Rigsarkivet
Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 19-03-03 18:13

Jeg har et par spørgsmål til gruppen ang. Rigsarkivet
Kan man se lægdsruller fra Jylland i perioden 1800 - 1914, hvis også om
lørdagen eller er det kun kirkebøger og folketællinger om lørdagen.
Kan man se godsarkiverne fra Nørrejylland på Rigsarkivet eller er de kun i
Viborg.

Lizzi Palner Sonne

Fra : Sven Trønning

Dato : 19-03-03 18:34

Du kan ikke få noget på Rigsarkivet om Lørdagen som ikke er bestilt i
forvejen.

Mvh
Trønning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-03-03 18:36

> [...]
> lørdagen eller er det kun kirkebøger og folketællinger om lørdagen.
> Kan man se godsarkiverne fra Nørrejylland på Rigsarkivet eller er de kun i

Hej Lizzi,

Hvorfor ringer du ikke og spørger,- folk er såmænd så flinke på Slotsholmen
)
Der er jo hele tre dage til lørdag.....
Tlf: 3392 3310

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 19-03-03 18:47

Tak til Sven for svaret. Jeg er først hjemme efter kl. 17 om dagen og da er
der lukket derfor har jeg ikke ringet. Det er kun lørdag jeg har mulighed
for at komme på arkivet og selvfølgelig i ferier, men der er desværre lang
tid til.

Hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-03-03 12:51

> [...]
> for at komme på arkivet og selvfølgelig i ferier, men der er desværre lang

Hej igen Lizzi,

Desværre var mit råd om at ringe også et dårligt råd
Jeg prøvede selv i dag, og fik at vide, at man ikke havde mandskab
til at besvare telefoniske forespørgsler pt.
Jeg håber ikke du opfattede mit første svar negativt? Men det er jo så til
gengæld det svar, jeg i dag fik fra RA.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-03-03 20:24

Medmindre de har ændret på det, vil du kunne se godsskifter fra Jylland på
mikrofilm på Rigsarkivet.
Indtil 1996 kunne man oven i købet låne dem hjem til sit bibliotek og læse
dem der. Desværre stoppede de for den mulighed for os der bor på Sjælland.
Jeg har senere hørt at bestemmelsen kom til at gælde hele landet.

Med den trængsel der nu er på Statens Arkiver burde de måske åbne for
muligheden igen.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 19-03-03 21:00

> [...]
> Jeg har senere hørt at bestemmelsen kom til at gælde hele landet.
>
> Med den trængsel der nu er på Statens Arkiver burde de måske åbne for

Det lyder fint , så håber jeg bare på det ikke er ændret

Hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Knud Haaning Anderse~

Dato : 20-03-03 17:57

Godsarkiver fra i hvert fald en del af Jyllands kan købes på mikrokort. Man
kan købe registrne særskilt. Jeg har selv alle alle fra Mors, som jeg har
lavet ekstratkter af, og som et forlag har planer om at udgive, hvornår det
bliver ved jeg ikke.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : dannebrog

Dato : 20-03-03 17:46

På Rigsarkivet kan til senere brug (nogle dage senere, for nogle arkivalier
næste dag) reserveres arkivalier og film.

Dog IKKE folketællinger og lægdsruller.

Arkivalier fra andre arkiver (dog IKKE registre og journaler) kan bestilles
hjem til RA til brug der.

En del arkivalier fra landsarkiverne findes i filmkopi på RA; dette gælder
også en del af godsarkiverne, også fra Jylland. Skifter før ca. 1850 fra
Jylland og Fyn samt film af kirkebøger ca. 1891-1915 fra Fyn og Jylland står
fremme, resten af filmene skal bestilles hjem fra Glostrup-magasinet.

Opslag i lægdsruller fra Jylland må du derfor vente med, til du får ferie,
men du kan jo spørge, om nogen her i gruppen vil hjælpe inden da.

Man kan være heldig, at der i retsbetjentarkiverne ved LA'erne ligger
lægdsruller før ca. 1860. Men det er spredte år og lægder, der er bevaret. -
Filmene skal bestilles hjem fra Glostrup-magasinet.

Med venlig hilsen

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 20-03-03 20:11

Tak for jeres hjælp. Jeg har også fået en mail privat at man kan bestille
mikrokort over godsarkiverne.
Til Poul som jeg også skrev til dig privat, jeg har ikke opfattet det
negativt jeg så jo den lille ).

Venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne