Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Førstehåndsindtryk af Canon Powershot A60
Fra : Michael

Dato : 18-03-03 11:05

Til alle interesserede!

Jeg lovede en bruger af dk.fritid.foto at komme med en lille anmeldelse af
mit nye A60 kamera, som jeg fik i fredags, og jeg har nu haft weekenden til
at lege med det.

Inden jeg går i gang med at lovprise mit kamera, gør jeg opmærksom på, at
det er mit første digitalkamera og har således ikke andre at sammenligne
med. Jeg har i stedet for hidtil brugt mit Nikon F70.

Kameraet har en god størrelse. Ikke for lille og ikke for stort. Det er ikke
så kompakt, at man kun kan holde på det med tommelfinger og pegefinger, men
modsat er det heller ikke større end det kan ligge i en bukselomme (jeg vil
ikke anbefale at ligge det i brystlommen, medmindre det skal se ud som om
man render rundt med 40 smøger).

Knapperne til de forskellige menufunktioner sidder godt placeret og man kan
nå dem alle sammen med tommelfingeren og samtidig undgå at komme til at
trykke på to knapper samtidigt.

Kameraet har stort set samme indstillingsmuligheder som F70'eren.
Fuldautomatisk, portræt, landskab, nattebillede, sport, multiskud, manuel
blænde, manuel lukker, enten hver for sig eller begge to.

LCD-skærmen synes jeg er rigtig god. billedet står skarpt og klart og selv i
moderat solskin kan man nemt se hvad man sigter på. I skarpt sollys må
skærmen dog give op, men det går jeg udfra er et generelt problem ved
digitalkameraer. Så må man jo bare bruge den gammeldags søger

Kameraet starter rimeligt hurtigt op og er klar til skud efter cirka 2
sekunder eller deromkring. Med hensyn til autofokuseringen synes jeg den er
lidt langsom. Især under svage lysforhold, kan motivet være forsvundet inden
kameraet får tændt hjælpelyset, stillet skarpt og taget billedet. Men i
dagslys går det meget fint, der stiller A60 skarpt med samme hastighed som
et alm. kompaktkamera til film.
Skal jeg sammenligne A60 og F70, ville jeg uden tøven vælge
fokuseringsmotoren fra F70'eren. De er i 2 forskellige klasser.
Når kameraet har stillet skarpt kan man på skærmen se hvilket område af
billedet der er i fokus. Ret praktisk hvis det er et lille område, der skal
være skarpt.

Makrofunktionen kan stille skarpt ned til 5 cm. Dette var en af grundene til
at jeg valgte at afbestille A40 (makro ned til 30-40 cm) og købe A60 istedet
for. Ja, jeg havde bestilt forgængeren før jeg opdagede der var kommet en ny
model. Heldigvis var A40 i restordre, der hvor jeg havde bestilt det, så de
annullerede ordren uden problemer.

Billederne bliver skarpe og klare i farverne. Jeg kan godt lide farvestærke
billeder og det synes jeg A60'eren giver. Jeg har dog ikke set dem på papir
endnu, men på både TV og computerskærm ser de meget fine ud. Helt på højde
med F70.

Batterisituationen er et kapitel for sig. Der har jeg haft nogle problemer,
sikkert selvforskyldte i min spareiver, men ikke desto mindre. De
medfølgende batterier holdt ca 24 timer. Der blev dog også leget en del med
det, så både blitz og skærm var på overarbejde. Der blev taget mange
billeder med blitz, så det er meget naturligt de mistede kraften hurtigt.
Men de indkøbte Super Sony batterier til 4 stk for en tier, holder ikke 10
minutter. Allerede når de bliver sat i og kameraet tændt, lyser
batteristatus indikatoren. Der skal jeg have fundet en mere holdbar løsning,
men de genopladelige batterier og oplader jeg gerne vil have koster næsten
500 kr, så det må vente lidt endnu.

Men summa summarum:
På plussiden
skarp lcd-skærm
god makro
alt i manuelle indstillinger eller bare peg og skyd
nemt at finde rundt i menuen

På minussiden
Batterier
lidt langsom fokusering i svagt lys

Jeg gav 2671,- for kameraet og 326,- for et 128 MB CF-kort hos PC-Netto. Det
var ikke mere end 250,- mere end jeg skulle give for A40'eren, men med bedre
makro og lidt hurtigere processor.

Håber der er nogen der kan bruge min uvidenskabelige anmeldelse til noget
ellers er det bare ærgerligt .

Michael

Fra : Morten

Dato : 18-03-03 11:34

> [...]
> Skal jeg sammenligne A60 og F70, ville jeg uden tøven vælge
> fokuseringsmotoren fra F70'eren. De er i 2 forskellige klasser.

Det skyldes at F70'eren bruger en anden form for autofokusering end
A60'eren. Nu ved jeg ikke hvordan en normal autofocus fungerer, men A60'eren
bruger CCD'en. Og hvis der er lidt lys, så bliver den naturligt nok lidt
langsommere. Til gengæld kunne jeg forestille mig at den (for stillestående
objekter) er mere præcis.

> [...]
løsning,
> men de genopladelige batterier og oplader jeg gerne vil have koster næsten

Hvis der på de sony batterier ikke står 'Photo' 'Lithium' (man kan godt få
uopladelige 1.5 v lithium i AA størrelse) eller 'Alkaline' på batterierne er
det brunsten. Noget bras fra gamle dage.
Aldi har nogle ukendte 'TopCraft' alkaline batterier til 2.5 kr. stykket,
samme pris som dine Sony brunsten og de holder stort set som Duracell.
Men ellers er genopladelige en god ide. Tænk på at fordi de slipper for at
vedlægge batteri og oplader, evt. af proprietær type, slipper du jo også 500
kr. billigere for kameraet. Altså en klar fordel hvis du har batterierne i
forvejen.

> Men summa summarum:
> På plussiden
> skarp lcd-skærm
> god makro
> alt i manuelle indstillinger eller bare peg og skyd
> nemt at finde rundt i menuen
>
> På minussiden
> Batterier

I mine øjne et klart plus i forhold til min S50'er :)

> [...]
Det
> var ikke mere end 250,- mere end jeg skulle give for A40'eren, men med

Ja, godt jeg blev opmærksom på S50'eren, jeg var også _lige_ ved at bestille
en S45 ! :)

Og ellers: Godt der er 14 dages returret på postordre/fjernsalg :)

mvh
Morten

Fra : Michael

Dato : 18-03-03 11:58

> [...]
> bruger CCD'en. Og hvis der er lidt lys, så bliver den naturligt nok lidt
> langsommere. Til gengæld kunne jeg forestille mig at den (for

Det var jeg ikke klar over. Så det er måske ganske normalt med en lidt
"sløv" fokusering på et digtal kamera?

> [...]
500
> kr. billigere for kameraet. Altså en klar fordel hvis du har batterierne i

Jeg vil da prøve at gå i ALDI og kigge efter de batterier, men i længden
tror jeg stadigvæk jeg skal have en lader. Min optiske mus er også rimelig
tørstig, så den kunne sikkert også bruge et par gode genopladelige.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-03-03 11:46

Michael <spinksMÅIKKESPAMMES@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
>anmeldelse af
>mit nye A60 kamera, som jeg fik i
>fredags, og jeg har nu haft weekenden til

Takker og bukker - du bekræfter de test, der endnu er sluppet ud.
Og det er rigtigt rart at høre det fra rigtige mennesker - er
aldrig helt sikker på hvor uafhængige de forskellige test-site
egentlig er...

> [...]
>(makro ned til 30-40 cm) og købe A60 istedet
>for. Ja, jeg havde bestilt
>forgængeren før jeg opdagede der var kommet en ny

A40 er naturligvis i restordre - flere forhandlere er enige om at
den officielt er udgået...
Og forresten: ved du at A40 ikke har en reel blændemekanisme ?
Nej vel - kan kun køre med fuldt åben eller lukket blænde. Men
Canon er langt fra alene om at ha' lavet det nummer !

> [...]
>jeg have fundet en mere holdbar løsning,
>men de genopladelige batterier og
>oplader jeg gerne vil have koster næsten

Du må ha' en Merlin butik i nærheden. De har en lader (netadapter
+ 12v cigartænderkabel er med) + 4 NiMh på 17- eller 1800 mAh til
299,- ! Forsår ikke prisen - Bilka i Hundige vil ha' 499,- for
nøjagtig samme vare i samme indpakning....skynd dig !

A70'eren står øverst på min indkøbsseddel. Har dog efterhånden
downet ~950 Mb testbilleder. A70 står virkelig stærkt mht
billedkvalitet og funktioner. Canon må være ude efter struben på
konkurrenterne med det pris/kvalitet/funktionsforhold !

Mvh

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Torben R

Dato : 18-03-03 15:46

Hej Michael,

Tak for din test (det var mig som bad om din kritik).

Har iøvrigt selv købt en A60 dog ikke til mig selv, men et familie medlem.
Har dog har fornøjelsen at "lege" med kameraet en hel dag.

Jeg kan kun bekræfte dine erfaringer.

Jeg fik et 256 MB kort i, og i bedste opløsning 1600x1200 og fin indstilling
(mellemste)
er der 472 skud i kortet, ret vildt synes jeg.

En feature som jeg rigtig godt kan lide er: Sæt kabel direkte fra kamera til
dit tv og se foto's
eller video uden nogen som helst "dikke-darer".

Panorama funktionen ser spændende ud, man kan dog kun se det færdige
resultat på pc'en.

Tog en del billeder udendørs også i modlys og resultatet var ganske
glimrende, jeg har jo
heller ikke noget at sammenligne med.

Dog undrer det mig at der vises 1 eller flere grønne fire-kanter i displayet
efter det har fokuseret ?
der synes ikke at være nogen sammenhæng hvornår det gør det ene eller andet
?

Alt i alt virker det som et super kamera - jeg gav kr. 3195,00 inkl. 256 MB
CF kort hos Vefa Foto
i Vejle.

Mvh Torben R

Fra : Michael

Dato : 19-03-03 11:45

Hej Torben

> [...]
displayet
> efter det har fokuseret ?
> der synes ikke at være nogen sammenhæng hvornår det gør det ene eller

De grønne rammer du undrer dig over er en del af kameraets AiAF ting.
(artificiel intelligence auto focus eller noget i den retning)

"Kameraet vælger automatisk mellem fem AF-rammer, så fokuseringen tager
hensyn til optagelsesforholdene." som der står i manualen.

Michael