-03-03 16:27

"Monty" <monty@mail.tdcadsl.dk> wrote in message news:<3e799825$0$20467$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> program til at holde styr på det hele. Det skal være et program som man kan
> printe ud fra og skal helst koste så lidt som muligt.

Jeg er godt klar over at det ikke er all der er to eller tre sprogede,
men jeg har fundet det bedste program til at vaere Personal Ancestral
File (PAF) der kan hentes gratis fra mormon kirkens hjemmeside.

www.familysearch.org

Der er en sektion i programmet der udelukkende har at gore med
mormonerne og deres tempelarbejde, men den sektion behover ikke at
vaere aaben naar du bruger programmet.

Programmet kan desvaerre ikke faas paa dansk, men det kan faas paa
engelsk, tysk, fransk, spansk og portugisisk.

Dette program har alle de fuktioner jeg har haft brug for, og det er
let at arbejde i det.

Du kan printe anetavler, efterslaetslister, og familie gruppe skemaer.

Du kan laegge billeder ind der kan printes enten paa familie gruppe
skemaet eller paa anetavlen.

En ting jeg godt kan lide er at du kan faa folgende oplysninger paa et
familie gruppe skema:
Mand og hustru med mulighed for at indlaegge fodsels dato og fode
sted, daabs dato og daabs sted, vielses dato og vielses sted, dods
dato og dods sted samt begravelses dato og begravelses sted. Hvis der
er mere end en aegtefaelle og saa er det lige gyldigt hvor mange, saa
kommer der en linie ind med anden/andre aegtefaellers navn og vielses
dato og vielses sted.
De samme oplysninger kan laegges ind for hvert af bornene i dette
aegteskab, og navnene paa foraeldrene til begge aegtefaeller bliver
ogsaa printet ud. Sa det er meget overskueligt.

En ting jeg har gjort er at jeg har lagt alle mine kilde angivelser
samt afskrifter af original kilder ind i mine noter istedet for ind i
kilde angivelses funktionen. Der er der to grunde til. 1) Hvis jeg
laver en gedcom fil saa kommer det hele med. 2) Jeg har alle mine
oplysninger et sted og det gor det meget mere overskueligt.

mvh Kim Melchior

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 20-03-03 21:15

Også jeg er tilhænger af PAF, som kan downloades gratis fra

www.familysearch.org

og er meget let at bruge. PAF betyder Personal Ancestry files og er
udviklet af mormonkirken, - men skidt med det - programmet er tydeligt
at overskue, kører stabilt og driftsikkert, er enkelt at finde ud af -
og opfylder alt det, du skriver, du gerne vil. Det kan lave udskrifter
af stamtavler med forfædre eller efterkommere i det antal
generationer, du vil, - og hvis din database er af en vis størrelse,
har det en søgefunktion, så du let kan gå ind og finde en ganske
bestemt person. - Og det koster ikke en øre - du bliver ikke
overdænget med nyhedsbreve i din mail, - programmet kan lave pæne og
overskuelige websider at lægge ud på nettet - der er plads til foto og
til notater om hver person - ja, hvad kan man næsten mere have behov
for ?
Hilsen fra Lisbeth Skovgaard.

Fra : Varla

Dato : 20-03-03 21:33

"Lisbeth Skovgaard" skrev d. 20-03-03 21:15 dette indlæg :
> Også jeg er tilhænger af PAF, som kan downloades gratis fra
>
> www.familysearch.org

Jeg har da også prøvet PAF, men i hvert fald dengang var alle udskrifter
på engelsk. Det vænner man sig til, men det kan virke noget forvirrende
på alle andre, men selvfølgeligt kan man da se på fordelen ved de
engelsk tekstede udskrifter, nemlig at man så skal forklare udskrifterne
for familie og slægt og navnligt alle de specielle ord, såsom ancestor,
descendants, Ahnentafel o.s.v. og dermed virke professionelt, men
brugervenligt synes jeg ikke det er.

Legacy mener jeg også fås i en gratis version, og dette program har
faktisk nogle fordele som jeg ikke har set andre steder, og når det nu
alligevel skal være engelsk/amerikansk, hvorfor så ikke tage det bedste
af programmerne.

Legacy er også ved undersøgelser i DIS-Danmark kåret som et af de
allerbedste programmer.

Brothers Keeper lå en del lavere i bedømmelsen, men er siden da blevet
væsentligt forbedret på næsten alle kritikpunkterne, som især gik på
feltlængder til navne, stillinger, stednavne, kilder o.s.v.

Men som tidligere nøvnt skal man også være sikker på programmets
kapacitet, og der kan Brothers Keeper klare 10 mio registreringer. De
andre kender jeg ikke kapaciteten på, men undersøg dette først for en
sikkerheds skyld.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 20-03-03 21:57

On Thu, 20 Mar 2003 20:33:01 GMT, "Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>af programmerne.
>
>Legacy er også ved undersøgelser i DIS-Danmark kåret som et af de

Jeg er meget godt tilfreds med Legacy. Men jeg kender ikke de andre
programmer indgående, så jeg vil ikke påstå at Legacy er det bedste...

En kæmpe-fordel er at du er i stand til at merge (jeg er ved at have
vænnet mig til det ydenlandske) eller sammenflette to gedcom-filer med
'gengangere'. Det vil du måske ikke i starten, men så på et senere
tidspunkt, komme til at sætte pris på.

Se en vejledning i dette i indlægget: BK6 - Sammenfletning af data:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=2

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 21-03-03 00:01

Thu, 20 Mar 2003 21:56:57 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Bjarne Damsgaard <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tidspunkt, komme til at sætte pris på.
>
>Se en vejledning i dette i indlægget: BK6 - Sammenfletning af data:

hvis dette er en sammenligning om fremtiden så er vel den så usikker at
når man kommer til fremtiden, så kan det jo være at BKhar den
"sammefletning" som omtales.

Hvem vet om fremtiden?
Selv neste versjon av BK har med ting som den ikke har i dag :=)

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Varla

Dato : 20-03-03 21:41

> [...]
> overskuelige websider at lægge ud på nettet - der er plads til foto og
> til notater om hver person - ja, hvad kan man næsten mere have behov

En omtale fra DIS-Danmarks side om Legacy:

Legacy er et begivenhedsorienteret multimedieprogram. Der kan indlægges
et ubegrænset antal billeder til hver person eller par og en lydfil til
hvert billede. Udskrivning kan ske som tekst- eller RTF-filer, og der er
mulighed for HTML-eksport til brug på hjemmesiden.

Programmet findes i to udgaver. Standard-udgaven, som er gratis og
DeLuxe-udgaven, som kan erhverves til priser fra 19,95 US$.
Standard-udgaven er et komplet slægtsforskningsprogram, hvis
funktionsomfang vil være fuldt tilstrækkeligt for de fleste
slægtsforskere. Hvilke ekstra funktioner, man får med DeLuxe-udgaven,
kan man læse på hjemmesiden www.legacyfamilytree.com.

Om Anetavle skrives:

Anetavle er på mange måder et anderledes og rigtigt dansk program.
Visningen af familierelationerne er anderledes og mere omfattende end i
de fleste andre programmer. Der er en indbygget database med sognenavne,
så man altid får placeret sognet i det rigtige herred og amt. Denne
sognedatabase er tilknyttet en kortfunktion, så man kan få familiens
geografiske spredning vist på et danmarkskort. En anderledes funktion er
også den tidslinie, som nederst på skærmen viser væsentlige begivenheder
fra Danmarks historie i personernes samtid.

Om Brothers Keeper skrives:

Ifølge DIS-Danmarks spørgeskemaundersøgelse er programmet det mest
udbredte blandt foreningens medlemmer. Det er altså et program, som man
absolut bør have med i sine overvejelser.

Programmet er gennem flere versioner udkommet i danske udgaver. Det
betyder, at oversættelsen virkelig er gennemført - både for menuer,
hjælpetekster og udskrifter.

Men der findes mindst 25 andre programmer, så kik selv på DIS-Danmarks
anmeldelser.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 20-03-03 21:51

In article <39506229.0303200727.a9974c6@posting.google.com>, Kim
Melchior says...

> [...]
>
> Programmet kan desvaerre ikke faas paa dansk, men det kan faas paa
> engelsk, tysk, fransk, spansk og portugisisk.

Programmet findes også i en svensk version.

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Ib K. Jensen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 24-03-03 20:15

PAF er også det, jeg synes bedst om. Jeg har hentet det på hjemmesiden i en
svensksproget version, men engelsk kan jo fint bruges.

Det næste jeg gør, når jeg har lavet en udskrift i Word 2000 er at bruge
"søg og erstat".

Herved kan jeg på en enkel måde få oversat de svenske ord til dansk - og
voila! en god dansk udskrift

Kjeld Jakobsen

Fra : Sven Trønning

Dato : 20-03-03 16:45

Se http://home14.inet.tele.dk/anetavle/ det koster næsten intet og er på
dansk og så får man en glimrende service.
MVH
Trønning

Fra : Varla

Dato : 20-03-03 17:05

"Sven Trønning" skrev d. 20-03-03 16:45 dette indlæg :
> Se http://home14.inet.tele.dk/anetavle/ det koster næsten intet og er

> dansk og så får man en glimrende service.
> [...]
Jeg har undersøgt muligheden for at anvende Anetavle, idet beskrivelerne
lyder godt. Desværre kan jeg ikke mere huske hvad problemet var, men jeg
tror det var størrelsen af min database der ikke kunne håndteres, så jeg
måtte droppe ideen, hvilket også er grunden til at jeg har slettet alle
kopier af kontakten med Jes Wagner Tholl.

Jeg vil derfor anbefale at man på forhånd søger at opstille sine krav og
så spørger om disse kan opfyldes med et givet program.

Eksempelvis har jeg nu i flere tilfælde haft kontakter via gedcomp
(gedcom compare) som har medført at jeg har overført omkring 60.000
personer eller flere som værende tilknyttet pågældendes slægtninge.

Om de så kan bruge dem alle i deres personlige slægtsforskning ved jeg
ikke, men det er nok dumt på forhånd at udelukke muligheden og direkte
ærgerligt hvis det er fordi man har valgt et forkert
slægtsforskningsprogram.

Nu skal alle selvfølgeligt ikke tvinges til at vælge Brothers Keeper,
blot skal de være opmærksom på at udvekslingen af billeder ikke er
muligt med gedcom (standardoverførselsprogram mellem forskellige
programmer).

mvh /Ejvind
mvh /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 20-03-03 17:08

Prøv at kikke på www.brotherskeeper.dk

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Monty

Dato : 20-03-03 21:41

Jeg takker for de mange svar. Jeg har været inde på DIS hjemmeside og
downloade alle de programmer som prismæssigt var tiltalende. Jeg har faktisk
prøvet alle de programmer der er blevet anbefalet her i gruppen men jeg er
stadig lidt i tvilv om hvilket det skal være. Jeg er dog af den
overbevisning at det nok er bedst at finde et og så bruge det istedet for at
køre mellem flere forskellige.

Men endnu engang tak for alle svarene.

Dennis

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 20-03-03 22:04

> [...]
kan
> printe ud fra og skal helst koste så lidt som muligt.

Når nu en del af de andre er nævnt, så skal det mest solgte
slægtsforskningprogram i verden - Family Tree Maker - da også nævnes.

Se linket i min signatur til den danske side for programmet.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk