Hedder det Vorladegaard eller Voerladegaar~
Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 18-03-03 22:45

Hej!
Da jeg ville lægge oplysninger om mine aner på sogneTræf under Voerladgaard
(i Tyrsting herred, Skanderborg), kunnne jeg kun finde det som Vorladegaard.
Hvilken stavemåde er den korrekte ?

Hilsen
Jeannie Kristensen
--
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/
(opdateret 5. marts 2003)

Fra : LisBJensen

Dato : 18-03-03 22:59

"Jeannie Kristensen [4700]" skrev d. 18-03-03 22:45 dette indlæg :
> [...]
Voerladgaard
> (i Tyrsting herred, Skanderborg), kunnne jeg kun finde det som

Hej jeannie
det hedder Vorladegård (kopi fra sognetraef: Vorladegård sogn, Tyrsting
herred, Skanderborg amt (1))

Hilsen Lis.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 18-03-03 23:19

On Tue, 18 Mar 2003 21:59:09 GMT, "LisBJensen"
<LisBJensen.news@kandu.dk> wrote:

>Voerladgaard
>Vorladegaard.

>det hedder Vorladegård (kopi fra sognetraef: Vorladegård sogn, Tyrsting
>herred, Skanderborg amt (1))

Databasen i SogneTræf er på ingen måde nogen bibel.

Jeg kan se at det er stavet Vorladegård i 'Slægtens' oversigt,
http://users.cybercity.dk/~nmb5210/folk.htm og
http://www.geocities.com/Heartland/Flats/9991/index.html, mens de
fleste andre staver det Voerladegård, fx. DDA, Dis-Danmark,
Kirkebilleder og Krabsen.

Google kender hhv 40 og 3060 sider der er stavet på de to måder. Måske
er Vorladegård en gammel stavemåde mens Voerladegård er den nu
gældende?

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 23:22

Jeannie Kristensen [4700] skrev:

> Hvilken stavemåde er den korrekte ?

Den af Stednavneudvalget godkendte er Voerladegård, altså med oe og
bolle-å.

Før i tiden har flere forskellige stavemåder været anvendt.

Traditionelt sandsynligvis Voerladegaard. Senest i Stednavneudvalgets
føste tid normaliseret til Vorladegaard, ved bolle-å'ets indførelse
ændret til Vorladegård, så siden rettet til Voerladegård (måske efter
lokalt ønske).

TT

Fra : Varla

Dato : 18-03-03 23:48

> [...]
Voerladgaard
> (i Tyrsting herred, Skanderborg), kunnne jeg kun finde det som

Ifølge Geogætisk Institut
Voerladegård Sogn
Ifølge Wiberg omkring 1870
Voerladegaard
I øvrigt sammen med Vissing (Sønder-) sogn, altså

Vissing (Sønder-) og Voerladegaard Sogne

Efter min opskrift:

Voerladegaard Sogn (Voerladegaard) Tyrsting herred, Skanderborg amt

Idet jeg af hensyn til de udlændige jeg oghså har kontakt med, skriver
bolle-å næsten konsekvent som aa (dobbelt-a) .

mvh

ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 20-03-03 20:35

Jeannie Kristensen [4700] <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e77936a$0$7611$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
Voerladgaard
> (i Tyrsting herred, Skanderborg), kunnne jeg kun finde det som

Hej Jeannie

På kort fra "Geodætisk Institut 1984", på "Århus Stifts nye sognekort 2002"
og i "Arkivhåndbog Nørrejylland 1980" er stavemåden Voerladegård.

Men på et gammelt kort fra "Geodætisk Institut 1941" er stavemåden
Vorladegaard.

Hilsen
Jørgen Poulsen
uncas@poulsen.mail.dk

Fra : Lennart_Frederiksen

Dato : 22-03-04 03:24

> [...]
Voerladgaard
> (i Tyrsting herred, Skanderborg), kunnne jeg kun finde det som

Voerladegaard, Voerladegård
Navnet stammer fra Voer Kloster, Voer (Ladegaard), så det rigtige navn
må være Voerladegaard som det også staves i Voerladegaard bogen

Hilsen
Lennart Frederiksen
Skanderborg

http://www.kandu.dk/