Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hukommelse
Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-03-03 20:31

Hejsa,

Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon Coolpix 4500 kamera, men mine 128mb
rækker desværre ikke helt nok til mit forbrug.

Jeg har derfor kigget mig lidt omkring efter et større lagermedie, og er
faldet over følgende:
1 stk. SanDisk Compact Flash 1.0GB pris kr. 2243,-
1 stk. IBM Microdrive 1.0GB pris kr. 2203,-

Jeg undrer mig lidt over at der kun er kr. 40,- til forskel, og vil derfor
høre om, hvilken et af medierne man bør vælge. Er den ene hurtigere end den
anden, og hvilke problemer skal man evt. tage højde for?

Jeg kunne godt have tendens til at vælge et CF-kort da jeg i forvejen har en
kortlæser, men hvis microdrive har hurtigere performance, prioriterer jeg
det højest.

Nogen hér der har erfaring med det?

Mvh Frank

Fra : 4b-areus

Dato : 17-03-03 20:57

Hi
Du kan godt anvende din kortlæser til Microdrive - under forudsætning af at
denne kan anvendes til - Type II - Jeg anvender selv Microdrive i mit G2 -
samt en PQI kortlæser. Om Microdrive er hurtigere eller langsommere end CF -
ved jeg desværre ikke, jeg har aldrig brugt andet end Microdrive, der jo
giver plads til rigtig mange billeder i bedste opløsning.
Jeg mener at vide andre foretrækker "en stak" CF kort - frem for Microdrive,
ofte af frygt for
"at der skal ske noget med mini harddisken".

v/4b

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 21:24

"Frank Nørvig" <spam@noervig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> kortlæser, men hvis microdrive har hurtigere performance, prioriterer jeg

Efter min mening skal du glemme SanDisk-kortet med det samme.
Det er alt for langsomt.

Se her:
Bagefter kan du tjekke hastighederne på de forskellige kort her:
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2.html

En meget flov test for Sandisk.

Du kan også kigger her:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Og her en helt udvidenskabelig sammenligning af de to
kort af en person ved navn Jonathant Kardell:

-----------
"I use one of the 1gb Sandisk cards, it is slow but reliable.
I just tested it against an IBM microdrive and when you
shoot seven pictures in rapid fire mode (filling the buffer)
the microdrive finishes and is ready to fire in 45 seconds,
while the Sandisk is 1.5 minutes.

Best regards,
Jonathan Kardell
-----------
Se hele tråden her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=4618206

Jeg er meget aktiv i udenlandske nyhedsgrupper, især den
ovenstående, og det er altså en meget udbredt holdning,
at Sandisk er et meget langsomt kort. Det er ikke bare
fordi jeg har fået et ondt øje til Sandisk .

Microdrive er klart hurtigst, MEN det har også nogle
ulemper. Et microdrive er jo faktisk en lille harddisk,
det vil sige, at der er bevægelige dele i et microdrive.
Det er der ikke i et CF-kort. Altså er CF-kortet det
mest stabile og sikre af de to. Men jeg tror mange
her i nyhedsgruppen kan fortælle dig, at de har
haft meget glæde af microdriven og ikke haft problemer
med det af nogen art. Skal du vælge mellem de
to kort, vil jeg ubetinget råde dig til at købe microdriven.

Jeg vil dog forslå dig noget helt andet, selvom det er
en lidt dyrere løsning. Istedet for et 1Gb kort, så køb
dig to 512Mb kort! . Jeg fandt et Kingston 512Mb
kort her: http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=38023
til 1.278,00 kr. inklusiv forsendelse. Det vil sige 2.556,00
kr. for to. Ved at have to kort, får du nemlig, hvad
jeg vil mene er en stor fordel. Du slipper for at miste
alle dine feriebilleder, hvis dit 1Gb kort ryger. Det
er jo mere sikkert at dele billederne ud på to
kort end bare på et. Derudover er Kingston-kortet
meget hurtigere end Sandisk-kortet, mens den
er ca. ligeså hurtig som microdriven - MEN der
er jo ingen bevægelig dele i den. En klar fordel.

Beslutter du dig for at købe to CF-kort, så se
om du ikke kan finde et billigere kort. Jeg
lavede bare en hurtig søgning på www.edbpriser.dk .
Det ville være klogt at lede efter priser
på tyske hjemmesider.

Håber du kan bruge det .

Vh
Kent

Fra : Martin Gleit

Dato : 17-03-03 21:25

microdrive er noget hurtigere end sandisk...om der så måske er ulemper ved
at det er en harddisk og derfor ikke så holdbar er en anden sag

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 17-03-03 21:51

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> microdrive er noget hurtigere end sandisk...om der så måske er ulemper ved
> at det er en harddisk og derfor ikke så holdbar er en anden sag

Hvis man gider kigge tilbage i gruppen her, så vil man opdage en masse
mennesker der bruegr Microdrivet til daglig, og ikek har haft nogle
problemmer med det, som med alt, pas godt på det så holder det.
Man smider jo heller ikke sit kamera på gulvet.....*S*
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Henrik og Stine Laur~

Dato : 17-03-03 21:48

> [...]
en
> kortlæser, men hvis microdrive har hurtigere performance, prioriterer jeg

Hej Frank.
Da jeg kan se at du måske overvejer et større kort, er jeg interesseret i at
købe det gamle hvis det er til salg.
Jeg har lige købe et coolpix 4500 men der er kun et 16mb kort i.
Du ligger vel ikke inde med en dansk manual til kameraet.
Henrik

Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-03-03 22:49

> [...]
> Jeg har lige købe et coolpix 4500 men der er kun et 16mb kort i.
> Du ligger vel ikke inde med en dansk manual til kameraet.

Hej Henrik,

Mit gamle kort er desværre ikke til salg, da jeg skal bruge det til mit
"hverdags"-kamera, men jeg ved at man kan få et 128mb CF-kort for ca. 300,-
www.edbpriser.dk

Jeg har desværre ikke en dansk manual til kameraet. Har med vilje købt med
engelsk manual, da jeg generelt ikke er alt for glad for danske
oversættelser.

Mvh Frank

Fra : Henrik og Stine Laur~

Dato : 17-03-03 22:51

> [...]
>
> Jeg har desværre ikke en dansk manual til kameraet. Har med vilje købt med
> engelsk manual, da jeg generelt ikke er alt for glad for danske

Hel ok.
Jeg ved ikke ret meget om fagudtryk, derfor er der en del i min engelske
manual som jeg gerne ville have læst på dansk.
Ellers tak for hjælpen.
Henrik

Fra : Lars [8210]

Dato : 18-03-03 00:19

Henrik og Stine Lauridsen wrote:

Klip

> [...]
kort i.
> Du ligger vel ikke inde med en dansk manual til kameraet.

Hej Henrik

Du kan se hvad der kan downloades her:

http://www.nikon-euro.com/nikoneuro2/download/download_manua
ls100.htm#Digital%20SLR

eller en kort:

http://shor.ter.dk/904806714

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Lars [8210]

Dato : 18-03-03 00:12

Frank Nørvig wrote:
> [...]
i forvejen
> har en kortlæser, men hvis microdrive har hurtigere

Hej

Du skal helt klart vælge IBM Microdriven - MEN OBS den
koster da ikke 2200 kr. men ca 1500!!! - ca. 200-210
Euro....Så betal ikke for forhandlerens luksusliv.

Du har vist hentet priser hos en agurkehandler - altså 3
agurker for 100 kr.,!!!!

Fra : Alex W

Dato : 18-03-03 00:22

> Du skal helt klart vælge IBM Microdriven - MEN OBS den
> koster da ikke 2200 kr. men ca 1500!!! - ca. 200-210 euro

Lars, du glemmer at grosisterne herhjemme guffer af kagen også..
Det er ikke forhandlerne der bliver fede )
Fotohandlerne er for små herhjemme til at købe direkte fra fabrik der skal
et volumen til. ;-o
Tyskerne har et betydeligt større kundegrundlag og tænker måske også
anderledes )

/Alex

Fra : Lars [8210]

Dato : 18-03-03 00:58

Alex W wrote:
> [...]
fabrik der
> skal et volumen til. ;-o
> Tyskerne har et betydeligt større kundegrundlag og tænker

Hej Alex - Det kan være du har ret!

Jeg har haft to to teorier om hvorfor danske priser el
mellem 25 - 40 - og somme tider op til 100 % dyrere end i
resten af EU.

A) De er meget dårlige indkøbere
b) de skorer kassen

og vil nu tilføje

c) De er dårlige indkøbere der køber ind via
mellemhandlere -. der skorer kassen..

Og ja en Tysker vil ikke betale overpris - jeg vil heller
ikke...
Jeg kan ikke fatte at folk vil "betale 100 kr. for 3
agurker" .
Men det er selvfølgelig op til folk selv om de vil betale
mere end vares værdi.
Jeg gør blot opmærksom på hvad der kan spares - og hvad
markedsprisen er ( og ser EU som eet marked/ en helhed)
De eneste der bliver sure - er som regel - fotohandlerrne -
eller deres ansatte.......

Fra : Frank Nørvig

Dato : 18-03-03 20:52

> Du skal helt klart vælge IBM Microdriven - MEN OBS den
> koster da ikke 2200 kr. men ca 1500!!! - ca. 200-210
> Euro....Så betal ikke for forhandlerens luksusliv.

Lyder tankevækkende. Det er ikke sådan, at du tilfældigvis har et link til
en europæisk forhandler som er værd at handle hos? Jeg har kigget lidt på
nogle amerikanske, hvor jeg kan få den til knap $190, men så kommer der også
lige for kr. 500,- fragt oveni :-/

> Du har vist hentet priser hos en agurkehandler - altså 3
> agurker for 100 kr.,!!!!

Jeg har søgt på edbpriser, som ellers plejer at hjælpe mig godt på vej med
at finde den billigste pris - men naturligvis kun hos danske forhandlere...

Mvh Frank

Fra : Kent

Dato : 18-03-03 22:09

> [...]
>
> Jeg har søgt på edbpriser, som ellers plejer at hjælpe mig godt på vej med
> at finde den billigste pris - men naturligvis kun hos danske

Har du ellers overvejet mit forslag, som jeg skrev om i mit
svar til dig?

Vh
Kent

Fra : michael bennati scho~

Dato : 18-03-03 22:59

> Har du ellers overvejet mit forslag, som jeg skrev om i mit
> svar til dig?
>
> Vh
> Kent

Udmærket forslag Kent. Men så er prisen også ganske anderledes en de 202Euro
det fremragende IBM 1Gb koster, og da jeg ikke bruger kortlæser, forlader
det aldrig kameraet, så jeg er slet ikke bange for de bevægelige dele i
det...jo da, hvis jeg taber kameraet fra stor højde, men så går kameraet nok
i stykker før kortet.
se prisen her:

http://pixxass.de/tep/catalog/product_info.php?products_id=53&osCsid=c500bb3
2df46e2a6af8bd3cece8f850c
Et genialt køb efter min mening.
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 19-03-03 07:35

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e7796aa$0$42573$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> det aldrig kameraet, så jeg er slet ikke bange for de bevægelige dele i
> det...jo da, hvis jeg taber kameraet fra stor højde, men så går kameraet

Jeg forstår godt dit synspunkt, og til 202 Euro bør han nok købe
microdriven. Jeg vidste ikke, at en microdrive kunne fåes så
billigt, da jeg oprettede mit svar. De billigeste priser for to
CF-kort (ikke Sandisk!) vil nok komme til at ligge omkring 300 Euro,
uden at jeg har tjekket det nærmere.

Køber Frank Nørvig microdriven, gør han nok klogt i at lade den blive
i kameraet altid. Ellers skal han i hvert fald være meget forsigtig, for
taber
han microdriven, kan ham med stor sandsynlighed godt vinke farvel
til den. Især hvis den rammer jorden med kanten. Det ville et CF-kort
ikke tage skade af.

På den anden side - taber man sit kamera, er det jo sandsynligvis også
slut med det Jo, han bør nok købe microdriven - bare han er klar
over dens fordele og ulemper.

Vh
Kent