Var du også usikker da du fik barn?
Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 19-03-03 17:34

Jeg leder efter fædre og mødre, som oplevede at blive usikre på sig
selv og deres egen dømmekraft, da de blev forældre første gang. Både
omkring praktiske ting, men også generelt omkring, hvordan man
overhovedet bliver en god mor og far og håndterer den ny rolle og det
store ansvar. Hvis du kan nikke genkendende til dette, vil jeg meget
gerne tale med dig i forbindelse med en temaartikel, jeg skal lave til
Femina - da usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand for nybagte
forældre, netop fordi de fleste af os, aldrig har passet spædbørn, før
vi selv bliver forældre.
Glæder mig til at høre fra dig.
med venlig hilsen
Rikke Detlefsen, freelancejournalist

Fra : nicolehh

Dato : 19-03-03 18:45

"Rikke Detlefsen" skrev d. 19-03-03 17:34 dette indlæg :
> [...]
> Femina - da usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand for nybagte
> forældre, netop fordi de fleste af os, aldrig har passet spædbørn, før

Jeg vil da meget gerne deltage, da jeg syntes det er et overset emne,
men så skal jeg jo bruge nogle oplysninger om hvor jeg skal henvende mig
osv.!?!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 20-03-03 13:43

"nicolehh" <nicolehh.news@kandu.dk> wrote in message news:<3e78acee$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Jeg vil da meget gerne deltage, da jeg syntes det er et overset emne,
> men så skal jeg jo bruge nogle oplysninger om hvor jeg skal henvende mig
> osv.!?!!

Øh.. jeg troede min email fremgik tydeligt. Den er rde@koncern.dk -
håber at høre fra dig.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-03 15:53

"nicolehh" <nicolehh.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

snip
> Jeg vil da meget gerne deltage, da jeg syntes det er et overset emne,
snip

Overset? Sådan som det vrimler med magasiner, artikler, TV-programmer med
mere?
Jeg synes jeg er ved at blive kvalt i det.

VH jakob

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 19-03-03 21:15

"Rikke Detlefsen" <rde@koncern.dk> skrev i en meddelelse

> da usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand for nybagte
> forældre, netop fordi de fleste af os, aldrig har passet spædbørn, før
> vi selv bliver forældre.

Du har på forhånd konkluderet, at flere og bliver bliver usikre......

Hvordan ved du det? Gætter du? Eller hvorfra har du det?

Årsagen, kender du også allerede..... fordi vi ikke har passet et spædbarn
før vi selv blev forældre. Hvordan ved du det? Gætter du? Eller hvorfra har
du det?

Hvad dokumenterer, at flere og flere ..... og hvad dokumenterer i givet
fald, at det hænger sammen med manglende erfaring i at passe spædbarn?

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 19-03-03 22:45

> [...]
> før vi selv blev forældre. Hvordan ved du det? Gætter du? Eller hvorfra

I så fald er Rikke ikke den eneste. Det er i hvert fald god latin blandt
sundhedsplejersker, baseret på erfaringer med arbejde blandt mødre, og holdt
sammen med sundhedsplejerskernes egne normer for, hvordan mødre bør være
før-nu.

De skriver om det. Men der er naturligvis ikke lavet kliniske forsøg på
området

mvh
marianne

Fra : Carina

Dato : 19-03-03 23:02

"[w e b w o m a n]":

> [...]
>
> Hvad dokumenterer, at flere og flere ..... og hvad dokumenterer i givet
> fald, at det hænger sammen med manglende erfaring i at passe spædbarn?

Tænk, jeg læste det mere som arbejdshypoteser I øvrigt et tema, som jeg
tror mange kommende og nybagte mødre/forældre vil finde meget spændende. Om
ikke andet kan man da finde ud af hvad man kan bekymre sig om, hvis nu man
ikke gør det i forvejen

Carina

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 23:31

Rikke, hvis nu du skrev hvor folk der har oplevet det skulle henvende sig
ville det gøre det langt nemmere for dem at kontakte dig...

Hvis du så oven i købet fortalte til hvad og hvor det skulle bruges så kunne
det være folk ville føle mere behag ved at henvende sig!

Er i øvrigt ellers enig i webwoman's svar...

Rinnie

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 20-03-03 02:04

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev...

> Rikke, hvis nu du skrev hvor folk der har oplevet det skulle henvende
sig
> ville det gøre det langt nemmere for dem at kontakte dig...

Kan man ikke bare svare på hendes emailadresse?

> Hvis du så oven i købet fortalte til hvad og hvor det skulle bruges så
kunne
> det være folk ville føle mere behag ved at henvende sig!

Det skriver hun: til en artikel i Femina.

Christina

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 11:09

> Det skriver hun: til en artikel i Femina.

D'oh!
Mine øjne må ha' været gået i seng!

Rinnie

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 20-03-03 13:46

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b5arbn$2l48$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> Rikke, hvis nu du skrev hvor folk der har oplevet det skulle henvende sig
> ville det gøre det langt nemmere for dem at kontakte dig...

I kan bare skrive til min email: rde2koncern.dk

Fra : Svend Pedersen

Dato : 20-03-03 08:28

> [...]

> da usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand for nybagte
> forældre, netop fordi de fleste af os, aldrig har passet spædbørn, før

Hvorfor skriver du ikke bare din smøre uden at trække andre igennem
alenlange interviews, der alene skal understøtte dine egne præmisser og
konklusioner?

Hvis du virkeligt er interesseret i at dække emnet fordomsfrit, hvorfor
interviewer du så ikke nogen af os, der aldrig har passet spædbørn og som
aldrig har følt usikkerhed over forældrerollen?

Du bekræfter desværre mine værste fordomme imod journalister.

Dameblade er tydeligvis ingen kilde til den højeste kundskab.

Fra : Holger Danske

Dato : 20-03-03 09:31

Svend Pedersen wrote:
> [...]
>
> Du bekræfter desværre mine værste fordomme imod journalister.
>
> Dameblade er tydeligvis ingen kilde til den højeste kundskab.

Du er underlig Svend P.

Hvad er det dog med dig, hvad har journalister dog gjort dig siden du har så
stor en mistro til dem !?

H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 20-03-03 13:41

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message news:<3e796ee8$0$32005$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Du bekræfter desværre mine værste fordomme imod journalister.
>
> Dameblade er tydeligvis ingen kilde til den højeste kundskab.

Kære Svend og alle andre som har svaret på min efterlysning:

Når man prøver at hive en bestemt problemstilling frem i lyset vil der
naturligvis også altid være nogle, der overhovedet ikke har oplevet
tingene på den samme måde - men det ændrer ikke ved, at mange faktisk
har det svært med at blive forældre - inkl. mig selv da jeg fik mit
første barn for 6 år siden. Og jeg tror virkelig, som nogle også
skriver, at dem som er usikre kan have glæde af at læse om andre, der
har det lige sådan, fordi de dermed får en følelese af ikke at være de
eneste, som har svært ved at finde ud af det. Samtidig vil artiklen
selvfølgelig også komme ind på forskellige løsningsmuligheder og vil
dermed kunne være en konkret hjælp.

Min viden om emnet ud over mine egne erfaringer har jeg fra en lang
række interviews med sundhedsplejersker, der alle sagde til mig, at
usikkerhed i dag er det største problem blandt nybagte forældre.

ARtiklen er til Femina og de som vil kontakte mig kan gøre det på
email: rde@koncern.dk

Med venlig hilsen
Rikke Detlefsen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 20-03-03 14:12

> [...]
> har det lige sådan, fordi de dermed får en følelese af ikke at være de
> eneste, som har svært ved at finde ud af det.

Nej, det vil da helt sikkert være en stor hjælp at få bekræftet, at der er
masser af grunde til at være usikre. Dét skal helt sikkert nok fjerne enhver
usikkerhed at høre, at alle andre har det på samme måde ...

> Samtidig vil artiklen
> selvfølgelig også komme ind på forskellige løsningsmuligheder og vil
> dermed kunne være en konkret hjælp.

Hvordan kan man få løsningsmuligheder af dem der er usikre? Ville det ikke
være mere givtigt at tale med dem IKKE er usikre?

> Min viden om emnet ud over mine egne erfaringer har jeg fra en lang
> række interviews med sundhedsplejersker, der alle sagde til mig, at
> usikkerhed i dag er det største problem blandt nybagte forældre.

Hvor har du så dit dybe kendskab til årsagerne fra?

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 21-03-03 13:43

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message news:<3e79c028$0$31972$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> masser af grunde til at være usikre. Dét skal helt sikkert nok fjerne enhver
> usikkerhed at høre, at alle andre har det på samme måde ...

Du har åbenbart ikke den helt store indlevelsesevne - eller for den
sags skyld forståelse for begreber som præstationsangst. Så vidt jeg
ved er det i hvertfald alment anerkendt, at det kan hjælpe usikre
mennesker at finde ud af, at det er "helt normalt" og legitimt at føle
som de gør.

> Hvordan kan man få løsningsmuligheder af dem der er usikre? Ville det ikke
> være mere givtigt at tale med dem IKKE er usikre?

Det kunne jo også være, at "de usikre" ikke var de eneste, jeg havde
tænkt mig at tale med til denne temaartikel...?! Men din tiltro til
journalisters evner er tilsyneladende temmelig begrænset.

> Hvor har du så dit dybe kendskab til årsagerne fra?

Jeg er udmærket klar over, at der kan være mange komplekse
forklaringer på usikkerheden - lige fra personlige problemer til det
samfundsskabte krav om "at være en succes" uanset hvad man går i gang
med - inklusive det at stifte familie. Disse mangesidede årsager vil
også blive en del af artiklen sammen med den mere håndgribelige: at
det er klart, at det er sværere, når man ikke har erfaring med
spædbørn, end hvis man har!

Rikke

Fra : Svend Pedersen

Dato : 23-03-03 08:39

> [...]
> ved er det i hvertfald alment anerkendt, at det kan hjælpe usikre
> mennesker at finde ud af, at det er "helt normalt" og legitimt at føle

Jeg tror vi begge lever i den samme verden, så mon ikke jeg også har lidt
forstand? Og tænk, hvis min indlevelsesevne var større end din?

Jeg vil ikke gøre dette til en længere, lommepsykologisk debat, for det har
ingen af os vist forstand på, og jeg skal heller ikke gøre mig klog på
kvinders komplicerede måde at deducere på. Blot finder jeg det dybt ulogisk
at antage, at det hjælper på barrierer og angst at fortælle seks historier
om andre, der har barrierer og angst.

Måske det snarere hjælper den enkelte til at overvinde sine barrierer at
fortælle, hvordan andre har overvundet deres barrierer. Man kan jo først
fortælle, hvodan man slipper ud af et fængsel, når man selv er sluppet ud af
ét med succés.

Men det er nok sådan en form for mandlig logik og mangel på indlevelsesevne,
der ikke hører hjemme i damebladene ...

> Det kunne jo også være, at "de usikre" ikke var de eneste, jeg havde
> tænkt mig at tale med til denne temaartikel...?! Men din tiltro til
> journalisters evner er tilsyneladende temmelig begrænset.

Det tvivler jeg stærkt på, kunne være tilfældet. Jeg ved jo, hvordan
journalistisk håndværk går ud på at "vinkle", og så vidt jeg kan se, har du
fundet din vinkel.

Men hvis jeg virkeligt tog fejl, er du da velkommen til at sige til. En
undskyldning giver jeg gerne. Men det gjorde jeg jo ikke, vel ...?

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 20-03-03 17:44

> [...]

> Når man prøver at hive en bestemt problemstilling frem i lyset vil der
> naturligvis også altid være nogle, der overhovedet ikke har oplevet

Jooo.... men du fastslår, at "usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand
for nybagte
forældre".

Og årsagen er, mener du, at "de fleste af os, aldrig har passet spædbørn,
før
vi selv bliver forældre."

Er det ikke været mere interessant at finde ud af, om det overhovedet er
sandt, at usikkerhed er en mere udbredt tilstand. Og hvis det er tilfældet,
hvad er da årsagen.

Jeg kan få øje på mange mulige årsager til at være usikker. Andre end den
med ikke at have passet spædbarn før. Hvor mange har for alvor passet
spædbarn - udover at skifte en ble eller ti - før de selv fik barn? Og hvor
sikker på forældrerollen bliver man af det? At være barnepige er noget andet
end at stå med ansvaret på livstid. Og det er næppe bleskift og
badevandstemperatur, der for alvor gør forældre usikre?

> [...]
> har det lige sådan, fordi de dermed får en følelese af ikke at være de
> eneste, som har svært ved at finde ud af det.

Ikke for at træde dig over nogen tæer, men er det ikke blevet en
damebladskliché med de der "du-er-ikke-alene"-artikler. *S*

Hvis jeg var nervøs mor, ville jeg hellere læse om en, der IKKE er det.
Hvis jeg havde brystkræft, ville jeg derimod gerne læse om en, der er i
samme situation.

Kan jeg ikke hitte ud af ditten eller datten, vil jeg hellere læse om dem,
der KAN hitte ud af det. Det andet lærer jeg ikke en dyt af og jeg ser ingen
trøst i 80'er filosofien om, at der er andre, der har det på samme måde.....

> Min viden om emnet ud over mine egne erfaringer har jeg fra en lang
> række interviews med sundhedsplejersker, der alle sagde til mig, at
> usikkerhed i dag er det største problem blandt nybagte forældre.

Sundhedsplejersker snakker man primært med om det, man er usikker på og i
tvivl om.
De oplever forældre fra en særlig (spørgende/usikker) side. De er derfor
ikke i denne sammenhæng pålidelige kilder til påstanden!

Har du andre, der kan bakke teorien op? Andet end de "usikre forældre", du
har besluttet, at du vil snakke med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 21-03-03 14:00

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message news:<3e79efbe$0$4353$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> "Rikke Detlefsen" <rde@koncern.dk> skrev i en meddelelse

> Jooo.... men du fastslår, at "usikkerhed er en mere og mere udbredt tilstand
> for nybagte
> forældre".

Det er det også!

> Og årsagen er, mener du, at "de fleste af os, aldrig har passet spædbørn,
> før
> vi selv bliver forældre."

Det er een af årsagerne, og umiddelbart den mest håndgribelige. Men
jeg er da godt klar over, at der er mange mere psykologiske aspekter
der spiller ind, som jeg også vil tage med i artiklen.

> [...]
> end at stå med ansvaret på livstid. Og det er næppe bleskift og
> badevandstemperatur, der for alvor gør forældre usikre?

Nej, men I og med, at det for mange er en meget fjern og ukendt ting
at passe babyer, bliver det også nemt et kæmpestort PROJEKT, hvor
alverdens håndbøger, websider osv. bliver konsulteret for at finde en
"manual til korrekt pasning" - og den findes jo ikke!

> [...]
> trøst i 80'er filosofien om, at der er andre, der har det på samme måde.....

Jeg vil ikke gøre ugebladsartikler mere betydningsfulde, end de kan
bære - men faktum er, at især folk der har problemer som usikkerhed og
præstationsangst netop ikke har brug for "perfekte" forbilleder - som
ofte gør dem endnu mere usikre - men netop at kunne spejle sig i
andre, der tør stå frem og vise, at det hele ikke bare er nemt.

> [...]
> ikke i denne sammenhæng pålidelige kilder til påstanden!
>
> Har du andre, der kan bakke teorien op? Andet end de "usikre forældre", du

Jeg synes ikke din vurdering af sundhedsplejerskerne er rigtig. De kan
jo godt vurdere, om der bliver flere eller færre usikre over en
periode på 5-10 år. Og der er kæmpestor forskel på, om man stiller
mange spørgsmål om konkrete ting, eller har "ondt i forældreskabet".

Ud over sundhedsplejerskerne har jeg også talt med mange forældrepar -
bl.a. efter min efterlysning her - der er fuldstændig enige i at
usikkerhed er et stort problem. Og der har også været både
avisartikler og bogudgivelser, hvor f.eks. læger, børnepsykolger o.a.
har beskrevet problemet.

hilsen - og tak for interessen
Rikke

Fra : nicolehh

Dato : 21-03-03 19:44

"Rikke Detlefsen" skrev d. 21-03-03 14:00 dette indlæg :
> [...]
> usikkerhed er et stort problem. Og der har også været både
> avisartikler og bogudgivelser, hvor f.eks. læger, børnepsykolger o.a.

Jeg syntes at det har taget en hel forkert drejning det her!!
Det Rikke efterlyser er forældre der vil deltage i en artikel om
usikkerheden omkring at blive forældre...
Jeg mindes ikke på noget tidspunkt at hun har skrevet at hun IKKE vil
høre fra dem der VAR usikre og har fundet en løsning, og ej heller at
hun ikke ville høre om dem der slet ikke følte nogen usikkerhed!!

Det med at hun sætter børnepasning som eks. på usikkerheden, er jo kun
et EKSEMPEL!!! Ikke nødvendigvis den eneste årsag!!!
Jeg VAR selv usikker, og havde STOR lyst til at høre om hvordan andre i
samme situation OVERVANDT deres angst og frygt, ikke for at høre om hvor
perfekt andre har klaret det, det ville da kun have givet mig meget mere
usikkerhed!!

Jeg har kun fået endnu mere lyst til at kontakte Rikke efter alt det
vrøvl om at der da ikke er et baehov, for vi er faktisk nogen der har
manglet det, da vi jo ikke alle har følt at vi klarede det til UG...

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-03 21:37

"nicolehh" <nicolehh.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

snip
> for vi er faktisk nogen der har
> manglet det, da vi jo ikke alle har følt at vi klarede det til UG...

Jeg kan ikke forestille nogle mennesker der kan være forældre og så altid
synes at de er til UG. Hvis de aldrig tvivler på sig selv eller aldrig tager
ting op til revision, så er de utroligt ringe til at være forældre.
Prøv at give slip på den der "jeg-føler-mig-ikke-til-UG"-følelsen. Så kan
det være at man i stedet kan koncentrere sig om det vigtige: at være
forældre.

VH jakob

PS: lagde du mærke til hvor rart det var, at jeg havde fjernet alt det, der
var uvæsentligt i forhold til det jeg svarede på?

Fra : nicolehh

Dato : 22-03-03 10:45

"" skrev d. 21-03-03 21:37 dette indlæg :
> [...]
det, der
> var uvæsentligt i forhold til det jeg svarede på?

Hej Jakob.

Ja, jeg kan godt se at det er "dejligt" at du havde fjernet alt det der
ikke lige kom dit svar ved, men nu havde jeg altså ikke lige tid til at
slette de ting, og hvis der er en lettere måde at gøre det på end at
redigere selve inlæget, så har jeg bare ikke fundet den endnu!!

Det jeg skrev om da jeg skevet "UG" var at der åbenbart er nogen her
inde der ikke mener at det vil være nødvendigt at der bliver sat lidt
fokus på at det er "ok" at være i tvivl og at være usikker på sig selv
når man får børn...
Det er jeg meget uenig med dem i da jeg var en af dem der var meget
usikker og havde en stor utrykhed, ikke pga. manglende "erfaring" men af
andre grunde som jeg jo fx. vil bidrage den artikel med ved at
deltage...

Fx. har det altid været mig der i flokken af veninder tog sig af at
hjælpe og aflaste forældre med kolikbørn, da jeg selv har kolik i en
alder af 26 år!!
men det var langt fra det samme at STÅ med mit EGET kolikbarn, og det
var jo noget af det der kunne blive sat fokus på via den artikel, eller
det med at føle at der ikke er tid til meget andet end den lille, det
har der jo heller ikke været meget fokus på...

Ikke alle har følt det sådan, men vi er faktisk nogen der har måtte
erkende at tingene bare pludselig ikke hang sammen mere...

http://www.kandu.dk/

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-03-03 22:33

> Ud over sundhedsplejerskerne har jeg også talt med mange forældrepar -
> bl.a. efter min efterlysning her - der er fuldstændig enige i at
> usikkerhed er et stort problem.

Du efterlyser forældre, der bekræfter dig. Og finder selvfølgelig dem, der
bekræfter dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Svend Pedersen

Dato : 23-03-03 08:45

"Rikke Detlefsen" <rde@koncern.dk> skrev i en meddelelse

> Og der har også været både
> avisartikler og bogudgivelser, hvor f.eks. læger, børnepsykolger o.a.
> har beskrevet problemet.

Og mon alle disse mange artikler og bogudgivelser har bidraget til at
reducere problemet - der efter din egen påstand har været stigende over de
sidste 5-10 år ??? Eller mon de har bidraget til det modsatte ???

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-03 16:39

> [...]
> Jeg leder efter fædre og mødre, som oplevede at blive usikre på sig
> selv og deres egen dømmekraft, da de blev forældre første gang.

Jeg glædede mig til at blive far. Jeg var nervøs over at skulle være far.
Det jeg gruede mest for var det, at vi kom hjem, mor og far og skulle være
alene i huset med den lille. Selv stå med ansvaret, uden at kunne hive i
snoren så der straks stod een der kunne hjælpe til. Men det var da også
noget der kildede i maven, det skulle vi da sgu nok klare.
Det irriterede mig hvormeget alle andre går op i fødslen. Som om det var
det, der skulle være det store øjeblik. En fest, en oplevelse som
afslutningen på graviditeten. I mine øjne er det begyndelsen på at skulle
have barn i huset. Det var da også en stor begivenhed "at føde" men ikke nær
så stort som at skulle stå i eget hjem med et grædende barn kl. lort og så
bare ikke vide "hvad fanden..." Fødslen skulle egentligt bare overståes, så
vi kunne komme i gang med det vigtige: At være forældre.

Jeg ved jeg er det perfekte far. Jeg ved nemlig at jeg IKKE er perfekt og at
jeg vil begå fejltagelser undervejs. Men jeg bestræber mig på at gøre det,
jeg synes er det rigtige og spørge migselv fra tid til anden "hvorfor gør du
egentligt som du gør?"

Lige siden jeg besluttede ikke at læse i "vores børn", se "hjælp, vi har
fået børn" og smidt alle de kloge bøger ud, så er jeg blevet meget bedre til
selv at kunne tage stilling og ansvar. Det er umuligt at læse i en bog,
eller i en artikel i Femina, hvordan man skal være for at være den gode
forældre. Men jo mere det bliver dyrket at man skal være så skide usikker,
jo flere penge tjenes der på at give gode råd. Så har de jo noget at leve
af, mens de skriver, og skriver og skriver...

VH jakob

Fra : Svend Pedersen

Dato : 23-03-03 08:50

"JcLind" <Svar bare i gruppen> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo flere penge tjenes der på at give gode råd. Så har de jo noget at leve
> af, mens de skriver, og skriver og skriver...

Amen - og en tilføjelse:

Den bedste læremester i forældrerollen er din egen intuition. Dén har du
erhvervet gennem din egen opvækst - det er derfor, at man sjældent ser
mønsterbrydere: alle eftergør deres forældre, både på det gode og det
forkerte.

Det bedste man kan gøre er at se på sig selv - hvad skulle være anderledes
for at min egen opvækst havde været endnu bedre? - og så ændre dén lille
ting (eventuelt med et par bøger til hjælp). Og ellers bruge sin "sunde
fornuft" = gøre som ens forældre gjorde.

Desuden skal man have tillid, man skal tro på, at "man kan hvad man vil", og
så ellers ikke gøre et barn til mere end det er. Dyr kan opdrage børn uden
at læse bøger. Så kan vi også.

Men det får man ingen eksperter til at fortælle om, for de lever af deres
egne ord. Og der er næppe heller det store journalistiske scoop i en
ti-siders feature over temaet: "det er slet ikke så svært".

Fra : Rikke Detlefsen

Dato : 25-03-03 10:36

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message news:<3e7d65f8$0$251$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> egne ord. Og der er næppe heller det store journalistiske scoop i en
> ti-siders feature over temaet: "det er slet ikke så svært".

Ved du hvad? På trods af din og andres store mistillid til mine og
andre journalisters evner og intentioner, så er det du skriver faktisk
et af de hovedbudsakber, jeg gerne vil have frem! At det handler om at
VÆRE forældre og ikke at tro at man burde kunne "fixe" alt det
besværlige. Og at intuition er utroligt vigtigt. Min
yndlings-sundhedsplejerske Jette siger det sådan: "Brænd bøgerne - og
kig på dit barn!" Men det ændrer ikke ved, at mange - især i starten -
synes at lige præcis dét er utrolig svært. Bl.a. fordi de er blevet
forvirrede af alle de "gode råd".

hilsen og tak for alle kommentarerne
Rikke Detlefsen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 25-03-03 11:22

> [...]
> kig på dit barn!" Men det ændrer ikke ved, at mange - især i starten -
> synes at lige præcis dét er utrolig svært. Bl.a. fordi de er blevet

Tilbage står så blot min forvirring over, hvordan alle de usikre forældre
kan fortælle de andre usikre forældre, at de bare skal lytte til sig selv,
men den får du nok også kringlet - præmisser, konklusion og hovedbudskab er
jo givet, så artiklen skriver næsten sig selv.

Fra : nicolehh

Dato : 25-03-03 18:58

"Svend Pedersen" skrev d. 25-03-03 11:22 dette indlæg :
> [...]
> men den får du nok også kringlet - præmisser, konklusion og
hovedbudskab er
> jo givet, så artiklen skriver næsten sig selv.

Så er det bare at du enten ikke kan eller vil forstå at vi faktisk er
nogle af dem der godt kunne have brugt nogle råd og berætninger om
hvordan andre usikre forældre kom igennem den tid, og hvad de faktisk
gjorde!!

Det lyder til, ud fra det du skriver, at du bare ikke var en af dem, og
det er da også fint nok, men det skal jo ike stoppe os fra at lave den
artikel til Femina, for nu var det jo lige det JEG savnede og det vil
jeg da gerne bidrage til at vidergive til det næste hold usikre
forældre!!

Vi er heldigvis SÅ forskællige alle sammen, og det du ikke mangler det
er der andre der har brug for og omvendt!!
(if you kniw what I mean?)

http://www.kandu.dk/

Fra : "--->Rasmussen

Dato : 26-03-03 14:22

Var også selv usikker da jeg var ung og gravid med mit første barn, da jeg
fik ham og har haft ham i 2 år, men jeg var ikke noget rigtigt knyttet til
ham, nu er han offenligt ikke mit barn men min storesøsters, han bor hos sin
moster.. Ovenkøb har jeg selv fået 3 børn med min nuværende mand. (han er
ikke faren til mit første barn)

Min søster har ofte passet min søn, for jeg var ikke rigtigt klar og kan
ikke håndtere med kommunen med de "idiot" problemer.. Så den slap jeg for da
han boede hos min storesøster - er selv idag 9 år og ved godt jeg er hans
biologiske mor... Jeg kan selvfølgelig ikke svare på hvorfor jeg var
usikker, men jeg mener at jeg var ikke klar til ham, måske kan man godt sige
"uønsket barn" men jeg elsker ham meget selve for han er jo min søn, men jeg
kan ikke tage ham tilbage for han har det godt hos sin moster... Jeg
heldigvis har fået 3 dejlige unger en dreng og to piger, dem elsker jeg
meget og kan ikke undvære. De er virkelige planlagt. det gjordt min første
søn ikke, det var en uheld, men jeg beholdte ham alligevel.. Det er på en
måde godt at jeg har lært noget..

Jeg kontakter min søn når jeg har lyst til.

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e7d65f8$0$251$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Louise

Dato : 28-03-03 13:05

Hej alle

Jeg er selv en nybagt mor på 24, og jeg har endnu ikke oplevet den
helt store usikkerhed, eller det vil sige sig selgfølgelig er man da
usikker, men det er ikke noget der nager mig, jeg ved at det er
naturligt, for det er sq svært at tolke et lille menneske som ikke kan
fortælle hvad han/hun gerne vil. og så har jeg det bare sådan at man
er nød til at prøve sig frem, lige pluselig støder man vel på svaret,
(sådan har det i alt fald været for mig ind til nu)

Usikkerheden er der også for mennesker som har haft meget med børn at
gøre, fx min mor, hun har været ude at tjæne, hvor der var småfolk i
huset, hun har været ansat på en fødeafdeling og hun har selv to børn,
på trods af det er hun meget usikker når os søstre kommer slæbende med
børnebørnene, men hun forsøger at gøre sit bedste, og er ikke bange
for at spørge, hvilket er det første skridt på vejnen til at finde en
løsning.

Så usikkerheden tror jeg er et tegn på at man kun vil gøre sit bedste.

Louise