Mac mand på trådløst netværk i Helsingø
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-03-03 23:55

I aftens TV2 Lorry var der en borger med en iBook, som havde været helt
inde i Helsingør kommunes netværk, da deres trådløse net var piv åbent.

Sjovt var det at høre Per Tersbøl, borgmesteren som udtalte sig om
sagen, selvom han tydeligvis ikke anede en bønne om hvad han talte om.

Gad vide om de har fået lukket deres trådløse netværk. Tersbøl sagde at
de havde knoklet med det hele weekenden. Tja det ville vel tage ca. 5
minutter at lukke............................ 8-D

Måske Perlsø kunne teste om det stadigvæk står åbent ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-03-03 11:34

Tja, min kæreste arbejder på en kaffebar, hvorfra der er en glimrende
adgang til et ret stort firmas netværk (de bor i naboblokken). Hvis ikke
jeg satte så meget pris på at kunne surfe, mens jeg drikker min latté,
ville jeg nok overveje at skrive noget muntert ud på en af deres printere.
Evt. i 500 eksemplarer, bare for at fange sysadmin'ens opmærksomhed

Ben

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-03 14:59

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> ville jeg nok overveje at skrive noget muntert ud på en af deres printere.
> Evt. i 500 eksemplarer, bare for at fange sysadmin'ens opmærksomhed

*LOL*
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-03 15:55

> [...]

> ville jeg nok overveje at skrive noget muntert ud på en af deres printere.
> Evt. i 500 eksemplarer, bare for at fange sysadmin'ens opmærksomhed

hvis det er i københavn ville vi sætte pris på navnet på kaffebar'en,
det lyder som et godt sted at drikke sin latté: en Mac-kæreste og
trådløst
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-03 20:48

> [...]

> ville jeg nok overveje at skrive noget muntert ud på en af deres printere.
> Evt. i 500 eksemplarer, bare for at fange sysadmin'ens opmærksomhed

Jeg har mange gange haft min PowerBook med på sygehuset. Så kan jeg læse
news og e-mail off-line, når der er pauser i vagterne. Forleden troede
jeg, det spøgte i den. Jeg havde downloadet ting om morgenen hjemme, og
Meteorologist viste, at der var -1 grader udenfor. Jeg havde computeren
på mit skrivebord og havde læst lidt på den i frokostpausen og et par
andre småpauser.
Da jeg ved femtiden ville bruge den igen, viste meteorologist,
at temperaturen var 7 grader. Der stod, at den lige havde downloadet
vejr-data. Det var helt uhyggelig. Indikatoren for AirPort-signal har
altid bare været grå, ovre på sygehuset. Jeg undrede mig meget, for hvem
skulle også have et trådløst netværk der. Men så lidt senere, blev den
nederste bjælke sort et kort øjeblik. Jeg kiggede så i AirPort-menuen og
kunne se, at netværket hed 273. Jeg gik så op på afdeling 273, og ganske
rigtigt, så havde de lige fået installeret et forsøgsanlæg med
elektronisk patientjournal. En del af det må være, at de kan gå rundt på
stuerne med bærbare (IBM-) computere, og de er naturligvis forbundet
trådløst med netværket. Jeg tør slet ikke fortælle teknisk afdeling, at
de er kommet til at vælge en løsning, der kan bruges på en Mac.
Jeg kunne fint se hjemmesider og downloade news. Både de og jeg
bruger TDC's servere. Men jeg kunne ikke se min e-mail, der ligger hos
UNI2. Det kan jeg hjemme fra mit kabelnet, som min antenneforening har
hos TDC. Men med web og news kan man jo godt klare sig i en snæver
vending.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-03-03 23:10

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> elektronisk patientjournal. En del af det må være, at de kan gå rundt på
> stuerne med bærbare (IBM-) computere, og de er naturligvis forbundet

Elektroniske patienjournaler? Indeholder de ikke /meget/ følsomme
personoplysninger? I så fald bør du nok liiiiige gøre dem opmærksomme
på, at du ved en tilfældighed kan koble dig uautoriseret på deres
netværk.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 09:21

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> personoplysninger? I så fald bør du nok liiiiige gøre dem opmærksomme
> på, at du ved en tilfældighed kan koble dig uautoriseret på deres

Nu ved jeg jo ikke så meget om netværk. Fordi man kan bruge et trådløst
netværk til at surfe på nettet etc., betyder det jo ikke, at man man kan
komme ind på serverne og få adgang til dokumenter, gør det vel? Jeg kan
som nævnt ikke hente min e-mail, så en eller anden form for spærring er
der vel.
På den anden side, så er IT-afdelingen så Mac-fjendsk, at jeg
gerne vil drille den lidt. Hvordan kommer jeg ind på netværket og læser
nogle journaler? Hvilket program skal jeg mon bruge?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 21-03-03 14:30

> På den anden side, så er IT-afdelingen så Mac-fjendsk, at jeg
> gerne vil drille den lidt. Hvordan kommer jeg ind på netværket og læser
> nogle journaler? Hvilket program skal jeg mon bruge?

Prøv at bruge "Go/Connect to server..." i Finder.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 14:38

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Prøv at bruge "Go/Connect to server..." i Finder.

Nå ja, det er da også rigtigt. Jeg tænkte mig vist ikke rigtigt om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 21-03-03 15:02

Henrik Münster wrote:

> Nå ja, det er da også rigtigt. Jeg tænkte mig vist ikke rigtigt om.

Hvis du vil ud og wardrive kan du kikke på:

http://homepage.mac.com/alfwatt/istumbler/
http://www.macstumbler.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 20:07

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> Hvis du vil ud og wardrive kan du kikke på:
>
> http://homepage.mac.com/alfwatt/istumbler/
> http://www.macstumbler.com/

Det lyder da sjovt. Så skal jeg til at finde ud af, hvilket der er
bedst, og det er jo ikke let.
Men hvis man bare skal finde ud af, om der er et netværk, gør
Airport så ikke det automatisk? Det er da gået meget fint hidtil.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 21-03-03 20:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Men hvis man bare skal finde ud af, om der er et netværk, gør
> Airport så ikke det automatisk? Det er da gået meget fint hidtil.

Min erfaring det wireless er på intel x86, men...

nej, dit airportkort vil ikke automatisk tilslutte sig alle netværk,
hvad hvis der er wep på nettet? Hvad hvis der ikke bruges dhcp? ...
"stumbler" programmerne giver dig mange informationer om de trådløse net
du kan opfange, derfor bruges de.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-03-03 17:22

> [...]

> komme ind på serverne og få adgang til dokumenter, gør det vel? Jeg kan
> som nævnt ikke hente min e-mail, så en eller anden form for spærring er

Jeg går ud fra, at der er tale om et lukket netværk (dvs. at der ikke
routes ud til internettet), hvilket gør din opdagelse endnu mere
fatal, idet der jo åbenbart er tale om et netværk som andre åbenbart
ikke skal have adgang til.

Problemet er, at man udover at forsøge at forbinde sig til servere,
kan aflytte netværket, og f.eks. se Word filer flyve rundt i luften.
Hvis det er tilfældet, så nærmer vi os hurtigt et punkt hvor
datatilsynet formodenligt skal ind i sagen.

> På den anden side, så er IT-afdelingen så Mac-fjendsk, at jeg
> gerne vil drille den lidt. Hvordan kommer jeg ind på netværket og læser
> nogle journaler? Hvilket program skal jeg mon bruge?

Henrik, et venligt råd i min egenskab af IT revisor: Lad være.
Vi er ude i et område af lovgivningen som bedst kan betegnes som en
gråzone. Det er typisk ok at lytte på de radiobølger der er
tilgængelige, men når du direkte forsøge at misbruge netværket eller
tiltvinge dig adgang til resourcer, så er det hacking af den ulovlige
type, og det er strafbart.

Se at få det meldt til IT afdelingen, uanset om det er meningen at
netværket skal være åbent eller ej. I bedste fald kan du så drille
dem med, at du ingen problemer har med at få din mac på deres PC-only
netværk, i værste fald er der nogle der får meget røde øre og travlt
med at rette en fejltagelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 20:07

> [...]

> routes ud til internettet), hvilket gør din opdagelse endnu mere
> fatal, idet der jo åbenbart er tale om et netværk som andre åbenbart

Jeg kan jo sagtens se hjemmesider og hente news, så der er da
forbindelse til internettet. Men derfor kan der vel godt være lukket af
for adgang ude fra internettet.

> [...]
> Hvis det er tilfældet, så nærmer vi os hurtigt et punkt hvor
> datatilsynet formodenligt skal ind i sagen.

Vil det så sige, at data skal krypteres med WEP? Men uanset det, vil min
computer ikke altid registrere, at der er et trådløst netværk i
nærheden? Kan det ikke tænkes, at data er krypterede, selv om jeg godt
kan se hjemmesider via netværket.

> [...]
> dem med, at du ingen problemer har med at få din mac på deres PC-only
> netværk, i værste fald er der nogle der får meget røde øre og travlt

Men kan vi være sikre på, at der er noget galt? Er det forkert, at jeg
kan koble mig på nettet? Derfor kan data vel godt være krypterede, og
adgangen til serverne kan vel godt være spærret med password, eller
hvordan man nu gør den slags. Eller har jeg misforstået det hele? Om
ikke andet er det ikke så stor en ulykke, hvis jeg går ind på nettet,
for det er jo sådan set data, jeg alligevel har adgang til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-03-03 22:59

> [...]

> computer ikke altid registrere, at der er et trådløst netværk i
> nærheden? Kan det ikke tænkes, at data er krypterede, selv om jeg godt

Ja, det kan sagtens tænkes, at data er krypterede, selvom du kan
forbinde dig til netværket. I en sådan situation, gør det ikke så
meget, at andre har adgang til netværket, selvom det stadigt kan være
et problem, at alle og enhver kan bruge jeres internetforbindelse.
Hvad nu hvis Christian Bech beslutter sig for at hacke den amerikanske
regering gennem jeres internet forbindelse? Gæt selv hvem der står
som ejer af den IP adresse der blev anvendt...

> [...]
> adgangen til serverne kan vel godt være spærret med password, eller
> hvordan man nu gør den slags. Eller har jeg misforstået det hele?

Igen, set i lyset af, at du nævnte patientjournaler, så plejer den
slags data at være underlagt lovkrav af forskellige slags om
fortrolighed, så jeg synes at du i det mindste skal nævne det overfor
hvem der nu end varetager IT-sikkerhed hos jer.

> Om ikke andet er det ikke så stor en ulykke, hvis jeg går ind på
> nettet, for det er jo sådan set data, jeg alligevel har adgang til.

En ting er at du har adgang til dem alligevel, men hvad med Martin
Edlich? Han kan jo også få adgang på samme måde som du kan med din
bærbare.

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 23:15

> [...]

> En ting er at du har adgang til dem alligevel, men hvad med Martin
> Edlich? Han kan jo også få adgang på samme måde som du kan med din

1. Han gider helt sikkert ikke tage helt herover til Esbjerg.

2. Når han ser de unge sygeplejersker, glemmer han alt om computere og
netværk.

3. Har han i det hele taget en bærbar computer? Er alle hans computere
ikke blevet stjålet?

4. Hvorfor er vi hele tiden efter Martin Edlich? Han er da altid en stor
hjælp, hvis vi har problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-03-03 01:00

On Fri, 21 Mar 2003 23:14:33 +0100, Henrik Münster wrote:

> 1. Han gider helt sikkert ikke tage helt herover til Esbjerg.

Nej, der er sgu for koldt, det var der i hvert fald sidt jeg var der.

> 2. Når han ser de unge sygeplejersker, glemmer han alt om computere og
> netværk.

Computere og netværk kan bruges til overvågning af fx omklædningsrum.

> 3. Har han i det hele taget en bærbar computer? Er alle hans computere
> ikke blevet stjålet?

Ikke alle, kun de rigtige computere.

> 4. Hvorfor er vi hele tiden efter Martin Edlich? Han er da altid en stor
> hjælp, hvis vi har problemer.

Ja, <snøft> det er jeg.

Fra : Christian Bech

Dato : 22-03-03 15:59

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

>Hvad nu hvis Christian Bech beslutter sig for at hacke den amerikanske
>regering gennem jeres internet forbindelse?

Jeg skulle nok ikke have anbefalet dig et job som Windows-supporter.
Skammer du dig slet ikke over at sende Echelon efter mig?
--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-03-03 23:36

> meteorologist

Sødt lille program! Jeg har faktisk ledt efter noget lign. efter at ha'
set tilsvarende funktion på Linux.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 09:21

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Sødt lille program! Jeg har faktisk ledt efter noget lign. efter at ha'
> set tilsvarende funktion på Linux.

Ja, ikke. Jeg er også glad for at kunne ser vejret på skærmen. Jeg har
brugt flere programmer i tidens løb, men desværre har de det med at
blive inkompatible hurtigt. Jeg tror, at de bare stjæler information hos
Weather.com og andre vejrsider. Disse sider bliver så ændret hele tden
for at hindre det.
Jeg har fået Fahrenbacher til at lave vindhastighed i m/s på den
nyeste Meterologist. Det bruger vi jo her i landet. De fleste
amerikanere tror, vi vil bruge km/t. Desværre er Fahrenbacher gået over
til at lade Wunderground være default server på Meteorologist, og her er
vindhastigheden altid 13,5 m/s. Hov, nu er den rigtig nok. Hvad skyldes
det mon?
Jeg er ellers ved at blive hypokonder med vejret. Jeg er begyndt
at sammenligne DMI, Weather.com og Wunderground.com, og ofte er
informationerne forskellige. Det kan dels skyldes, at de ikke er lige
hurtige til at opdatere. Der sker jo meget fra kl. 7 til 11 på denne
årstid. Jeg spurgte DMI om vejrstationen. Deres står i lufthavnen her i
Esbjerg, men de leverer ikke information til Weather.com, der skulle
være et privat firma. Ved nogen, hvor Weather.com får sine informationer
fra? Er der andre end DMI, der har vejrstationer her i Danmark? Jeg kan
se, at de kalder vejrstationen her i Esbjerg for DAXX0010. Er det er
kæde af vejrstationer verden over, der nummereres sådan? Og hvem ejer
dem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 20-03-03 18:42

> Måske Perlsø kunne teste om det stadigvæk står åbent ?

Teknisk forvaltning er blevet advaret adskillig gange men har ikek gjort
en skid.

Det er fandenme skandaløst, helsingør Kommune er en af landets dyreste
kommuner og så kan de ikke engang sikre deres netværk.

Desværre har jeg ikke Airport...

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-03-03 20:03

kiaikidoREMOVE@removemac.com writes:

>hvis det er i københavn ville vi sætte pris på navnet på kaffebar'en,
>det lyder som et godt sted at drikke sin latté: en Mac-kæreste og
>trådløst
>--
Det hedder løs på tråden
Hilsen hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-03-03 21:43

kiaikidoREMOVE@removemac.com writes:
>hvis det er i københavn ville vi sætte pris på navnet på kaffebar'en,
>det lyder som et godt sted at drikke sin latté: en Mac-kæreste og
>trådløst

Hemmelig, nemmelig

Men faktisk er der også en del caféer med ganske lovlig adgang. Organic
Network har vist stadig gratis adgang på Dan Turell, Cafe Ketchup og flere
andre...

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-03 09:21

> [...]

> Network har vist stadig gratis adgang på Dan Turell, Cafe Ketchup og flere

Ellers findes der jo lister over forbindelsespunkter, men man kan jo nok
finde flere uofficielle:

<http://www.apple.com/dk/airport/hotspots.html>
--
Henrik Münster