Hvor bliver rottweiler folket af???
Fra : Kenneth Jakobsen

Dato : 17-03-03 21:55

Nu må rottweiler folkene her på listen stå frem og sige at træningen ikke
foregår sådan normalt, den slags træning er jo sygeligt.

Men det er svært at fortælle folk at Rottweileren ikke er en farlig hund når
man ser sådan noget hver dag. Den nye reklame for synoptik gør det jo ikke
bedere overhovedet, eller alle de film hvor de bliver brugt som bidske
hunde.

Jeg ved at hovedbestyrelsen har kontaktet Ekstra bladet, og ved også man
ikke vil have den slags i Rottweilerklubben.

/Den heldige ejer af Rottweiler Kenneth

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 23:18

"Kenneth Jakobsen" skrev d. 17-03-03 21:55 dette indlæg :

> /Den heldige ejer af Rottweiler Kenneth
>
> Hej Kenneth...hedder din rottweiler også Kenneth?????

Hi hi..undskyld og spøg til side!
Heldigvis er der mange mennesker der godt ved, at det ikke er alle
rottweilere der er nogle bisser!

kh Christina, der faktisk har et liv udenfor computeren selvom man efter
idag ikke skulle tro det...

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 08:00

"Kenneth Jakobsen" <kenneth@nuances.dk> skrev i en meddelelse
> Nu må rottweiler folkene her på listen stå frem og sige at træningen ikke
> foregår sådan normalt, den slags træning er jo sygeligt.

Sådan foregår træningen jo heller ikke i klubberne, men desværre på mange
private pladser.
Den video kan jo sagtens være optaget uden for normal trænings tid.

Claus

Fra : Lotte Maria Engilber~

Dato : 18-03-03 09:07

Hej gruppe

Jeg har ikke selv haft rottweiler, men kun en bladning. Selvfølgelig er det
en dejlig race!!
Nu er ekstrabladet jo ikke kendt for at bringe alle sandheder
Og jeg vil også stille mig tvivlende overfor hvorfor ejerne til de omtalte
hunde ikke har taget deres hund og fundet træning et "nomalt" sted, men
ordenlig træning?
Hvis jeg ikke var tilfreds med træningen i min klub, havde jeg taget min
hund og aldrig sat mine ben der igen, hvis de fleste gjorde det...ville
klubben ikke kunne bestå.

Hilsen

Lotte, den glade ejer af en dejlig shæferhund (hvilket jo oz er en race der
er meget udskældt)

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 10:20

"Lotte Maria Engilbertsdottir" <lotte@zuzet.dk> skrev i en meddelelse news:3e76cff1$0$24721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Hvis jeg ikke var tilfreds med træningen i min klub, havde jeg taget min
> hund og aldrig sat mine ben der igen, hvis de fleste gjorde det...ville

Jo men måske var disse ejere tilfreds med træningen! Der findes jo mennesker
der er syge nok (i hovedet) til at syndes deres sexliv bliver bedre af at eje netop
sådan en aggressiv angrebshund.

Hilsen......

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 12:06

Hej Kenneth

Du har fuldstændig ret - og mon ikke alle vi brugshundeejere hver i sær burde
invitere EB med ud i vores klub så de (bladsmørerne og læserne) kunne få et
indblik i hvordan hundeklubberne også tager sig ud? Men det sælger nok desværre
for få aviser!

/Kim

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 16:19

> [...]
et
> indblik i hvordan hundeklubberne også tager sig ud? Men det sælger nok

Hehe... Jeg kan se det for mig...

Overskrift: "Den gode hundeklub"
Dagens salg: 30 aviser (Alle købt af folk med tilhør til denne klub)

Men ja, det kunne være lækkert, men heldigvis ser' det ikke ud til at DKK
har fået dårlig omtale eller ry ved denne artikel, da man jo netop gør
opmærksom på at der bliver gjort noget ved sagen fra DKK's side og at de
absolut ikke accepterer det.

Rinnie

Fra : bettina

Dato : 18-03-03 12:15

"Kenneth Jakobsen" <kenneth@nuances.dk> wrote in message
> [...]
> man ser sådan noget hver dag. Den nye reklame for synoptik gør det jo ikke
> bedere overhovedet, eller alle de film hvor de bliver brugt som bidske

Enig. Jeg var hunderæd for rottweilere som barn pga. en aggressiv rotte, der
var blevet pint en gang for meget af kvarteres børn og derfor ikke kunne
tåle synet af børn. Heldigvis anskaffede min bror sig en rotte da jeg var 15
og fik lynhurtigt ændret min skræk til ren forelskelse. Det er en
vidunderlig race hvis de bliver behandlet rigtigt.
Men bortset fra det sidder jeg også og bliver harm hver gang jeg ser
synoptik-reklamen. Ikke så meget fordi det er en rotte det går ud over (det
kunen jo ha været en pekingeser eller en coicker for den sags skyld, de
larmer da meget mere end de fleste rotter) men hvor ville jeg blive TOSSET,
hvis nogen slap min hund løs når hun stod bundet uden for en butik.
grrrrr
Bettina

Fra : Therese

Dato : 18-03-03 12:24

"bettina" skrev i en meddelelse
> [...]
TOSSET,
> hvis nogen slap min hund løs når hun stod bundet uden for en butik.

Det er simpelthen en forfærdentlig reklame. Hvad f...... bilder han/de sig
ind! Det kunne jo oven i købet være hendes hund. Så ville jeg nok ikke købe
de briller. Jeg bruger selv Synoptik, og jeg kan desværre ikke skifte, da
ingen andre forhandler mine linser, men ellers var jeg gået ned i
forretningen og havde fortalt dem hvorfor jeg ville skifte sted!
(Jeg kan nu godt finde på at fortælle dem min mening om reklamen alligevel)

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Freedom

Dato : 18-03-03 12:55

> [...]
> forretningen og havde fortalt dem hvorfor jeg ville skifte sted!
> (Jeg kan nu godt finde på at fortælle dem min mening om reklamen

Det var også det jeg tænkte, er det service???? Så handler jeg IKKE med
synoptisk mere;))

Iben

Fra : Carsten

Dato : 18-03-03 13:08

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> alligevel)

> Bernhard-billeder)
>

> Det var også det jeg tænkte, er det service???? Så handler jeg IKKE med

Hvad snakker i om, det er en reklame!

Carsten

Fra : Therese

Dato : 18-03-03 14:14

"Carsten" skrev
> Hvad snakker i om, det er en reklame!

Ja, men en reklame for hvad? Hos os bruger vi ALLE midler til at sælge dig
noget??!! Jeg synes bare ikke ligefrem det er en reklame for god service.
Hvis det nu er hendes hund.....

Fra : skingur

Dato : 18-03-03 18:05

> "Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Øhhh, måske er det mig der er dum (det ville ikke være første gang...)
men jeg synes altså den er ret sjov.... man ville ikke kunne lave
reklamer eller skrive sjove historier eller male skægge billeder hvis
ikke man må bruge elementer fra hver- og dagligdag. Og hunden er altså
en del af vores dagligdag l(igesom gamle damer, handicappede, børn,
mænd, kvinder, bøsser, katte og politikere osv osv osv er det...)
Christina der sikkert får vildt meget skæld ud af rottefolket nu...

http://www.kandu.dk/

Fra : Freedom

Dato : 19-03-03 12:32

> [...]
> mænd, kvinder, bøsser, katte og politikere osv osv osv er det...)
> Christina der sikkert får vildt meget skæld ud af rottefolket nu...

Ja, det er rigtigt, det kunne være sjovt at lave en reklame for B og O, hvor
man ser et barn vræler, så smider moren/faren en sut ud af et vindue som
barnet løber efter for at få.......

se det kunne være sjovt at se en reaktion efter dette;)))))))

men de kan gøre hvad de vil, jeg tænker bare, HOLD DA keje, synoptisk har en
dårlig service;) sådan er det for mig....

Jow da!!!
Iben

Fra : René Kofoed

Dato : 18-03-03 13:08

Hej Kenneth.
ØHHH, forstår ikke lige hvad du mener med reklamen??
Jeg ser den som en irriterende gøende hund (kunne ligeså godt have været en
lille "hårdims" (alt der siger vuf istedet fro vov !! )
Jeg synes da det virker som om hunden er trænet!! Der bliver kastet en
genstand, hunden apportere!!
- Og jo, Rotter er dejlige. Bare du er stor nok til at holde dig oprejst når
de har udset dig som, "overslikningsobjekt" !! Utrolig venlige, faktisk
meget "puttenusse"-lystne. Har ikke selv en, af andre årsager, synes stadig
de er dejlige.
DESUDEN, skal man ALDRIG klandre hunden for hvad vi mennesker kan finde på.
Det samme kan siges til alle der træner kamphunde til at bide!!
Fik lige slået to fluer med et smæk!
Fortsat herlig solskindag til alle.
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 13:46

>DESUDEN, skal man ALDRIG klandre hunden for hvad vi mennesker kan finde på.
>Det samme kan siges til alle der træner kamphunde til at bide!!
> [...]

,,,,,,,,,,,enig ! Jeg vil stadig sige at kun vagt/politihunde skulle
have lov til bidetræning, hvad fanden skal privates hunde kunne det
for ? ja jeg fatter det ikke ! der er så meget andet man kunne træne
med sin rotweiler som den ville syntes lige så godt om ! det er nemlig
som du skriver menneskene der finder på det , og de har jo nok nogle
personlige grunde til at træne hunden i at bide istedet for at gå til
agility eller noget andet normalt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 14:04

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> som du skriver menneskene der finder på det , og de har jo nok nogle
> personlige grunde til at træne hunden i at bide istedet for at gå til

Enig (et meget brugt ord på usenet
Desværre er det jo meget svært (umuligt) at kontrollere om en folk
hundeejere mødes "privat" og træne angrebstræning.
Det er rigtigt at der er mange andre ting man kan foretage sig med sin hund:

- agility,
- lydighedtræning,
- spor,
- etc.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-03 15:36

Hej alle

Hvad angår bidetræning, check jeres egen klub, det er vist desværre mere
udbredt end hundefolket, og hundeklubberne helst vil være ved. Så skal der
gøres noget ved det, check jeres egen klub, og udtryk jeres mishag over det.

Hvad reklamen angår, ja så er det jo kun en reklame, og dem skal man jo ikke
tage alt for bogstaveligt. Min første tanke var, hvad nu hvis hunden ikke
kommer tilbage med skoen, så er han 1 ½ ben resten af dagen.
Hvis man skulle tage det så bogstaveligt, så er Falck reklamerne da værre, i
tilfælder af kreative børn.

M.V.H....Benny

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:36

On Tue, 18 Mar 2003 15:36:28 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>kommer tilbage med skoen, så er han 1 ½ ben resten af dagen.
>Hvis man skulle tage det så bogstaveligt, så er Falck reklamerne da værre, i

,,,,,,,,,,,ja det er da kun en reklame, jeg hidsede mig da ikke op
over kaffereklamen hvor en staffie bed en mand i bollerne fordi han
tabte sin småkage

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 15:58

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e771957$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> hundeejere mødes "privat" og træne angrebstræning.
> Det er rigtigt at der er mange andre ting man kan foretage sig med sin

hej Christian

Hvorfor er det lige at du mener at bidearbejde skal forbydes, jeg træner
skam både spor og lydighed med mine hunde.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 15:59

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvorfor er det lige at du mener at bidearbejde skal forbydes, jeg træner
> skam både spor og lydighed med mine hunde.

Jeg kan bare ikke se nogen fornuftig grund til at privates hunde skal lære
det / trænes i det.

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 16:10

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e773445$0$128$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg kan bare ikke se nogen fornuftig grund til at privates hunde skal lære
> det / trænes i det.

jamen..så let slipper du ikke...der5 må være en grund til at du synes sådan?

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 16:31

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:b57cnq$g2k$1@sunsite.dk...

> "Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
> meddelelse news:3e773445$0$128$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> jamen..så let slipper du ikke...der5 må være en grund til at du synes sådan?

Jeg skal da gerne give dig en grund! Du skaber et "våben" (undskyld udtrykket
men det var lige hvad jeg kunne komme på) som hvis det anbringes i de forkerte
menneskers hænder kan udrette stor skade. Lidt lige som andre våben ikke?

Mvh.

Erik.

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 19:40

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forkerte
> menneskers hænder kan udrette stor skade. Lidt lige som andre våben ikke?

Der må jeg sige dig imod..jeg kan da ikke få nogle af mine hunde til at bide
folk , de bider da kun når der er figurant udstyr på.
politiet hunde kan sagtens bide uden figurant udstyr for di det har de lært
men det er ikke det man lærer sportshunde.

har du nogen sinde set træning i bidearbejde. ?

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 20:29

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:b57p1c$27b$1@sunsite.dk...

> [...]
> politiet hunde kan sagtens bide uden figurant udstyr for di det har de lært
> men det er ikke det man lærer sportshunde.

Well! Jeg er da ikke i tvivl om at du ved hvad du har med at gøre.

Men på den anden side: Skydevåben er jo heller ikke farlige i hænderne
på alle mennesker.

Mvh.

Erik.

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 20:35

> Well! Jeg er da ikke i tvivl om at du ved hvad du har med at gøre.
>
> Men på den anden side: Skydevåben er jo heller ikke farlige i hænderne
> på alle mennesker.

Du svarede ikke på mit spørgsmål, har du nogensinde set bidetræning og hvis
ja..hvor henne. ?

Claus

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 20:38

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men på den anden side: Skydevåben er jo heller ikke farlige i hænderne
> på alle mennesker.

Det er derfor der findes skydeklubber og det er derfor at der findes
hundeklubber. der er brådne kar alle steder ....så derfor skal skydeklubber
oxo forbydes. ?

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 21:09

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:b57sds$6gs$1@sunsite.dk...

> Det er derfor der findes skydeklubber og det er derfor at der findes
> hundeklubber. der er brådne kar alle steder ....så derfor skal skydeklubber
> oxo forbydes. ?

Ja skydeklubberne skulle lukkes hvis deres våben begyndte at "bide" folk ;0)

Men så hvid jeg ved så er diskussionen her udledt af at der er nogle i dette
land som ikke ved hvordan man skal behandle hunde.

>har du nogensinde set bidetræning og hvis
>ja..hvor henne. ?

Nej jeg har ikke set bidetræning. Og selv om jeg havde og havde set noget positivt
i det ville jeg ikke være overbevist om at det var sådan det forgår alle steder.

Fra : Claus

Dato : 19-03-03 06:02

> [...]
positivt
> i det ville jeg ikke være overbevist om at det var sådan det forgår alle

Når du ikke selv har set bidetræning , hvordan har du så belæg for at sige
at hunde der træner det er et våben....du ved jo faktisk ikke hvordan det
foregår.

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 19-03-03 15:00

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:b58tfj$2op$1@sunsite.dk...

> Når du ikke selv har set bidetræning , hvordan har du så belæg for at sige
> at hunde der træner det er et våben....du ved jo faktisk ikke hvordan det
> foregår.

Uanset om jeg ved noget om bide træning eller ej så vil en hund som der er trænet
til at angribe være et latent "våben" som i de forkerte hænder kan vækkes til
live.
Jeg har ikke noget at udsætte rottweilere for. Dem jeg kender er nogle dejlige vovser
hvilket jeg også har givet udtryk for i en anden tråd. Men der findes nogle typer mennesker
der bruger bl.a. denne race helt forkert.

Mvh

Erik.

Fra : Claus

Dato : 19-03-03 16:23

> [...]
nogle typer mennesker
> der bruger bl.a. denne race helt forkert.

Hej.

Og det er lige der du tager fejl, sportshundene bider kun når der er
figurant udstyr på. Hundene der træner bidearbejde er ikke farlige., inden
du stiller til prøve skal dommeren kunne berøre din hund og se øre tato # på
den. Hvis den bider ham eller er ustyrlig der bliver den bortvist.

Selv om det bliver forbudt at træne bidearbejde, vil alle rødderne jo gøre
det alligevel. det vil sige at hvis m,an forbyder det rammer man faktisk kun
alle os der træner det som sport men dem man virkelig vil ha' fat i bare er
ligeglade og forsætter.

Jeg gad godt se en statistik der viste hvor mange hunde der træner
bidearbejde der laver bidskader. Var der ikke noget med for et par år siden
oplyste forsikrings selskaberne at den race der lavede flest bidskader var
Golden R. der er vist ikke mange af dem der træner bidearbejde.??

Hvis alt hvad der kan misbruges skulle forbydes, så var der sq ikke mange
ting der var lovligt. ;o/

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 19-03-03 17:01

Hej igen

Jeg bøjer mig absolut for dit argument om "hellere en kontrolleret træning end den
(som du kalder dem) "rødderne" kunne finde på.
Det der får mig op på tangenterne er det med historien om Islunde-Torshøj afdelingen
(hvis historien altså er sand). Det så ud for mig som om at det var det man forstod ved
bidetræning. Sorry! Jeg tog fejl.

Jo du har vist ret med at Golden R. ikke har en pæn statistik i bid. Der har været fremsat
mange teorier om hvorfor det er sådan. Personligt tro jeg at det skyldes at mange tror
at en Golden bare er en "kramme bamse" som man kan behandle som sådan.
Men nok om det lad os ikke starte en religions krig mellem hunderacer.

Med hensyn til hvad man tillader eller ikke tillader af ting der kan misbruges er der dog
tit nogle sjove grænser ikke?

Mvh

Erik.

Fra : Claus

Dato : 19-03-03 22:36

> [...]
afdelingen
> (hvis historien altså er sand). Det så ud for mig som om at det var det

Jeg er lige kommet hjem fra bidetræning, der var der ingen med pighalsbånd
på, ingen hunde der var bundet , kun glade menesker og hunde. Det meste
træning foregår på en lødig måde men der er altid nogen der ikke kan opføre
sig ordentligt. det gælder inden for alle sportsgrene men det skal da ikke
gå ud over alle os andre...vel

Claus.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 08:05

> [...]
opføre
> sig ordentligt. det gælder inden for alle sportsgrene men det skal da ikke

Nej, men så må man fortælle dem der ikke kan opføre sig ordentligt at de må
finde et andet sted at træne.

Fra : Claus

Dato : 20-03-03 10:17

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e796813$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nej, men så må man fortælle dem der ikke kan opføre sig ordentligt at de

> finde et andet sted at træne.

Og det er jo oxo det der sker når klubberne bliver opmærksom på det.

claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:39

On Tue, 18 Mar 2003 15:59:17 +0100, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrotd:

>"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

>Jeg kan bare ikke se nogen fornuftig grund til at privates hunde skal lære
>det / trænes i det.

,,,,,,,,,,,dejligt at jeg ikke er den eneste herinde der mener det
jeg ved at hvis man spurgte folk uden for denne gruppe ville rigtig
mange være enige med os to.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 08:11

On Tue, 18 Mar 2003 14:04:22 +0100, "Christian B. Andresen"
> [...]

>hundeejere mødes "privat" og træne angrebstræning.
>Det er rigtigt at der er mange andre ting man kan foretage sig med sin hund:

,,,,,,,,ja jeg kunne da personligt godt tænke mig at træne agility
hvis jeg en dag kunne finde et hold hvor der kun var tæver og
kastrerede hanhunde men det bliver måske lidt svært . Jeg syntes
at det ser sjovt ud .

Fra : Leyna

Dato : 19-03-03 09:37

On Wed, 19 Mar 2003 08:11:00 +0100, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

> [...]
>hvis jeg en dag kunne finde et hold hvor der kun var tæver og
>kastrerede hanhunde men det bliver måske lidt svært . Jeg syntes

Jeg "legede" agility med min forrige hund. Vi havde fundet en agility
træningsplads, som man godt måtte benytte, når klubben der ejede den
ikke trænede. Jeg siger "legede" fordi min daværende hund var en
gammel hund som jeg havde overtaget (hun var 9-10 år da jeg fik
hende). Hun havde ikke fået meget opdragelse, og hun vidste ikke (da
jeg overtog hende) hvordan man legede. Hun havde bare været en
skødehund. Men hun elskede den agility bane og sprang som 14-årig
rundt som om hun var en unghund. At banen så var lavet til schäfere og
min var en dværgpincher-blanding, så ikke ud til at genere hende.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 10:42

Hej PDNB

Lad mig begynde med at undskylde hvis jeg er lidt provokerende i det følgende,
men jeg synes det er højst ironisk at du mener at det er sygt at hunde bliver
trænet til ikke at forsvare på eget initiativ, men at du på forhånd opgiver at
dyrke agility sammen med andre hanner. Umiddelbart vil jeg sige at det fortæller
meget om lydighedsniveauet.

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 10:55

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
opgiver at
> dyrke agility sammen med andre hanner. Umiddelbart vil jeg sige at det

Jeg synes netop det siger at Punish har en stor forståelse omkring
lydighedsniveauet på sin hund.

Fra : Claus

Dato : 20-03-03 13:38

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e798ff5$0$134$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg synes netop det siger at Punish har en stor forståelse omkring
> lydighedsniveauet på sin hund.

hmmmm...jeg håber at du mener manglende lydigheds nivauet, for hvis man ikke
kan styre sin hund så er der vel ikke noget nivaue at snakke om...eller. ?

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 13:54

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> kan styre sin hund så er der vel ikke noget nivaue at snakke om...eller.
?

Sexualitetsdriften på hanhunde er en af de aller stærkeste drifter, så det
kan være meget svært at styre en løs hanhund sammen med tæver i
starten/slutningen af en løbetid.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 14:12

Hej Christian

Jeg vil vove den påstand at sige at flokdriften (eller hvad det nu hedder) er
stærkere end seksualdriften! Det betyder ikke at det er let at konkurrere med
seksualdriften - blot at det er muligt! Men jeg er ikke sikker på hvordan
sammenhængen mellem lydighed i gruppe-c-øjemed og seksualdriften kom ind i
billedet.

/Kim

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-03-03 17:33

Hej christian

Blot så for at gentage at jeg ikke mener det er et problem at styre
sine hanner selv med højløbske tæver i deres nærhed, jeg har to hanner
der bruges til konkurrencer og disse har begge lært at abstrahere fra
dette, så det er da muligt du mener det er svært at styre sin han hund
i den situation, jeg mener så at det er en træningssag, da jeg har det
sådan at når jeg løber med min hund på en agility bane eller er til
lydighedskonkurrence, er der ikke andet der tæller for ham, selvom der
har løbet en løbsk tæve på banen før min hund, derved kan du vel så
konstatere at det ikke er umuligt?

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-03-03 09:32

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> lydighedskonkurrence, er der ikke andet der tæller for ham, selvom der
> har løbet en løbsk tæve på banen før min hund, derved kan du vel så

Det er rigtigt, træning hvor næsen ikke er så vigtig er nok nemmere.
Jeg træner markprøve med vores tæve, og tæver må ikke komme til træning
eller prøver hvis de er løbske.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-03-03 14:42

On Thu, 20 Mar 2003 10:41:44 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>dyrke agility sammen med andre hanner. Umiddelbart vil jeg sige at det fortæller

,,,,,,,,,,,tjae måske siger det noget om lydigheds niveauet, Men intet
unormalt i det, jeg kan prøve at give dig et par eksempeler. Hvis man
har en lydig greyhound og man kører ud på en kæmpestor eng og lukker
den ud af bilen, tror du så at du kan hindre den i at løbe en tur ??
Hvis du har en rigtig jagthunderace som er lydig og du tager ud i
skoven og slipper fasaner harer ræve løs foran den som løber lige
forbi snuden på den, tror du så at den bare bliver sidende ?Hvis du
tager en voksen dominerende hanhund"kamphund" der er lydig , og lader
en anden dominerende hanhund gå hen og markere på dens lygtepæl uden
for huset , tror du så at man kan undgå at den vil slås med den ? Hvis
vi tager en lydig rotweiler og lader en fremmed mand kragle ind
igennem dit stuevindue, tror du så at den bare bliver sidende og
venter på at han tager sit bideærme på før den bidder ham i armen ? Så
det jeg prøver at fortælle selv om eksemplerne er hurtigt fundet på så
håber jeg at de giver mening. Man får meget svært ved at lave om på en
hunds "drifter"det den er avlet til! så min hund kan sagtens være
lydig selv om den ikke kan løbe rundt ved siden af andre hanhunde på
en agilitybane .

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 15:12

Hej PDNB

Forstå mig ret, jeg er ikke tilhænger af at man ignorer hundens natur, men jeg er
helt sikker på at hvem som helst kunne få lov til at kravle ud og ind af mine vinduer
hvis jeg havde kaldt min hund på plads. Alt andet vil jeg simpelthen ikke acceptere
.... men det er måske bare mig der er stædig?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 08:41

On Thu, 20 Mar 2003 15:12:14 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>hvis jeg havde kaldt min hund på plads. Alt andet vil jeg simpelthen ikke acceptere
>... men det er måske bare mig der er stædig?

,,,,,,,,,,,,,,ja hvis du har kaldt den på plads så tror jeg dig godt !
Men hvis du er ude i dit køkken eller ligende og en kragler ind så vil
hunden gøre det den er god til og som den er blevet avlet til, nemlig
at forsvare hjemmet og dig ! det er det jeg mener med mine eksempler ,
at visse racer er avlet til bestemte formål og at det nok er tæt på
umuligt at lære en hund at opføre sig imod dens "natur" hvis den har
være avlet til det i mange hundrede år. Så der er jo intet unaturligt
i at din hund ville gå på indbrudstyven , han kunne jo også bare lade
være med at bryde ind ! Men så er der heller intet unaturligt i at en
voksen kamphund/hanhund ikke kan løbe rundt på en agilitybane med
andre hanhunde ! forstår du mit eksempel ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-03-03 08:56

Hej PDNB

Nej, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstå dit eksempel for på agilitybanen er du jo
netop sammen med hunden hele tiden - din hund skal ikke løbe alene rundt mellem andre
hunde, men sammen med dig. Det vil vel svare til at jeg kalder hunden på plads mens en
klatretyv kravler ud og ind af mine tredje-salsvinduer?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 09:36

On Fri, 21 Mar 2003 08:55:42 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>hunde, men sammen med dig. Det vil vel svare til at jeg kalder hunden på plads mens en
>klatretyv kravler ud og ind af mine tredje-salsvinduer?

,,,,,,,,,,,,,tjae eller også ville det svare til at du løb rundt i
huset sammen med din hund kraglede under sofaborene hoppede over
sofaerne, og imens klatrer en tyv ind af vinduet ved siden af jer
Det ville nok forstyre jeres løbetur en del tror du ik ? ligesom jeg
nok også ville blive forstyret af andre hanhunde der spæner rundt på
en bane samtidig med mig og min hund!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-03-03 10:25

Hej PDNB

Jo, det ville da blive en anderledes løbetur - men ikke umulig.

/Kim

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 21-03-03 15:14

Hej

Blot til orientering for dem der ikke ved det...Når man løber agility
er der ikke andre end dig på banen og ligegyldig hvad har du vel også
så megen lederskab på din hund at du dels kan styre den og er den
netop under fuld kontrol, vil den ikke ændse andet end dig og det du
laver med den...

Til selve agility konkurrencer ER der kun dig og din hund på banen,
blot til orientering, hvis du ikke vidste dette, og under træning
burde det også være sådan, jeg har ihvertfald ikke oplevet andet de
steder jeg har trænet agility.

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 17:34

On 21 Mar 2003 06:13:33 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>blot til orientering, hvis du ikke vidste dette, og under træning
>burde det også være sådan, jeg har ihvertfald ikke oplevet andet de

hej igen svenne ja men man løber jo forbi dem der står og venter
på at komme ind på banen ik. Og jeg har altså set at når den første
hund er løbet halvt igennem banen så starter den næste , og nogle
gange vil de paserer hinanden ret tæt selv om den ene har et
forspring.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-03-03 23:31

Hej igen punish,

-nu gik det ellers ligeså fint med ikke at kalde andre øgenavne, gider
du godt være rar at bruge mit fulde navn, hvis du SKAL bruge et navn,
jeg har i mine seneste indlæg til dig ikke kaldt dig andet end det du
selv bruger, vel????!!!
TAK. - igen er du på den der personlige grænse, nu beder jeg dig
hermed pænt, om at følge ovenstående henvisning, så vær sød at tage
dette til efterretning, så er jeg sikker på at både os og andre kan
holde ud at læse det der bliver skrevet fra os begge.

Jeg ved ikke om det har været en uofficiel konkurrence du har været
til, for det du her beskriver, foregår ikke til officielle
konkurrencer, der kan være varianter til stævner der er arrangereret
for sjovt, men det du her beskriver forekommer mig usandsynligt...

Og det lød meget på det du skrev som om at du jo deltog i agility med
det
eksempel du gav i et tidligere indlæg, det lød meget "vidende" -
derfor skriver jeg netop her for at andre ikke skal tro dette er sådan
i konkurrencer, der er kun en hund og en fører på banen (og en dommer)

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 21-03-03 15:56

Hej

Sorry men jeg kunne ikke lade være at kommentere dette, sorry punish
men du skrev; "Man får meget svært ved at lave om på en hunds
"drifter"det den er avlet til! så min hund kan sagtens være lydig selv
om den ikke kan løbe rundt ved siden af andre hanhunde på en
agilitybane."

min mening: -du kan til enhver tid ændre på en hunds
"drifter"/instinkter, det er tålmodighedskrævende, men IKKE umuligt.
Det kræver blot træning og målrettet indsats...

Og så er det sådan at i regelsættet omkring agility står der faktisk
at har man ikke fuld kontrol over sin hund,(løber den uden for banen
eller på anden vis er ude af førerens kontrol) kan man
diskvalificeres, ligesom at man skal have en hund med et stabilt
temperament, overfalder den andre hunde, kan det vist ikke lige kaldes
stabilt, vel?? - her har dommerens så også mulighed for at skride ind
og "diske" hund og fører, for resten af konkurrencen den dag...

Jeg mener ikke at man bør stille op til konkurrencer uden man har
kontrol over sin egen hund.

Hvis din hund ikke kan klare andre han hunde er det et ? om en usikker
hund der ikke kan li' det pres du rent faktisk udsætter den for, da
dens egne "sikre" grænser bliver overskredet, dette kan ændres ved en
målrettet indsats fra din side hvor du hjælper din hund til langsomt
at flytte dens zoner, så den ender med at kunne tolerere andre han
hunde i dens nærhed. Jeg taler af erfaring, da jeg selv har en usikker
hund der også har haft svært ved at kapere andre hanner pga. overfald
i hvalpetiden..trygheden er nøgleordet i dette, bliver din hund
distraheret og føler sig generet af andre hanner, er det fordi den
ikke stoler helt på dig som fører, tilliden skal derved genopbygges...

Håber ikke at du tager dette ilde op, jeg skriver dette velment og
uden nogen negative undertoner ad nogen art...og det er blot mine
personlige meninger som jeg jo har lov at have...

Mange hilsener og smil

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 17:34

> [...]
>distraheret og føler sig generet af andre hanner, er det fordi den
>ikke stoler helt på dig som fører, tilliden skal derved genopbygges...

,,,,,,,,,,,,,Du har sikker ret med hensyn til mange hunde, MEN med min
race er det naturligt at de ikke kan lide andre af samme køn !!! Det
står i alle bøgerne, alle jeg har snakket med, selv formanden for
klubbet under DKK herhjemme har jeg mødt, hvor vi måtte stå med flere
meters afstand med hundene i snor, begge hanner ! hun har haft racen i
25 år og er racerepresentant osv, Der er absolut intet i vejen med
deres psyke de er bare sådan. Og netop derfor går jeg ikke til
agility.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-03-03 23:24

Hej igen Punish

Tak for det nydelige svar.
Jeg har forstået tidligere at du mener det er sådan med den race du
beskriver, dog har jeg så mødt andre der har haft succes med at
opdrage deres hanner til at være i andres selskab, trods det der står
i bøgerne, du har vist selv vist stor modvilje til de mange bøger
andre har læst, men hvis man er åben for andre muligheder der jo kan
lære en mange flere nye ting, så kan man jo ende med at blive klogere,
både ved at læse bøger og lytte til andres erfaringer...
Igen at det er naturligt de ikke kan lide andre hanner, betyder jo
ikke at det er muligt at lære dem at tolerere andre, der tager måske
tid, men er ikke umuligt, har jeg hørt og set

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-03-03 12:27

> [...]
>ikke at det er muligt at lære dem at tolerere andre, der tager måske
>tid, men er ikke umuligt, har jeg hørt og set

...........Jeg orker bare næsten ikke den diskution igen ! Men sidst
vidste du ikke en gang hvilken race jeg har, og desuden er der forskel
på linierne inden for både min race og indenfor amstaffer og flere
andre , og hvis man ikke har sat sig ind i det så kan man jo
selvfølgelig ikke vide det, men nogle hunde kan ikke lære det og sådan
er det bare . Og hvad der er farligt er når folk tror på at det kan
lade sig gøre og de så bliver skuffede. Dem er der mange af de tror
bare at hvis hunden bliver socialiseret så er alt godt og rosenrødt.
Jeg snakkede den anden dag med en fyr med en pitbull hanhund på 9 mdr
han mente helt bestemt ikke at der behøvede at komme nogle problemer
med andre hunde nogensinde, og hvis der gjorde så ville han kastrere
den og hvis det ikke hjalp så ville han aflive den for hans børn
skulle kunne gå med den ? Han er en af dem der har lyttet til ideer
som dine ! og de er sikkert helt fine men bare ikke til alle racer !
Han har ikke sat sig ind i tingene og jeg er helt sikker på at det
ender med at den en dag bliver aflivet pga at han havde/har de
forkerte forventninger til hunden. Og det er da synd både for ham
familien og hunden, så ville det altså være bedre hvis folk satte sig
lidt ind i sagerne inden de købte hund . Og folk der siger at alle
hunde kan lege med alle hunde hvis man træner og aktiverer dem godt
nog , som du jo siger , det er folk der ikke har sat sig grundigt nok
ind i sagerne inden de udtaler sig . For det er altså bare ikke
sandheden ! Jeg kan fortælle dig at jeg aldrig i nogle af de
hundeparker jeg har kommet og det er mange aldrig har set en voksen
kamphund løbe rundt og lege ! de kommer der kun når de er hvalpe og
unghunde, og sådan er det bare det er på tide at man kalder en spade
for en spade ! istedet for at give folk falske forhåbninger .

Og læg lige mærke til at jeg ikke brugte øgenavne

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-03-03 17:20

Hej igen

Jeg gider heller ikke blive ved at gentage migselv, for du har dine
meninger, ligesom jeg har mine, vi kan blive enige om at det da er
forskelligt hos alle racer, også hos de enkelte individer hos racerne,
det jeg bare synes er lidt forkert fra din side er at du mener at det
ER sådan med alle. Der KAN jo og ER jo åbenbart nogle det lykkedes
for, derfor mener jeg du måske ikke bør være så fastlåst i den
holdning.

Jeg mener netop at det kan gøre at man fejlvurderer situationer når
man generaliserer.

Vi er enige om at folk generelt burde sætte sig mere ind i de racer de
køber.

Og hvordan ved du at denne fyr du nævner HAR lyttet til ideer som
mine, du kender jo ikke halvdelen af hvordan jeg arbejder, du dømmer
bare og løber med lidt halve vinde, istedet for at få uddybet et
problem, eller misforståelse...

Jeg har så også set voksne kamphunde gå i parker og møder også disse
på egne gåture, de vil faktisk gerne lege, det er det jeg mener med at
du dømmer alle over en kam, der ER nogen det er lykkedes for, hvordan
de så har gjort, ved jeg ikke, men hundene er glade og legesyge, selv
overfor mine hanner når de møder dem.

Og tak igen for det nydelige svar og også tak fordi du ikke brugte
navne, yderst elskværdigt af dig, punish.

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-03-03 19:01

> [...]
>ER sådan med alle. Der KAN jo og ER jo åbenbart nogle det lykkedes
>for, derfor mener jeg du måske ikke bør være så fastlåst i den

,,,,,,,,,,,,,,Dem det er lykkes for har kastrerede/sterileriserede
hunde ! Rigtige kamphunderacer kan ikke blive til hunde der bare kan
lege med alle andre hunde altid og løbe rundt på blomstreenge i evig
lykke med andre hunde . Og jo man kan godt genneralisere ! Lige som
jeg skrev i det andet eksempel så vil du ikke kunne få en rigtig
jagthund til at miste interessen for vildt, og man kan ikke få en
rigtig vædeløbshundrace til kun at gå ved siden af en, og en rotweiler
til at være ligeglad med om der kommer indbrudstyve. Så jo man kan
godt generalisere. Hvis man køber en special hunderace skal man sætte
sig ind i hvad den er lavet til og hvilke evner den er blevet tilavlet
, og man skal ikke bilde sig selv ind at man kan forme hunden som man
vil som en robot bare fordi det er lykkes for andre.

> [...]
>mine, du kender jo ikke halvdelen af hvordan jeg arbejder, du dømmer
>bare og løber med lidt halve vinde, istedet for at få uddybet et

,,,,,,,,,,,,jeg har desværre mødt mange med disse hunderacer som har
en forestilling om at de kan med alle andre hunde bare de bliver
socialiseret og det kommer jo an på opdragelsen og bla bla fordi de
har lyttet til ting der er identiske med det du kommer med ! så derfor
ved jeg det ! og de bliver skuffede for bare fordi en som dig sikkert
er rigtig god til at træne din hunderace har du altså ikke forstand på
alle racer. Og hvis man går ud og køber en kamphund og regner med at
man altid kan gå ned i parken og lade den lege med alle så bliver man
da skuffet når det ikke kan lade sig gøre , og det er det jeg mener
med at holdninger som dine omkring dette skuffer mange mennesker hvis
de først tror på dem og siden finder ud af at det ikke var rigtigt, og
mange af disse mennesker tror så meget på dine holdninger at de
faktisk mener at der er noget i vejen med deres hund når den pludselig
bliver agresiv overfor andre hunde. Og det er der IKKE sådan er de
bare og det skal man sku vide inden man køber en speciel race. Så
grunden til at jeg bliver sur nogle gange er også at din holdning
skinder igennem hos mange nybagte hundeejere med pitbulls , de tror
virkelig at det er rigtigt og når hunden så er voksen og naturligt
agresiv over for andre hunde, så tror de at den er syg i hovedet og
lader den aflive, og alt dette kunne faktisk være undgået hvis de
havde sat sig grundigt ind i tingene.

> [...]
>du dømmer alle over en kam, der ER nogen det er lykkedes for, hvordan
>de så har gjort, ved jeg ikke, men hundene er glade og legesyge, selv

,,,,,,,,,,,,,,ja hvis de er kastrerede i en tidlig alder kan det godt
lade sig gøre , men måske er dine hunde ikke så dominerende at det
udvikler sig til slåskampe, måske underkaster dine hunde sig med det
samme det ved jeg jo intet om. Selvfølgelig kan de med nogle hunde
hvis de får lov til at bestemme, men hvis de ikke får lov til at
bestemme så er problemet der og det har du måske ikke set hvis du ikke
selv har hunde der udstråler dominans

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 25-03-03 17:12

Hej igen

Det jeg synes er lidt synd når du generaliserer, er at du lukker af
for dig selv og andre for at være åbne for at det KAN lade sig gøre at
træne sine hunde til bestemte ting, at DU mener at nogle ting ikke kan
lade sig gøre, betyder jo ikke at ANDRE ikke kan føre det ud i livet,
vel, alt er ikke sort og hvidt som det virker som om du gerne ville
have det var.

I stedet for at "tromle" folk ned for det de har opnået, hvorfor så
ikke have respekt for det arbejde de vælger at lægge i deres hunde,
det er da beundringsværdigt at der er nogle der virkelig gider at
arbejde målrettet med deres hunde, hvad enten man selv mener at det
ikke nytter, så synes jeg det da er hamrende positivt at man gør en
indsats, frem for bare at lade stå til uden at gøre noget
overhovedet..

Jeg er klar over at du mener at positiv indlæring ikke virker på alle
racer, dog har jeg bare en anden opfattelse, da jeg har SET effekten
på mange andre racer end min egen, jeg har blot brugt mine egne som
"prøveklude" og den eneste forskel er at den race bare er lidt
hurtigere til at forstå øvelserne, når den type indlæring jeg arbejder
efter også kan bruges på beagler, hvor guffer istedet for legesager er
motivering, siger det så ikke lidt om at man måske bare skal være lidt
mere åben for andre muligheder og PRØVE, det kunne jo være at det
duede...

Jeg forstår godt du bliver sur, over at andre ikke sætter sig ind i
deres racer ved køb af dem, man hvorfor lade det gå ud over mig og
andre der bare har andre erfaringer end du?

Blot for at kommentere din sidste kommentar om mine hundes dominans,
så har jeg vist tydeligt gjort klart at hvilke typer hunde jeg har i
et andet indlæg, ingen af dem underkaster sig for andre hanner, da jeg
har nævnt før, men gentager mig da gerne igen, at den dominante jeg
har slet ikke når til andet end at kigge på modpartens hunde der så
har andre ting den skal, så som snuse og finde andre mere interessante
ting på vejen, den anden er som nævnt usikker men har dominant adfærd
og derfor ikke overgiver sig da den er bange for overfald og derfor
hellere ville angribe først.
-behøver jeg nu nævne mere at jeg har erfaringer med både hunde der
udstråler dominans og dem der er usikre men har dominant adfærd?

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-03-03 08:27

> [...]
>lade sig gøre, betyder jo ikke at ANDRE ikke kan føre det ud i livet,
>vel, alt er ikke sort og hvidt som det virker som om du gerne ville

,,,,,,,,,,,,Jeg er ikke sort og hvid ! Jeg er bare realistisk og
anderkender tingene som de er. Eksemplet med vagthunderacen man ikke
kan få til at være ligeglad med en indbrudstyv, jagthunden man ikke
kan få til at være ligeglad med en hare, vædeløbshunden man ikke kan
få til at være ligeglad med at løbe, kamphunden man ikke kan få til at
være ligeglad med at slås hvis den bliver domineret, osv. Mener jeg at
gør at man har en større forståelse for hvad ens hunds race har af
specielle evner. Og hvis folk satte sig grundigt ind i præcis deres
races egenskaber og nedarvede evner, så ville mange problemer blive
undgået. Alle racer kan ikke bare formes af ejeren som man vil have
dem, det mener jeg heller ikke at er rimmeligt over for hundene.

> [...]
>ikke nytter, så synes jeg det da er hamrende positivt at man gør en
>indsats, frem for bare at lade stå til uden at gøre noget

,,,,,,,,,,,,,,,jeg ved ikke om det er positivt, hvis man skal arbejde
24timer i døgnet og gå så meget op i tingene, bare for at ændre på sin
hund, så skulle man måske efter min mening have valgt en anden race
der passer bedre til en selv, så man ikke havde behøvet at lave så
meget om på den. Eksempel hvis manden jeg mødte med hans Pitbull havde
sat sig ind i racen, så havde han nok forstået at han ikke kan lade
sine børn gå tur med den, når den er voksen ! Og så ville han måske
have valgt en hunderace som børene ville kunne styre meget bedre, og
dermed have undgået mange problemer i fremtiden, jeg gætter mig til at
han ikke med familie og børn får lavet om på hunden, han vælger nok
som han allerede havde sagt at kastrere og senere aflive den hvis
børene ikke kan gå med den. Hvis han havde undersøgt racen ordentligt,
ville han have vidst at det er en af de racer der trækker mest til
weight pull-konkurancer, hunden bliver ekstremt stærk, og når den så
ser en hund den ikke kan lide eller vil lege med på den anden side af
fortorvet , regner han så med at børene kan holde den ? Nej det kan de
ikke og så bliver hunden aflæivet. Og hundens aflivning kommer pga at
han har en forestilling om at alle hunde kan formes og alle hunde
stort set er ens, og sådan er det bare ikke . Synd for hunden at han
ikke satte sig ind i racen, men tror at den bare skal socialiseres
lidt så går det hele nok.

> [...]
>motivering, siger det så ikke lidt om at man måske bare skal være lidt
>mere åben for andre muligheder og PRØVE, det kunne jo være at det

,,,,,,,,,,,,,,hvis du kan træne beagler til ikke at stikke af, så
tager jeg hatten af for din træning, og du ville nok blive
verdensberømt er jeg sikker på, Men det tvivler jeg nu på for ellers
ville du jo have været i tv og aviserne og have været specialtræner
for DKK

>Jeg forstår godt du bliver sur, over at andre ikke sætter sig ind i
>deres racer ved køb af dem, man hvorfor lade det gå ud over mig og
>andre der bare har andre erfaringer end du?

,,,,,,,,,,,,,,,,fordi at dine holdninger får nogle til at tro at alle
racer kan formes efter hvordan man vil have dem, alt kan lige trænes
ind i dem hvis man vil, og sådan er det jo bare ikke, hvis det var så
nemt ville der jo nok ikke blive aflivet så mange hunde herhjemme vel.

> [...]
>har slet ikke når til andet end at kigge på modpartens hunde der så
>har andre ting den skal, så som snuse og finde andre mere interessante

,,,,,,,,,,,,,,ja men det kommer jo stadig an på hvilke og hvor
dominerende hunde den møder, en dag er det måske din der begynder at
snuse rundt og kigge den anden vej, for du regner vel ikke med at din
hund er den mest dominerende hund i landet, der kunne findes andre
hunde.

Fra : Ann K.

Dato : 27-03-03 20:09

Hejsa.
Punish skrev:
> [...]
verdensberømt er jeg sikker på, Men det tvivler jeg nu på for ellers
ville du jo have været i tv og aviserne og have været specialtræner

<> Jeg er ganske vist ikke Jeannette - og aner ikke om hun kan træne
beagler til ikke at stikke af
Men jeg kan da fortælle dig om mindst en beagle, der konkurrerer i
lydighedsklasserne hos DKK - og den er _ikke_ i begynderklassen
Det handler "bare" om at finde den rette motivationsfaktor til den
individuelle hund.... Noget de færreste "helt almindelige hundeejere"
kender noget til! For dem er det ikke logisk at tage fx vovse ælskede
pivdyr med på lufteturen, så man kan belønne med det... nej - de hører
at man skal give guffere, når hunden skal lære at komme... og det gør de
så... også selv om vovse ikke lærer at komme! Fantasien hos "helt
almindelige hundeejere" er til tider temmelig begrænset

Jeg indrømmer blankt, at jeg overhovedet _ikke_ havde tænkt på at bruge
klikkeren til at belønne min hund for at vende det ene øre en anelse
bagude, når den hørte mig kalde... istedet stod jeg klar til at klikke
(og belønne), når hunden _endelig_ kom! Mit indkald var simpelthen en
katastrofe!!! Og ensbetydende med at min hund sjældenere og sjældnere
fik lov til at løbe løs Noget, der bestemt heller ikke virker
befordrende på at lære den at komme!!! Da jeg fik rådet om at bruge
klikkeren for at belønne min hund for at høre mig (selv om den ikke
"hørte efter" = adlød)... så virkede det!!! Hun var jo pinedød _nødt_
til at komme tilbage til mig, for at få sin guf eller allerhelst sin
Spille (ækelt forsuttet tøjdyr!)
Da min hund ikke fattede en meter af begrebet "at gå spor", så måtte jeg
(og Manden) til at vise hende det - med at han gik foran med hendes
ælskede Spille i en snor, som han trak 4 meter foran hende... lidt
efter lidt øgedes afstanden og til sidst brugte hun ikke længere sine
øjne, men sin næse - Spille _skulle_ findes!!! Naturligvis havde vi
forsøgt os med de mere traditionelle "indlæringsmetoder til spor" (fx
godbidder i hvert skridt), men med en hund, der generelt ikke er
interesseret i guf, så skal der utraditionel tænkning til! Idag går
hun spor med en glæde og entusiasme, der er en labrador værdig... og min
hund er som bekendt en shetland sheepdog

Det allerstørste problem jeg har haft med mine utraditionelle løsninger,
er kommentarerne fra andre hundeejere ang Spille.... Men OK - den ulækre
las, som Spille har udviklet sig til, har heller ikke meget at gøre med
dens oprindelige udseende (Spirildyret)! *sss*

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-03-03 22:31

> [...]
>Det handler "bare" om at finde den rette motivationsfaktor til den
>individuelle hund.... Noget de færreste "helt almindelige hundeejere"

,,,,,,,,,,,,,tjae eller også handler det om at lave en robothund ?!

> [...]
>så... også selv om vovse ikke lærer at komme! Fantasien hos "helt
>almindelige hundeejere" er til tider temmelig begrænset

,,,,,,,,,,,,,jeg mener nu at du har en vrangforestilling her ! Da jeg
var på hundeskole var der 2 beagler og de er jo som trænerne og alle
andre med bare en lille forstand på hunderacer kendt for at stikke af
! Vi lavede forskellige forsøg på at få dem til at komme ved kald, som
at stå i en flok og lukke dem ude når de endelig ENDELIG kom så lod vi
som om vi ikke ville have nogen med dem at gøre osv osv, der blev
prøvet alt og man kan vist ikke mistænke eleverne på hundeskolen som
havde gået på en uddannelse for at være der for ikke at have forsøgt
alt ! Man må bare akseptere at forskellige racer har forskellige
nedarvede evner som ikke er så nemme at slippe af med ! Og det er det
jeg mener med at hvis Jeanette kan træne beaglen til at komme så
bliver hun sku berømt.

Fra : Ann K.

Dato : 27-03-03 23:23

Hejsa

>,,,,,,,,,,,,,jeg mener nu at du har en vrangforestilling her ! Da jeg
var på hundeskole var der 2 beagler og de er jo som trænerne og alle
andre med bare en lille forstand på hunderacer kendt for at stikke af

<> Hmmm tja, bom bom *tænke*.....
Ved du hvad??? Den danske Verdensmester i lydighed (!!!) kunne faktisk
heller ikke hjælpe mig med at få min sheltie til at komme på mit
indkald!
Hun er ellers en fantastisk dygtig træner Og havde _bunker_ af
forslag og ideer til hvad jeg kunne prøve... intet virkede!
En (dygtig!) uddannet adfærdsbehandler (hos Roger Abrantes) kunne heller
ikke... men hun havde også mange forslag!
Og jeg har faktisk været igennem de fleste af rådene!!! For tænk nu
_hvis_ jeg kunne finde _metoden_.......
Min sheltie led af "selektiv hørelse" til den var ca 2 år... med det nye
råd, som jeg fik, var mit indkald på plads i løbet af ca 14 dage!!!
Undtagelsen var (er til dels) når der er joggere i syne

Hvis du læser DKK's blad Hunden, kan du måske huske en artikel for et
stykke tid siden om engelske/britiske hyrdehunde... Sheltien blev her
betegnet som "født velopdragen - førerblød - og med lyst til at være
sammen med sin ejer" (citeret frit efter hukommelsen).... jeg græd af
grin i næsten 10 minutter efter at have læst dén "forvrøvlede"
udtalelse!
Det er "farligt" at generalisere en hel race... især, når kendskabet til
den er baseret på enkeltindivider - der som oftest er ejet af "Hr og Fru
Hansen, der aldrig i deres livs skabte dage har sat en storetå på en
træningsplads, eller for den sags skyld tænker over at det _skal_ være
muligt at kunne lade hunden rende løs!! Som regel resignerer disse
ejere - og hunden er i snor resten af den liv
Der er - for mig - ikke tale om at lave robothunde... men om at lære sin
hund noget om hensigtsmæssig opførsel - sådan at det i sidste ende
kommer den selv til gode!
For hvilken hund fortjener _altid_ at være i snor????

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-03-03 07:51

> [...]
>kommer den selv til gode!
>For hvilken hund fortjener _altid_ at være i snor????

,,,,,,,,,Nej selvfølgelig skal hunden trænes så den kan få lov til at
være løs med andre hunde så man stadig har styr over den. Og
selvfølgelig er der enkelte individer fra alle racer der skiller sig
ud, men nogle grundtræk kan man altid finde hos en special race, og
disse grundtræk hos beaglen mener jeg bla. er at de stikker af , alle
dem jeg har mødt undtagen et par af dem der var meget gamle , stak af
hvis de havde lyst og der var intet at gøre, og jeg siger ikke at det
ikke kan lade sig gøre at træne denne race til at være lydig , men det
er meget svært, og hvis du eller jeanette har en løsning på
beagleejerenes problem så ville i helt sikkert kunne tjene penge på
det

Fra : Ann K.

Dato : 28-03-03 08:22

Hejsa.

> [...]
er meget svært, og hvis du eller jeanette har en løsning på
beagleejerenes problem så ville i helt sikkert kunne tjene penge på

<> Hmmm - nu er det vist sådan at i hvert fald Jeannette tjener penge på
at være træner
Personligt har jeg ikke _løsningen_! Men jeg har utroligt mange
løsningsforslag... netop baseret på de mange råd og ideer, jeg gennem
tiden har fået til mig og min sheltie
Og lur mig, om ikke der nok skulle være nogle af dem, som kunne hjælpe
en beagle-ejer
Men det kræver selvfølgelig at ejeren vil gå helhjertet ind i
projektet... og ikke opgive på halvvejen! Selv om det måske vil tage
lang tid...
Det er det jeg ellers ser med de beagle-ejere, der ikke kan kalde deres
hund til sig...

Gav for resten en ejer af en gravhunde/dansk svensk gårhunde blanding
nogle fif om at lære hunden "Dæk" forleden dag... den der med godbid
foran næsen havdwe ikke virket - og man havde da forsøgt i næsten 1 år!
Mødte dem i går aftes på lufteturen... nu kan vovse dække på kommando -
og det tog kun 5 dage at lære Det som havde virket, var det råd, de
havde været allermest skeptiske overfor!

Mvh Ann - der nu vil gå formiddagstur med vovserne

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-03-03 21:43

Hej Ann

Det er lige netop det jeg mener at man bør være åben overfor flere
muligheder end een, for der er ikke en facitliste her, og vi mennesker
opfatter jo heller samme skrevne linie ens, og er det ikke herligt??

-men alt kan jo hjælpe en ejer og hund der er gået i stå med et
problem, så er der jo mere end een metode end den man lærte på en
skole for mange år siden, der er jo udvikling i alt, og heldigvis er
det også sådan med vore kære hunde, nogle af os er jo så bare bedre
til at vende negativt til positivt, det kommer så også bare vore
firbenede venner til gode!

Håber alt er vel hos dig og dine dyr, smil og hilsener fra mig og mine

Jeannette Svensson/asko

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 28-03-03 09:22

Hvad pokker er en robothund for noget?

/Kim

Fra : Ann K.

Dato : 28-03-03 09:58

Hej Kim.

>Hvad pokker er en robothund for noget?

Hi - robothund er den betegnelse Punish har for hunde, der er
veltrænede!!!
Dvs fx hyrdehunde, hvor man har deres hyrdeinstinkt under kontrol...
Beagles, der kan komme på et indkald... rottweilere, der ikke æder en
indbrudstyv (fordi den er trænet til at lade være), med mindre ejeren
har pudset hunden på ham... kamphunderacer, der kan begå sig med andre
hunde af samme køn... hunde, som kan besørge på kommando... hanhunde,
der kan ignorere løbske tæver... Tja - listen bliver lidt lang
Hvis en ejer opfatter det som problematisk at have en af de lidt mere
besværlige racer (mht at få styr på nogle nedarvede egenskaber), så bør
man efter hans mening ikke anskaffe sig sådan en race! For at træne
hunden til at ignorere joggere/løbske tæver (for at tage bare to ting)
er at gå imod hundens natur!! dermed skaber man en robothund, der ikke
er en rigtig hund, men fuldstændig i sin ejers magt...

Punish tanker er for så vidt gode nok... men desværre også totalt
urealistiske idag, hvor man ikke længere anskaffer sig hunde til et
specifikt brug i et lille lukket samfund (fx en gård eller landsby), men
for det selskab og venskab hunden kan tilbyde i et travlt og
industrialiseret storbymiljø... OK - jeg generaliserer her - men jeg har
jo heller ikke får i baghaven til min hyrdehund

Mvh Ann

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-03-03 21:30

Hej punish

Det er jo din mening når du ikke mener det er positivt at nogle gider
bruge den tid de mener der skal til for at opnå et resultat, at DU
vælger at give op overfor visse ting, er jo dit valg, hvorfor skal
andre plages med at "ditten og datten" ikke kan lade sig gøre, når
masser af mennesker i det ganske land, jo har bevist at "ditten og
datten" jo HAR kunne lade sig gøre?

Mht at træne beagler, så træner jeg på et hold i en afd. i beagle
klubben og her er går alle hundende løse i pauserne, så hvad er
problemet????
-at DU mener de IKKE kan gå løs, eller hvad? - igen DIN holdning, så
kom dog ud og se at det er sandt, for så kan du jo få bevist at andre
kan få de resultater som du har meldt pas på...andet kan jeg ikke se
skal kunne overbevise dig om at visse ting er mulige.

Og den sidste kommentar omkring min hunds dominante adfærd, har jeg
dette at sige til; om min hund møder en der er mere dominant er jeg
kold overfor for jeg behøver IKKE nogen beviser på hvor dominant han
er, og jeg behøver heller ikke bevise dette overfor andre, da jeg ikke
bruger mine hunde til "ego forlængelse".

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-03-03 09:26

On 29 Mar 2003 12:30:06 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>andre plages med at "ditten og datten" ikke kan lade sig gøre, når
>masser af mennesker i det ganske land, jo har bevist at "ditten og

,,,,,,,,,,,,,du får tingene til at lyde så nemt, bare fordi der er
nogel ting der lykkes for dig, er det jo ikke sikkert at det kan
lykkes for alle andre vel ! der er også forskel på racerne og på
hundene i racerne. Jeg giver ikke op, jeg mener bare at der er ting
man må akseptere når man køber en hund ting som man burde have læst
sig til om præcis denne race. Der er altså mennesker der køber en hund
og ikke gidder eller ikke har overskud til at bruge al deres tid på at
hive jagtinstinktet ud af deres jagthund eller ligende, det er ikke
bare noget man gør, men selvfølgelig kan det lade sig gøre, men så er
det at jeg snakker om robothunde der er blevet trænet sønder sammen så
de ikke længere har deres "personlighed" Men ja det kan godt lade sig
gøre, alt kan lade sig gøre, hvis man går nok op i tingene og bruger
nok tid på det, men jeg vælger som de fleste andre at bruge det meste
af min tid med min hund, på at hygge os.

>Mht at træne beagler, så træner jeg på et hold i en afd. i beagle
>klubben og her er går alle hundende løse i pauserne, så hvad er
>problemet????

,,,,,,,,,,,,,,ja de kan godt være løs hvis de er hvor det mest
spændende er opg det er jo nok der hvor de andre hunde er! Men jeg
siger bare at de gennerelt stikker af ! og selvfølgelig stikker de
ikke af hvis de er et sted hvor der er spændende, hvis du gik en tur
i skoven med den alene tror du så at den ville gå ved siden af dig
hele tiden ? nej vel, selvfølgelig findes der enkelte der godt kan
hvis de er oppe i alderen eller andet der spiller ind men generelt
stikker de af og det kan du bare ikke gøre noget ved.

> [...]
>er, og jeg behøver heller ikke bevise dette overfor andre, da jeg ikke
>bruger mine hunde til "ego forlængelse".

,,,,,,,,,,,,,såså nu syntes jeg at den pæne tone begynder at svinde
lidt ud ? hvad er den af ? hvem snakker om egoforlængelse her ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-03-03 08:51

Hej igen PDNB

Undskyld jeg blander mig, men jeg føler mig lidt provokeret, når du siger
at man med en Rottweiler ikke kan lade folk til at kravle ud og ind af
vinduerne - det kan man sagtens; det er bare at lade hunden forstå at sådan
skal det være! Hvad angår jagthunden så kan min fætters (og det er stort
set den eneste jagthund jeg har set arbejde) lade en hare fare forbi uden
at jagte den - hvis han har fået bud på det vel at bemærke. Forstå mig ret
- jeg ignorerer ikke at Sally har lyst til at stoppe vinduestrafikken eller
at Nikki har lyst til at fange haren, men der er i alle ulveefterkommere en
trang til at holde sammen på flokken også selv om det af og til sker på
bekostning af egen frihed. Min pointe er blot at jeg ikke kan forstå at du
vil acceptere at der er ting der ikke er mulige - det vil jeg ikke med min!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-03-03 11:54

> [...]
>vinduerne - det kan man sagtens; det er bare at lade hunden forstå at sådan

,,,,,,,,,,,det jeg mener med det er at man jo ikke kan fjerne
rotweilerens, eller andre vagthundes instinkt til at holde vagt.

Hvad angår jagthunden så kan min fætters (og det er stort
>set den eneste jagthund jeg har set arbejde) lade en hare fare forbi uden
>at jagte den - hvis han har fået bud på det vel at bemærke.

,,,,,,,,,,,,,ja men den har stadig lysten ik.

> [...]
>vil acceptere at der er ting der ikke er mulige - det vil jeg ikke med min!

,,,,,,,,,,,jeg kunne da også godt få min gamle hund til at side og
gøre ingenting imens der kom en hanhund forbi ! Men pointen i det jeg
siger er at jeg ikke kunne fjerne lysten til at gøre det man er avlet
til. En ting er om man kan lære ens hund at gøre hvad man siger, en
anden ting er om man kan lave om på sin hunds evner/lyster som der er
blevet avlet på i mange hundrede år inden for lige præcis den race. Du
kan aldrig få din vagthund til at være ligeglad med at holde vagt osv.
Du kan holde styr på den når du står ved siden af, men du vil aldrig
kunne fjerne dens lyst til at holde vagt.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-03-03 08:11

Hej PDNB

Jamen til agility er du vel også ved siden af hunden hele tiden? Så er det vel
ikke noget problem at bede den om at lade fremmede hanhunde være? eller har jeg
misforstået noget?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-03-03 09:56

On Thu, 27 Mar 2003 08:10:59 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>ikke noget problem at bede den om at lade fremmede hanhunde være? eller har jeg

,,,,,,,,,,,,nej du har ik misforstået noget, men jeg mener bare ikke
at det ville være særlig hyggeligt for mig hvis jeg skulle løbe rundt
og holde øje hele tiden, og der er nok mange der ikke træner agility
af samme grund, for min hund er jo ikke den eneste der ikke kan med
andre hanhunde . Men du har da ret det kan da godt lade sig gøre, men
jeg gidder bare ikke, jeg vil hellere bruge tiden med min hund på
noget som jeg mener at er mere afslappende, for både hunden og mig.
Jeg vil ikke starte en træning af min hund ala robothundetræning for
at lave om på den bare så jeg eventuelt kunne vinde nogle pokaler.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-03 08:09

> min mening: -du kan til enhver tid ændre på en hunds
> "drifter"/instinkter, det er tålmodighedskrævende, men IKKE umuligt.
> Det kræver blot træning og målrettet indsats...

Det har taget måske 5.000 til 10.000 år at udvikle jagtinstinkterne i nogle
hunderacer, mener du seriøst at man kan fjerne dette med tålmodighed og
træning ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-03-03 12:27

On Mon, 24 Mar 2003 08:09:29 +0100, "Christian B. Andresen"
> [...]

>hunderacer, mener du seriøst at man kan fjerne dette med tålmodighed og

,,,,,,,,,,,,,,,godt skrevet ! Og man kan så bruge dit eksempel med
greyhounds, kamphunde,vagthunde osv osv , hvis det sidder i hovedet på
dem så er det ikke bare lige sådan at pille ud igen .

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-03-03 17:07

Hej Christian

Ja det mener jeg faktisk. Du kan træne din hund til lige det du vil
ha' den til at gøre, jeg har selv hyrdehunde, og har da måtte lære den
ikke at hyrde biler og andre ting i bevægelse, trods dens dybe
instinkter for netop hyrdning.
-så ja jeg mener det er muligt at ændre en adfærd, ligesom jeg mener
at du til enhver tid kan træne din hund til at ignorere løbske tæver,
dette er jo også en drift i hunden.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-03-03 19:01

On 24 Mar 2003 08:06:46 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>-så ja jeg mener det er muligt at ændre en adfærd, ligesom jeg mener
>at du til enhver tid kan træne din hund til at ignorere løbske tæver,

,,,,,,,,,,,,,så er vi altså ovre i robotligende hunde hvis man skal
bruge 24timer i døgnet på at ændre deres nedarvede instinkter. Hvorfor
så ikke bare sætte sig ind i de forskellige racers baggrund og så
vælge en man kan lide ? hvis man ikke vil have en der hyrder biler så
køb en anden race ! hvis man ikke vil have en der jagter ænder, så køb
ikke en hanhund ! hvis man ikke vil have en der holder vagt så køb
ikke en rotweiler! og hvis man ikke vil have en der måske vil slås med
andre hunde af eget køn , så køb ikke en kamphund !osv osv , hvorfor
ikke vælge en race som man kan lide på forhånd istedet for at bruge så
meget energi på at prøve på at lave om på den , og måske og ret
sikkert lykkes det ikke aligevel, med mindre man både er heldig og går
ekstremt meget op i at lave den om som du har gjort . Hvorfor ikke
bare vælge en hund man kan lide fra starten og akseptere den som den
er ?

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 25-03-03 17:09

Hej Punish

Nu er det sådan at når en hyrdehund jager biler, kan det faktisk gå
hen og blive farligt for både hunden selv og andre mennesker, derfor
er det simpelthen en nødvendighed at ændre på den slags adfærd : ad
hensyn til sikkerhed - forstår du det?
Men det lyder som om at du mener at din hund må gøre hvad den vil,
hvis det er dens instinkt, også selvom det er livstruende for den
selv, her er vi så bare totalt forskellige i vores opdragelses
metoder, da jeg sætter min hunds sikkerhed forud for dens instinkt så.
-jeg har sat mig ind i min race og elsker dens instinkt og
samarbejdsevne, men der er bare nogle ting der kræver at man er nødt
til at gribe ind og det er bl.a. at sørge for den ikke kommer til
skade, ligesom vi også passer på vore børn og lærer dem hvad der er
farligt, såsom at man vel også lærer børn at de ikke må lege på en
motorvej, da det kan være farligt, det er præcis det samme jeg mener
man er nødt til at gøre her, instinkt eller ej.

-du mener så åbenbart at det giver en robothund, jeg mener det giver
en hund der er sikker i trafikken, bl.a. - for mig handler det om
praktiske ting i hverdagen, da jeg gerne vil have mine hunde overlever
og bliver glade "pensionister" og ikke lever med princippet "dø ung"

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-03-03 08:27

> [...]
>hen og blive farligt for både hunden selv og andre mennesker, derfor
>er det simpelthen en nødvendighed at ændre på den slags adfærd : ad

,,,,,,,,,,,,,måske du istedet for skulle lufte den uden snor steder
hvor der ikke er biler det ville jeg bedre kunne forstå !

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-03-03 20:57

Hej

Ja, det tror jeg gerne at du ville kunne forstå, men hvor er der IKKE
biler, kære punish, det er en smule svært at undgå den slags ting
iøvrigt er det så også den nemmeste løsning på et problem; at undgå at
lære og at opdrage på sin hund, du er sikkert så også tilhænger af at
dem der så har tæver, ikke bør lufte deres hunde steder hvor han hunde
også kommer ikke??? - det mener jeg er præcis samme problem stilling;
en UMULIGHED at undgå...

-derfor er det da bedre at løse hundens problem og lære den at biler
ikke skal jages men at den da hellere bør være hos ejeren hvor alt det
spændende sker, og belønningerne falder om ørerne på den...

Og så har jeg da en god ting idag, at begge mine han hunde kan gå løse
ligegyldig hvad der går forbi dem, også løbske tæver og farlige biler,
kun opnået ved målrettet positiv indlæring!

Skønt at have løse hunde og kun behøve bruge snor i bebyggede
områder...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-03-03 09:33

On 29 Mar 2003 11:56:53 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

>Hej
>
>Ja, det tror jeg gerne at du ville kunne forstå, men hvor er der IKKE
>biler, kære punish,

,,,,,,,,,,,husk nu kammertonen ! lad være med at starte med at
provokere mig ved at kalde mig kære ! Der er ikke biler ude i skoven
eller de andre steder man må have den løs .

> [...]
>lære og at opdrage på sin hund, du er sikkert så også tilhænger af at
>dem der så har tæver, ikke bør lufte deres hunde steder hvor han hunde

,,,,,,,,,,,,jeg kan fortælle dig at dem der har tæver i løbetid,
automatisk holder sig væk fra andre hunde, det er normal hensynstagen,
det er flinke mennesker de ved nemlig godt at de sagtens må gå alle
steder men de tager hensyn og det respekterer jeg , så ja jeg er
tilhænger af folk der tager hensyn til andre!

>Skønt at have løse hunde og kun behøve bruge snor i bebyggede
>områder...

,,,,,,,,,,,,,det er så ikke alle der er enige med dig i det men det er
en hel anden diskution ! jeg mener også at man burde tage hensyn til
dem der er bange for hunde, ved at have sin hund i snor men jeg ved
godt at der er mange der tager hensynet til sig selv og deres hund
højere end andres skræk for hunde osv . Men det er en anden diskution
som vi slet ikke bliver enige om, men du kan være sikker på at det
ikke er alle der syntes at det er skønt.

Fra : Ann K.

Dato : 30-03-03 12:50

Hejsa.
Hi - her blander jeg mig også

>,,,,,,,,,,,husk nu kammertonen ! lad være med at starte med at
>provokere mig ved at kalde mig kære ! Der er ikke biler ude i skoven
>eller de andre steder man må have den løs .

Nej der er ikke biler i skoven eller stranden... men der er joggere,
børnefamilier på søndagstur, mountain-bikere og alm cyklister,
skovens/strandens smådyr (egern, mus osv), børn og unge, der spiller
live-rolle-spil osv osv....
Når jeg har en forpligtelse til at tage hensyn til andre mennesker (og
det er vi helt enige om at jeg har!!!), så er det altså også min opgave
at lære min (hyrde)hund at kunne lade alle disse "skov-brugere" være i
fred!!!
Derfor og kun derfor træner jeg bevidst på at få min hunds hyrdeinstinkt
under kontrol!
Og det tager laaaang tid
Men jeg har ikke noget imod det... det bliver nemlig til en måde, hvor
min hund og jeg "hygger" os... hun ææælsker nemlig at lege - og al
træning er lig med leg

Mvh Ann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 31-03-03 07:18

Hej PDNB

Nu bliver jeg så lidt provokeret når du siger at det er hensynsløst at
lufte en løbsk tæve steder hvor der kan komme andre hunde. Jeg bor midt i
Aalborg, og jeg ved for det første ikke hvor jeg så skulle gå hen for at
lufte min hund når den er i løbetid. For det andet så mener jeg jo, som
anført så mange gange, at det er op til folk at styre deres hunden - der
medfølger et stort ansvar når man køber en hund; man kan ikke nøjes med at
hygge sig med den.

/Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-03-03 08:39

Hej PDNB

Nu må jeg med det samme bryde sammen og tilstå - jeg ved ikke hvad en
robothund er! Dernæst så mener jeg at den logiske konsekvens af dit forrige
indlæg mere eller mindre forhindre alle i at have hund. Rottweileren (for
nu at begynde med den mest interessante ) _er_ en vagthund (faktisk er
det en hyrdehund, men lad os for en stund blot sige at det er en vagthund),
men det betyder jo ikke at ingen har adgang til min lejlighed længere. Så
kunne jeg jo have købt en jagthund, men det betyder jo ikke at alle harer i
parken skal jages, så kunne jeg have købt en kamphund, men det betyder jo
ikke at alle hunde i opgangen skal tæves, osv. osv.

Jeg mener at lige meget hvilken hund man anskaffer sig så følger der et
ansvar med - et ansvar til at stimulere hunden og kontrollere de specielle
instinkter hunden måtte have. En naturlig del af dette er at sætte grænser
for hvad man vil tillade hunden.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-03-03 09:56

> [...]
>det en hyrdehund, men lad os for en stund blot sige at det er en vagthund),

,,,,,,,,,,,,,ja det er jo ligesom det der bliver trænet op til før
hunden overhovedet kan blive brugt som avlshund osv, folk træner jo
forsvar og vagtarbejde på træningspladserne hver uge, jeg har ikke
hørt om nogen der træner "hyrdeting" med deres rotweilere ?
hvorfor egentlig ikke det så ? men jeg mener da at man med stor ret
kan sige at det er en vagthund.

> [...]
>instinkter hunden måtte have. En naturlig del af dette er at sætte grænser

,,,,,,,,,,,,ja vi er enige, jeg prøvede bare at sige at man ikke kan
fjerne lysten hos hunden til det som den er god til. Selvfølgelig kan
man begrænse det, med træning. Men de grundlæggende ting i den enkelte
race kan man ikke bare lave om på ved at træne den ud af det, når der
er brugt flere hundrede år på at træne det ind i den. det var bare det
jeg ville sige

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-03-03 21:57

Hej igen punish

Nu er det sådan at jeg ikke mener at man "fjerner" en hunds instinkt
ved at ændre på dens farlige adfærd i bl.a. "biljagt" for du KAN ikke
fjerne dette instinkt, da det bygger på den samarbejds evne min hyrde
race har, men jeg mener ikke der er noget forkert i at træne enkelte
momenter væk, da den samme adfærd også betyder, jagt af cykler, løbere
og endda gående, alt i bevægelse, og nu ved jeg godt at din løsning er
at gå ture på steder hvor disse ting ikke findes, men hvor er det ???
- MÅNEN??? ;-D

Nej så hellere min løsning, at lære den ikke at jage ting og mennesker
der ikke synes om at blive indfanget - vi skal jo alle være her, men
at ændre på en adfærd, fjerner ikke lysten til eksempelvis at lære,
for du kan jo bare lære den noget andet der er ligeså morsomt for din
hund, det handler jo i bund og grund om at have en glad hund, ikke?

Mange hilsener igen fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-03-03 09:34

On 29 Mar 2003 12:56:36 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>og endda gående, alt i bevægelse, og nu ved jeg godt at din løsning er
>at gå ture på steder hvor disse ting ikke findes, men hvor er det ???

,,,,,,,,,,,,,hundeluftningsområder.

Fra : Ann K.

Dato : 30-03-03 13:00

Hejsa igen igen

>,,,,,,,,,,,,,hundeluftningsområder.

Hvor joggere løber fordi der er nogle bløde stier, der ikke er så hårde
for ben/ankler... hvor børnefamilierne tager alle med på slæb for at
lufte Fido... hvor mountain-bikere kører (noget af hundeskoven i
Hareskoven er faktisk også en bane for mountain-bikes!!!)... hvor børn
kører på kælk om vinteren osv osv....
Der findes i det Storkøbenhavnske område faktisk ikke rigtig nogle
steder, hvor man som hundeejer, er helt sikker på at _undgå_ at møde
andre mennesker, der ikke lufter hund!
Området ved Oxbjerget i Ejby/Glostrup, som du jo kender, benyttes af
alle de grupper jeg her har nævnt... og Gud nåde og trøste mig, hvis jeg
beder folk om _ikke_ at bruge området til andet end at lufte Fido!!!
Den sidste jogger, jeg bad om at _gå_ stille forbi mig og min sheltie, i
stedet for løbe, havde absolut ingen forståelse for mit synspunkt! Og
blev temmelig "negativ", da min hund fór frem mod hendes ankler - selv
om jeg havde forsøgt at forklare at det kun drejede sig om at hun skulle
gå ca 5 meter... heldigvis var min sheltie i snor... på et offentligt
område, udlagt som hundeskov!!!!!!!!!!!!!

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-03-03 16:29

On Sun, 30 Mar 2003 13:59:39 +0200, "Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>gå ca 5 meter... heldigvis var min sheltie i snor... på et offentligt
>område, udlagt som hundeskov!!!!!!!!!!!!!

,,,,,,,,,,,,,,,ja det er da klart at man må lære sin hund ikke at tage
fat i folks ankler. Men der er da stadig ingen biler i
hundeluftningsområderne så er man da ude over dette problem.

Fra : Ann K.

Dato : 30-03-03 17:39

Hejsa.

>,,,,,,,,,,,,,,,ja det er da klart at man må lære sin hund ikke at tage
fat i folks ankler. Men der er da stadig ingen biler i
hundeluftningsområderne så er man da ude over dette problem.

Jamen, det er nøjagtig det samme instinkt, der trigger en hyrdehund til
at løbe efter biler, cykler og joggere...Den vil så gerne hyrde!!!
Skal jeg træne min hund til ikke at ræse efter noget, der bevæger sig
hurtigt forbi den, så kan jeg simpelthen ikke tillade mig at skelne! ALT
skal kunne bevæge sig forbi!
At min hund så _også_ går i anklerne på de stakkels joggere... Tja - den
_hyrder_ jo et meget vanskeligt DYR, der ikke fatter, hvad det skal
gøre... og så er hunden jo lige nødt til at sætte "trumf" på
For øvrigt bider min hund ikke!!! den støder sin snude imod anklen eller
læggen...kan også finde på at snappe - hvor den lige markerer at den
_har_ tænder - men _uden_ at tage fat.... hun laver nøjagtig det samme
ved kattene herhjemme - og de har aldrig haft så meget som en lille
ridse!!!.... Hi - har selvfølgelig haft forskellige "forsøgskaniner" til
at hjælpe mig med at træne hende

Mvh Ann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-03-03 08:26

Hej Christian

Noget af det fantastiske ved hunden er at den er en holdspiller - et socialt
væsen! Lige så gammel som jagtinstinktet er også instinktet for flokken. Jeg
ved ikke hvad det hedder i hundepsykologien, men uden flokken er hunden
ingenting, og det er den godt klar over. Derfor kan man opdrage hunden til at
undertrykke sin første indskydelse i retningen af jagt, parring, slagsmål osv.
Det skyldes at ”hvis flokken skal overleve på savannen,” kræver det sammenhold,
og derfor må man undertrykker sine første indskydelser i nogle situationer.

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 08:48

> [...]
sammenhold,
> og derfor må man undertrykker sine første indskydelser i nogle

Det er rigtigt, men hvis flokønsket er opfyldt ved at den går tur sammen med
flokken er næste punkt på hundens ønskeseddel måske opfyldelse af
bytteinstinktet. Det kan blive opfyldt ved at jagte den hare der lige løb
forbi.
Der er så nogle racer hvor jagtlysten er størrer end andre.

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 12:44

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 20-03-03 14:42 dette indlæg :

klip
> [...]
> skoven og slipper fasaner harer ræve løs foran den som løber lige
> forbi snuden på den, tror du så at den bare bliver sidende ?

ja det er lige præcis hvad JEG tror/ved. Forudsat vi kan blive enige om,
at labrador er en "rigtig" jagthunderace. Så kan den blive siddende,
ligegyldigt hvad der stormer forbi den. Og den æder heller ikke
jagtmakkerens hund, selvom den krydser ind på dit spor.

Derudover er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at hr og fru Danmark
IKKE skal købe en pitbull eller anden kamphund som hyggehund. Men det er
en anden historie.

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-03 12:58

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> ligegyldigt hvad der stormer forbi den. Og den æder heller ikke
> jagtmakkerens hund, selvom den krydser ind på dit spor.

En lab er en rigtigt jagthund, men retrieveres byttedrift er ikke særlig
stor.
Tager man i stedet for en greyhound, en gravhund eller måske en beagle er
risikoen for at den vil optage forfølgelsen meget stor.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 11:33

Hej Christian

Jeg ved ikke om du har læst mine forrige indlæg, men en af mine pointer er at
man netop ikke lærer hundene at bide - tværtimod lærer man dem kun at vente med
at bide til de får lov. Det betyder at risikoen for at hunden angstbider
minimeres da den som følge af c-arbejdet dels har en større selvtillid, dels er
vant til at den ikke skal bide før den får lov.

Jeg synes du skal besøge en brugshundeklub og se hvordan det foregår.

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 12:06

> [...]
dels er
> vant til at den ikke skal bide før den får lov.

Det er måske rigtigt at man ikke lærer den at bide, men jeg vil stadig mene
at det er unødvendigt at træne aggresivitet ved sin hund. Psykisk ustabile
hunde kan risikere at blive utilregnelige.

> Jeg synes du skal besøge en brugshundeklub og se hvordan det foregår.

Det vil jeg overveje.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 12:46

Hej Christian

Min påstand er så at risikoen for en psykisk ustabil hund er mindre hvis den er
veltrænet. For at c-arbejdet kan fungere tilfredsstillende, skal der dels være
lydighed på hunden, dels giver c-arbejdet hunden selvtillid da det bør være den
ene succesoplevelse efter den anden. Jeg mener at netop de to kriterier,
lydighed og selvtillid, minimerer risikoen for en utilregnelige hund.

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 12:49

> [...]
> ene succesoplevelse efter den anden. Jeg mener at netop de to kriterier,
> lydighed og selvtillid, minimerer risikoen for en utilregnelige hund.

Måske, men desværre er det meget svært at undersøge.
Det vil kræve en større organiseret træning / overvågning.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 13:24

Hej Christian

Du har fuldstændig ret i at det er meget svært at dokumentere, men det er bare
min fornemmelse at det forholder sig således.

/Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 18-03-03 16:10

Hejsa Punish.
Som jeg skrev først i indlægget, er c-arbejdet en del af størstedelen af
alle konkurrencer.
Der er, om man vil det eller ej, også fordele ved c-arbejdet. Det er en
meget stor del lydighed med, og hunde der har "lært" at, bide, er aldrig de
hunde du læser om i eks.vis EB.
Hunde som skambider, saksebider. Det vil sige : bider, slipper, bider,
slipper ovs. De går oftest efter ansigt og strube.
Dem som har lært det, bider (hvis de da bringes så langt ud) èn gang, og
slipper når man forholder sig i ro.
Altså er skaden det meget mindre, ved bid af en trænet hund!!
Noget andet er, Punish, jeg respekterer dig og din hund (som IKKE trænes som
kamphund), af en kamphunderace. Du håber/forlanger forståelse for den
enkelte hunds væsen. Burde forståelsen så ikke også komme den anden vej fra
dig??
Vi har alle hunde på forskellige måder og burde hjælpe hinanden til
forståelse, for hver andres forskelligheder.
Jeg synes dog stadig det er svineri at tæske hunde og andre dyr, lige
gyldigt hvilket formål det måtte tjene.
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 21:43

> [...]
>slipper ovs. De går oftest efter ansigt og strube.
>Dem som har lært det, bider (hvis de da bringes så langt ud) èn gang, og

,,,,,,,,,,,ok det er da mere positivt at bide i en arm end i en strube
hvis det forholder sig sådan, jeg troede bare at hunde der presses til
at bide, ville bide der hvor de hurtigst kunne komme til ?

> [...]
>kamphund), af en kamphunderace. Du håber/forlanger forståelse for den
>enkelte hunds væsen. Burde forståelsen så ikke også komme den anden vej fra

,,,,,,,,,,,,,,jo jeg har da masser af forståelse, faktisk er ejere af
rotweilere/schæfere nogle af de eneste der kan forstå mig når man
snakker om fordomme og avisoverskrifter, da de jo selv har været lagt
for hetz før i tiden. Og jeg mener da også at rotweileren er en
udemærket hund hvis den opdrages ordentligt ligesom andre racer. Men
jeg har bare stadig svært ved at forstå at privatpersoner skal lære
deres hunde bidetræning, uanset race.

Fra : René Kofoed

Dato : 19-03-03 08:29

Hej igen Punish.
Jeg er sikkert ikke lige den rette til at, forklare det, men jeg prøver.
C-arbejdet er jo en del af et konkurrenceprogram, og når du vælger at, træne
i de pågældende klubber hvor, de kører de programmer, er det logisk at, man
også træner c-arbejdet, hvis man vil til konkurrencer.
I specialklubberne er der (efter hvad jeg har forstået) både
konkurrencetræning, men også udstillingstræning.
EKS.: Hvis du vil have avlskåret en schæferhan, skal den godkendes både
exteriørmæssigt og "sportsmæssigt". Da c-arb. er en del af Brugs Hunde
Prøven (1,2,3) skal dette jo også trænes.
Kig ind på schæferklubbens side og se hvad de enkelte øvelser er i de
forskellige programmer, går ud på.
Når du træner c-arb. bruger du hundens naturlige instinkter og drifter.
(heldivis kun nogle få "objekter" kan finde på at tæske / mishandle en hund,
til en bestemt handling/adfærd). I c-arb er det byttedriften, som også bruge
til eks.vis apport.
Ved sporarbejde bruger du hundens sultfornemmelse og jagtdriften (opsøgning
af næring).
Håber du kan bruge det til en smule.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 11:44

Hej PDNB

Det er sjældent at struben er det der er lettest at komme til hvilket leder mig
til at tro at hunden bider der hvor den lærer at bide.

I øvrigt, som jeg har skrevet 100 gange før, så mener jeg _ikke_ at man lærer
hunden at bide.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 08:41

On Thu, 20 Mar 2003 11:43:38 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>til at tro at hunden bider der hvor den lærer at bide.
>
>I øvrigt, som jeg har skrevet 100 gange før, så mener jeg _ikke_ at man lærer

,,,,,,,,,,,,,,,som jeg også har skrevet før så mener jeg at i både
lærer dem at bide og også at slippe ! Jeg kan se det fornuftige i at
lære dem at slippe , da det jo er et tegn på at hunden er lydig
overfor ejeren at den adlyder komandoen. Men jeg har meget svært ved
at forstå at man ikke kan avle på en rotweiler eller schæfer hvis de
ikke har bestået bidetræning i forvejen ? altså bliver der aldrig
avlet på hunde af de racer herhjemme, som bare har været sofahunde ?
Hvis man kun kan avle på hunde der har været igennem bidetræning så
holder man det da også vedlige så meget som man kan efter min mening,
men det er jo nok også meningen. Men hvis jeg skulle sammenligne hvad
man nok ikke kan aligevel, så ville det svare til at man kun kunne
avle på "kamphunderacerne" hvis de havde vundet championships i
hundekampe! sådanne hunde kan man måske godt få fat i visse steder i
verden men jeg eller andre "normale" mennesker ville da aldrig eje
sådan en hund, inden for min race og flere af samme type gøres der da
et stort arbejde ud af at komme væk fra den uønskede indavlede
egenskab.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-03-03 10:19

Hej PDNB

Jeg kan godt se dine pointer, men jeg mener der er et par ting du overser med hensyn
til hundesport. Du har tidligere antydet at det er en god ide politi- og vagtfolk
benytter sig af disse hunde, men disse hunde skal jo komme et sted fra. Politiet
producere, mig bekendt, ikke selv hunde - alene det faktum at ingen tæver er
politihunde giver jo et avlsmæssigt problem. Du skriver også at du finder det
mærkeligt at der ikke avles på sofa-schæfere eller ottoman-(R)otter, men hvis det er
de egenskaber, man ønsker ,bør man nok overveje en anden race. Både schæferen og
Rottweileren er brugshunde, og ligesom du formodentlig ikke vel anbefale din race
til opgaver hvor flere hanhunde skal arbejde sammen, vil jeg heller ikke anbefale
brugshunde er passive. Jeg mener i forlængelse heraf også der er væsentlig forskel
på om hunden til en avlskåring skal vise at den er motiveret og selvsikker (ved et
ærmebid) eller om den skal have vundet en hundekamp; førstnævnte er en uskadelig
sport, det andet, som du ganske rigtigt skriver, en uhyrlighed.

I forbindelse mede forsvarsarbejdet vil jeg gerne lige understrege at der nok er
ligheder mellem bhp- og ph-arbejdet, men at der er væsentlig forskel på om hunden
lærer at fokusere på ærmet eller på manden. I går aftes valgte en af hundene at
fokusere på en bidepølle så lå på jorden i stedet for det ærme jeg havde på - en
morsom lille historie, som jeg synes ganske godt illustrerer den 'blodtørst' (eller
mangel på samme) som hundene har.

Min påstand er i øvrigt at min hund har lært at bide på samme måde som din har lært
at bide. Din race har traditionel været brugt til hundekampe, min i retshåndhævelse.
Det er et medfødt instinkt og spørgsmålet er så om man vælger at kontrollere dette
instinkt og gøre det til en sport til glæde for mennesker _og_ hunde eller om man
forsøger at nedtone instinktet. Jeg mener jo at det bedre at kontrollere instinktet
end at forsøge at nedtone det da de jo ikke forsvinder af dette. Opstår situationen
så hvor hunden føler flokken truet - en mand sætter i løb for at nå en bus - så har
man de bedste odds for at undgå ubehagelig situationer. Hermed ikke sagt at du skal
begynde at træne forsvarsarbejde med din – blot at du på din hunds præmisser ikke
kan vurdere hvordan forsvarsarbejdet virker på andre hund.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 11:32

> [...]
>begynde at træne forsvarsarbejde med din – blot at du på din hunds præmisser ikke
>kan vurdere hvordan forsvarsarbejdet virker på andre hund.

,,,,,,,,,,,,nej det er rigtigt at jeg ikke kan sammenligne min race
med en rotweiler ! Og jeg kunne aldrig finde på at træne
forsvarsarbejde med min hund, da disse racer absolut ikke må gøres
menneskefjendlige, da de jo som sagt ikke er lavet til det formål, og
jeg ville sikkert ikke kunne lære min hund at kun bide i armen, for
hvis den kom i sådan en situation ville den ikke nøjes med et bid da
den jo ikke er avlet til det, desuden ville den bide alt for hårdt i
forhold til schæfere/rotweilere og lave alt for stor skade, Så den
slags vil jeg overlade til de racer der er "gode" til det. Jeg er
meget modstander af folk der træner bidetræning med deres Amstaffer
osv. De aner ikke hvad de laver og at nogle trænere giver dem lov til
den træning er direkte hul i hovedet !Men disse folk findes desværre
og de lytter ikke til fornuft, jeg møder jævnligt en ung fyr med en
Staff som min, eller det vil sige at jeg smutter hurtigt når jeg ser
ham for den farer lige i flæsket på min hund, ligesom den gør med alle
andre hunde, han går til angrebstræning med den og har den i en
vagtbil i et bur ! Den har bidt flere mennesker i hænderne dog ikke
hårdt og en enkelt dame har den bidt i benet, men han mener at det er
helt fint at gå til den form for træning med den. Desuden lukker hans
firma første gang den bidder en tyv pga den store skade den lille hund
vil lave, hvis tyven ikke løber videre med hunden hængende den vejer
jo ikke så meget ! Så for at gøre en lang historie kort har jeg altid
vidst at man ikke må træne sådan noget med racer der ikke er lavet til
det. Hvad det angår er rotweileren jo lavet til det, og jeg kan da
godt se at der er et dilema angående at politiets hunde jo skal komme
et sted fra, men mon ikke de kunne lære det uden at hele avlen lærer
det ?

Fra : Jane

Dato : 19-03-03 00:16

Jeg kan kun sige at træningen ikke foregår på den måde for mine hunde, jeg
ville under ingen omstændigheder lade det ske, ligesom jeg heller ikke ville
tillade at skulle aflevere mine børn i børnehaven hvor pædagogen sagde ; Ja
her sparker vi og slår vi børnene når de ikke hører efter, det virker godt !
Ingen fremmede har vel interesse i at mishandle din hund, medmindre at du
gerne vil ha´ det / Tillader det !!?
Jane