Udladningsrør
Fra : Jes Hansen

Dato : 17-03-03 21:50

Jeg blev spurgt i dag om lidt hjælp til en opgave i noget HF-fysik. Opgaven
handler on et udladningsrør med en natriumgas. Første spm er at finde
bølgelængden af det udsendte lys når man kender energiforskellen mellem
natriumatomets første exiterede tilstand og grundtilstanden. Let nok. Andet
spm er:

"Hvor stor skal spændingsforskellen over udladningsrøret mindst være, for at
kunne exitere natrium til grundtilstanden?"

Min hjerne er gået ned. Hvordan er det nu man gør det?

--
Jes Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-03-03 22:04

Scripsit "Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com>

> "Hvor stor skal spændingsforskellen over udladningsrøret mindst være, for at
> kunne exitere natrium til grundtilstanden?"

> Min hjerne er gået ned. Hvordan er det nu man gør det?

Mon pointen er at exciteringen skal foretages af én enkelt elektron, så
den skal kunne samle tilstrækkelig meget energi op i løbet af
spændingsgabet?

Er "til grundtilstanden" ikke en afskrivningsfejl? Det giver da ikke
meget mening at excitere *til* en grundtilstand.

--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-03-03 16:57

Jes Hansen wrote:

> [...]
> kunne exitere natrium til grundtilstanden?"
>
> Min hjerne er gået ned. Hvordan er det nu man gør det?

Som Henning skrev. Thi elektronen får jo en energi i overensstemmelse
med formlen

energi = ladning × spænding

(definitionen af spænding). Jeg vil vædde med at energien som er opgivet
i teksten, er i enheden elektronvolt (eV). Så skal du bare fjerne e'et
for at få facit! Her har vi hele pointen i denne måleenhed.

PS! Hvorfor er der en gruppe af danske fysiklærebogsforfattere der ikke
kan få ind i deres hoveder at »excitere« staves således?
Exit dansk ortografi!

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)