Udskrivning af baggrundsfarver
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-03-03 10:52

Jeg har nogle tabeller med baggrundsfarver på mit website, som ser fine nok
ud på skærmen, men når man printer dem ud, kommer baggrundsfarverne ikke
med.

Jeg ved godt, at man kan gå ind i sin Internet Explorer - Funktioner -
Internetindstillinger - Avanceret - Udskrivning - Udskriv baggrundsfarver og
billeder og sætte et hak, men som default er den slået fra, så langt de
fleste brugere har garanteret den funktion slået fra.

Er der en måde at specificere, f.eks. i sit stylesheet, at baggrundsfarver
skal udskrives? Eller har I en anden, smart metode til den slags?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 11:17

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> Er der en måde at specificere, f.eks. i sit stylesheet, at
> baggrundsfarver skal udskrives?

Det tror (og håber) jeg ikke. I mange printere vil udskrivning af
baggrundsfarver se hæsligt ud.

> Eller har I en anden, smart metode til den slags?

En mulighed kunne være at bruge et absolut positioneret billede -
evt. et der kun blev vist ved udskrift.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-03-03 12:00

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Det tror (og håber) jeg ikke. I mange printere vil udskrivning af
> baggrundsfarver se hæsligt ud.

> En mulighed kunne være at bruge et absolut positioneret billede -
> evt. et der kun blev vist ved udskrift.

Mit problem er, at header-cellerne i mine tabeller er lavet med hvid tekst
på en mørk baggrund. Når man printer det (uden at have slået den smarte
funktion til), bliver teksten nærmest lysegrå, hvor den jo, om noget,
snarere skulle have været fed.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 18-03-03 12:04

> [...]
> på en mørk baggrund. Når man printer det (uden at have slået den smarte
> funktion til), bliver teksten nærmest lysegrå, hvor den jo, om noget,

Kan du ikke bare lave en css med media="print" hvor du omdefinerer det?

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 12:23

> [...]

> at have slået den smarte funktion til), bliver teksten nærmest
> lysegrå, hvor den jo, om noget, snarere skulle have været fed.

Så lav et css-regel der sætter farven til sort ved udskrift. CSS
kan sagtens håndtere forskellige medier.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-03 11:19

Steen Eiler Jørgensen skrev:

>Er der en måde at specificere, f.eks. i sit stylesheet, at baggrundsfarver
>skal udskrives? Eller har I en anden, smart metode til den slags?

Totalt irrelevant for dit spørgsmål:

Hvorfor er der så mange der har så travlt med at ville stille
folks systemer om til at opføre sig som *de* vil, og ikke som
folk selv vil?

Nogen vil f.eks. bombardere os med fonte, og nu vil du stille om
på vores printeropsætning?

Nå, det var bare lidt galde der skulle ud. Jeg er heldigvis immun
over for de fleste angreb af den slags.

--
Bertel

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-03-03 11:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev

> Hvorfor er der så mange der har så travlt med at ville stille
> folks systemer om til at opføre sig som *de* vil, og ikke som
> folk selv vil?

Hvorfor er der så mange der synes, at fordi Mosaic 2 i sin tid gjorde Times
på grå baggrund til default, så bør alle websites køre med Times på grå
baggrund?

Fordi min hjemmeside ser ud som den gør, fordi jeg synes, at den skal se
sådan ud. Hvis jeg var ligeglad med, hvordan den så ud, ville jeg også være
ligeglad med, hvordan den ser ud, når andre printer den ud. Hvis du kigger
dig lidt om på nettet kan du se, at langt de fleste websites rent faktisk
har gjort lidt ud af deres design, fordi de _ikke_ er ligeglade med, hvordan
deres hjemmesider ser ud. Et pænt design er en af forudsætningerne for
"brand recognition" (jeg hader sådan nogle engelske business-udtryk!),
troværdighed og sympati.

> Nogen vil f.eks. bombardere os med fonte, og nu vil du stille om
> på vores printeropsætning?

Ikke permanent Kun mens du udskriver sider fra mit website.

> Nå, det var bare lidt galde der skulle ud. Jeg er heldigvis immun
> over for de fleste angreb af den slags.

Nå, men tillykke med det

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-03-03 12:39

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> writes:

> [...]
> på grå baggrund til default, så bør alle websites køre med Times på grå

Er der nogen der synes det?

> Fordi min hjemmeside ser ud som den gør, fordi jeg synes, at den skal se
> sådan ud.

Det er ikke det Bertel taler om. Der er glimrende måder at give din
side hvid baggrund. Problemet er at hvis folk selv vælger at de ikke
vil have hvid baggrund, skal du så kunne bestemme det alligevel. Og på
webbet er svaret nej. Det er ikke dig der bestemmer hvordan din side
skal ses, du kan højst give hints.

/L

Fra : Olav Noksagt

Dato : 18-03-03 12:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> på vores printeropsætning?
>
> Nå, det var bare lidt galde der skulle ud. Jeg er heldigvis immun

Det er ind i mellem underligt når man møder den form for irritation du har -
for man kan vende den om og sige at mange brugere vil opleve at de får
ubrugelige prints ud af det, når Steen IKKE kan lave tabeller med farve i.
Vi er jo nogle der forsøger at lave "fiduser" der skal hjælpe brugeren og
ikke irritere dem.
Skal man følge din irritation helt til dørs kan man jo også klage over at
der overhovedet bliver lavet stylesheets på hjemmesider når nu html'en
virker fint selv.
Man kunne jo også fravælge css helt, fordi brugerne selv kan definere deres
css i deres egen browser. Hvorfor så bestemme over dem?

Dit spørgsmålstegn ved downloadede fonte forstår jeg til gengæld godt - det
er jo et indgreb på brugerens computer og derudover kun brugbart i
windowsmiljøet.

Det var bare lidt undren der skulle ud.

Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-03 12:31

Olav Noksagt skrev:

> [...]
>for man kan vende den om og sige at mange brugere vil opleve at de får
>ubrugelige prints ud af det, når Steen IKKE kan lave tabeller med farve i.

Hvis jeg sad og så på Steens side og besluttede mig for at printe
den ud, så ville jeg naturligvis sørge for at det blev en brugbar
udskrift.

>Skal man følge din irritation helt til dørs kan man jo også klage over at
>der overhovedet bliver lavet stylesheets på hjemmesider når nu html'en
>virker fint selv.

Jeg kan godt se en mening med css, men ligesom HTML kan det
åbenbart bruges til at tvinge en uhensigtsmæssig opsætning ned
over hovedet på folk. Heldigvis kan jeg slå det fra (eller endda
overstyre det med min egen css hvis jeg havde forstand på den
slags).

>Det var bare lidt undren der skulle ud.

Jeg har forståelse for at der er folk der arbejder med grafik og
billedlige udtryk, og at deres krav til en hjemmeside og dens
opsætningsmuligheder er anderledes end mine.

Selv kører jeg med css slået fra og mine egne farver, og min
skrifttype er sat til at overstyre hjemmesidens. Så kan jeg læse
alle siderne ubesværet i stedet for at skulle sidde og bruge lup
eller zoome fordi folk skræddersyr til deres egen opløsning, og
jeg undgår at skulle få hovedpine af at læse f.eks. lys skrift på
mørk baggrund. Men jeg ser primært hjemmesider for at finde
oplysninger.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 12:30

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> Hvorfor er der så mange der synes, at fordi Mosaic 2 i sin tid
> gjorde Times på grå baggrund til default, så bør alle websites
> køre med Times på grå baggrund?

Er der det? Der er skam ikke noget galt i at ville præsentere sin
side på en bestemt måde. Det der er noget galt med er når man gør
læsningen af en side afhængig af designet. Enhver side bør kunne
læses helt uden css.

> Hvis jeg var ligeglad med, hvordan den så ud, ville jeg også være
> ligeglad med, hvordan den ser ud, når andre printer den ud.

Webmediet er ikke beregnet til papir. Der kan naturligvis godt
printes sider ud, men man skal ikke forvente at få alle
specialiteterne med ved udprint.

Når det er sagt er det naturligvis også tilladt at tænke på hvordan
ens sider bliver skrevet ud. Det kan man for eksempel gøre ved at
lave mediespecifikke css-regler.

Ting som negativ skrift kan virke o.k. på en skærm, men vil med
stor sandsynlighed give problemer ved udskrift. Husk også at hvor
næsten enhver skærmbruger vil kunne se farver, så er det langt fra
alle printere der gengiver farver.

> Ikke permanent Kun mens du udskriver sider fra mit
> website.

Selve opsætningen af en printer har du ingen adgang til. Du kan
skrive en forklarende tekst der beskriver hvordan man kan slå
udskrivningen af baggrunden til - men du kan ikke gennemtvinge at
udskrifter skal foregå på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen