Onkel, Morbror, Farbror osv..
Fra : rene.larsen

Dato : 19-03-03 16:53

Hejsa Gruppe

Et frisk spørgsmål hvilken titel kan jeg påtage mig hvis jeg overhovedet kan
påtage mig en titel?

Min kones, søster og mand har fået tvillinger... og der ligger lidt tvivl om
hvorvidt jeg kan påtale mig selv titlen som onkel?

Nogen som ved dette?

Mvh

Den fortvivlende muligvise onkel

P.S. nu er titler jo ikke alt i denne verden men bare af ren
nysgerrighed...??

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-03-03 17:07

rene.larsen wrote:
> Min kones, søster og mand har fået tvillinger... og der ligger lidt tvivl om
> hvorvidt jeg kan påtale mig selv titlen som onkel?

Du kan roligt kalde dig onkel.
Onkel og tante er titler der bruges om personer der er gift ind i en
familie.
Farbror bliver du til din brors børn, morbror til din søsters børn.

Marianne Feddersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-03-03 17:02

rene.larsen wrote:
> [...]
>
> Mvh
>
> Den fortvivlende muligvise onkel
>
> P.S. nu er titler jo ikke alt i denne verden men bare af ren

jeg vil umiddelbart mene at du kommer med rette til at hedde onkel Rene.....

når vi lige gennemgår titlerne til den mandlige familie så står den jo på:
morbror (åbenlys, mors bror)
farbror (igen åbenlyd, fars bror)
og så onkel...... som må være mosters eller fasters mand
tja... hvor den kommer fra ved jeg ikke*G* men i min familie hedder de alle
onkel uanset om det er min mors brødre eller hendes søsters mænd*G*

skal vi lige gennegå kvindernes titler så er der følgende:
moster (mors søster)
faster (fars søster)
og tante som så må være morbror eller farbrors kone.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 17:07

> Min kones, søster og mand har fået tvillinger... og der ligger lidt tvivl
om
> hvorvidt jeg kan påtale mig selv titlen som onkel?

Ja men er de også gift så er du 100% gyldig Onkel. Farbror er jo faderens
bror og Morbror er Moderens bror.

En helt anden ting er jo at titler ligger i hjertet IMO og er ikke så meget
beslægtet med om man er giftet ind, blodsmæssigt i familie eller andet. Mine
poder har da en del "ugyldige" onkler og tanter og de har sågar en onkel de
ikke kalder for onkel!

I Holland er det faktisk helt normalt at kalde folk man er knyttet til eller
glade for som barn for Tante og Onkel... Det er bare sådan et naturligt
tilnavn de får, lige så vel som "de" stadig er mere brugt dér end her. I
vores sommerhuskompleks i Amsterdam er der folk som alle ungerne kalder for
Tante og Onkel. ("De" er dog ved at forsvinde der nede)

Rinnie

Fra : Svend Pedersen

Dato : 19-03-03 17:07

"rene.larsen" <rene.larsen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> hvorvidt jeg kan påtale mig selv titlen som onkel?

Din hustru er moster, og dermed er du - som indgiftet - onkel. Tillykke med
denne uforpligtende titel.

Fra : Holger Danske

Dato : 19-03-03 21:15

rene.larsen wrote:
> [...]
>
> Min kones, søster og mand har fået tvillinger... og der ligger lidt
> tvivl om hvorvidt jeg kan påtale mig selv titlen som onkel?

Onkel er enhver mand der er født en generation før i /andet led/ søster/bror
til den der er forælder til barnet.

Morbror, det er du, da du er barnets Mor's bror !

Farbror er du ikke, medmindre din evt. bror får børn, så er du deres.

Men for begge ovenstående, der gælder altså at du også kan tillade dig at
blive kaldt for onkel !

H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Holger Danske

Dato : 19-03-03 21:41

Holger Danske wrote:

> Onkel er enhver mand der er født en generation før i /andet led/
> søster/bror til den der er forælder til barnet.
>
> Morbror, det er du, da du er barnets Mor's bror !

Undskyld da du er svoger til barnet's forældre så gælder denne ikke for dig

> Farbror er du ikke, medmindre din evt. bror får børn, så er du deres.
>
> Men for begge ovenstående, der gælder altså at du også kan tillade
> dig at blive kaldt for onkel !

Du kan så kun blive kaldt for onkel, jeg overså helt at du var svoger til
familien med det omtalte barn, det undskylder jeg, hvis det har bragt
forvirring

H.D.

Fra : Therese

Dato : 22-03-03 22:11

"Holger Danske"
>snip noget om morbror og farbror<

En farbror eller morbror kan_ikke_kalde sig onkel.
En onkel kan kun være gift ind i familien. Derfor kan en onkel og tante
aldrig være gift med mindre der er sket nogle familiemæssige forviklinger,
og i så fald er de ikke hhv onkel og tante mere

Dog er det korrekt at vi ind i mellem anvender "onkel" og "tante" om
personer med ikke-familiær tilknytning til familien.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Holger Danske

Dato : 22-03-03 22:54

Therese <therese@SLETelverdalen.dk> wrote:
> "Holger Danske"
>
> En farbror eller morbror kan_ikke_kalde sig onkel.

Jo han kan, det vil jeg nu mene, idet farbror/morbror er der for at forklare
hvilken slags onkel du er, til/fra hvilken side af familien,,

> En onkel kan kun være gift ind i familien. Derfor kan en onkel og
> tante aldrig være gift med mindre der er sket nogle familiemæssige
> forviklinger, og i så fald er de ikke hhv onkel og tante mere

Se ovenstående svar.

> Dog er det korrekt at vi ind i mellem anvender "onkel" og "tante" om
> personer med ikke-familiær tilknytning til familien.

Ja, og grandonkel ikke, og her kommer argumentet for hvorfor jeg mener hvad
jeg skrev, udover at du har ret i tante og onkel ved giftermål ind i
familien.
Argumentet hedder..
Hvorfor hedder det så ikke grandmorbror/grandfarbror ?

Allan