MS Windows
briani 27239
Win98 Bootdisk med dansk keyboard...?
Fra : **TwN**

Dato : 18-03-03 10:39

Hej gruppe,
Jeg har lige downloaded en 98boot-disk fra bootdisk.com.
Den har jo selvfølgelig ikke dansk keyboard... Er der nogle der kan huske
hvilke filer der skal kopieres over på disketten, for at den har dansk
keyboard?

på forhånd tak

**TwN**

Fra : Gevaldi

Dato : 18-03-03 11:05

**TwN** skrev:
> [...]
> Den har jo selvfølgelig ikke dansk keyboard... Er der nogle der kan
> huske hvilke filer der skal kopieres over på disketten, for at den

Du retter i Autoexec.bat til:

mode con cp prepare=((850) ega.cpi)
mode con cp select=850
keyb dk,,keyboard.sys

Du retter i Config.sys til.

device=display.sys con=(ega,,1)
country=045,850,country.sys

Så skulle du have det danske keyboard.

--
/Gevaldi
Indlæg som sendes via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-03 11:24

**TwN** skrev:

> [...]
>Den har jo selvfølgelig ikke dansk keyboard... Er der nogle der kan huske
>hvilke filer der skal kopieres over på disketten, for at den har dansk

Config.sys:
DeviceHigh = display.sys con=(ega,,1)
Country   = 045,865,country.sys

Autoexec.bat:
@Echo Off
Mode CON CP Prepare=((865) ega.cpi)
Mode CON CP Select=865
LH Keyb dk,,keyboard.sys

Nødvendige filer:
display.sys
country.sys
keyb.com
keyboard.sys

Alle stier henviser til roden af det aktuelle drev. Det passer
til en diskette.

Brug codepage 865, og ikke 850. 865 har nogle bedre tegn.

--
Bertel

Fra : Leony

Dato : 18-03-03 15:18

"**TwN**" <svenning@krogager.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den har jo selvfølgelig ikke dansk keyboard... Er der nogle der kan
> huske hvilke filer der skal kopieres over på disketten, for at den

Lige et tillægsspørgsmål i samme boldgade.
Synes at jeg engang har læst at man kunne ændre sprog/tastaturlayout i
DOS eller er det kun muligt på den beskrevne måde. Er der nogle der ved
hvordan eller kan bekræfte at jeg har dårlig hukommelse.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : **TwN**

Dato : 18-03-03 15:22

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> DOS eller er det kun muligt på den beskrevne måde. Er der nogle der ved
> hvordan eller kan bekræfte at jeg har dårlig hukommelse.

Jeg tror ikke du kan gøre det, når du har booted fra en boot-disk...
men fra "pure" DOS kan man sikkert godt

**TwN**

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-03-03 20:33

Hej Leony, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]

country.sys, men for at få harmoni mellem tastatur og skærm skal
display.sys også med. Du får også brug for ega.cpi

> Synes at jeg engang har læst at man kunne ændre
> sprog/tastaturlayout i DOS eller er det kun muligt på den
> beskrevne måde.

De to første skal ind i config.sys, hvorfor det skal ske under
bootprocessen. Den sidste skal bare ind i autoexec.bat, hvorfor det i
princippet skal ske efter boot i DOS. (Men ufikst eftersom de to første
alligevel skal anvendes i config.sys).

Fx mit danske layout:

Config.sys:
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Autoexec.bat:
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865

Windows' installationsprogram laver selv codepage 850, og det virker
såmænd også til de fleste DOS-programmer. Men enkelte får sære detaljer
med denne, hvorfor codepage 865 er at foretrække (og den korrekte).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 00:56

Leony skrev:

>Lige et tillægsspørgsmål i samme boldgade.
>Synes at jeg engang har læst at man kunne ændre sprog/tastaturlayout i
>DOS eller er det kun muligt på den beskrevne måde.

Man kunne ændre tegnsæt hvis man i config.sys præparerede mere
end ét.

På ét af systemerne kunne man vælge mellem engelsk og dansk
(eller rettere det der var opsat ved boot) med Ctrl-F1 (eng) og
Ctrl-F2 (da). Var det Dos? Det kan godt være.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-03-03 01:09

Leony wrote:
har dansk keyboard?

> Lige et tillægsspørgsmål i samme boldgade.
> Synes at jeg engang har læst at man kunne ændre sprog/tastaturlayout i
> DOS eller er det kun muligt på den beskrevne måde.

Njaaa. Hvis du kører med det andet sprog end engelsk. D.v.s. at man har lagt
andre tastaturdriver ind som beskrevet, kan man skifte mellem engelsk og dansk
ved at bruge tasterne ctrl + alt + f1 giver engelsk tastatur og ctrl + alt + f2 giver
dansk tastatur.

mvh
Henning

Fra : Leony

Dato : 19-03-03 17:23

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og dansk
> ved at bruge tasterne ctrl + alt + f1 giver engelsk tastatur og ctrl

Tror at det var noget i denne retning jeg også læste.
Tester det en dag ved lejlighed.
Takker mange gange.