Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CompactFlash - Ultra eller ej?
Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-03-03 15:13

Hej,

Jeg har nu endelig taget beslutningen, og købt mig et Canon Powershot
S45 kamera. Nu vil jeg så gerne have et større flash-kort, men er i
tvivl om hvilket kort jeg skal købe?

Hvor stor hastighedsforskel er der på fx et Kingston standard-modul og
så et SanDisk ULTRA kort, som efter sigende skulle være hurtigere? Er
det værd at betale de sidste 164 kroner for et 256 Mb Ultra-modul?

mvh
Peter

Fra : Thomas N

Dato : 19-03-03 16:20

Hej Peter.

Jeg kan ikke svare dig mht. ultra kortet, men..

Kunne du ikke fortælle lidt om dine indtryk at Canons S45 ?
Jeg selv overvejer at købe sådan en fætter.
Hvad synes du om størrelsen og vægten?
Er der noget der har generet dig, eller du ville have bedre/anderledes?
Kan den anvendes som webcam? (sygt, men kan jo godt ske den kan)

Tak

Thomas

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-03-03 18:30

"Thomas N" <NOSPAMnews@neumann.dk> skrev

> [...]
bedre/anderledes?
> Kan den anvendes som webcam? (sygt, men kan jo godt ske den kan)

Hej Thomas,

Jeg får desværre først kameraet på fredag, men til den tid, skal jeg
gerne smide et mini-review her i gruppen. Grunden til at jeg har valgt
S45 er udover de tilsyneladende flotte billeder, at det er et
forholdsvis kompakt kamera, samtidig med at det har masser af
indstillingsmuligheder for amatørfotografen, der godt kan lide at pille
Valget faldt på S45 frem for et Ixus, da jeg ikke synes Ixus'ens
billeder er skarpe nok og at kameraet mangler nogle
indstillingsmuligheder.

Det, jeg allerede med sikkerhed ved kommer til at genere mig i starten,
er den lille "vælger"-knap som sidder oppe i øverste højre hjøren på
kameraet. Da jeg rodede med den i butikken, kom jeg et par gange til at
klikke, når jeg forsøgte at bevæge mig til én af siderne. Det er jeg dog
ret sikker på at man vænner sig til.

Kameraet kan så vidt jeg ved IKKE anvendes som Webcam, men du har
mulighed for fjernstyre det fra PC'en mens du ser LCD-skærmens billede
på computerskærmen. Her har du mulighed for at få kameraet til at tage
billeder hvert x'nde sekund, fx af en blomst der springer ud eller en
solnedgang. En fed detalje, som jeg glæder mig til at lege med. Jeg ser
i hvert fald frem til at lave min egen lille stop-motion
modellervoks-film

Nå, men mens jeg venter på at få mit nye kamera, får du lige nogle af de
link, jeg selv har bladret igennem til uendelighed, indtil jeg idag
valgte at købe. Du har måske selv set dem, men here goes:

Her er kameraet, præsenteret på Canons hjemmeside:
http://www.powershot.com/powershot2/s45/

Produktbrochuren:
http://www.powershot.com/powershot2/s45/images/S45_bro.pdf

Her er en anmeldelse af kameraet:
http://www.dpreview.com/reviews/canons45/
og her er en anden:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s45.html
og her er en tredje:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S45/S45A.HTM

Manualen til selve kameraet:
http://www.powershot.com/powershot2/customer/pdf/S45_CUG_E.pdf
De øvrige manualer finder du her:
http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html

mvh
Peter

Fra : Thomas N

Dato : 19-03-03 18:54

Takker

Thomas

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 24-03-03 11:39

"Thomas N" <NOSPAMnews@neumann.dk> skrev
> Takker

Hej Thomas,

Ja, så har jeg fået kameraet i mine klamme hænder, og jeg må sige, at
jeg ikke er blevet skuffet. Kameraet tager flotte, knivskarpe billeder,
selv i vanskelige lysforhold, og mere er der sådan set ikke at sige om
det.

Der er nok af funktioner i kameraet at tage fat på, og jeg har endnu kun
afprøvet en brøkdel. Ved at sætte kameraet på "automatik" er det
supernemt at betjene, men ønsker man at lege lidt med forskellige
blænde, og lukketidsindstillinger, skal man have fat i manualen for at
udnytte funktionerne fuldt ud. En lidt poppet feature er, at man selv
kan lægge lyde og billeder ind i kameraet, som afspilles når man trykker
på udløseren, eller tænder for kameraet. Man kan desuden indtale små
kommentarer til hvert billede, men hvordan det fungerer har jeg endnu
ikke fundet ud af

Zoom'en fungerer upåklageligt, nogenlunde støjsvagt. Man kan dog ikke
zoome, når man filmer. Lidt upraktisk, men det er jo heller ikke et
videokamera, jeg har købt.

Med hensyn til den lille "multifunktions-knap" i kameraets øverste højre
hjørne, er den præcis så vanskelig at betjene som jeg havde forestillet
mig. Man kan meget nemt komme til at vippe knappen til én af siderne når
man vil trykke knappen ind. Efterhånden som jeg har brugt kameraet, er
jeg dog blevet noget bedre til at få knappen til at opføre sig som jeg
vil

Et andet mini-kritikpunkt som jeg også har set i forskellige
anmeldelser, er klappen, der skydes hen foran linsen. Det ER lykkedes
mig at få klappen til at køre af sporet - dog var det ikke noget problem
at få den på plads igen. Desuden skal man være lidt forsigtig, når man
vil slukke for kameraet. Det gør man nemlig ved at køre klappen hen
foran linsen, og da den lige skal have tid til at trække "snablen ind",
skal man lige vente til der er fri bane.

Ellers er kameraets udførsel perfekt. Det virker solidt, og det børstede
stål-chassis ser ret lækkert ud. Batteri-systemet er også fornuftigt,
sammenlignet med kameraer, der anvender almindelige batterier af
AA-typen. Det medleverede batteri kan holde til *mange* billeder, og
tager kun ca. 80 minutter at blive ladet op i den medfølgende lader. Et
ekstra batteri fra Canon koster i øvrigt ca. 900 kroner, men hos
www.thansen.dk og www.batterier.dk kan et uoriginalt (med samme
kapacitet) fås til omkring 300 kroner.

Den medleverede software virker fornuftig. Særligt er jeg begejstret for
programmet, der kan fjernstyre kameraet til at lave såkaldte
"time-lapse" optagelser (hvor kameraet fx tager et billede hvert 30.
sekund). Desuden medfølger et lille program, der uden de store
vanskeligheder kan sætte flere billeder sammen til ét stort
panorama-billede.

Jeg har som sagt ikke afprøvet ret mange af kameraets mange features,
men hvis du har nogle spørgsmål, er de velkomne. Hvis jeg skal lægge et
par test-billeder op på en hjemmeside, kan det også lade sig gøre.

mvh
Peter

Fra : Kent

Dato : 19-03-03 16:23

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> [...]
> så et SanDisk ULTRA kort, som efter sigende skulle være hurtigere? Er
> det værd at betale de sidste 164 kroner for et 256 Mb Ultra-modul?

Gå uden om ULTRA - og gå uden om Sandisk i det hele taget. Det er
min klare holdning. Hvis du kigger lidt tilbage her i gruppen, så er der
altså lavet mange indlæg omkring netop dit spørgsmål i den seneste tid.
Det er bedre, at du kigger tilbage, end at vi skal igennem hele møllen
igen med nøjagtigt samme svar .

Du kan dog finde et par test af CF-kort her:
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2.html

Og her:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Jeg vil iøvrigt sige tillykke med kameraet!! Det skal du nok
blive glad for .

Vh
Kent