MacJanitor
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-03-03 17:48

Hej alle - specielt "hjemme-mac-Jaguar-brugere"

Hvis jeres maskine - som min - er slukket om natten, er der forskellige
oprensninger der ikke bliver udført, og mac'en kan blive lidt
langsommere.

Heldigvis er der råd for dette: MacJanitor kan hentes (freeware) på

http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

Har lige kørt dens tre scripts: Daglig, ugentlig samt månedlig. Og det
hjalp sørme på hastigheden.

Synes lige i skulle vide det

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 18:13

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html
>
> Har lige kørt dens tre scripts: Daglig, ugentlig samt månedlig. Og det

Hmm....Martin - sku´ vi ikke lige konsultere Jonas & de andre hajer,
inden vi gør sådan noget.

Sidst jeg kørte sådan noget uautoriseret journaliseringsstads, Cocktail,
blev min stakkels Mac skidefuld, og idag har jeg haft en karismatisk
panikoplevelse

Næ du - Jeg gør det ikke før Jonas siger, vi må....

Men er du ikke lige for nylig begyndt at bruge X? Så er det vel ikke
nødvendigt?

Og er det i det hele taget rigtigt, havd der står på siden, at det er
meningen, at Unix-delen skal køre konstant?

Men jeg vil gerne høre om dine erfaringer

Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-03-03 18:46

On Tue, 18 Mar 2003 18:13:25 +0100, Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> panikoplevelse
>
> Næ du - Jeg gør det ikke før Jonas siger, vi må....

Wauw, jeg er blevet forfremmet til en autoritet, og vistnok uden grund. Jeg
er jo bare hobby-nørd. (:

> Og er det i det hele taget rigtigt, havd der står på siden, at det er
> meningen, at Unix-delen skal køre konstant?

Ja, *nix'er er bygget til at køre i årevis uden at blive genstartet, det er
derfor de egner sig så godt som servere. De daglige, ugentlige og månedlige
cron-jobs opdaterer locate-databasen, roterer logfiler, og vist nok noget
mere.

Hvis ens maskine ikke står tændt i længere tid af gangen, kan det godt
betale sig at køre dem manuelt med følgende kommandoer:

   % sudo periodic daily    % sudo periodic weekly    % sudo periodic monthly

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-03-03 19:28

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hvis ens maskine ikke står tændt i længere tid af gangen, kan det godt
> betale sig at køre dem manuelt med følgende kommandoer:
>
> % sudo periodic daily % sudo periodic weekly % sudo periodic monthly

Og det det Macjanitor gør - altså ingen grund til uro.

Tak til "guru" Jonas - jeg har nu gurufobi, og vil hellere betragte dig
som kompetent macmand

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 19:51

> [...]

> Og det det Macjanitor gør - altså ingen grund til uro.
>
> Tak til "guru" Jonas - jeg har nu gurufobi, og vil hellere betragte dig

Hæ, hæ.....Det var nu også lidt i sjov, men jeg er da nevøs, hvis jeg
skal ind under hjelmen

Frk. Storm & Hr. Voss havde en lang tråd om noget MEGET indviklet - den
tråd er da arkiveret og printet ud, så håber jeg at blive en smule
klogere hen ad vejen

Mvh.
Morten - fik du din X11, forresten?

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-03-03 09:26

In dk.edb.mac, Martin wrote:

> Tak til "guru" Jonas - jeg har nu gurufobi, og vil hellere betragte dig
> som kompetent macmand

Tak, det er en mærkat jeg meget bedre kan forholde mig til (:

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 19:58

> [...]

> betale sig at køre dem manuelt med følgende kommandoer:
>
> % sudo periodic daily % sudo periodic weekly % sudo periodic monthly

OK, Jonas....det er terminalkommandeoer, ikke sandt?

nå, det gik der ged i med det samme.....må jeg slutte terminal uden at
fuldføre kommandoen?

Den vil ikke kendes ved mit password, men jeg har vist heller ikke slået
ROOT til?
Hmmm.........

Morten(tænkte jeg det ikke nok - der må gerne grines)∑

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-03-03 00:02

In dk.edb.mac, Morten Lind wrote:

> OK, Jonas....det er terminalkommandeoer, ikke sandt?

Jo.

> nå, det gik der ged i med det samme.....må jeg slutte terminal uden at
> fuldføre kommandoen?

Jeg kan se at den newsreader jeg brugte [Opera på PC] ødelagde
formatteringen lidt, de skulle have stået på hver sin linie, og
udføres hver for sig. Altså:

% sudo periodic daily
% sudo periodic weekly
% sudo periodic monthly

> Den vil ikke kendes ved mit password, men jeg har vist heller ikke slået
> ROOT til?
> Hmmm.........

Du behøver heller ikke dit root-password til sudo kommandoer, blot dit
admin password.

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-03 08:51

> [...]

> % sudo periodic weekly
> % sudo periodic monthly

> Du behøver heller ikke dit root-password til sudo kommandoer, blot dit

OK, Jonas - Lige så jeg forstår 100%:

1. Skal jeg skrive "%" også? For det står der jo i forvejen?
2. Skal jeg skrive alle tre ting, selvom jeg vil ha´ det gjort hver dag?
3. Terminalen viser jo "Welcome to Darwin! [Morten-Linds_computer]
mortenlind% og så en markør -

Jeg skriver bare efter markøren - ikke sandt?

Og når du skriver : Udføres hver for sig, så skriver jeg først det ene,
og lukker? Og så det andet og lukker.......osv.......eller hvad?

Eller skulle jeg ikke bare holde mig fra det?

Og skete der noget, da jeg bare lukkede igår, uden at fuldføre?

Hej fra
Morten

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-03-03 09:39

In dk.edb.mac, Morten Lind wrote:

> OK, Jonas - Lige så jeg forstår 100%:
>
> 1. Skal jeg skrive "%" også? For det står der jo i forvejen?

Nej, %'en markerer at du skal skrive det i prompten. Altså skal du
*ikke* skrive %.

> 2. Skal jeg skrive alle tre ting, selvom jeg vil ha´ det gjort hver dag?

Ikke forstået.

> [...]

> Og når du skriver : Udføres hver for sig, så skriver jeg først det ene,
> og lukker? Og så det andet og lukker.......osv.......eller hvad?

Skriv først det ene og tryk return. Vent så på at der står:

[Morten-Linds_computer] mortenlind%

igen, og skriv så det næste.

> Eller skulle jeg ikke bare holde mig fra det?
>
> Og skete der noget, da jeg bare lukkede igår, uden at fuldføre?

Skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror det ikke.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-03 08:54

> [...]

> % sudo periodic weekly
> % sudo periodic monthly

> Du behøver heller ikke dit root-password til sudo kommandoer, blot dit

Jeg kan overhovedet ikke få lov til at skrive nogetsomhelst ved password
- jeg kan flytte linien, det er alt - ingen tastaturreaktion - Jeg
bruger det numeriske tastatur? Og kun det?
M.

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-03-03 09:42

In dk.edb.mac, Morten Lind wrote:

> Jeg kan overhovedet ikke få lov til at skrive nogetsomhelst ved password
> - jeg kan flytte linien, det er alt - ingen tastaturreaktion - Jeg
> bruger det numeriske tastatur? Og kun det?

Hvis du mener den manglende markørbevægelse når du indtaster dit
password, så er det meningen. Så ville onde mennesker der kiggede dig
over skulderen jo kunne se hvor mange bogstaver dit password var på.

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-03 10:09

> [...]

> password, så er det meningen. Så ville onde mennesker der kiggede dig
> over skulderen jo kunne se hvor mange bogstaver dit password var på.

Tak for det hele - nu gjorde jeg det, som du skrev - og det ku´ jeg
godt.

Så lukkede jeg bare programmet - er det godt nok? Gør den det så, når
maskinen er tændt? Og véd jeg, når den gør det?

Du kan godt se, det er novicen, der spørger, ikk´?

Venlig hilsen
Morten