Den umulige trekant?
Fra : Peter Tønnesen

Dato : 19-03-03 00:18

Hejsa

I kender sikkert alle den tegning af de to trekanter som består af 4
figurer? Figurerne er de samme i de to trekanter, men der flyttet om på dem,
og der mangler et udfyldt område i den ene, som om arealet er blevet mindre
ved at flytte om på de 4 figurer. Nogen som kender dem og har en forklaring
på det "manglende" areal? Så er jeg lutter ører Den har vist været oppe
og vende før, men kan ikke finde tråden...

VH
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-03 00:22

Scripsit "Peter Tønnesen" <peto@privat.dk>

> Nogen som kender dem og har en forklaring på det "manglende" areal?

Den skrå side i de to forskellige størrelser trekanter har ikke præcis
samme hældning. Derfor er den side i den ene af de sammensatte figurer,
som ser lige ud, ikke lige i virkeligheden.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-03-03 01:32

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Den skrå side i de to forskellige størrelser trekanter har ikke præcis
> samme hældning. Derfor er den side i den ene af de sammensatte figurer,
> som ser lige ud, ikke lige i virkeligheden.

Faktisk er den ikke lige på nogen af de to figurer.

Jeg fandt et link: <URL:http://www.loisterms.com/trisolution.htm>
Hennings forklaring er god nok, det var mest for billedets skyld :)

/L

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-03 11:30

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>

> Faktisk er den ikke lige på nogen af de to figurer.

Der er vist flere varianter af tricket. Jeg mindes et hvor den ene
version havde to små trekanter liggende hypotenuse mod hypotenuse
og to store trekanter ligeså. I sådan et tilfælde er det naturligvis
kun den anden version den er gal med.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-03-03 20:40

On 19 Mar 2003 00:21:54 +0100
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> [...]
> samme hældning. Derfor er den side i den ene af de sammensatte figurer,
> som ser lige ud, ikke lige i virkeligheden.

I visse udgaver bruges fed streg om hovedtrekanten først, hvilket medfører
hældningen bliver den samme, hvilket mulighvis gøre det sværere, at se svindelen.
Men det afhænger nok lidt af hvordan, ens øjne er indrettet.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : spamhater

Dato : 19-03-03 22:24

De store figuer er i virkeligheden slet ikke trekanter. Der er et lille knæk
på "hypotenusen", som næsten ikke er til at få øje på. I den ene store figur
peger knækket opad, mens det i den anden peger nedad.