Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny i digital
Fra : Leif Poulsen

Dato : 19-03-03 21:57

Som ny inden for digital fotografi søger jeg lidt starthjælp. Kameraet er
med 5.000.000 pixels.
Hvilken opløsning skal jeg vælge til almindelig fotoalbumfotografi?
Mulighederne giver mellem 4 og 331 billeder på et 32 MB kort. Hvis det
forudsættes at største forstørrelse vil være hvad der svarer til 12X18 cm i
analogfoto, vil en opløsning på 2560X1696 pixels være passende når der
vælges HQ svarende til en filstørrelse(jpg) på ca 1 MB?
Hvis det er nødvendigt at efterbehandle et billede i et
billedbehandlingsprogram giver det så dårligere kvalitet at gemme billedet i
jpg-format efter behandlingen eller er det bedre at gemme i tiff-format?
Eller er det tilstrækkeligt at gemme i højeste kvalitet i jpg? Bør alle
billeder der arkiveres gemmes i tiff- format?
Hvad betyder følgende på almindeligt dansk:
"Synkronisering ved langsom lukkertid.
1. Gardin (Standardindstilling)
Stiller flashen til langsomme lukkertider.
2. gardin
I modsætning til 1. gardin, skyder 2. gardin flashen af lige før lukkeren
lukker"

mvh. leif

Fra : Madsen

Dato : 19-03-03 23:46

Leif Poulsen skrev:

> Hvilken opløsning skal jeg vælge til almindelig
> fotoalbumfotografi?

Hvis det drejer sig om papirbilleder på 10 x 15 cm så har du ikke
brug for større billeder end omkring 1181 x 787 pixels. Udfra et
sådant billede kan du lave et print på 10 x 15 cm i 200 ppi hvilket
ofte er mere end rigeligt for at få et tilfredsstillende resultat,
men det kommer lidt an på udkørselsudstyret.
Hvis du får billederne "fremkaldt" hos en fotohandler så er der
visse fotohandlere som foretrækker 300 ppi, hvilket kræver et
billede på 1772 x 1181 pixels, hvis printstørrelsen stadig skal
være 10 x 15 cm forstås.

> Hvis det forudsættes at største forstørrelse vil være hvad der
> svarer til 12X18 cm i analogfoto, vil en opløsning på 2560X1696
> pixels være passende når der vælges HQ svarende til en
> filstørrelse(jpg) på ca 1 MB?

12 x 18 cm er vel ikke normal fotoalbumsstørrelse, er det?

Et print på en god fotoprinter kræver sjældent ret meget mere end
en billedopløsning på 200-250 ppi (pixels/inch eller pixels/tomme).
200 ppi svarer til 78,7 pixels/cm (200 : 2,54) så et billede stillet
til en printstørrelse på 12 x 18 cm i 200 ppi har er størrelse på
945 x 1417 pixels. Hvis opløsningen skal være 300 ppi så bliver
det til 1417 x 2126 pixels.

> [...]
> billedbehandlingsprogram giver det så dårligere kvalitet at gemme
> billedet i jpg-format efter behandlingen eller er det bedre at

Hvis kameraet gemmer i JPEG og du åbner dette billede i et
billedbehandlingsprogram, ændrer på det og overskriver det i JPEG
igen, så forringer du billedet ifht. originalen og også selvom du
vælger at gemme i den højeste JPEG-kvalitet i billedbehandlings-
programmet.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 19-03-03 23:53

On Wed, 19 Mar 2003 21:56:45 +0100, "Leif Poulsen" <leif
poulsen@mail.dk> wrote:

>Hvilken opløsning skal jeg vælge til almindelig fotoalbumfotografi?
1200x1800 vil være fint til billeder på 10x15 cm. Den størrelse har
dit camera sikkert ikke, men så må du vælge den opløsning, der ligger
nærmest og efterfølgende tilskære dit billede til 1200x1800 i et
> [...]

>forudsættes at største forstørrelse vil være hvad der svarer til 12X18 cm i
>analogfoto, vil en opløsning på 2560X1696 pixels være passende

Ja, det er rigeligt. Du skal bruge ca. 2200x1500 til et papirfoto på
18x12 cm
Med 2560x1696 kan du dog sagtens få lavet papirbilleder i f.eks. 30x20
cm

>når der
>vælges HQ svarende til en filstørrelse(jpg) på ca 1 MB?

Hvorfor bruge HQ?
Du har sikkert valget mellem en bedre JPG-kvalitet (SHQ)
Jo bedre kvalitet, du vælger, jo bedre mulighed har du for at få et
vellykket papirfoto ud af det. Til skærmvisning er HQ dog helt
tilstrækkelig kvalitet.

> [...]
>jpg-format efter behandlingen eller er det bedre at gemme i tiff-format?
>Eller er det tilstrækkeligt at gemme i højeste kvalitet i jpg?

Du kan sagtens gemme i JPG, når billeder er helt færdigtbehandlet, men
du skal være sikker på, at du ikke komprimere det mere end højest
nødvendig, hvilket svarer til at gemme i besdt mulige JPG kvalitet

> Bør alle
>billeder der arkiveres gemmes i tiff- format?

Nej, det er ikke nødvendigt, hvis du har fod på, hvordan JPG opfører
sig.
Har du masser af plads (eller brænder), så gem dine originaler og
arbejd kun på kopier.

Hilsen emj

Fra : KNL DtP

Dato : 20-03-03 12:57

"Leif Poulsen" <leif poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Synkronisering ved langsom lukkertid.

Når du bruger flash sammen med en langlukketid (f.eks. 1/8 sek.) og motivet bevæger
sig, vil der kommer nogle fartstriber.

Normalt fyres flashen af når lukkeren åbner (1. gardin). Hvis der var en bevægelse,
vil motivet have fartstriber FORAN sig. Dette ser unægteligt noget kunstigt ud...

Ved at indstille flashen til at fyre af lige får lukkeren lukker (2. gardin), har
motivet mulighed for at lave fartstreger med det tilstedeværende lys - og som
afslutning bliver flashen fyret af. Dette får motivet til at stå helt skarpt i den
sidste del af bevægelsen.

.... nu da du har et digitalkamera, har du jo rig mulighed for at lege med de
forskellige indstillinger. Find et motiv der bevæger sig, og sæt flashen til både 1st
og 2nd sync. Efter et par forsøg vil du sikkert se fidusen. Ved at kende kameraets
muligheder, vil du nemt kunne skabe kreative billeder, med stor udstrålig. Så det er
bare at komme i gang

--
MVH

Kristian