MS Windows
briani 27239
XP backup kopi
Fra : Nederbasse

Dato : 17-03-03 23:32

Hej
Kan og må jeg lave en kopi af min Win XP cd til 'daglig' brug ?
(da jeg fik Win 98 blev den ridset en ½ time efter den var taget ud af
pakken -derfor )

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 23:43

Nederbasse skrev:

>Kan og må jeg lave en kopi af min Win XP cd til 'daglig' brug ?

Ja. Loven om ophavsret:

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1.   fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage
   sådanne ændringer i programmet, som er nødvendige for, at
   den pågældende kan benytte det efter dets formål,
   herunder foretage rettelse af fejl,

2.   fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så
   vidt det er nødvendigt for benyttelsen af det, og

3.   ...

>(da jeg fik Win 98 blev den ridset en ½ time efter den var taget ud af
>pakken -derfor )

Det kan nok ikke i sig selv bruges som argument. Jeg vil tro at
du kan få en ny cd gratis fra Microsoft. Men det kan jo ikke lade
sig gøre lørdag aften eller midt i påsken. Derfor er man nødt til
at have en backup.

Det er ligegyldigt om du til daglig benytter originalen eller
kopien. Det bliver først ulovligt hvis du installerer systemet på
mere end én computer, men det har jo ikke noget med en kopi at
gøre.

Microsoft kan ikke stille nogen betingelser der sætter den lov ud
af kraft.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-03-03 03:38

Desværre er der jo nu en undtagelse fra dette.
Hvis en CD er kopibeskyttet er det ulovligt at bryde denne beskyttelse
også selv om det kun er for at lave en kopi til eget brug.

Nu er Windows CD'en ikke beskyttet så det er ikke et problem her.

Fra : Janner

Dato : 18-03-03 07:27

> [...]
> du kan få en ny cd gratis fra Microsoft. Men det kan jo ikke lade
> sig gøre lørdag aften eller midt i påsken. Derfor er man nødt til

Nu Når du siger få en ny af microsoft hvor henvender man sig kan ikke
finde et telefon nummer på deres side , har en knækket Windows 2000 Pro.

På forhånd tak

Janner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-03 09:32

Janner skrev:

> Nu Når du siger få en ny af microsoft hvor henvender man sig kan ikke
>finde et telefon nummer på deres side

Jeg ved ikke hvor du skal henvende dig, men kan du ikke finde en
mailadresse?

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen