Halveringstiden på Vitamin K
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 20-03-03 10:37

Måske et lidt OT spørgsmål, men prøver alligevel i håbet om ......

Nogen, der kender halveringstiden på Vitamin K?

\Mandal

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-03 11:36

Brian Fisker [8900] skrev:

> Nogen, der kender halveringstiden på Vitamin K?

Lægemiddelkataloget plejer at være flinkt til at nævne halverings-
tiden under afsnittet farmakokinetik for de enkelte lægemidler, men
der er ikke angivet noget for vitamin K.

Lægemiddelkataloget bor på <http://www.lk-online.dk/>, men bruger
frames, så klik selv videre hvis du vil læse om vitamin K dér:

På forsiden, søg på "phytomenadion" (vitamin K1) i afsnittet om
indholdsstoffer. Og endvidere under "Hæmostatika, vitamin K" i
afsnittet "Terapeutiske grupper".

Af præparater kan nævnes "Konakion", "Menadion" og "Vitalipid".

// Klaus

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-03 20:27

"Brian Fisker [8900]" <Roye@SLETDETTEmiba.auc.dk> wrote in message
> Måske et lidt OT spørgsmål, men prøver alligevel i håbet om ......
>
> Nogen, der kender halveringstiden på Vitamin K?

Opløses vitaminet i iltfrit vand ved stuetemperatur og intet lys rammer
væsken, så er halveringstiden flere måneder, men så snart frie radikaler og
andet katalyserer så meget mindre -

- da temperatur og meget andet spiller ind, så har jeg aldrig hørt tale om
halveringstid.

Isotober derimod har samme henfalds-hastighed uanset teperatur og
omgivelser.