Relativ og faktisk afstand i universet (wa~
Fra : Jonas Jalling

Dato : 17-03-03 20:16

Undskyld.. Jeg prøver lige igen, jeg må være træt..
Hej,

Jeg havde en lille diskussion med min fysik-lærer i forbindelse med noget
astro-fysik. Hun mente at man ikke kan ikke kan bestemme galaksers faktiske
hastighed, da man ikke kender universets centrum, men kun den relative, i
forhold til andre galakser.
Har hun ret i det? Jeg vil da mene, at hvis man kender to galaksers position
og deres retning, kan man bestemme det punkt hvor de "startede". Er jeg helt
galt på den? Og er der i så fald en venlig person der kan give en forklaring
på hvorfor jeg ikke har ret, for jeg må indrømme, at hendes påstande ikke
overbeviste mig.

Jonas Jalling

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-03-03 20:39

"Jonas Jalling" <jonas@NOSPAM-jalling.dk> writes:

> [...]
> hastighed, da man ikke kender universets centrum, men kun den relative, i

Ja.

En hastighed er altid i forhold til noget andet.

> Jeg vil da mene, at hvis man kender to galaksers position
> og deres retning, kan man bestemme det punkt hvor de "startede". Er jeg helt
> galt på den?

Problemet er, at du mangler et initialsystem (hedder det vist).

Til daglig vil du sige, at en bil bevæger sig med en hastighed af
f.eks. 90 km/t. Men det gør den jo kun i forhold til Jordens
overflade. Jorden bevæger sig rundt om Solen med en hastighed af ca
8*60*300000*2*pi km/år, men det er som nævnt i forhold til Solen,
osv. osv.

Der eksisterer ikke et veldefineret koordinatsystem, der beskriver
altings position, så du kan ikke tale om faktiske, men kun relative
positioner og dermed kun relative hastigheder.

Du kan sagtens regne tilbage og komme med positioner for to galaksers
positioner i forhold til hinanden til et givet tidspunkt, men det er
stadig relativt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 17-03-03 20:43

Mange tak til jer begge to. Min fysik-lærer fortjener en undskyldning.

Jonas Jalling

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-03-03 21:21

Scripsit pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Problemet er, at du mangler et initialsystem (hedder det vist).

Det ord du leder efter er vist "inertialsystem" (dvs et system hvor
inertiens lov gælder). Men det er ikke det vi mangler. Dem har vi
masser af. Det vi mangler er et absolut rum.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Martin Axelsen

Dato : 11-04-03 23:23

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> inertiens lov gælder). Men det er ikke det vi mangler. Dem har vi
> masser af. Det vi mangler er et absolut rum.

Det er svært at vide hvad vej du bevæger dig, hvis alt omkring dig bevæger
sig i samme retning

Mvh.
Martin Axelsen

Fra : ML-78

Dato : 17-03-03 22:50

> Jeg vil da mene, at hvis man kender to galaksers position
> og deres retning, kan man bestemme det punkt hvor de "startede".

Det kan man ikke, da alle punkter i universet fjerner sig fra hinanden som
følge af rummets udvidelse. Det giver derfor ikke nogen mening at tale om
universets "begyndelsespunkt". Ofte bruges analogien med en ballons
2-dimensionelle overflade, hvor overfladen repræsenterer det 3-dimensionelle
rum. Hvis man tegner prikker på ballonen og puster den op, vil man se, at
alle prikkerne fjerner sig fra hinanden uden at have et bestemt
udgangspunkt.

Når man taler om galaksernes mere lokale bevægelser gælder også, at man selv
skal vælge sit referencepunkt. F.eks. befinder galakser sig ofte i hobe,
hvor de roterer om hinanden.

ML-78

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-03-03 19:21

Jonas Jalling skriver:

> [...]
> hastighed, da man ikke kender universets centrum, men kun den relative, i

Man kan måle i forhold til baggrundstrålingen.
Og fore tage målingen fra mindst tre forskellige galakser!

Fra : Thomas Riedel

Dato : 18-03-03 22:03

Fidusen er, at du kan vælge enhver galakse i universet og udnævne denne til
at være centrum for BB: Omkringliggende galakser bevæger sig alle VÆK fra
det udnævnte centrum med større hastighed ved større afstand (Hubbles lov).
Så alle punkter i universet er alle lige gyldige kandidater for centrum af
the
big bang.

Venlig hilsen Thomas