"Eva" <tikjob@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:b5aj7s$ini$1@sunsite.dk...
>
> Hej
>
> Vi vil købe en køleboks til en tur sydpå med en camp-let.
>
> Vi har set på Electrolux F400 - RC 1180 - RC 1600 og RC 3000.
>
> Er der nogle som har erfaring med disse bokse? - specielt er vi
Hej Eva
Jeg svarer lidt bredt da det interessere mange. Emnet har tidligere været oppe flere gange, og kan man få ældre indlæg ind, er der sikkert flere aspekter der overses her.
Vi har haft RC 1600 i 2 CC´ ere og tidligere en ældre boks af samme størrelse og type til vores CL - Der alle kølede godt og frem for alt var lydløse -
Vi syntes dog at de er svære at fin regulere - der bliver sommetider for koldt i dem og stiller man op på termostaten risikere man at der bliver lidt for varmt indtil balancen indfinder sig igen. Stort set kører de fremragende og vi har haft frosne madvarer med boksen i forteltet til CL hvor der var så varmt at store bloklys løb hen af bordet. Desværre fylder kølemaskineriet en del hvorfor man med en god boks af anden type, dem med en blæser, måske kan klare sine behov. De bedste støjer kun med en svag summen - som en PC og den lyd er jo herlig for nogle.
De varmedrevne bokse kører også på gas og sammenligner man prisen for en god boks af den anden type og lægger prisen for den nødvendige 12 V omformer til, nærmer de sig hinanden.
Jeg har set RC 1600 for kr1800 her i foråret.
Det er mit indtryk ud fra spørgsmål i gr. her og erfaringer med en vens CV at problemer med manglende køling for det meste skyldes for lidt luftcirkulation, eller meget varm luft til bagsiden af køleskabene i CV - hvor min vens LMC f.eks. kun havde een luftrist ind til bagsiden af køleskabet - der så oven i købet ofte blev blokeret bag døren til vognen.( Helt galt da konen syntes at døren var et godt sted at tørre badelagner
Det er alternativt en fordel at køleskabet ikke skal ha køleluft fra det ofte meget varme fortelt, men at køkkenet vender luftristene ud til "det fri".
Opfindsomme her i gr. har så lavet lufttilgang nede fra den kølige luft under bunden af vognen, og nogle vistnok aftræk op i gennem taget af CV og ydermere hjulpet på cirkulationen med termostat styrede blæsere der ved behov kan skaffe varmen fra skabet væk..
Disse problemer findes ikke i en teltvogn.
Med i overvejelserne skal lægges køleevnen, der nok er en del afhængig af varmelegemets størrelse - for RC 1500 og de andre bokse i testen opgivet til 50 60 watt og her må det antages at et større varmelegeme - RC 1600 ligger vist omkring 100 kan flytte mere varme.
God isolering af boksen kan mindske behovet for kølemuskler, men lægger man varme varer i boksen flyttes varmen langsommere af det lille forbrug, der måske er valgt af sparehensyn - Mange omformere er dimensionerede 5 Amp - ca. 60 Watt og står boksen i en stoppet bil er man måske bange for at folk ikke kan starte når boksen har tappet batteriet.
Et forkert valgt hensyn, da man alligevel ikke kan klare sig ret længe uden omformer eller ladning via motoren - Boksen kan alligevel ikke køre en hel nat. Så en omformer og tilslutning af el på pladsen er et must.
Vores erfaring med et rimeligt godt bilbatteri 60 A og RC 1600, der bruger 8-10 Amp ved 12 volt siger et absolut max på 3 timer hvis vis skal ku starte.
Forhandleren har en lille gennemgangsstik der lukker inden det hele er væk, men den koster også.
Altså altid kolde varer i en boks med det lille kølelegeme (Wattoplysningen)- og andre i gr. har haft meget fine erfaringer med de bedste af de meget mindre blæserudstyrede bokse. Ydelsen i testen af RC 1500 ligger ikke over de bedste af de andre - men her er så fordelen af gasdrift.
RC 1600 for ikke at tale om 3000 er stor i en bil og hvis i falder for gasdriften foreslår jeg at i låner et udstillingseksemplar et øjeblik og prøver det i bagagerummet. Men ellers - de bedste anbefalinger.
http://www.dometic.se/node882.asp Viser hvad der sker i alle rørene på Electrolux
mvh sten
..