Fra nanomol til "ug"/dl
Fra : Maria Hansen

Dato : 17-03-03 22:26

Hjælp, jeg kan slet ikke finde ud af det her - ikke engang, hvordan man
skriver/læser det helt!

Jeg skal have omregnet dette tal: 193 nanomol/ l
til et tal udtrykt i noget, der ligner en enhed, der skrives ug/dl. (Det er
blot ikke et u, men nærmest et h, der er drejet 180 grader ...)

Jeg lyder helt håbløst dum, men jeg er altså bare uden for egen snævre
boldgade ...

Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med omregningen - og evt. med
hvordan man udtaler "u'et"?

Mvh. Maria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-03 22:33

Maria Hansen skrev:

> Jeg skal have omregnet dette tal: 193 nanomol/ l til et tal
> udtrykt i noget, der ligner en enhed, der skrives ug/dl. (Det er
> blot ikke et u, men nærmest et h, der er drejet 180 grader ...)

Sådan: µg/dL?

> Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med omregningen -

Omregningen kan jeg ikke klare med mindre du fortæller hvilket stof
der er tale om.

> og evt. med hvordan man udtaler "u'et"?

Det udtales "mikro": µg/dL betyder mikrogram pr. deciliter.

// Klaus

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 08:22

"Klaus Alexander Seistrup" skrev:

> Omregningen kan jeg ikke klare med mindre du fortæller hvilket stof
> der er tale om.

Det drejer sig om S-cortisol. Jeg har forsøgsvist indsat et udklip fra en
tabel, som vistnok skulle kunne hjælpe ... Jeg kan bare stadig ikke.

conventional units (USA)

range
conversion factor
to convert from SI to conv.units, divide by this factor

SI units
comments

cortilsol serum
µg/dl
4-22µg/dl
27,59
363 g/mol
07-09 138-690 nmol/L 18-21 50% of morning numbers
this is bound cortisol. Ratio cortisol/CBG is also important

Jeg håber fortsat på assistance!

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 08:27

"Maria Hansen" skrev:

Jeg har forsøgsvist indsat et udklip fra en
> tabel, som vistnok skulle kunne hjælpe ...

Men den tager sig da fuldstændig umulig ud!!! Undskyld. Jeg må finde en
anden måde ...

Maria

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 17-03-03 22:38

"Maria Hansen" <brevbakken@hotmail.com> writes:

> Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med omregningen - og evt. med
> hvordan man udtaler "u'et"?

Jeg kan desværre absolut ikke selv huske mine kemiske størrelser, men
jeg kan da fortælle dig at "u'et" er det græske bogstav my og betyder
en milliontedel.

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

$ make it so
don't know how to make it (bu42).

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-03-03 00:24

Maria Hansen skrev :
> Jeg skal have omregnet dette tal: 193 nanomol/ l
> til et tal udtrykt i noget, der ligner en enhed, der skrives ug/dl.

193 nmol/L = 0,193 mikromol/L

For at omregne til mikrogram/L bruges blot :
masse = antal mol · molarmasse
og
1L = 10 dL

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 08:24

"Regnar Simonsen" skrev:

> For at omregne til mikrogram/L bruges blot :
> masse = antal mol · molarmasse
> og
> 1L = 10 dL

Du får det til at se let ud, men jeg kan stadig ikke finde ud af omregningen
.... kan du hjælpe mere specifikt, hvis nu jeg fortæller, at det drejer sig
om serum cortisol - og evt. henviser til dette tabeludklip:

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 08:28

"Maria Hansen" skrev

> ... kan du hjælpe mere specifikt, hvis nu jeg fortæller, at det drejer sig
> om serum cortisol - og evt. henviser til dette tabeludklip:

Og efter at have forsøgt sig med at tyde klippet, er man da helt på vildspor
.... Jeg må lige finde ud af, hvordan jeg bedst får spurgt ...

Maria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-03-03 09:06

Maria Hansen skrev:

> 363 g/mol

Du har molmassen 363 g/mol og koncentrationen 193 nmol/L. Det svarer,
så vidt jeg kan se, til

    363 * 193 * 1E-9 g/L
    = 70,0059 µg/L
   ~= 7 µg/dL

Lyder det ikke rigtigt?

// Klaus

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 09:58

"Klaus Alexander Seistrup" skrev:

> Du har molmassen 363 g/mol og koncentrationen 193 nmol/L. Det svarer,
> [...]

Det er højst sandsynligt rigtigt! Både mht. referenceintervaller og Jespers
udregning!

Mange tak!
Maria

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 18-03-03 08:59

Hej Maria

Jeg er ikke særlig skrap til kemi (da nærmest slet ikke), men her er et bud:
192 nanomol/L går jeg ud fra er en opløsning, og som du sikkert ved, er
nanomol i sidste ende et antal (molekyler vist nok). Kort fortalt er der
altså 192 nanomol at dit S-cortisol opløst i 1L vædske (vand måske?). nano
er et præfix, dvs. en anden måde at skrive en 1/1.000.000.000 eller 10^(-9)
.. Dvs. at du kan skrive 192*10^(-9) mol opløst i 1L vædske.

Sådan som jeg kan tyde dit datablad, vejer dit S-cortisol 363 g/mol. Dermed
får du, at de 192*10^(-9) mol (i den ene liter vædske) må veje

363 g/mol * 192*10^(-9) mol / L = 69.696 * 10^(-9) g/L = 69,696 * 10^(-6)
g/L

Dvs. at du har fået 69,696 * 10^(-6) gram af dit S-cortisol i den ene liter
vædske.
Den enhed, du vil have resultatet i, er ug/dl. u (eller my, som det hedder)
er også et præfix, svarende til my ("u") = 1/1.000.000 = 10^(-6). Dvs. du
kan erstatte dit 10^(-6) med u. Således at:
69,696 * 10^(-6) g/L = 69,696 ug/L.

dL er lig 1/10 L (deci er igen et præfix, svarende til en tiendedel), og
omvendt er 10dL = 1L. Dermed kan du skrive:
69,696 ug/L = 69,696 ug/(10dl) = 6,9696 ug/dl.

Kort opsummeret: Din opløsning i mol/L ganges med molarmassen i g/mol, og
får dermed g/L. Resten er "bare" omregning mellem præfixer... Håber det
hjalp (og hvis det nu er forkert; håber du kan glemme det igen :)

Mvh
Jesper, som kun lige akkurat kan huske sit Kemi B-niveau.

Fra : Henry Vest

Dato : 18-03-03 09:35

Jesper Haukrogh skrev:

> Kort fortalt er
> der altså 192 nanomol at dit S-cortisol opløst i 1L vædske (vand måske?).

Skal vi være HELT korrekte, så er der 192 nanomol af S-cortisol i 1 l
opløsning. Da koncentrationen imidlertid er meget lav her, så kan vi roligt
sige at det svarer til 192 nanomol S-cortisol i 1 l vand (eller hvad
opløsningsmidlet nu er).

--
Henry Vest

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-03 10:03

"Jesper Haukrogh" skrev

> Jeg er ikke særlig skrap til kemi (da nærmest slet ikke), men her er et
bud:
[klip]

Ikke særlig skrap? Hm ...

> Kort opsummeret: Din opløsning i mol/L ganges med molarmassen i g/mol, og
> får dermed g/L. Resten er "bare" omregning mellem præfixer... Håber det
> hjalp (og hvis det nu er forkert; håber du kan glemme det igen :)

Det ser jo overbevisende ud! Og resultatet virker sandsynsynligt! Jeg
takker mange gange!

Mvh. Maria

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 18-03-03 10:06

Hehe, den eneste grund til jeg kan huske det, er fordi min lillesøster
skulle have hjælp til noget lignende i går :) og det meste er jo bare
matematik...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-03-03 17:07

Maria Hansen wrote:

> Jeg skal have omregnet dette tal: 193 nanomol/ l
> til et tal udtrykt i noget, der ligner en enhed, der skrives ug/dl. (Det er
> blot ikke et u, men nærmest et h, der er drejet 180 grader ...)

Tegnet µ er den græske variant af bogstavet m. Det hedder »my« og er
her en forkortelse af mikro-. Derfor betyder µg blot mikrogram (dvs.
milliontedele gram). Og nmol er milliardtedele mol.

Som Klaus skrev, skal du bruge molarmassen 363 g/mol som er specifik
for netop dette stof. Så er indholdet i én liter simpelthen

m = n·M = 193 nmol·363 g/mol = 70059 ng = 70,1 µg

således at facit er 7,01 µg/dl.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)