Noder
Fra : Dennis Jensen

Dato : 19-03-03 19:11

Er der nogen her som kan hjælpe mig..
Jeg har af min far fået et roland keyboard som næsten kan det hele,
Problemet er jeg ikke kan. og har ikke tiden til at lære det, men har hørt
der skulle findes nogle et fingersystem noder er der nogen som ved hvor på
nettet eller butikker man kan få sådan nogle???

Dennis

Fra : Søren Pedersen

Dato : 19-03-03 21:05

Hej
Hvad mener du? Det er lidt dunkelt hvad det egentlig er du er ude efter.

Der er ingen genveje til at lære at spille. Man skal øve sig.

Man kan med blyant skrive en "fingernotation" på alle noder. Er det sådan
noget du er ude efter?

VH
søren

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 15:11

Ja men det er et simpelt skam... grund-noderne er...
F---------------------------
D---------------------------
H---------------------------
G---------------------------
E---------------------------

På klaveret er de som følgende:

C# D# F# G# A#
C D E F G A H
(Er ikk lige 100% sikker på alle de sorte, men med lidt logisk tænken kan
det snart ikk være andet!

Håber du forstår systemet!

Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-03-03 17:21

R. Ilsøe wrote:
> Ja men det er et simpelt skam... grund-noderne er...
> F---------------------------
> D---------------------------
> H---------------------------
> G---------------------------
> E---------------------------
>

> På klaveret er de som følgende:
>
> C# D# F# G# A#
> C D E F G A H
> (Er ikk lige 100% sikker på alle de sorte, men med lidt logisk tænken kan
> det snart ikk være andet!

Hvis jeg ikke husker heeeelt galt så hedder A# i virkeligheden b på et
klaver. Jeg mindes da noget om en klaverlærer der forklarede det geniale
i at man så havde A b C D E F G istedet for C D E F G A H.

/Robert

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-03-03 17:24

> [...]
> b på et klaver. Jeg mindes da noget om en klaverlærer der
> forklarede det geniale i at man så havde A b C D E F G istedet

Og hvis JEG ikke husker helt forkert, så har det vist ikke noget med et
klaver at gøre, men derimod noget med Danmark. I england, fx, er et dansk
H = B, og et dansk b = Bb.

Men det er også ved at være længe siden, jeg beskæftigede mig med den
slags

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Robert Piil

Dato : 21-03-03 22:13

On Thu, 20 Mar 2003 17:20:42 +0100, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

>Hvis jeg ikke husker heeeelt galt så hedder A# i virkeligheden b på et
>klaver. Jeg mindes da noget om en klaverlærer der forklarede det geniale
>i at man så havde A b C D E F G istedet for C D E F G A H.

Nej. Et A# og en Bb er i virkeligheden ikke den samme tone. Klaveret
er stemt tempereret, så den tonen der spilles der, er et kompromis.
Der var fornylig en længere tråd om emnet i
dk.kultur.musik.produktion.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 21-03-03 22:14

Startende med: <news:3e450c15$0$71630$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Jonas Bille

Dato : 22-03-03 14:26

d. 21/03/03 22:12 skrev Robert Piil på piil@nospam.dk i artiklen
otvm7v8m01cebokvu14ndjrfcrt073o1v5@4ax.com:

> Nej. Et A# og en Bb er i virkeligheden ikke den samme tone. Klaveret
> er stemt tempereret, så den tonen der spilles der, er et kompromis.
> Der var fornylig en længere tråd om emnet i
> dk.kultur.musik.produktion.

ikke fordi vi skal tage den tråd op igen, og du har iøvrigt ret, men
historisk set har vi to skrivemåder. Robert Eriksen har helt ret i A B osv.
i forhold til en engelsk tradition, mens vi i danmark, tyskland og visse
andre steder bruger h i stedet for b. Grunden til denne fejl er at da man
skulle skrive nodenavnene ned for mange hundrende år siden, skrev man
forkert af. Den gang var det jo skrivere, der skrev af i hånden.. Det lyder
som en dårlig historie, men desværre sand. h ligner jo meget b. Men nu
kommer jeg vist ud i noget der ikke høre hjemme i dette forum.

hilsen, jonas

Fra : Dennis Jensen

Dato : 20-03-03 18:22

I skal have tak alle sammen, men det jeg tænkte på er når jeg sætter en
finger på en oktav (hedder det det?)så spiller den hele akorden og jeg har
hørt man kan få musikhæfter med sådanne såkaldte genveje til akorden.

Dennis

Fra : Mads Breddam

Dato : 20-03-03 18:36

> I skal have tak alle sammen, men det jeg tænkte på er når jeg sætter en
> finger på en oktav (hedder det det?)så spiller den hele akorden og jeg har
> hørt man kan få musikhæfter med sådanne såkaldte genveje til akorden.

??.... Men et forsøg: Du kan ikke sætte én finger på en oktav, - en oktav er
en afstand mellem to toner, som i øvrigt har ens antal svingninger. Fx. C
"+7 hvide tangenter" -> C. Oktav bruges også som beskrivelse af hvor mange
tangenter et klaver/keyboard har: Fx. 7 oktaver - oktav afstanden kan ligge
der 7 gange.

En akkord skal generelt set spilles med 3 fingre. Fx. C-dur: C, E og G
tangenterne.

Et hæfte som viser de mest alm. akkorder kan du sikkert finde på biblioteket
eller i en musikforretning til rimelige penge.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Livet skal leves forlæns, men forståes baglæns." Søren Kierkegaard.

Fra : Jonas Bille

Dato : 20-03-03 21:15

d. 20/03/03 18:35 skrev Mads Breddam på breddam@esenet.dk i artiklen
3e79fbfe$0$42652$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

Ahhh, er det ikke fordi dit keyboard har en indbygget harmonizer... Du
trykker tonen G ned, hvorefter keyboardet regner ud at du vil spille en
G-dur? Det havde mit første keyboard... Hvis det er sådan, kan du sikkert
finde en instruktion i manualen på hvordan du skal sætte dine fingre således
at du får de rigtige akkorder. Men bortset fra det, synes jeg det er at
springe over hvor osv.... Du skulle jo nødig ende med at spille til hal-bal
i Vojens. (bortset fra at det er en god indtægtskilde)

hilsen, Jonas

Fra : Mads Breddam

Dato : 21-03-03 14:22

> Ahhh, er det ikke fordi dit keyboard har en indbygget harmonizer... Du
> trykker tonen G ned, hvorefter keyboardet regner ud at du vil spille en
> G-dur?

Ja, det tænkte jeg ikke på, - men det er da godt nok også en forfærdelig
gang bavl, at "lære at spille" på den måde (fordi det gør man jo netop ikke
så).