Lov om dansk indfødsret
Fra : Inger Buchard

Dato : 18-03-03 09:06

Jeg har fundet Paul Apollinary Kurlandsky i Indvandrerdatabasen. Citatet fra
Bemærkningerne om ham slutter lige der, hvor det bliver interessant, så jeg
ville gerne se originalteksten.
Hvor finder jeg Lov om dansk indfødsret af 25 05 1956 tillæg A løbenr. 44?
Sikkert i Rigsarkivet, men hvad gør jeg rent praktisk, når jeg ikke vil
tage til hovedstaden og slå op?

Informationerne er:
"Efternavn: Kurlandsky Fornavn: Paul Apollinary
Erhverv: Nationaløkonom Fødelokalitet: Dvinsk
Fødeland: Letland
Fødselsår: 1895 I DK fra: 1945
Bopæl, lokalitet: Søllerød Amt, region: Københavns Amt
Lov af: 25 05 1956 Tillæg: A
Løbenr: 44
Bemærkninger: Kom marts 1945 som flygtning ved tysk foranstaltning her til
landet. Indgik - efter tidligere at have været gift med en lettisk kvinde,
fra hvem han 1943 er skilt og med hvem han har 1 barn, der er over 18 år -
1949 ægteskab med en dansk kvinde, dette ægt..."

Inger Buchard

Fra : Arne Gamst

Dato : 18-03-03 10:34

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e76d201$0$42657$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
---------
> [...]
> Sikkert i Rigsarkivet, men hvad gør jeg rent praktisk, når jeg ikke vil
----------

Læs om den i denne bog: Knud Larsen; "Indfødsretslovene", bind 1 'Lovtekster
og Kommentarer", København 1948

Venlig hilsen
Arne Gamst

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-03-03 18:15

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message news:3e76d201$0$42657$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Sikkert i Rigsarkivet, men hvad gør jeg rent praktisk, når jeg ikke vil

klip

http://www.retsinfo.dk/

SØG

Søgning ingen held ikke 1956
og heller ikke for tillæg

jeg kan huske jeg har sidt nogne navn lister av infødsret gåkendt i folketinget

i RA man har 80 eller 30 aars regler

man søg i det register laveded i ministriet med ansvaret

og bestille arkiv pakke eller mappe fra fjerne lager over tre dag typisk

Hugh W

Fra : Jette Pedersen

Dato : 20-03-03 09:23

Jeg ville spørge på mit lokale bibliotek. Jeg har selv fundet "Lov af: 29
03 1924 Tillæg: A" vedr. min oldemors brors indfødsretstildeling på
biblioteket i Vejle.

mvh
Jette Pedersen
Kolding

Fra : dannebrog

Dato : 20-03-03 17:49

Karnovs lovsamling.

Selve sagen er først tilgængelig i 2036, nemlig når den er 80 år gammel.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 22-03-03 09:51

> [...]
fra
> Bemærkningerne om ham slutter lige der, hvor det bliver interessant, så

For at afslutte sagen om Kurlandsky følgende:

Pia Westphals ide om at søge på Riksarkivet i Stockholm førte til materiale,
der gav en bopælsadresse i Danmark. Med den i hånden har spørgeren i
Tyskland i dag kunnet indlede en undersøgelse i folkeregisteroplysningerne,
der befinder sig på Landsarkivet for Sjælland; det vil give svar på hans
spørgsmål, hvornår/hvor Kurlandsky døde og hvorvidt der findes efterlevende
efter ham.

En stor tak til Pia Westphal for den ildhu, der blev aktiveret.

Inger Buchard