EM bombe
Fra : Martin Larsen

Dato : 19-03-03 18:48

Mon ikke vi vil komme til at høre om Elektromagnetiske
Magnetiske bomber over Baghdad. Ved nogen noget om
dette nye våben og hvor kraftige de er?

Mvh
Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-03-03 19:39

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Mon ikke vi vil komme til at høre om Elektromagnetiske
> Magnetiske bomber over Baghdad. Ved nogen noget om
> dette nye våben og hvor kraftige de er?

Tjah, hvad måler man deres kraft i?

Er det ikke bare en lille atombombe sprunget højt oppe, eller
gør man ekstra for at forstærke EMP'en?

/L

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-03-03 19:47

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Tjah, hvad måler man deres kraft i?
>
> Er det ikke bare en lille atombombe sprunget højt oppe, eller
> gør man ekstra for at forstærke EMP'en?

http://irak.tv2.dk/tema.php3?id=2551

"Det er imidlertid ikke en kerneeksplosion der producerer den kraftige
elektromagnetiske puls i de nuværende E-bomber.
I stedet kan det f.eks være en eksplosion der sender partikler gennem en
cylinder med stator-vindinger."

Ikke at jeg ved hvad strator-vindinger er ...

--
Save aix1!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-03 21:27

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bare en lille atombombe sprunget højt oppe

Næppe. For det første er der en traktat mod atomsprægninger i atmosfæren
og desuden er der en meget stor psykologisk barriere mellem
konventionelle og nuklare våben

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-03-03 22:20

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Næppe. For det første er der en traktat mod atomsprægninger i
> atmosfæren

Jeg tror ikke du skal hænge dig så meget i, hvad internationale
aftaler, love og traktater siger i den nuværende situation - de er
alligvel sat ud af spil.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-03 22:25

> Jeg tror ikke du skal hænge dig så meget i, hvad internationale
> aftaler, love og traktater siger i den nuværende situation - de er
> alligvel sat ud af spil.

Jeg tvivler på at USA vil bryde traktaterne omkring atomsprængninger -
det er vist forøvrigt kun prøvesprængninger traktaten forbyder.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 20-03-03 09:27

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Er det ikke bare en lille atombombe sprunget højt oppe, eller

Nej, det er en lille atombombe 'sprængt' højt oppe...
(sorry - I had to)

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-03-03 20:11

On Wed, 19 Mar 2003 18:48:10 +0100
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Mon ikke vi vil komme til at høre om Elektromagnetiske
> Magnetiske bomber over Baghdad. Ved nogen noget om
> dette nye våben og hvor kraftige de er?

Det blev så hvidt jeg har hørt brugt et par stykker allerede
under den første golfkrig så helt ny er det ikke,
men mon Saddam Husein har så forfærdligt meget
elektronisk legetøj tilbage til at det er nødvendigt.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-03 22:56

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> wrote:
> Det blev så hvidt jeg har hørt brugt et par stykker allerede
> under den første golfkrig så helt ny er det ikke,

var det mon ikke snarere noget med at udsprede en masse
'sølvpapirstrimler', der kortslutter utildækkkede el-installationer?

> men mon Saddam Husein har så forfærdligt meget
> elektronisk legetøj tilbage til at det er nødvendigt.

nåh, lidt er der sikkert stadig, der gerne skulle sættes ud af spillet
snarest muligt??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-03-03 00:20

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> var det mon ikke snarere noget med at udsprede en masse
> 'sølvpapirstrimler', der kortslutter utildækkkede el-installationer?

Grafitstrimler
http://cryptome.org/blu114-yu.htm

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-03-03 01:46

On Wed, 19 Mar 2003 22:55:50 +0100
h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote:

> var det mon ikke snarere noget med at udsprede en masse
> 'sølvpapirstrimler', der kortslutter utildækkkede el-installationer?

Jeg mener også at de havde gang i et par EMP, jeg synes at jg kan huske
at jeg hørte om det i Orientering på P1.

Det er jo ikke nogen ny teknik, tilgændgæld er det jo teknik der stille
og rolig uden at gøre noget for det er blevet bere og bedre da
elektronikken bliver mere og mere følsom.

> nåh, lidt er der sikkert stadig, der gerne skulle sættes ud af spillet
> snarest muligt??

god ide

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-03-03 01:48

On 19 Mar 2003 19:38:42 +0100
Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:

> Tjah, hvad måler man deres kraft i?
>
> Er det ikke bare en lille atombombe sprunget højt oppe, eller
> gør man ekstra for at forstærke EMP'en?

Du kan også lave konventionelle EMP, dsle om det er rigtig
at de var prøvesprængningerne der afslørede mulighederne.
Der er lidt om det her.

http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchronicles/kopp/apjemp.html

--
Poul-Erik Andreasen